ساختار و شالوده کلی بازی Octopath Traveler 2 دقیقا همان نسخه پیشین است، اما همچنان می‌تواند تجربه سرگرم کننده‌ای را ارائه دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سال ۲۰۱۸ شرکت اسکوئر انیکس بازی Octopath Traveler را روانه بازار کرد، محصولی نقش آفرینی با نبردهای نوبتی و همچنین طراحی‌های پیکسلی که توانست بازخوردهای خوبی را هم به‌همراه داشته باشد. معمولا در بازی‌های نوبتی، المان‌های مبارزه‌ای و داستان باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند و داستان سرایی و قصه Octopath Traveler چیزی بود که آن را از سایر بازی‌های این سبک متمایز می‌کرد.

باتوجه‌به پایان‌بندی این بازی، به‌نظر نمی‌رسید که اسکوئر انیکس به فکر ساخت دنباله برای آن باشد. بااین‌حال پس از معرفی Octopath Traveler 2 مشخص شد که داستانی کاملا جدید را تجربه خواهیم کرد. Octopath Traveler 2 در نگاه اول همان نسخه پیشین است که بهبودهایی هم روی آن صورت گرفته است و دراین‌میان مشکلاتی را هم به خود اختصاص داده است.

کاراکتر هیکاری در بازی Octopath Traveler 2

متاسفانه شخصیت‌پردازی خوب کاراکترها صرفا به کاراکترهای مثبت بازی مربوط می‌شود و کاراکترهای منفی، پرداخت خاصی ندارند

داستان بازی در مورد هشت کاراکتر است که هرکدام داستن و پس‌زمینه مخصوص‌به خود را داشته و در جریان ماجراجویی خود با یکدیگر آشنا می‌شوند. روند قصه‌گویی در Octopath Traveler 2 دقیقا همانند نسخه پیشین است. در ابتدای بازی می‌توانید یکی از هشت کاراکتر مورد نظر را انتخاب کرده و بازی را شروع کنید. کاراکتر انتخابی شما، نقش کاراکتر اصلی داستان را ایفا می‌کند، اما آیا این گفته بدین معنا است که سایر شخصیت‌های داستانی، نقش کمرنگ‌تری را ایفا می‌‌کنند؟ خیر. انتخاب هر کاراکتر به شما اجازه می‌دهد تا یک مقدمه از شخصیت مورد نظر را تجربه کنید. حال با پیشروی در بازی و رسیدن به سایر کاراکترها، به شما اجازه داده می‌شود تا مقدمه و پس‌زمینه داستانی آن‌ها را هم تجربه کنید.

این مورد به شما اجازه می‌دهد تا به‌خوبی با هر هفت کاراکتر دیگر جهان Octopath Traveler 2 آشنا شده و به‌خوبی ارتباط برقرار کنید. البته که می‌توانید پس‌زمینه داستانی سایر کاراکترها را هم مشاهده نکرده و در زمان دیگری این کار را انجام دهید، اما به فهم شما از قصه بازی، لطمه وارد می‌کند. نکته بسیار خوب قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی Octopath Traveler 2 این است که تمامی کاراکترها صرفا یک همراه معمولی به‌حساب نمی‌آید که صرفا با رسیدن به هر مرحله داستانی مخصوص خود، بتوانید تجربه‌ای مجزا را کسب کنید. بلکه، کاراکترها در طول مراحل داستانی مخصوص خود با یکدیگر تعامل داشته و قصه‌گویی را پویا و دلچسب کرده‌اند.

نبردهای بازی Octopath Traveler 2

متاسفانه شخصیت‌پردازی خوب کاراکترها صرفا به کاراکترهای مثبت بازی مربوط می‌شود و کاراکترهای منفی، پرداخت خاصی ندارند. بااین‌حال روند قصه‌گویی و درکنار آن گیم‌پلی، سبب شده تا علاقه‌مندان به این سبک از ابتدا تا انتهای داستان لحظات سرگرم کننده و دلچسبی را کسب کنند. تو بازی‌های نقش‌آفرینی، فارغ از ساختار نوبتی و کلاسیک یا ساختار مدرن امروزی، گیم‌پلی نقش پررنگ‌تری را در سرگرم کردن مخاطب ایفا می‌کند.

Octopath Traveler 2 یک بازی نقش آفرینی شرقی کلاسیک با نبردهای نوبتی است. ازاین‌رو بازیکنان با تشکیل تیم چهار نفره خود می‌توانند در نبردها حضور پیدا کنند. در ادامه، هم اعضای تیم شما و هم اعضای تیم دشمن در نوبت‌بندی مخصوصی قرار می‌گیرند و زمانی‌که نوبت‌شان شد، به‌واسطه ضربات معمولی و مهارت‌های مختلف به یکدیگر آسیب می‌رسانند. همچنین می‌توانید با استفاده از آیتم‌های مختلف و دفاع کردن هم کارهای تدافعی مختلفی را انجام دهید. اصلی‌ترین مورد در گیم‌پلی یک بازی نوبتی، نوع طراحی کاراکترها و مهارت‌های آن‌ها است.

تعامل کاراکترها با یکدیگر در Octopath Traveler 2

دراینجا هر یک از کاراکترها، یک Talent مخصوص و تعدادی مهارت Active و مهارت پشتیبان دارند. برای مثال، تلنت شخصیت هیکاری به شما اجازه می‌دهد تا با شهروندهای مختلف مبارزه کرده و یک مهارت از آن‌ها یاد بگیرید. همچنین مهارت‌های Active او در مبارزات به شما اجازه می‌دهند تا از شمشیر و نیزه به شکل کارآمدی استفاده کنید. حال با خرید مهارت‌های مختلف و رسیدن به سطح‌های مجاز درنظر گرفته شده، می‌توانید یک مهارت پشتیبان را هم دراختیار بگیرید. مهارت‌های پشتیبان درواقع همان مهارت‌های Passive هستند که انتخاب آن‌ها به‌صورت خودکار یک مزیت را در دسترس کاراکتر مورد نظر یا کل تیم قرار می‌دهد. طراحی کاراکترهای Octopath Traveler 2 از نظر موارد ذکر شده، آنطور که باید و شاید نیست. از نظر تلنت و مهارت‌های درنظر گرفته شده، بعضی از کاراکترها قدرت و طراحی بسیار بهتری دارند و از آن‌جایی که هشت کاراکتر درنظر گرفته شده و تنها چهار کاراکتر در تیم‌تان قرار می‌گیرد، امکان دارد تا انتهای داستان به‌ هیچ‌وجه سراغ یک سری از شخصیت‌ها نروید. زیرا، آنطور که باید و شاید برای تیم مفید نیستند و مواردی را که نیاز دارید، دراختیارتان قرار نمی‌دهند.

استفاده مناسب از مهارت ویژه و ترکیب آن با بوست شدن ضربات، می‌تواند آسیب بسیار زیادی را وارد کند

حتی با وجود اینکه دشمنان و باس‌ها نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند، بازهم عدم طراحی مناسب بعضی از کاراکترها از نظر کلاس و قدرت جلوی شما را برای چینش یک تیم متنوع می‌گیرد. بااین‌حال مبارزات Octopath Traveler II به‌لطف نقاط ضعف و قوت دشمنان و وجود مهارت‌های مختلف و متفاوت برای هرکاراکتر سبب شده تا عمق و جذابیت خاصی داشته باشند. ازاین‌رو چینش استراتژی مناسب و ازبین‌بردن دشمنان و باس‌ها، موردی است که باید روی آن تمرکز داشته باشید؛ حتی اگر تا انتهای بازی فقط با چهار کاراکتر یکسان بازی کنید. همچنین یک ضربه ویژه هم برای هر کاراکتر قرار گرفته که با آسیب‌رساندن و آسیب دیدن، پر می‌شود. ازطرفی ویژگی Boost، موردی است که تاثیر به‌سزایی در مبارزات دارد. سیستم بوست بدین صورت کار می‌کند که با گذشت هر Turn از مبارزه، یک BP کسب می‌کنید و با افزایش BP، سطح بوست شما و در نتیجه آسیبی که وارد می‌کنید، افزایش پیدا می‌کند.

باس فایت بازی Octopath Traveler 2

اسکوئر انیکس برای نمایش جلوه‌های بصری و گرافیک Octopath Traveler 2 به‌سراغ طراحی‌های پیکسلی رفته است

سیستم ارتقای کاراکتر و خرید مهارت‌ها هم بدین صورت است که با کشتن دشمنان و باس‌ها، XP دریافت می‌کنید و این XP باعث ارتقای سطح شما می‌شود. ازطرفی کشتن دشمنان و باس‌ها، جدا از XP مورد دیگری به نام SP را هم دراختیار شما قرار می‌دهد. SP باعث می‌شود تا بتوانید مهارت‌های جدیدی را خریداری کرده و به‌دنبال آن مهارت‌های پشتیبان جدیدتری را هم کسب کنید. ساختار داستانی بازی سبب شده تا داستان هر کاراکتر در چپترهای مختلفی ارائه شده و هر چپتر نیازمند این است که قدرت شما در سطح مطلوبی قرار داشته باشد. گشت‌و‌گذار در جهان Octopath Traveler 2 جدا از رسیدن به مراحل اصلی، باعث می‌شود تا صندوق‌های متفاوتی را هم پیدا کنید. پاداشی که از این صندوق‌ها ارائه می‌شود، کیفیت و ارزش مناسبی دارند. بعضی از آن‌ها شامل پول بوده و بعضی دیگر هم شامل لباس و سلاح‌های جنگی‌ای می‌شوند که به‌خوبی روی قدرت شما تأثیرگذار هستند.

هرقدر که در بازی پیش بروید، سلاح، لباس جنگی (Armor) و اکسسوری‌های جدیدتری در دسترس قرار می‌گیرد. ازاین‌رو گشت‌وگذار مناسب و ارزشمند بودن پاداش‌های حاصل از نبردها و صندوق‌های بازی، سبب می‌شود تا همیشه چهار کاراکتر اصلی تیم را قدرتمند نگه دارید. دراین‌میان بد نیست به مأموریت‌های فرعی Octopath Traveler 2 هم اشاره‌ای داشته باشم. مأموریت‌های فرعی مختلفی طراحی شده تا بتوانید ازطریق آن‌ها پاداش‌های بیشتری را کسب کرده و شخصیت‌‌های خود را سریع‌تر ارتقا دهید. این در حالی است که این دسته از مأموریت‌ها آنطور که بیاد و شاید طراحی مناسبی ندارند و صرفا درجهان بازی قرار گرفته تا کاربر پاداشی اضافه‌تر را کسب کنند. البته که انجام ندادن آن‌ها هم ضرر خاصی را به شما وارد نمی‌کند. بااین‌حال مأموریت‌های اصلی یا همان چپترهای داستانی هر کاراکتر تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و هر مرحله همانند یک ماجراجویی متفاوت و جذاب است.

کاراکتر کستی در بازی Octopath Traveler 2

اسکوئر انیکس برای نمایش جلوه‌های بصری و گرافیک Octopath Traveler 2 به‌سراغ طراحی‌های پیکسلی رفته است. ازاین‌رو بازی دقیقا همان حس و حال و طراحی‌های نسخه پیشین را در خود جای داده است. به‌هنگام نبرد با باس فایت‌های اصلی، شاهد طراحی بزرگ‌تر باس از نظر اندازه نسبت به کاراکترها هستیم تا قدرت و اهمیت مبارزه بیش‌ازپیش به‌نمایش گذاشته شود. ازطرفی افکت‌های حاصل از برخورد سلاح‌ها با یکدیگر در مبارزات یا ضربه زدن به دشمنان، طراحی متفاوتی نسبت‌به سایر بازی‌های نقش آفرینی شرقی کلاسیک دارد و همین مورد تاحدی آن را متفاوت و جذاب‌تر جلوه داده است. طراحی دشمنان و تنوع‌شان خوب و قابل قبول است. هر یک از محیط‌های جهان بازی زیست بوم و دشمنان مخصوص‌به خود را دارد. همچنین سطح‌بندی هر محیط، سبب شده تا بازیکن نتواند به‌صورت آزادانه به گشت‌وگذار بپردازد و افزایش مناسب سطح و تاحد کمی گرایند کردن، اهمیت بیشتری دارد. همچنین باس فایت‌های Octopath Traveler 2 هم طراحی منحصربه‌فردی دارند و حسابی شما را به‌چالش خواهند کشید. از نظر فنی هم شاهد یک تجربه کاملا روان هستیم و بازی فاقد باگ یا گلیچ خاصی است.

از نظر موسیقی، Octopath Traveler 2 در سطح خوبی قرار دارد. مبارزات معمولی و نبرد با باس‌ها هرکدام موسیقی مخصوص‌به خود را داشته و کیفیت مناسبی هم دارند. همچنین صداگذاری بازی در دوبله انگلیسی هم قابل قبول است و کاربران می‌توانند از آن به‌جای دوبله ژاپنی استفاده کنند. البته که تجربه بازی روی دوبله ژاپنی، حس و حال بهتری را ارائه می‌دهد. در انتها، Octopath Traveler 2 می‌تواند تجربه‌ای ۵۰ الی ۶۰ ساعته را ارائه دهد و با اینکه مشکلاتی نظیر طراحی مأموریت‌های فرعی یا بلا استفاده ماندن بعضی از کاراکترها را در خود جای داده است، اما به‌لطف داستان، شخصیت‌پردازی و مکانیسم‌های گیم‌پلی می‌تواند لحظات سرگرم کننده و جذابی را دراختیار هواداران این دسته از بازی‌ها قرار دهد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه نینتندو سوییچ انجام شده است


منبع زومجی

Octopath Traveler 2

Octopath Traveler 2 یک بازی متفاوت و تکامل یافته نسبت به نسخه پیشین خود نیست. بلکه، اسکوئر اینکس به کل از تمامی المان‌های نسخه پیشین استفاده کرده و بعضی از آن‌ها را بهبود داده است. بااین‌حال داستان و قصه‌گویی جذاب درکنار سیستم مبارزات درگیر کننده و باس‌های منحصربه‌فرد، از جمله مواردی هستند که شما را از ابتدا تا انتهای Octopath Traveler 2 سرگرم خواهند کرد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + شخصیت پردازی خوب کاراکترها
  • + داستان جذاب و سرگرم کننده
  • + سیستم مبارزاتی درگیر کننده
  • + استفاده مناسب از طراحی‌های پیکسلی
  • + طراحی بسیار خوب باس فایت‌ها

نقاط ضعف

  • - عدم طراحی مناسب بعضی از کاراکترهای داستانی
  • - مأموریت‌های فرعی می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده