Like a Dragon Ishin جزو آن دسته از اسپین آف‌هایی است که به‌خوبی المان‌های بازی‌های اصلی را در خود جای داده و موارد جدید جذابی را هم به‌نمایش می‌گذارد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اولین نسخه از مجموعه Yakuza، در سال ۲۰۰۵ روانه بازار شد و استودیو ریو گا گوتوکو توانست یک تجربه براولر متفاوت را دراختیار کاربران قرار دهد. جدا از نسخه‌های اصلی سری، تابه‌امروز اسپین آف‌های متفاوتی هم برای سری یاکوزا عرضه شده و بعضی از آن‌ها، تنها در ژاپن در دسترس است. !Ryū ga Gotoku Ishin برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان بازی روز عرضه دراختیار کاربران پلی استیشن 4 در ژاپن قرار گرفت. این در حالی است که سال گذشته استودیو ریو گا گوتوکو سال گذشته میلادی نسخه بازسازی شده !Ryū ga Gotoku Ishin را با نام Like a Dragon Ishin معرفی کرد.

Like a Dragon Ishin جزو آن دسته از اسپین آف‌هایی است که تمامی المان‌های جذاب و سرگرم کننده بازی‌های اصلی مجموعه را در خود جای داده است و ازطرفی، موارد تازه‌ای را هم ارائه می‌‌دهد. البته که این بازسازی، مشکلاتی هم دارد که سبب شده با یک Like a Dragon بی عیب و نقص طرف نباشیم.

کشتن دشمنان با شمشیر در Like a Dragon Ishin

روند جذاب قصه‌گویی شما را مجاب می‌کند که برای فهمیدن سوالات خود، تا انتها همراه ساکاموتو ریوما باشید

داستان بازی در دهه ۱۸۶۰ ژاپن و دوره باکوماتسو (سال‌های آخر دوره Edo) روایت می‌شود. جایی‌که ژاپن با ورود کشتی‌های غربی در آشفتگی کامل به‌سر می‌‌برد. حال بازیکن در نقش کاراکتری به نام ساکاموتو ریوما قرار گرفته که پس از دیدن دوره شمشیر زنی خود در ادو، به زادگاهش برگشته است. بااین‌حال پس از بازگشت متوجه تغییراتی در زادگاه خود شده و طی یک درگیری با اعضای جوشی (بالاترین سطح سامورای‌ها در ژاپن) به زندان انداخته می‌شود. اتفاقات به‌گونه‌ای رقم می‌خورند که ساکاموتو ریوما از زندان آزاد شده و اندکی بعد، درگیر یک ماجراجویی و اتفاقات بسیار بزرگی می‌شود. اتفاقاتی که رفته رفته آینده ژاپن را تعیین می‌کنند.

داستان Like a Dragon Ishin با اینکه دارای کاراکترهایی کاملا ساختگی است، اما هسته و شالوده تاریخی خود را به‌خوبی به‌نمایش می‌گذارد. داستان‌سرایی خوب و درگیر کننده یکی از ویژگی‌های مثبت ایشین بوده و به‌خوبی می‌تواند مخاطب را به‌خود درگیر کند. با شروع بازی، یک میان‌پرده سینمایی از نقطه‌ای از آینده اتفاقات داستان بازی نمایش داده می‌شود و سپس به ابتدای بازی بر می‌گردید. همین تغییر نمایش سبب شده تا سوالات مختلفی در ذهن مخاطب شکل بگیرد و روند جذاب قصه‌گویی شما را مجاب می‌کند که برای فهمیدن سوالات خود، تا انتها همراه ساکاموتو ریوما باشید.

اوکیتا سوجی در بازی Like a Dragon Ishin

همچنین پایان‌بندی بازی هم به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین داستان‌های روایت شده توسط استودیو ریو گا گوتوکو در مجموعه یاکوزا یاد کرد؛ حتی با درنظر گرفتن این موضوع که Like a Dragon Ishin یک اسپین از سری یاکوزا است و دارای ظاهر داستانی و کاراکترهایی کاملا متفاوت نسبت‌به مجموعه اصلی است. از نظر شخصیت‌پردازی هم Like a Dragon Ishin در سطح بسیار خوبی قرار دارد. درواقع، سخت‌ترین کار تیم سازنده در ارائه یک داستان خوب، شخصیت‌پردازی کاراکترها بوده است.

می‌توان از آن Like a Dragon Ishin به‌عنوان یکی از بهترین داستان‌های روایت شده توسط استودیو ریو گا گوتوکو در مجموعه یاکوزا یاد کرد

کاراکترهای درنظر گرفته شده برای ایشین، دقیقا همان کاراکترهای جهان یاکوز، اما با هویت و ظاهری متفاوت هستند. برای مثال، ساکاموتو ریوما همان کازوما کریو بوده یا اوکیتا سوجی همان گورو ماجیما معروف است. همچنین صداپیشه کاراکترها هم دقیقا همان اشخاصی هستند که در نسخه اصلی وظیفه صداپیشگی شخصیت‌های خود را برعهده داشته‌اند. درحالت عادی و به‌عنوان بازیکنی که نسخه‌های قبلی رو تجربه کرده، باید مدام یاد و خاطره این کاراکترها در نسخه‌های اصلی برایم تداعی می‌شد، اما شخصیت‌پردازی بازی به‌قدری خوب و هماهنگ با قصه‌گویی است که انگار با کاراکترهایی کاملا جدید سر و کار داشته و قبول کردن‌شان به‌عنوان شخصیت‌هایی کاملا جدید، به هیچ‌وجه دشوار نبود؛ شخصیت‌هایی که مطمئن هستم برای مدت طولانی‌ای در ذهنم باقی خواهند ماند.

کشتن دشمنان با سلاح و تفنگ در Like a Dragon Ishin

هر شیوه مبارزه‌ای در بازی ساختار مخصوص‌به خود را داشته و مبارزات را متنوع می‌کند، اما بعضی از این کلاس‌های مبارزه‌ای برتری بیشتری نسبت‌به سایرین دارند

ساکاموتو ریوما کاراکتری است که سعی دارد همه چیز را بدون خونریزی و فدا کردن سایرین حل کند. این درحالی است که شرایط، دقیقا جور دیگری برای او رقم می‌خورد و رفته رفته، شاهد پخته شدن وی و عملکردی متفاوت از او در شرایط مختلف داستانی هستیم. این نوع شخصیت‌پردازی، برای بعضی دیگر از کاراکترهای داستانی و همچنین شخصیت شرور بازی هم صدق می‌کند. هرکدام داستان و روایت مخصوص‌به خود را داشته و تا انتهای داستان به‌خوبی نمایش داده می‌شوند.

Like a Dragon Ishin را نمی‌توان یک بازی کاملا بازسازی شده دانست و تغییرات بیشتری هم نسبت‌به یک بازی ریمستر شده ساده روی آن اعمال شده است. ازاین‌رو با محصولی طرف هستیم که مواردی مثل جلوه‌های بصری و حتی سیستم مبارزات در آن بازسازی شده و بخش‌های دیگر گیم‌پلی دست نخورده باقی‌مانده و حس و حال یک محصول ریمستر شده را القا می‌‌کنند. Like a Dragon Ishin یک بازی سوم شخص براولر (Brawler) است که به‌خاطر ظاهر و داستان سامورای محور خود، المان‌های هک اند اسلش هم در آن استفاده شده است.

انیمیشن ضربات تمام کننده در Like a Dragon Ishin

سیستم مبارزات بازی Like a Dragon Ishin دارای چهار شیوه مختلف است. براولر، اولین روش مبارزه‌ای شما در بازی است که در جریان آن قهرمان داستان با مشت زدن دشمنان خود را از بین می‌برد. مورد دوم، به شما اجازه می‌دهد که دشمنان را با شمشیر از بین ببرید. این در حالی است که حالت سوم، یک تفنگ را در اختیار شما قرار می‌دهد و تنها با استفاده از آن ضربات مختلفی را اعمال خواهید کرد. آخرین شیوه مبارزه‌ای هم المان‌های مبارزه‌ای بازی‌های هک اند اسلش را در یک پکیج کامل قرار می‌دهد؛ جایی‌که شما هم دارای کاتانا و هم تفنگ هستید. ازاین‌رو می‌توانید ضربات و کومبوهای متنوع‌تری را نسبت‌به سایر روش‌های مبارزه‌ای اعمال کنید. البته که استفاده از هر یک از روش‌های ذکر شده، مزیت و معایب مخصوص‌به خود را دارد.

متن استفاده از شمشیر و تفنگ جدید درکنار مواردی مثل اجزای محدودی از یک لباس جنگی، می‌تواند قدرت تدافعی و تهاجمی ساکاموتو را افزایش دهد

درحالت کلی، می‌توانید از شیوه یا کلاس مبارزه‌ای مورد علاقه خود برای کشتن دشمنان و پیروزی در نبردها استفاده کنید، اما بعضی از دشمنان و باس‌ها، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که استفاده از سایر روش‌ها هم بتواند کمک حال شما باشد. بااین‌حال استفاده از مشت و پس از آن استفاده از سلاح، مواردی هستند که به ندرت به‌درد شما خواهند خورد و آنطور که باید و شاید استفاده مناسبی از این روش‌ها نسبت به دو روش دیگر در گیم‌پلی و سیستم مبارزات نشده است. همچنین ایشین دارای سیستمی به اسم Troopers است که در جریان آن می‌توانید برای هر کلاس مبارزه‌ای، کارت‌های مختلفی را انتخاب کنید. هر کارت هم مزیتی را دراختیارتان قرار می‌دهد. برای مثال، کارت‌های آبی رنگ دارای ویژگی‌های تدافعی بوده یا کارت‌های قرمز رنگ ویژگی‌های تهاجمی‌ مختلفی را ارائه می‌دهند.

چهار شخصیت اصلی گروه شینسنگومی در بازی Like a Dragon Ishin

ازاین‌رو با پر شدن نوار مخصوص‌شان، می‌توانید آن‌ها را به‌صورت دستی اعمال کرده یا اجازه دهید که خود بازی آن‌ها را به‌صورت خودکار برای شما فعال کند. استفاده مناسب از این کارت‌های تروپر به‌خوبی روی نبردها تأثیرگذار بوده و کمک حال ساکاموتو ریوما خواهند بود. ایشین دارای یک سیستم ساخت و ساز هم است. در سیستم ساخت و ساز می‌توانید سلاح‌های متفاوتی را آزاد کرده و بسازید. البته که این سیستم محدود به سلاح‌های بازی نیست و مواردی مثل اجزای مختلف لباس جنگی (Armor) را هم می‌توانید بسازید. جدا از مبارزات، گیم‌پلی بازی شامل مینی گیم‌های متفاوتی هم می‌شود که درقالب فعالیت‌های فرعی در دل جهان Like a Dragon Ishin قرار گرفته‌اند. بااینکه فعالیت‌های فرعی طراحی ساده‌ای دارند، اما سرگرم کننده بوده و پاداش خوبی را ارائه می‌دهند. بازیکنان به‌واسطه‌ی امتیازهای مخصوصی که از انجام مأموریت‌های فرعی، مینی گیم‌ها، خرید و غذا خوردن به‌دست می‌آورند، می‌توانند گیم‌پلی خود را بهبود ببخشند.

تاریخ مصرف گذشته بودن بعضی از المان‌ها از نظر طراحی، به شما اجازه نمی‌دهد که به‌راحتی با تمامی فعالیت‌ها یا مراحل فرعی درنظر گرفته شده ارتباط برقرار کنید

به‌عبارتی هرقدر بیشتر در جهان بازی به گشت‌و‌گذار پرداخته و فعالیت‌ها و مأموریت‌های فرعی را انجام دهید، گیم‌پلی بازی برای شما راحت‌تر خواهد شد. اما تاریخ مصرف گذشته بودن بعضی از المان‌ها از نظر طراحی، به شما اجازه نمی‌دهد که به‌راحتی با تمامی فعالیت‌ها یا مراحل فرعی درنظر گرفته شده ارتباط برقرار کنید. در انتها بد نیست به سیستم ارتقای بازی هم اشاره‌ای داشته باشم که از جمله موارد حائز اهمیت در بازی است. با کشتن دشمنان با روش‌های درنظر گرفته شده، Orbهای مخصوص همان کلاس مبارزه‌ای را کسب کرده و از آن‌ها می‌توانید برای ارتقای روش‌های مبارزه‌ای استفاده کنید. ارتقای مناسب هم می‌تواند قدرت آسیب‌رسانی و کومبوهای بیشتری را در دسترس قرار دهد. از حیث محتویات داستانی هم Like a Dragon Ishin می‌تواند نزدیک به ۲۵ ساعت شما را سرگرم کرده و لحظات هیجان‌انگیز، غم‌انگیز و خوشحال کننده‌ای را برای‌تان رقم بزند.

کشتن راهزن‌ها در Like a Dragon Ishin

تیم سازنده از نظر بازسازی جلوه‌های بصری، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. جزئیات و کیفیت نمایش محیط‌های بازی و کاراکترها نسبت به نسخه اصلی حسابی پیشرفت کرده است و نورپردازی در بعضی از مناطق، حسابی به بهتر شدن بازی کمک کرده است. همچنین میان‌پرده‌های سینمایی متعددی هم درنظر گرفته شده که داستان بازی را روایت می‌کنند. میان‌پرده‌های سینمایی کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توان آن‌ها را با بازی‌های با کیفیت نسل فعلی هم‌رده دانست. بااینکه میان‌پرده‌ها و کیفیت بصری بازی، کاملا بازسازی شده است. اما، طراحی بعضی از قسمت‌های محیط و مراحل فرعی برای یک بازی در سال ۲۰۲۳ قدیمی بوده و می‌توانستند بهتر باشند. همچنین مینی‌باس‌های بازی هم آنطور که باید و شاید، چالش خاصی را ارائه نمی‌دهند.

میان‌پرده‌های سینمایی کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته و می‌توان آن‌ها را با بازی‌های با کیفیت نسل فعلی هم‌رده دانست

این در حالی است که باس‌های اصلی جدا از اینکه طراحی منحصربه‌فردی دارند، هرکدام به‌نحوی شما را به چالش می‌کشند. Like a Dragon Ishin فاقد افت فریم خاصی است و می‌توانید تجربه‌ای روان و بهینه داشته باشید. همچنین این مورد برای باگ و گلیچ هم صدق می‌کند و آن‌چنان با باگ خاصی که روی تجربه کلی شما تاثیر منفی داشته باشد، مواجه نخواهید شد.

ساکاموتو ریوما، قهرمان اصلی بازی Like a Dragon Ishin

از نظر موسیقی، Like a Dragon Ishin موسیقی‌های بسیار زیبا و گوش‌نوازی دارد. به‌هنگام مبارزات، موسیقی‌های هیجان‌انگیزی پخش می‌شود و باس‌ اصلی و کاراکترهای مختلف، موسیقی‌های مخصوص به خود را دارند. ازطرفی به هنگام پخش میان‌پرده‌های دراماتیک یا احساسی، موسیقی‌های مخصوصی درنظر گرفته شده تا اتمسفر و فضاسازی بازی به‌خوبی القا شود. اکثر نسخه‌های مجموعه یاکوزا تنها از دوبله‌ ژاپنی پشتیبانی می‌کند و ایشین هم تنها دارای صداپیشه و دوبله ژاپنی است. همچنین افکت‌های صوتی استفاده شده برای سلاح‌ها، ضربات و موارد دیگر هم تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهند.

در انتها، اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های Brawler یا حتی هک اند اسلش هستید، Like a Dragon Ishin می‌تواند گزینه خوبی برای شروع یا تجربه باشد. این در حالی است که Like a Dragon Ishin یک تجربه حیاتی و لازم برای هواداران مجموعه یاکوزا است و انتظار می‌رود استودیو ریو گا گوتوکو در آینده اسپین آف‌های بیشری از جهان یاکوزا را در دسترس تمامی کاربران قرار دهد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Like a Dragon Ishin

Like a Dragon Ishin ریمستر/ریمیک خوبی است و به‌خوبی می‌تواند هم هواداران بازی‌های هک اند اسلش و براولر و هم هواداران سری یاکوزا را سرگرم کند. کاراکترهای داستان با اینکه ظاهر و صداپیشه‌های نسخه‌های اصلی را دراختیار دارند، اما شخصیت‌پردازی بسیار خوب بازی سبب شده تا بتوانید آن‌ها را به‌عنوان کاراکترهایی کاملا جدید و متفاوت قبول کرده و ارتباط برقرار کنید. بااین‌حال بعضی از المان‌های بازی و طراحی‌ها قدیمی شده و کاربر نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی درگیر کننده و عمیق
  • + شخصیت‌پردازی جذاب کاراکترها
  • + سیستم مبارزاتی متنوع
  • + کارآمد بودن ارتقاها و Trooper Cardها در مبارزات
  • + بازسازی بسیار خوب جلوه‌های بصری، مخصوصا میان‌پرده‌های سینمایی
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - عدم طراحی مناسب مأموریت‌های فرعی
  • - عدم طراحی مناسب مینی باس‌ها
  • - تاریخ مصرف گذشته بودن بعضی از طراحی‌های محیطی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده