Evil West به‌عنوان ساخته جدید استودیو Flying Wild Hog، بازی اکشنی است که با وجود ضعف‌هایی، در ارائه تجربه‌ای در مجموع هیجان‌انگیز عملکرد مناسبی دارد. همراه بررسی بازی باشید.

وقتی صحبت از استودیو Flying Wild Hog می‌شود، ناخودآگاه اولین اسمی که به ذهن‌مان می‌آید، چیزی نیست جز مجموعه Shadow Warrior و خب همین کافی است تا بدانیم که با احتمال زیاد، ساخته جدید این استودیو هم چیزی جز یک تجربه اکشن دیوانه‌وار و سریع نخواهد بود. در واقعیت هم Evil West به‌عنوان جدید‌ترین بازی استودیو، چیزی به غیر از این نیست و Flying Wild Hog سنت‌شکنی خاصی نکرده و فقط درحالی‌که شدو واریور تجربه‌ای اول‌شخص بود، ساخته جدید آن‌ها یک اکشن سوم‌شخص با محوریت کشتار خون‌آشام‌ها و کمی هم حال و هوای وسترنی است که در این مطلب، دقیق‌تر نگاهی به کیفیت آن خواهیم داشت.

Evil West ما را با شخصیتی به نام جسی رنتیر همراه می‌کند؛ یک شکارچی موجودات ماورایی که مخصوصا مهارت زیادی در کشتن خون‌آشام‌ها دارد. جسی در ابتدای بازی، همراه‌با یکی از دوستانش مشغول انجام ماموریتی است که در نتیجه آن، موفق به شکار خون آشامی به نام D'Abano می‌شود؛ بااین‌حال این پیروزی چندان هم دوامی ندارد و پس از رسیدن جسی به مرکز و درحالی‌که آن‌ها جشن موفقیت این پیروزی را می‌گیرند، دختر D'Abano به نام فلسیتی به مرکز حمله می‌کند و اجازه نمی‌دهد خوشی آن‌ها دوام چندانی داشته باشد! از اینجا به بعد، جسی وارد ماجراجویی پرفراز و نشیبی برای ازبین‌بردن فلسیتی می‌شود که البته اتفاق‌های مختلف دیگری هم در این مسیر انتظار او را می‌کشند.

محیط سبزرنگ و مه‌گرفته در بازی Evil West

البته با وجود این جزییات و پیچیدگی‌ها، خیلی نباید انتظار خودتان را از داستان Evil West بالا ببرید. درواقع پس از پشت سر گذاشتن قسمت‌های اولیه، شرایط داستانی در کل به‌شکلی پیش می‌رود که کاملا مشخص است چه اتفاق‌هایی انتظار ما را می‌کشند و نوع پرداخت و معرفی شخصیت‌ها و جزییات وقایع به‌شکلی است که خیلی راحت می‌توان حدس زد که چه کاراکتر‌هایی قرار است چه عاقبتی در بازی داشته باشند و روند کلی هم در ادامه به شکلی پیش می‌رود که اتفاقی فراتر از همین حدس‌های واضح رخ نمی‌دهد. به بیان ساده‌تر، داستان Evil West همان تقابل آشنای خیر و شر است که نتیجه نهایی آن هم کاملا مشخص است و بازی هم تلاشی نمی‌کند تا پیچیدگی خاصی به این داستان کلیشه‌ای بدهد. اما خب حتی با‌وجود چنین شرایطی، تجربه گیم‌پلی Evil West به شکلی است که پس از مدتی چندان هم اهمیتی به داستان نخواهید داد و سادگی و ضعف‌های واضح آن هم چندان آزاردهنده نخواهند بود.

داستان بازی اویل وست در مجموع سرراست و ساده است و از همان ابتدا می‌توان به‌سادگی مسیر و انتهای آن را حدس زد

Evil West در ساده‌ترین و سرراست‌ترین توصیف برای گیم‌پلی‌اش، یک اکشن سوم‌شخص است که تمام سعی و تلاش خود را برای ارائه تجربه‌ای سریع، پُرهیجان و شلوغ می‌کند و تا حد زیادی هم موفق می‌شود تا ازطریق ارائه چنین تجربه‌ای، هیجان خوبی را به مخاطبش منتقل کند؛ البته با وجود ضعف‌هایی که قابل چشم‌پوشی هم نیستند. در ابتدای بازی، اصلی‌ترین راه مقابله شما با دشمنان، استفاده از ضربه‌های مشت و مبارزه از فاصله نزدیک است. بازی حتی یک سیستم نه‌چندان پرجزییات ولی نسبتا مناسب کمبو هم دارد و به مرور می‌توانید با وارد کردن پشت سر هم مشت به دشمنان، ضربه‌هایی قوی‌تر با تاثیرهای مختلف را اجرا کنید که البته برخی از این موارد، ازطریق باز کردن آپگرید‌های مربوطه فعال می‌شوند.

ماه و مرحله شب در بازی Evil West

اما یکی از بهترین ویژگی‌های Evil West که همیشه تازگی اکشن‌های آن را حفظ می‌کند، معرفی سلاح‌ها و تجهیزات جدید با ریتم مناسب و در گذر زمان است. برای مثال، پس از مدتی هفت‌تیر فعال می‌شود که می‌توانید با آن به سبک فیلم‌ها و آثار وسترن، با سرعت بلایی تمامی تیر‌ها را روی دشمنان خالی کنید. پس از گذشت زمانی کوتاه، بازی رایفل را معرفی می‌کند که می‌توان شلیک‌های دقیق و قدرتمندی با آن داشت. جدا از خودِ سلاح‌ها، به مرور قابلیت‌های جدیدی هم برای جسی معرفی می‌شوند؛ مثلا می‌توانید با زدن به‌موقع کلیدی مخصوص، دشمنان را در معرض الکتریسیته قرار بدهید و برای چند ثانیه بدون آنکه امکان دفاع داشته باشند، با مشت به جان آن‌ها بیوفتید. قابلیت‌های اینچنینی و خیلی موارد دیگر که قصد لو دادن آن‌ها را ندارم، به مرور زمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند و همین باعث می‌شود تا بازی، همیشه چیز جدیدی برای ارائه داشته باشد و درگیر یکنواختی و تکرار نشود.

تمامی این تجهیزات و سلاح‌ها، امکان ارتقا هم دارند و مثلا می‌توانید پس از مدتی تیرهای برقی را برای رایفل یا هفت‌تیر فعال کنید و از تماشای بلایی که افکت آن‌ها سر دشمنان می‌آورد، لذت ببرید. جدا از جذابیتی که خود این تجهیزات و استفاده از آن‌ها دارد، آزادی‌عملی که بازی برای ترکیب این تجهیزات باهم و کشتن دشمنان به شیوه‌های جالب ارائه می‌کند هم واقعا شیرین است. مثلا می‌توانید با استفاده از قابلیتی باعث شوید تا همه دشمنان در معرض الکتریسیته قرار بگیرند و برای چند ثانیه خشک شوند و در همین فاصله کوتاه، همزمان با شات‌گان هم از نزدیک به آن‌ها شلیک کنید یا آن‌ها را با اسلحه آتش‌زن، به آتش بکشید. تنوع بالایی که این ترکیب سلاح‌ها و تجهیزات به روند کلی می‌بخشد، باعث می‌شود تا تجربه Evil West تا پایان همیشه نوعی تازگی و جذابیت را از این حیث ارائه دهد و همچنین مخاطب یک نوع اشتیاق خاص برای جمع‌آوری منابع لازم برای ارتقا‌ها و در نتیجه فعال کردن قابلیت‌های جدید، داشته باشد.

مبارزه با دشمنان در بازی Evil West

با اینکه چنین تنوعی باعث می‌شود نبرد‌ها و اکشن‌های بازی هیجان مناسبی داشته باشند، ولی Evil West از یک جنبه دیگر پس از مدتی درگیر تکرار می‌شود و آن هم طراحی دشمنان بازی است. در ابتدا، وضعیت از این حیث مناسب است و درکنار دشمنان معمولی، با فاصله‌ای مناسب گونه‌های جدیدی معرفی می‌شوند که مبارزه با آن‌ها نیازمند استراتژی خاص خود است و خلاصه همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسد. حتی یک سری دشمن عظیم‌جثه در قالب نبرد‌های باس‌مانند هم داریم که خبر از چالش‌های بیش‌تری در ادامه راه می‌دهند. بااین‌حال از جایی به بعد، دیگر از این خبر‌ها نیست و طراحان بازی، تصمیم گرفته‌اند تا به‌جای معرفی انواع جدید‌تری از دشمنان، بازیکنان را بیشتر با افزایش تعداد آن‌ها به چالش بکشند. به‌طور دقیق‌تر،‌ مثلا در بخش‌های اولیه، یک موجود عظیم‌جثه بالدار در نبردی در قالب یک مینی‌باس روبه‌روی جسی قرار می‌گیرد و بعد‌ها در مراحل بالاتر، به‌جای اینکه شاهد دشمنی کاملا متفاوت باشیم، باید همزمان با دو یا سه تا از این موجودات مبارزه کنیم. این تصمیم باعث شده تا تقریبا از نیمه بازی به بعد، ترمز معرفی دشمنان جدید کشیده شود و همین هم کمی به کیفیت کلی و حفظ تازگی بازی ضربه می‌زند.

جذاب‌ترین ویژگی اویل وست، هیجانی است که ترکیب تجهیزات و سلاح‌های مختلف با یکدیگر و کشتن دشمنان ازطریق این شیوه‌های خلاقانه ارائه می‌دهد و این ویژگی تا پایان هم جذاب باقی می‌ماند

روند کلی Evil West، یک تجربه اکشن سرراست و سوم‌شخص است که در آن می‌توانید با ترکیب انواع سلاح‌ها، تجهیزات و ضربه‌های مشت، دشمنان را از بین ببرید. بااین‌حال بازی گاهی پازل‌هایی اکثرا محیطی هم برای مخاطب تدارک دیده است و مثلا باید با حرکت دادن چند سکو، مسیر را برای خودتان بسازید یا با گشتن در محیط، طناب پیدا کنید و با آن برای خودتان زیپ‌لاین بسازید. از پازل‌های بازی نباید انتظار پیچیدگی خاصی داشته باشیم ولی در همین حد هم تنوع خوبی به روند آن می‌دهند. همچنین بحث گشت‌و‌گذار در محیط‌ها،‌ فقط هم محدود به پیدا کردن مسیر و مواردی مثل طناب نیست و گاهی این کار باعث کشف قسمت‌هایی مخفی می‌شود که پاداش‌هایی مثل پول یا حتی اسکین‌های جدید دارد. عامل تأثیرگذار دیگری در روند کلی Evil West، جنبه‌های نقش آفرینی آن است و به مرور با بالا رفتن سطح کاراکتر، می‌توانید مهارت‌ها را ارتقا داده یا موارد کاملا جدیدی را باز کنید. این جنبه‌ها هم خیلی پیچیده نیستند ولی به اندازه خودشان باعث تنوع بیشتر بازی می‌شوند.

صفحه ارتقاها در بازی Evil West

Evil West مراحل مختلفی دارد و گاهی هم باس فایت‌هایی برای بازی طراحی شده‌اند. یکی دیگر از جنبه‌های بسیار مثبت ساخته استودیو فلایینگ اویل هاگ، تنوع محیطی خوب مراحل بازی است. Evil West در مرحله‌ای بازیکنان را به شهری با فضایی که رنگ غالب در آن سرخ است می‌برد و حال و هوای آثار وسترن را تداعی می‌کند و در مرحله‌ای دیگر، جسی مشغول ماجراجویی در محیطی برفی است. مراحلی در تاریکی شب یا حتی محیط‌های سرسبز جنگلی هم در بازی دیده می‌شوند. در مجموع، از این نظر طراحی‌های بازی کیفیت خوبی دارد و با اینکه مثلا جزییات گرافیکی مربوط‌به طراحی کاراکتر‌ها خیلی هم عالی نیست،‌ ولی طراحی هنری محیط‌ها و افکت‌های نورپردازی به‌خوبی کار شده‌اند و خیلی جاها، منظره‌های زیبایی پیش‌ِروی مخاطب قرار می‌دهند. همچنین کیفیت افکت‌های مربوط‌به انفجارها یا جریان برق که نقش پررنگی در مبارزه‌ها دارد، زیبایی مناسبی دارد و حتی در شلوغ‌ترین صحنه‌ها هم، حداقل در نسخه پی سی، شاهد مشکلاتی از قبیل افت فریم نیستیم و بازی بسیار روان اجرا می‌شود.

از جنبه‌های فنی بازی صحبت کردیم و تنها ایرادی که از این حیث می‌توان دید، وجود یک سری باگ یا گلیچ است. در چند قسمت بسیار محدود از تجربه‌ای که شخصا داشتم، هنگام جاخالی دادن از ضربه‌های دشمنان، جسی در زمین فرو می‌رود و در نتیجه راه خروجی از این وضعیت هم وجود ندارد و باید منتظر بمانید تا کشته شوید و دوباره آن قسمت را از ابتدا تجربه کنید. البته که این مشکل به‌شکلی خیلی محدود و فقط یکی دو بار رخ می‌دهد. اما ایراد بدتری که در تجربه بازی با آن روبه‌رو شدم، مربوط‌به یک نوع باگ صوتی است که باعث می‌شود تا یک صدای آزاردهنده و ممتدی پس از ظهور گونه‌ای خاص از دشمنان در بازی پخش شود و حتی پس از مرگ آن دشمن هم این صدا تا زمانی‌که مرحله را به پایان نرسانید یا یک بار از بازی خارج نشوید، قطع نخواهد شد. به جز این مشکل، سایر جنبه‌های صوتی بازی مثل صداگذاری کاراکتر‌ها یا سلاح‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارند.

صحنه تئاتر آتش‌گرفته در بازی Evil West

در مجموع Evil West از آن دست بازی‌هایی است که بعید می‌دانم کسی از یک بار تجربه کردنش پشیمان شود. اکشن‌های هیجان‌انگیز بازی درکنار مواردی مثل طراحی‌های چشم‌نواز و ریتم سرراست، باعث می‌شود تا بشود حداقل برای یک بار لذت خوبی از این ساخته استودیو فلایینگ اویل هاگ برد؛ حتی اگر جنبه‌هایی مثل داستان حرف خاصی برای گفتن نداشته باشند یا شاهد مشکلاتی مثل تنوع نه‌چندان مناسب دشمنان در مراحل بالاتر باشیم. پس مخصوصا اگر طرفدار آثار اکشن سوم‌شخص سریع و شلوغ هستید، Evil West بازی مناسبی برای شما خواهد بود.

بررسی بازی براساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته است


منبع زومجی

Evil West

Evil West به‌عنوان ساخته جدید استودیو Flying Wild Hog، در مجموع تجربه اکشن و سوم‌شخص هیجان‌انگیز و مناسبی است. البته که بازی ضعف‌هایی دارد و مثلا نباید انتظار خاصی از داستان آن داشته باشید یا از روبه‌رو شدن با برخی باگ‌ها متعجب شوید؛ با این حال تجربه کلی که بازی ارائه می‌دهد، در مجموع هیجان بالایی دارد و مخصوصا آزادی‌عمل مناسب برای ترکیب سلاح‌ها و تجهیزات مختلف با یکدیگر و کشتن دشمنان، باعث شده تا بتوان لذت خوبی از این بازی برد. اگر علاقه‌مند به آثار اکشن هستید، Evil West شما را به ضیافت شکار خون‌آشام در جهانی با حال و هوای آثار وسترن می‌برد و می‌توان حداقل برای یک بار، با تجربه آن سرگرم شد.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • + هیجان بالای مبارزه‌ها و اکشن‌های بازی
  • + تنوع بسیار خوب تجهیزات و سلاح‌ها و امکان ارتقای آن‌ها با ویژگی‌های کاربردی
  • + طراحی متفاوت هریک از مراحل بازی و زیبایی هنری آن‌ها
  • + اجرای روان و بدون افت فریم با‌وجود صحنه‌های بسیار شلوغ نبرد‌ها
  • + وجود قسمت‌های مخفی با پاداش‌های مناسب که ارزش گشت و گذار را بالا می‌برند

نقاط ضعف

  • - کاهش تنوع دشمنان در مراحل بالاتر و یکنواختی ناشی از این مشکل
  • - برخی باگ‌های مخصوصا صوتی که تجربه آزاردهنده‌ای رقم می‌زنند
  • - داستان قابل پیش‌بینی، ساده و تا حد زیادی کلیشه‌ای
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده