Need for Speed Unbound شاید مشکلاتی داشته باشد و در مسیر تازه‌ای که قدم برداشته، کامل نباشد، اما می‌توان آن را بهترین نسخه دهه اخیر دانست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سرعت، هیجان و جذابیت سه کلمه‌ای هستند که می‌توان از آن برای توصیف نسخه‌های قدیمی Need for Speed استفاده کرد. بااینکه در نسل‌های گذشته اندک نسخه‌های نید فور اسپید آنطور که باید و شاید جذاب نبودند، اما بیشتر نسخه‌ها نظیر Most Wanted سال ۲۰۰۵، دو نسخه Underground و حتی Need for Speed Hot Pursuit و نسخه دوم توانستند تجربیات بسیار خوبی را ارائه دهند.

تماشا از یوتیوب

این در حالی است که نسل هشتم بازی‌های ویدیویی دوره خوبی برای مجموعه Need for Speed نبود و شاهد نسخه‌هایی بودیم که دیگر آن جذابیت، هیجان و سرعت لازم را نداشتند و بعضی از آن‌ها یک محصول کاملا بی کیفیت بودند. بااین‌حال پس از معرفی Need for Speed Unbound، به‌نظر می‌رسید الکترونیک آرتز به‌واسطه کرایتریون گیمز قصد اجرای یک ایده کاملا جدید را دارد؛ موردی که تابه‌امروز در هیچ یک از نسخه‌های سری مشاهده نکرده‌ایم و آن هم استفاده از گرافیک و طراحی‌های Cel Shade و خلق یک نسخه کاملا فانتزی است. حال سؤال این است که آیا جاه‌طلبی و ریسک کرایتریون جواب داده است؟

در نسخه‌های اخیر نید فور اسپید شاهد تمرکز تیم سازنده روی بخش داستانی بودیم تا بتواند از آن به‌عنوان یک المان سرگرم کننده استفاده کند. این در حالی است که عدم توجه به کیفیت، سبب شده بود با یک بخش بی کیفیت و ناامید کننده طرف باشیم. با اینکه Need for Speed Unbound هم دارای بخش داستانی است، اما داستان و روایت آن بازیکن را مجبور به انجام فعالیت‌های مختلف و خارج از مسابقه نمی‌کند. درواقع کرایتریون گیمز بخش داستانی را به نحوی توسعه داده تا از آن به‌عنوان یک محرک برای ورود مخاطب به گیم‌پلی و آشنایی با جهان بازی استفاده کند.

مسابقات در شب بازی Need for Speed Unbound

Need for Speed Unbound هم دارای بخش داستانی است، اما داستان و روایت آن بازیکن را مجبور به انجام فعالیت‌های مختلف و خارج از مسابقه نمی‌کند

بااین‌حال داستان Unbound در مورد گروهی سه‌نفره است که خود را یک خانواده می‌دانند، اما در انتها شاهد خیانت یکی از اعضا هستیم و پس از گذشت دو سال و به‌صورت اتفاقی، بازیکن که در نقش کاراکتری شخصی‌سازی شده قرار گرفته است، وارد مسابقات خیابانی می‌شود. ازاین‌رو عزم خود را جزم می‌کند تا انتقام بگیرد. بخش تک‌نفره بازی به‌خاطر ساختار داستانی در چهار هفته روایت می‌شود. در انتهای هر هفته، یک مسابقه Qualifier در انتظار شما است و در انتهای هفته چهارم هم باید Grand Final را کامل کنید. حال در طول هر هفته، تعدادی مسابقه در روز و تعدادی مسابقه در شب تدارک دیده شده است. ساختار مسابقات روز و شب تقریبا یکی است و تنوع خوبی دارند. از مسابقات Circuit گرفته تا Drift، Takeover و Head-To-Head مواردی هستند که باید آن‌ها را کامل کرده و پول کسب کنید.

همچنین یک سری رویداد هم در روز و شب برای بازیکن درنظر گرفته شده که شامل مسابقات زمانی در روز و تعقیب و گریزهای شبانه یا رساندن سایر بازیکنان به Safe House می‌شود. تمامی این موارد باعث شده تا هم Safe Houseهای جدیدتری را در سطح شهر باز کنید و هم اینکه ماشین‌های جدید را برای خریداری آزاد کنید. همانند نسخه پیشین، سیستم Heat در Unbound هم قرار داده شده است. Heat درواقع سطح اخطار پلیس است که نهایت تا سطح پنج افزایش پیدا می‌کند. هرقدر که سطح هیت بالاتر برود، پلیس‌ها در شهر هوشیاتر بوده و گشت‌وگذارشان بیشتر است. همچنین در زمان تعقیب، تعداد پلیس‌های بیشتر و با امکانات‌تری کاربر را تعقیب می‌کنند.

مسابقات زمانی در بازی Need for Speed Unbound

نکته خوب Unbound این است که پلیس‌ها هم در روز و هم در شب شما را تعقیب خواهند کرد و تنها مشکل، نحوه اسپاون پلیس‌ها به هنگام گشت‌و‌گذار در سطح شهر است. زمانی‌که سطح هیت بالا باشد، امکان دارد به‌صورت تصادفی یک پلیس درکنار یا روبه‌روی شما ظاهر شود و به مرور زمان، این اتفاق می‌تواند کاربر را اذیت کند. جدا از موارد ذکر شده، طراحی مسابقات و پاداشی که ارائه می‌دهند، ارزشمند است. بعضی از مسابقات نیازمند این است که مبلغی را برای ورودی پرداخت کنید. حال هرقدر که مبلغ ورودی بیشتر باشد، پاداشی که کسب می‌کنید، ارزشمندتر است. در طول داستان با عبارت «ریسک بالاتر و پاداش بهتر» روبه‌رو می‌شوید و این مورد به‌خوبی در طراحی مسابقات به کار گرفته شده است.

تمامی مسابقات و فعالیت‌های جهان Unbound پاداش خوب و ارزشمندی را ارائه می‌دهند

جدا از مسابقات روزانه و شبانه، شهر خیالی Lakeshore که داستان بازی در آن روایت می‌شود، شامل فعالیت‌های مختلفی از جمله Speed Trap، Speed Run و Jump می‌شود. همچنین آیتم‌های جمع‌آوری‌ای هم در سطح شهر قرار داده شده که توجه‌به آن‌ها درکنار انجام مسابقات، می‌تواند پول خوبی را حداقل برای اوایل بازی در اختیار بازیکن قرار دهد. سرگرم کننده بودن محتویات یک بازی ریسینگ زمانی به چشم می‌آید که طراحی ماشین‌ها از حیث مواردی مثل هندلینگ و قدرت به درستی انجام شده باشد. تمامی ماشین‌های Need for Speed Unbound طراحی خوبی دارند و هرکدام هندلینگ مخصوص‌به خود را داشته و متفاوت بودن سرعت و شتاب‌شان تاثیر مستقیمی روی گیم‌پلی بازی دارد.

میان‌پرده داستانی بازی Need for Speed Unbound

چالش‌برانگیز بودن Drift زدن در بازی سبب شده تا بازیکن بیش‌ازپیش به نحوه ارتقای ماشین و تیونینگ کردن آن توجه کند

از آن‌جایی که با یک محصول آرکید طرف هستیم، طراحی ماشین‌ها حتما نباید با مدل واقعی آن‌ها برابری کرده و یک تجربه کاملا شبیه‌ساز را ارائه دهد. بااین‌حال نباید به‌گونه‌ای هم باشد که همه چیز در بازی حس و حال یکسانی داشته باشد و طراحی متفاوت اتومبیل‌ها، اثرگذار نباشند. Unbound در این بخش عملکرد خوبی دارد و می‌توانید یک تجربه ماشین‌سواری لذت‌بخش و سرگرم کننده را کسب کنید. همچنین تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه نوع طراحی ماشین‌ها، مسابقات Drift را کمی چالش‌برانگیز کند که در این راه هم موفق بوده است.

سیستم تیونینگ Need for Speed Unbound هم طراحی بسیار خوبی دارد. برای آزادسازی ارتقاهای جدیدتر در بخش‌های تعیین شده، ابتدا باید گاراژ خود را ارتقا دهید تا بتوانید قدرت اتومبیل خود را بیش‌ازپیش افزایش دهید. ارتقای درست ماشین می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی رتبه شما در مسابقات داشته باشد و رتبه بهتر در هر مسابقه، پول بیشتری را به جیب شما واریز می‌کند. دراین‌میان بد نیست به شخصی‌سازی ماشین‌ها از نظر ظاهر هم اشاره‌ای داشته باشم. بازیکنان می‌توانند بادی کیت‌های متفاوتی را روی ماشین خود اعمال کرده یا به‌صورت مجزا، هر بخش از اتومبیل را با کیت‌های مختلف شخصی‌سازی کنند. همچنین انتخاب نئون‌های رنگی برای زیر ماشین و افکت‌های بصری مختلف از دیگر مواردی هستند که در بخش شخصی‌سازی ماشین در دسترس بازیکنان قرار دارد.

افکت پرواز ماشین در بازی Need for Speed Unbound

نکته جالب گیم‌پلی Need for Speed Unbound این است که سیستم پیشرفت حالت تک‌نفره و چندنفره بازی از یکدیگر مجزا است. در جریان ورود به حالت چندنفره باید یک کاراکتر جدا را شخصی‌سازی کرده و سپس با ورود به لابی‌های آنلاین، با سایر بازیکنان جهان بازی رقابت کنید. ازاین‌رو ارتقای گاراژ، پول‌های کسب شده، خرید ماشین و ارتقای آن‌ها از جمله مواردی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را از حالت تک‌نفره به چندنفره وارد کنید. وجود این سیستم و طراحی مناسب آن، سبب شده تا بازیکنان دو تجربه متفاوت را کسب کنند و سیستم Matchmaking بازی هم کیفیت مناسبی دارد تا مخاطب در طول بازی خود لگ و تأخیر نداشته باشد. البته برای کسب این تجربه حداقل باید یک اینترنت نسبتا خوب داشته باشید. وجود کراس‌پلی میان تمامی پلتفرم‌ها هم باعث شده تا همیشه رقبایی برای تجربه مسابقات وجود داشته باشد.

نکته جالب گیم‌پلی Need for Speed Unbound این است که سیستم پیشرفت حالت تک‌نفره و چندنفره بازی از یکدیگر مجزا است

Need for Speed Unbound از نظر بصری بسیار خیره‌کننده و جذاب است و استفاده از ساختار Cel Shade هم برای طراحی محیط و ماشین‌ها و هم کاراکترهای داخل بازی، حسابی با حال و هوای نید فور اسپید هم‌خوانی دارد. نورپردازی‌های بسیار خوب و استفاده از افکت‌های فانتزی از جمله مواردی هستند که به زیبایی این نسخه چه در روز و چه در شب کمک کرده است. افکت‌های استفاده شده در بازی، مثل افکت حاصل از استفاده از توربو یا افکت مخصوص پرواز ماشین پس از پرش‌های مرتفع، به‌گونه‌ای نیستند که مدام در حال تماشای آن‌ها باشید و شما را اذیت کنند. استفاده مناسب از آن‌ها سبب شده تا طراحی‌های این بخش عملکرد مناسبی داشته باشند و به فانتزی شدن بیشتر نید فور اسپید کمک کنند.

مسابقات در روز بازی Need for Speed Unbound

بااین‌حال ای کاش طراحی نقشه و جهان Unbound به‌گونه‌ای بود که شاهد تلپورت به Safe Houseهای مختلف در راستای سریع‌تر رسیدن به مکان مسابقات باشیم. بعضی وقت‌ها برای رسیدن به مکان یک مسابقه مجبور می‌شوید شمال تا جنوب نقشه بازی را طی کنید. طراحی ماشین‌ها از نظر تعداد هم برای یک بازی آرکید قابل قبول است و از نظر فنی هم باید بگویم که Need for Speed Unbound عملکرد مناسبی روی کامپیوتر دارد و با داشتن یک پی سی نسبتا خوب می‌توانید عملکردی روان را دریافت کنید.

موسیقی یکی دیگر از نقاط قوت Need for Speed Unbound به حساب می‌آید. موسیقی‌های بازی بیشتر مواردی هستند که در نسخه‌های پیشین هم استفاده شده‌اند، اما ترکیب آن‌ها با Unbound باعث هیجان‌انگیزتر شدن مسابقات شده و حسابی مخاطب را در دل مسابقه مورد نظر قرار می‌دهد. نکته جالب در مورد سیستم دیالوگ‌های بازی هم این است که استودیو کرایتریون گیمز سعی کرده با ایجاد گفت‌وگوهای جالب میان کاراکترهای بازی در بعضی از مسابقات داستانی، لحظات متفاوتی را خلق کند و در این راه موفق بوده است.

برخورد شدید ماشین‌ها با یکدیگر در بازی Need for Speed Unbound

در انتها، Need for Speed Unbound با آزمایش کردن ساختاری جدید، شاید در ارائه آن کامل نباشد و مشکلاتی داشته باشد، اما درون مایه و کلیت بازی یک محصول کاملا جذاب و سرگرم کننده است و می‌تواند لحظات بسیار خوبی را برای شما و دوستان‌تان رقم بزند. اگر از هواداران بازی‌های ریسینگ آرکید هستید، Need for Speed Unbound را از دست ندهید.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر نوشته شده است


منبع زومجی

Need for Speed Unbound

Need for Speed Unbound شاید در ظاهر برای تمامی سلیقه‌ها و مخاطبان بازی‌های ریسینگ آرکید ساخته نشده باشد، اما استفاده از ساختار سل شید را می‌توان انتخابی مناسب و هوشمندانه برای ایجاد تنوع در مجموعه دانست. استفاده مناسب از این نوع طراحی درکنار طراحی مناسب سیستم تیونینگ و ماشین‌های بازی سبب شده تا Unbound یکی از بهترین نسخه‌های چند سال اخیر باشد و بتواند لحظات بسیار خوبی را برای مخاطبان خلق کند.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + گرافیک خیره‌کننده
  • + موسیقی گوش‌نواز
  • + طراحی بسیار خوب سیستم تیونینگ بازی
  • + مسابقات سرگرم کننده و هیجا‌ن‌انگیز
  • + طراحی مناسب هوش‌مصنوعی و پلیس‌ها

نقاط ضعف

  • - نبود تلپورت میان Safe Houseها
  • - عدم اسپاون مناسب پلیس‌ها در سطوح بالای Heat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده