Armored Core 6: Fires of Rubicon بازی عیب و نقصی نیست، اما به خوبی توانسته سری آرمورد کور را در بهترین مسیر ممکن قرار دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اولین نسخه از مجموعه Armored Core در سال ۱۹۹۷ برای پلی استیشن روانه بازار شد و در آن دوره تجربه‌ای متفاوت و خوب را در دسترس قرار داد. نسخه اول و دوم آرمورد کور، برای دوره خود تجربه‌های خوبی بودند، اما از نسخه سوم تا پنجم، شاهد یک عملکرد متوسط نسبتا ضعیف از این سری بودیم. تاحدی که بیش از یک دهه گذشت و خبری از نسخه جدید این سری نشد. در زمان معرفی بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon، کمتر شخصی فکر می‌کرد که فرام‌سافتور با وجود موفقیت‌های بسیار خود در زیر سبک سولزلایک، به‌سراغ نسخه جدید Armored Core رفته باشد.

این در حالی است که فرام‌سافتور قصد داشت مجددا این سری را به میادین بازگرداند و Fires of Rubicon با یک هدف معرفی شد و آن هم چیزی جز ارائه یک تجربه سرگرم کننده، آشنا و دلچسب نبود. حال سؤال این است که آیا فرام‌سافتور در این راه موفق شده و Armored Core 6: Fires of Rubicon، تجربه‌ای قابل قبول و ارزشمند است؟ در جواب باید بگویم که این نسخه مشکلاتی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، اما نمی‌توان منکر این شد که با یک محصول با کیفیت و جذاب طرف هستیم.

برای حمایت از زومجی، ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon در دوره‌ای روایت می‌شود که بشریت یک تمدن بین ستاره‌ای را خلق کرده و شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌دنبال یک ماده ارزشمند به نام کورال (Coral) هستند. ماده‌ای که قدرت و نیروی بسیاری دارد و قطعا وجود و استفاده از آن می‌تواند مزیت‌های زیادی را از نظر تکنولوژی و قدرت دراختیار این شرکت‌ها قرار دهد. بازیکن در نقش یک مزدور به نام C4-621 قرار می‌گیرد که به دستور هندلر والتر، وارد سیاره روبیکان ۳ می‌شود. جایی‌که گفته می‌شود کورال در آن قرار دارد. اولین و اصلی‌ترین مشکل Armored Core 6: Fires of Rubicon، کلیت داستان و نحوه روایت آن است.

بازی داستانی کلیشه‌ای دارد، اما تابه‌امروز کلیشه‌های بسیاری را دیده‌ایم که به‌لطف روایت بسیار خوب خود، حسابی مخاطب را در خود غرق کرده‌اند. این در حالی است که Armored Core 6 این‌گونه نیست و تقریبا پس از گذشت یک چپتر، به‌راحتی می‌توان اتفاقات آینده آن را پیش‌بینی کرد. البته که پایان‌بندی بازی، شرایط بهتری دارد و موارد غافل‌گیر کننده‌ای را برای بازیکن تدارک دیده است. بازی دارای سه پایان مختلف است که به‌واسطه تصمیم‌هایی که برای انجام بعضی از مراحل می‌گیرید، می‌توانید پایان بازی را تغییر دهید. همچنین داستان در حالت نیو گیم پلاس تغییراتی را به خود می‌بیند تا بازیکن بتواند برای کسب پایان واقعی بازی تلاش کند.

پرواز در محیط‌های بازی Armored Core 6

آرمورد کور ۶ فاقد شخصیت‌پردازی خاصی است، اما کاراکترهایی را مشاهده می‌کنیم که بعضی از آن‌ها، حتی با وجود پرداخت جزئی به کاراکترهای‌شان، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. این در حالی است که فرام‌سافتور روی گیم‌پلی بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon سرمایه‌گذاری بسیاری را انجام داده و خروجی کار چیزی جز یک تجربه سرگرم کننده و هیجان‌انگیز نیست. Armored Core 6 یک بازی سبک Mecha است که المان‌های بازی‌های سبک Vehicular Combat را در خود جای داده است. ساختار آرمورد کور ۶ به‌صورت مرحله‌ای است. هرمرحله مأموریت‌های مختلفی نظیر کسب داده و جمع‌آوری اطلاعات، کشتن اهداف مشخص یا خراب کردن مکان‌ها و موارد مختلف دیگری را در خود جای داده است.

فرام‌سافتور روی گیم‌پلی بازی Armored Core 6: Fires of Rubicon سرمایه‌گذاری بسیاری را انجام داده و خروجی کار چیزی جز یک تجربه سرگرم کننده و هیجان‌انگیز نیست

شاید درظاهر، کلیت انجام فعالیت‌های داخل Armored Core 6 تکراری باشد، اما طراحی بسیار خوب آن‌ها سبب شده تا بازیکن همیشه تجربه‌ای جدید را کسب کند. به‌عبارتی صرفا برای ارائه محتویات بیشتر و تکراری در راستای پُر کردن و طولانی‌تر کردن تجربه کاربر، شاهد مراحلی طولانی‌ای نیستیم و استفاده از ساختار محیطی متفاوت برای هر مرحله، موردی است که به تازه بودن مراحل بازی کمک کرده است. سیستم مبارزاتی Fires of Rubicon هم بدین صورت است که ۶۲۱ قابلیت استفاده از چهار سلاح را به‌صورت همزمان دارد. دست راست و چپ و بازوی راست و چپ هرکدام قابلیت استفاده از یک سلاح را دارند. ازطرفی سلاح‌های بازی در سه دسته کینتیک، انرژی و انفجاری تقسیم‌بندی می‌شوند و درکنار این سه دسته می‌توان به سلاح‌های Melee بازی هم اشاره کرد. حال اینکه شما از کدام یک از سلاح‌های بازی استفاده می‌کنید، موردی است که آرمورد کور 6 در آن حسابی دست شما را باز می‌گذارد.

نبرد با باس عنکبوت دریایی Armored Core 6

شخصی‌سازی در Armored Core 6 همه چیز است. در جریان شخصی‌سازی بازی آرمورد کور ۶ جدا از اینکه می‌توانید سلاح‌های خود را شخصی‌سازی کنید، اجزای آرمور، تراشه محدوده شلیک و تاثیرگذاری ضربات روی دشمنان، بوستر سرعت، ژنراتور و تراشه Expansion خود را هم می‌توانید شخصی‌سازی کنید. درواقع با خرید آیتم‌های جدیدتر، می‌توانید مکا خودت را قدرتی‌تر یا به اصطلاح تانک‌تر یا سرعتی و سبک‌تر کنید. تغییر بیلد و استراتژی‌های مبارزه‌ای موردی است که در Armored Core 6: Fires of Rubicon اهمیت بسیاری دارد و بعضی از باس‌ها شما را مجبور می‌کنند تا از استراتژی‌های مختلفی استفاده کنید. دقت به نقاط ضعف و قوت باس‌ها و شیوه مبارزه‌ای خودتان، موردی است که استراتژی‌های مبارزه‌ای را خلق می‌کند.

تغییر بیلد و استراتژی‌های مبارزه‌ای موردی است که در Armored Core 6: Fires of Rubicon اهمیت بسیاری دارد

شاید برای تازه‌واردها انجام تمامی این موارد کمی مشکل‌ساز باشد، اما در باس‌های ابتدایی اگر برای چند بار پشت سر هم بمیرید، یک سیستم راهنمای ویدیویی کوتاه نمایش داده شده و بهترین گزینه مبارزه‌ای را به شما گوش‌زد می‌کند. حال با گذر زمان و توجه به این جزئیات، به‌راحتی می‌توانید استراتژی‌های مبارزه‌ای متفاوتی را خلق کنید. تنها مشکلی که امکان اذیت کردن شما را دارد، زاویه و قفل شدن دوربین روی دشمنان در نبردهای شلوغ بازی است. به‌گونه‌ای که مدام هدف تغییر کرده و نمی‌توانید به‌راحتی هدف مد نظر خود را از بین ببرید. البته که می‌توانید ویژگی Manual Assist را با پول داخل بازی و از بخش OS Tunning خریداری کرده و ازطریق آن اقدام کنید. ولی، پروسه ازبین‌بردن دشمنان برای شما طولانی‌تر و عادت کردن به آن حسابی زمان‌بر است. بااین‌حال شرایط ذکر شده همیشه برای شما پیش نمی‌آید و اندک مراحلی هستند که نبردهای شلوغی را به خود اختصاص داده‌اند.

میان پرده سینمایی بازی Armored Core 6

جدا از مراحل داستانی، Armored Core 6: Fires of Rubicon دارای یک حالت به اسم Arena است که در جریان آن باید با سایر آرمورد کورهای بازی مبارزه کنید. بعضی از نبردهای یک به یک این بخش جذابیت خاص خود را دارند، اما پاداشی که بخش آرنا ارائه می‌دهد، ارزش بالایی دارد. درکنار بخش شخصی‌سازی، قسمتی به اسم OS Tunning هم وجود دارد که ازطریق آن می‌توانید مکا خود را از نظر نرم‌افزاری تقویت کنید. برای مثال، میزان آسیب‌رسانی سلاح‌های کینتیک، انرژی یا انفجاری بازی را افزایش دهید. همچنین می‌توانید عملکرد نوار سلامت خود را تقویت کنید یا برای خود از Armorهای محافظتی مختلفی استفاده کنید.

روایت داستانی بازی موردی نیست که بتواند شما را به خود جذب کند

پس از انجام بهبودها و ارتقاهای مختلف در OS Tunning، به‌خوبی نتیجه آن را در بازی خود مشاهده می‌کنید. اگر به اشتباه موردی را خریداری کردید، نیازی نیست که نگران شوید. بازی به شما اجازه می‌دهد با پرداخت پول داخل بازی، تمامی تیونینگ‌های انجام شده را ریست کرده و مجددا تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید. دراین‌میان بد نیست به حالت چندنفره آرمورد کور 6 هم اشاره‌ای داشته باشم. Nest، نام حالت چندنفره بازی Armored Core 6 است. دراین‌حالت بازیکنان می‌توانند در نبردهای یک‌به‌یک یا سه‌به‌سه شرکت کرده و مهارت خود را به‌نمایش بگذارند.

انفجار و انجام اهداف در بازی Armored Core 6

تجربه بخش چندنفره بازی لذت‌بخش است و به‌لطف ساختار ریجن‌بندی سیستم مچ‌میکینگ بازی، مسابقه‌هایی را تجربه می‌کنید که از نظر پینگ و زمان تأخیر، در شرایط مطلوبی قرار داشته باشید. بخش چندنفره بازی به‌راحتی می‌تواند برای چند ماه مخاطب را سرگرم کرده و تجربه او را گسترش دهد. البته که برای ورود به این بخش، حتما باید از سلاح‌ها و قطعات انتخاب شده برای ربات خود مطمئن شوید، زیرا بازیکنانی که وارد حالت چندنفره می‌شوند، معمولا یک مکا همه فن حریف را ساخته‌اند.

بخش چندنفره بازی به‌راحتی می‌تواند برای چند ماه مخاطب را سرگرم کند

Armored Core 6: Fires of Rubicon از نظر بصری هم زیبا است. افکت‌های حاصل از انفجار، نورپردازی‌ها، دقت به جزئیات آرمورد کورها پس از آسیب دیدن و استفاده مناسب از ری‌تریسینگ سبب شده تا جدیدترین ساخته فرام‌سافتور از نظر بصری چشم‌نواز باشد. البته که از حیث هنری هم بازی عملکرد بسیار خوبی دارد. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، دشمنای بازی تنوع خوبی دارند و باس‌های بازی هم منحصربه‌فرد طراحی شده‌اند. شاید بعضی از آن‌ها شما را به‌چالش نکشند، اما تمامی باس‌های بازی حرکات و شیوه‌های مبارزه‌ای مختص‌به خود را دارند. فرام‌سافتور با ظرافت تمام از فرمول همیشگی خود در خلق باس‌های بازی‌های سولزلایک خود، در طراحی بعضی از باس‌های Armored Core 6 استفاده کرده تا بازیکنان بتوانند نبردهای هیجان‌انگیز و دلچسبی را کسب کنند.

نبرد با دو باس به صورت همزمان در Armored Core 6

از نظر فنی، Armored Core 6 فاقد مشکل خاصی است. هم از نظر باگ و هم نرخ فریم، بازی تجربه‌ای روان و بدون مشکل را ارائه می‌دهد و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین ساخته‌های فرام‌سافتور از نظر عملکرد فنی یاد کرد. بازی‌های فرام‌سافتور به داشتن موسیقی‌های گوش‌نواز و هیجان‌انگیز معروف هستند و Fires of Rubicon هم از این قاعده مستثنا نیست. موسیقی‌های بازی طراحی بسیار خوبی دارند و بازیکن را به‌خوبی در اعماق مبارزه، فرو می‌برند. افکت‌های صوتی حاصل از شلیک با سلاح‌های مختلف یا انفجار هم به‌خوبی طراحی شده تا بازیکن تجربه بی‌نقصی را کسب کند.

در انتها، Armored Core 6: Fires of Rubicon در بخش روایت داستانی خود یا طراحی ویژگی قفل کردن روی دشمنان در اندک مراحل بازی مشکلاتی را به خود اختصاص داده است، اما فرام‌سافتور به‌لطف ارائه یک گیم‌پلی هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد، سبب شده تا سری Armored Core احیا شده و دیگر از آن این مجموعه به‌عنوان یک مجموعه مرده یاد نشود. اگر به‌دنبال یک تجربه متفاوت در بازی‌های ویدیویی هستید یا علاقه خاصی به سبک Mecha دارید، به هیچ‌وجه Armored Core 6: Fires of Rubicon را از دست ندهید.

تجربه بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر دراختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Armored Core 6: Fires of Rubicon

Armored Core 6: Fires of Rubicon به‌خوبی المان‌های اصلی سری Armored Core را در خود جای داده است و فرام‌سافتور با طراحی بسیار مناسب آن‌ها و اضافه کردن موارد جدیدتر، توانسته یک نسخه درخور را دراختیار کاربران قرار دهد. بازی در بخش داستانی و طراحی سیستم Target Lock مشکلاتی را در خود جای داده است، اما بخش داستانی بازی یک تجربه ۱۵ الی ۲۰ ساعته جذاب و دوست داشتنی را ارائه می‌دهد و به‌واسطه یک سری محتوای جدیدتر، می‌توانید وارد نیوگیم پلاس شده و تجربه خود را گسترش دهید.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + طراحی بسیار خوب سیستم مبارزات و هیجان‌انگیز بودن نبرد ربات‌ها با یکدیگر
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های اصلی
  • + تاثیر کارآمد سیستم شخصی‌سازی و OS Tunning در مبارزات کاربر
  • + ارزش تکرار بالا به لطف اضافه شدن مراحل جدید در حالت نیوگیم پلاس

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی بازی چنگی به دل نمی‌زند
  • - سیستم قفل کردن روی دشمنان در بعضی از مراحل شلوغ از نظر تعداد دشمنان، اذیت کننده است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده