استودیو لرین با ساخت Baldur’s Gate 3 قصه‌گویی در بازی‌های نقش آفرینی را در مسیر تازه‌ای قرار داده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

Dungeons & Dragons نام یک بازی رومیزی است که درجریان آن بازیکنان درکنار یکدیگر جمع شده و یک تجربه نقش‌آفرینی را کسب می‌کنند. حال با گذر زمان و جا افتادن این دسته از بازی‌ها در میان علاقه‌مندان، بازیسازان هم به سمت ساخت بازی‌هایی با محوریت D&D رفتند. در سال ۱۹۹۸، استودیو بایوور (Bioware) بازی Baldur’s Gate را روانه بازار کرد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند. حال ۲۵ سال از اولین نسخه Baldur's Gate می‌گذرد و این بار استودیو لرین (Larian Studio) سومین نسخه از مجموعه بالدرز گیت را دراختیار مخاطبان بازی‌هایی با محوریت Dungeons & Dragons و نقش آفرینی قرار داده است.

Baldur’s Gate 3، به هیچ‌وجه بازی بی نقصی نیست و مشکل کوچکی را در خود جای داده تا به یک بازی بی عیب و نقص تبدیل نشود، اما سؤال اصلی این است که آیا این مشکل، روی تجربه کلی بازیکن تأثیرگذار است یا می‌توان آن را نادیده گرفت؟ استفاده مناسب از المان‌های D&D و ترکیب آن با عناصر نقش‌آفرینی و ارائه یک قصه‌گویی بی عیب و نقص، مواردی هستند که سبب شده بالدرز گیت ۳ به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل شود.

برای حمایت از زومجی، ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که تعدادی از کاراکترهای بازی در سفینه Mind Flayerها گرفتار شده و یک Mind Flayer بچه قورباغه‌هایی را در داخل سر کاراکترها قرار داده تا ذهن آن‌ها را تحت کنترل خود قرار دهند و در زمان موعود، آن‌ها را به یک Mind Flayer تبدیل کنند. در ادامه و اتفاقات پیش آمده، به همراه سایر کاراکترها از این سفینه فرار می‌کنید و تنها به یک هدف می‌اندیشید، خلاص شدن از بچه قورباغه داخل سرتان تا به یک Mind Flayer تبدیل نشوید. این در حالی است که رفته رفته داستان بازتر شده و قهرمان داستان و سایر شخصیت‌ها برای هدفی بزرگ آماده می‌شوند و آن هم چیزی جز محافظت از دروازه بالدر نیست.

روایت داستان اصلی‌ترین نقطه قوت Baldur’s Gate 3 به‌حساب می‌آید. مقدمه چینی داستان برای شروع وقایع اصلی، به‌درستی انجام شده است. بازی در ساعت‌های اولیه با اینکه شروع آرامی دارد و اکت اول بازی، به کل در اختیار مقدمه داستان قرار دارد، اما به هیچ‌وجه لحظات خسته کنندگی را ایجاد نمی‌کند و می‌توان از لحظه به لحظه آن لذت برد. در ادامه، قصه‌گویی بازی خیلی خوب به سوالات ذهن مخاطب جواب داده و بازیکن را در مسیر اصلی قرار می‌دهد.

شخصیت رافائل در بازی Baldur's Gate 3

روایت داستان اصلی‌ترین نقطه قوت Baldur’s Gate 3 به‌حساب می‌آید

نکته اصلی روایت داستان، تاثیرگذاری بسیار زیاد نوع روابط شما با شخصیت‌ها و رویارویی با کاراکترهای مختلف در وقایع داستانی است. اینکه شما چه کاراکترهایی را پیدا کنید، با چه کاراکترهایی تعامل داشته باشید و مأموریت‌های‌شان را پیش ببرید یا در کدام بخش از داستان از چه کاراکترهایی استفاده می‌کنید روی داستان بازی تأثیرگذار است. استودیو لرین و تیم نویسندگی بالدرز گیت ۳ خیلی خوب تمامی احتمالات مختلف را درکنار یکدیگر قرار داده تا یک قصه خاص و درگیر کننده را شاهد باشیم.

موردی که شاید تابه‌امروز بدین صورت در بازی‌های ویدیویی وجود نداشته است و استودیو لرین قصه‌گویی در بازی‌های نقش‌آفرینی را در سطح جدیدی قرار داده است. به‌عبارتی Baldur’s Gate 3 دارای تعدادی پایان مشخص است. اما به‌لطف موارد ذکر شده، اینکه به چه شکل به این پایان‌ها دست پیدا کنید، تنوع بسیار زیادی دارد و ارزش تکرار را بسیار بالا برده است. شخصیت‌پردازی کاراکترها هم جذابیت بالایی دارد. هر یک از کاراکترهایی که می‌توانید آن‌ها را در تیم خود قرار دهید، شخصیت‌پردازی مخصوص به خود را دارند.

محیط مبارزه‌ای به آتش کشیده شده در Baldur's Gate 3

سیستم شخصی‌سازی بازی جدا از مشخصات ظاهری، شامل مواردی مثل انتخاب کلاس، نژاد و همچنین پس زمینه داستانی می‌شود

با پیش‌برد مأموریت‌های آن‌ها، بیش‌ازپیش با شخصیت‌ها آشنا می‌شوید. داستان کاراکترهای بازی و تمامی احتمالات داستانی که به‌واسطه‌ی نوع رفتار شما با این کاراکترها به‌وجود می‌آید، همانند انشعاب‌هایی است که در انتها به بهترین شکل ممکن کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. همچنین شخصیت‌های منفی بازی هم شخصیت‌پردازی خوبی دارند و اکثرا داستان آن‌ها به سایر کاراکترها مربوط می‌شوند. البته که با تعامل با سایر NPCها، خواندن کتاب‌ها و دست نوشته‌ها و همچنین مأموریت‌های فرعی هم می‌توانید جزئیات داستانی بیشتری را متوجه شوید.

زمانی‌که بازی را آغاز می‌کنید، باید کاراکتر خودتان را بسازید. سیستم ساخت کاراکتر بازی به‌خوبی از المان‌های D&D و بازی‌های نقش‌آفرینی استفاده کرده است. می‌توانید در قالب تعدادی از کاراکترهای داستانی بازی کنید یا صفر تا صد کاراکتر خود را شخصی‌سازی کنید. سیستم شخصی‌سازی بازی جدا از مشخصات ظاهری، شامل مواردی مثل انتخاب کلاس، نژاد و همچنین پس زمینه داستانی می‌شود. تمامی این موارد مزیت‌ها و معایب مخصوص خود را داشته و به‌صورت کامل روی گیم‌پلی شما تأثیرگذار خواهند بود. شخصی‌سازی بالدرز گیت ۳ جزئیات بالایی دارد و دست‌تان حسابی باز است تا کاراکتر خود را از نظر کلاس و ویژگی‌های مختلف، مطابق میل‌تان خلق کنید.

ساخت کاراکتر و شخصی‌سازی آن در Baldur's Gate 3

طراحی سیستم مبارزاتی بازی و المان‌های D&D‌ آن به بهترین شکل ممکن انجام شده است و باوجود ساختار تصادفی میزان آسیب رسانی یا آسیب دیدن، هیچ‌وقت شرایط ناعادلانه‌ای به‌وجود نمی‌آید

بالدرز گیت 3 یک بازی نقش آفرینی با نبردهای نوبتی است. اما، این نبردها و نحوه چینش نوبت هر کاراکتر تیم شما و دشمنان، با المان‌های D&D ترکیب شده است. در بازی Dungeons & Dragons بازیکنان برای اینکه نوبت خود را در میدان مبارزه مشخص کنند یا به سایر دشمنان ضربه وارد کنند، باید از تاس‌های مخصوصی استفاده کنند و اگر رقم تاس آن‌ها بیشتر از حریف شد، زودتر نوبت‌شان خواهد شد یا قادر به آسیب رساندن خواهند بود. در ‌Baldur’s Gate 3 برای اینکه اکشن بازی بیشتر شود، تمامی موارد ذکر شده به‌صورت تصادفی (Random) و توسط خود بازی انجام می‌شود. همچنین موقع استفاده از مهارت‌های اعضای تیم، یک رقم مخصوص را مشاهده می‌کنید که این بیانگر میزان آسیبی است که می‌توانید به دشمن وارد کنید. به‌خاطر ساختار تصادفی بودن تاس‌های D&D در مبارزات بالدرز گیت ۳، بعضی وقت‌ها آسیب بیشتر و بعضی وقت‌ها آسیب کمتری را به یک دشمن وارد خواهید کرد.

البته که این مورد برای دشمنان هم صدق می‌کند و آن‌ها هم می‌توانند آسیب بیشتر یا کمتری را وارد کرده و بعضی وقت‌ها، اصلا ضربه آن‌ها تاثیری روی شما نمی‌گذارد. طراحی سیستم مبارزاتی بازی و المان‌های D&D‌ آن به بهترین شکل ممکن انجام شده است و باوجود ساختار تصادفی میزان آسیب رسانی یا آسیب دیدن، هیچ‌وقت شرایط ناعادلانه‌ای به‌وجود نمی‌آید. هرکلاس مبارزه‌ای مهارت‌ها و ویژگی‌های مخصوص‌به خود را در میدان مبارزه دارد. البته با کشتن دشمنان و انجام مأموریت‌های بازی XP به‌دست آورده و شخصیت‌های تیم لول آپ می‌شوند. ازاین‌رو با رسیدن به سطح مشخصی، زیرکلاس (Sub-Class) کاراکترها در دسترس قرار می‌گیرد و شاهد مهارت‌ها و ویژگی‌های مشابهی میان کلاس‌هایی نظیر وارلاک، کلریک یا حتی ویزارد و دروید هستیم.

شخصیت کارلاک در بازی Baldur's Gate 3

چینش استراتژی به‌هنگام نبرد و استفاده از کاراکترهایی که با شیوه مبارزه‌ای شما هم‌خوانی داشته باشند، از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید

البته که استفاده از مهارت‌های مشخص، برای هر کاراکتر میزان آسیب رسانی متفاوتی دارد و اصلی‌ترین دلیل تفاوت آن، تفاوت ویژگی‌های هر کلاس است. برای مثال، کلاس فایتر برپایه Strength است و ضربات Melee با سلاح‌های سنگین موردی است که می‌توان روی آن حساب باز کرد. همچنین کلاس کلریک (Cleric) ضربات Melee قوی‌ای ندارد، اما ویژگی‌های این کلاس برپایه Wisdom بنا شده و به او اجازه می‌دهد تا از جادوهایی برای تقویت تیم یا تضعیف دشمنان به بهترین شکل ممکن استفاده کند. سیستم لول آپ بالدرز گیت ۳ به شما اجازه می‌دهد تمامی این موارد را شخصی‌سازی کرده و کاراکتر خود را در زمینه‌هایی که دوست دارید، تقویت کنید.

همچنین با پیشروی در بازی و گشت‌وگذار، یک NPC را پیدا می‌کنید که ویژگی تغییر کلاس را دراختیار شما قرار می‌دهد. ازاین‌رو نیازی نیست که نگران ارتقای اشتباه کاراکترها باشید. سیستم لول آپ و ارتقای کاراکتر به‌خوبی هرچه تمام‌تر روی مبارزات بازی تأثیرگذار است و ازطریق آن می‌توانید ساختار مبارزه‌ای متفاوتی را پیاده‌سازی کنید. سیستم مبارزات نوبتی بالدرز گیت ۳ اصلا بدین صورت نیست که کاراکترهای دلخواه‌تان را در تیم قرار دهید، بلکه همیشه باید یک استراتژی مبارزه‌ای را فراهم کرده و چهار کاراکتری را در تیم قرار دهید که می‌توانند با مهارت‌های منحصربه‌فردشان آزادی عمل زیادی را دراختیار شما قرار دهند.

گشت و گذار در محیط فاضلابی Baldur's Gate 3

اهمیت انتخاب گزینه‌ها و تاثیرگذاری آن روی گیم‌پلی به‌نحوی است که بعضی وقت‌ها امکان دارد جلوی یک باس فایت را گرفته و بدون مبارزه کردن هدف را از بین ببرید

به‌لطف طراحی مناسب المان‌های ذکر شده، سیستم مبارزات Baldur’s Gate 3 لذت‌بخش است و مهم نیست که تابه‌امروز بازی‌های نوبتی را تجربه‌ کرده‌اید یا خیر، بالدرز گیت ۳ به‌راحتی قادر به سرگرم کردن شما است. گشت‌وگذار در جهان Baldur’s Gate 3 ارزشمند بوده و جدا از موارد داستانی، باعث می‌شود تا مأموریت‌های فرعی بیشتری را پیدا کرده یا صندوق و آیتم‌هایی را به‌دست بیاورید که برای تیم مفید است. استودیو لرین در تعامل با کاراکترها، انتخاب دیالوگ‌ها و باز کردن در و صندوق‌های قفل و موارد مشابه هم از المان‌های D&D استفاده کرده است.

زمانی‌که در حال صحبت کردن با سایرین هستید، گزینه‌های مخصوصی را مشاهده می‌کنید که انتخاب کردن آن‌ها، می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی پیشرفت داستان یا رسیدن به هدف‌تان داشته باشد. حال بازیکن با انتخاب این گزینه‌ها باید یک تاس ۲۰ تایی بی‌اندازد و اگر موفق شود، انتخاب گزینه مورد نظر روی طرف مقابل شما تأثیرگذار بوده و در این راه موفق خواهید شد. درغیراین‌صورت، ناکام خواهید ماند و باید منتظر پیامدهای آن باشید. ویژگی‌های کلاس‌های بازی فقط در مبارزات کارآمد نیستند و در تاس انداختن‌های مربوط‌به سؤال و جواب‌ها هم تأثیرگذار هستند. اینکه چه پس‌زمینه داستانی دارید و درجریان لول آپ کاراکتر چه ویژگی‌هایی را ارتقا داده‌اید، روی نحوه تاس انداختن شما تأثیرگذار است. درواقع می‌توانید مزیت‌ها و امتیازهایی را کسب کنید که روند تاس انداختن و برنده شدن را ساده‌تر می‌کند.

مبارزات در سطح شهر بازی Baldur's Gate 3

قطعا تجربه بازی درکنار دوستان خود می‌تواند حس و حال یک بازی Dungeons & Dragons را به‌صورت کامل القا می‌کند

گیم‌پلی Baldur’s Gate 3 به‌گونه‌ای است که از همان ابتدا و ساخت کاراکترتان باید به جزئیات و توضیحات ارائه شده توجه داشته باشید. بعضی وقت‌ها خواندن یک کتاب یا دست نوشته می‌تواند مأموریت شما را پیش ببرد یا کمک کند که به چه شکل پازل پیش‌رو را حل کنید. همچنین گیم‌پلی بازی دارای ویژگی‌ای به نام Short Rest و Long Rest است. استراحت طولانی باعث می‌شود تا نوار سلامت و قدرت نبرد شما به‌صورت کامل بازیابی شود و یک روز جدید را آغاز کنید. حال بین هر استراحت طولانی، بازیکن قادر به استفاده از دو استراحت کوتاه است که تاثیرگذاری آن همانند استراحت طولانی نیست، اما می‌تواند روند پیشروی شما در یک بخش از بازی را افزایش دهد. زیرا، همیشه قادر به استفاده از استراحت طولانی نیستید و جدا از داشتن آذوقه کافی، باید در مکان‌های امن قرار داشته باشید.

بالدرز گیت 3 دارای کوآپ چهارنفره هم است که می‌توانید درکنار سه دوست دیگر خود مشغول تجربه بازی شوید. قطعا تجربه بازی درکنار دوستان خود می‌تواند حس و حال یک بازی Dungeons & Dragons را به‌صورت کامل القا کرده و مدام با یکدیگر در تعامل باشید. از نظر کیفیت اتصال و پینگ، بخش کوآپ بازی تجربه‌ای روان و بدون مشکل را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

میان‌پرده‌های سینمایی بازی Baldur's Gate 3

هر محیط اصلی بالدرز گیت ۳ طراحی منحصربه‌فرد و زیست بوم مخصوص به خود را دارد

از نظر بصری، ‌Baldur’s Gate 3 تجربه‌ای چشم‌نواز و زیبا است. هم از نظر هنری و هم بصری تیم سازنده کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. جزئیات محیطی و چهره کاراکترها و افکت‌های حاصل از انفجار و موارد مختلف هم در سطح خوبی قرار دارند و بازیکن را از این نظر راضی نگه می‌دارند. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، هر محیط اصلی بالدرز گیت ۳ طراحی منحصربه‌فرد و زیست بوم مخصوص به خود را دارد. همچنین دشمنان بازی هم متنوع طراحی شده‌اند. مأموریت‌های اصلی و فرعی بازی طراحی بسیار خوبی دارند و بازیکنان می‌توانند به‌روش‌های مختلفی آن‌ها را کامل کرده و لذت ببرند. همچنین استودیو لرین میان‌پرده‌های سینمایی مختلفی را هم طراحی کرده تا ازطریق آن‌ها داستان را بهتر روایت کند.

تنها مشکلی که سر راه Baldur’s Gate 3 قرار دارد، مشکلات فنی است. البته مشکلات فنی بازی صرفا به باگ‌هایی ختم می‌شود که هیچ تاثیری روی گیم‌پلی شما نداشته یا خللی را در پیشرفت بازیکنان ایجاد نمی‌کنند. از نظر افت فریم بالدرز گیت ۳ مشکل خاصی ندارد و یک تجربه خوب را به‌دست می‌آورید. موسیقی و صداگذاری‌های Baldur’s Gate 3 هم به‌خوبی با ساختار بازی تطابق دارد. موسیقی‌های بازی حس و حالی آرامش بخش را القا کرده و در بعضی از سکانس‌های بازی ساختاری حماسی به‌خود می‌گیرند. صداگذاری شخصیت‌ها هم مشکل خاصی ندارد و با کاراکتر و شخصیت آن‌ها هم‌خوانی داشته و ازطرفی افکت‌های صوتی بازی هم طراحی مناسبی دارند.

استفاده از مهارت‌ها در مبارزات بازی Baldur's Gate 3

تمام کردن بخش داستانی Baldur’s Gate 3 با تمام گشت و گذاری که انجام دادم، تقریبا ۸۳ ساعت از وقت من را به خود اختصاص داد و ثانیه‌به‌ثانیه آن چیزی جز لذت بردن از جهانی وسیع، نبردهایی هیجان‌انگیز و تعامل با کاراکترهایی دوست داشتنی نبود. البته هنوز مواردی هستند که آن‌ها را از دست داده‌ام و باز هم دوست دارم به جهان بالدرز گیت ۳ برگشته و بیش‌ازپیش در آن غرق شوم. با اینکه بازی باگ‌های ریزی دارد، اما به هیچ‌وجه روی تجربه شما تأثیرگذار نیست و در مقایسه با تجربه‌ی کلی‌ای که بازیکن کسب می‌کند، به‌راحتی قابل انکار است. اگر از عاشقان بازی‌های نقش آفرینی هستید، به هیچ‌وجه Baldur’s Gate 3 را از دست ندهید.


منبع زومجی

Baldur's Gate 3

Baldur’s Gate 3 تجربه‌ای خاص و متفاوت است. قصه‌گویی آن حسابی شما را در خود غرق می‌کند و وجود احتمالات داستانی مختلف به‌لطف شخصیت‌ها و داستان‌های‌شان، ارزش تکرار بازی را بسیار بالا برده است. تمامی رفتار شما با سایر کاراکترها و اینکه به چه شکل مأموریت‌های‌شان را پیش برده یا از آن‌ها در تیم خود استفاده می‌کنید، روی نحوه روایت داستان تاثیرگذار است. سیستم مبارزات و تعامل با شخصیت‌ها به‌خوبی از المان‌های D&D استفاده کرده است و خروجی کار، یک تجربه دلچسب، هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز است. Baldur's Gate 3 جزو آن دسته از بازی‌هایی است که سال‌ها در یاد و خاطره مخاطبان باقی خواهد ماند.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی و قصه‌گویی جذاب و عمیق
  • + وجود اتفاقات داستانی متعدد و قرارگیری بسیار خوب آن‌ها در دل داستان اصلی
  • + شخصیت‌پردازی بسیار خوب شخصیت‌های مثبت و منفی بازی
  • + سیستم مبارزاتی جذاب و هیجان‌انگیز
  • + کارآمد بودن سیستم ارتقا کاراکترها و تاثیرگذاری تغییرات شخصیت‌ها در گیم‌پلی
  • + بخش شخصی‌سازی دقیق و پرجزئیات
  • + طراحی عالی محیط‌های بازی و مراحل اصلی و فرعی
  • + استفاده بسیار خوب از المان‌های Dungeons and Dragons در گیم‌پلی بازی

نقاط ضعف

  • - ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده