Shovel Knight Dig با اینکه یک تجربه سرگرم کننده در سبک روگ‌لایت برای کاربران قدیمی است، اما آنطور که باید و شاید گزینه مناسبی برای کاربران تازه‌وارد به حساب نمی‌آید.

Shovel Knight را می‌توان یکی از بازی‌های سرگرم کننده و جذاب مستقل دوبعدی و پلتفرمر دانست که در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کند. همچنین استودیو یات کلاب، سازنده و ناشر شاول نایت، با ارائه سه بسته الحاقی داستانی، تجربه کاربران را بیش‌ازپیش افزایش داد. بااین‌حال تیم سازنده به فکر ساخت دو اسپین آف متفاوت افتاد که یکی از آن‌ها، Shovel Knight Dig بود تا بتواند بازیکنان بیشتری را به جهان Shovel Knight جذب کند.

درهای قفل و مخفی در بازی Shovel Knight Dig

به‌خاطر ساختار بازی و گیم‌پلی، با یک بار تمام کردن بازی داستان روایت نمی‌شود و بلکه با هر بار مردن و رسیدن به نقطه مشخصی از بازی، داستان به‌مرور زمان ارائه می‌شود

حال بازی Shovel Knight Dig عرضه شده و باید گفت که استودیو یات کلاب در ارائه یک تجربه کاملا جدید، تا حد زیادی موفق بوده است. از نظر داستانی، نباید انتظار یک داستان‌سرایی عمیق و جذاب را داشته باشیم و اصلا استودیو یات کلاب و نیتروم (Nitrome)، سازنده‌های بازی Shovel Knight Dig، هدف و تمرکزشان داستان و داستان‌سرایی نیست، بلکه از آن به‌عنوان یک اهرم برای هُل دادن بازیکن به جهان بازی و به‌نمایش گذاشتن گیم‌پلی استفاده کرده‌اند. بااین‌حال شاول نایت درگذشته نشان داده که پتانسیل روایت یک داستان خوب و جدی را دارد و تیم سازنده می‌توانست تمرکز بیشتری روی این بخش بگذارد.

بااین‌حال، داستان Shovel Knight Dig یک پیش درآمد برای بازی اصلی به‌حساب می‌آید. جایی که شاول نایت دوست داشتنی باید با پشت سر گذاشتن سیاه‌چاله‌های مختلف، کیسه جواهرات دزدیده شده خود توسط Drill Knight را پس بگیرد. به‌خاطر ساختار بازی و گیم‌پلی، با یک بار تمام کردن بازی داستان روایت نمی‌شود و بلکه با هر بار مردن و رسیدن به نقطه مشخصی از بازی، داستان به‌مرور زمان ارائه می‌شود. درواقع Shovel Knight Dig یک بازی روگ‌لایت است و سیستم داستان‌سرایی در بازی‌های روگ‌لایت/روگ‌لایک بدین صورت است که به مرور زمان و با هر بار مرگ قهرمان در بخش‌های مختلف بازی، شاهد روایت داستان هستیم.

بعضی از شخصیت‌های بازی Shovel Knight Dig

هرقدر که رلیک بیشتری را خریداری کنید، تنوع کسب قدرت‌های مختلف در طول بازی برای شما بیشتر می‌شود

گیم‌پلی بازی بدین صورت است که تعدادی محیط مختلف برای شما درنظر گرفته شده که هر محیط دارای سه زیر مجموعه بوده و در انتها یک باس فایت هم برای‌ بازیکن درنظر گرفته شده است. حال اگر درطول مسیر بمیرید، به ابتدای بازی بر می‌گردید. درواقع سازوکار بازی‌های روگ‌لایک/روگ‌لایت بدین صورت است که بازیکن همیشه پس از مرگ به ابتدای مسیر بر می‌گردد، اما دراین میان المان‌هایی تعبیه شده تا شاهد پیشرفت و بهتر شدن کاربر باشیم.

حال فرق بازی‌های روگ‌لایت و روگ‌لایک هم در این است که در روگ‌لایت، شاهد المان‌های بیشتری نظیر ارتقا سلاح، ارتقا کاراکتر و موارد مشابه هستیم تا پس از گذشت هر ران بتوانید خود را بیش‌ازپیش قوی‌تر کنید. حال Shovel Knight Dig یک بازی روگ‌لایت به حساب می‌آید و شاول نایت پس از هر بار مردن، به اول محیط بر می‌گردد. البته که اگر در طول مسیر بتوانید الماس‌های متعددی را کسب کنید، در ابتدای هر ران می‌توانید Relicهای مختلفی را خریداری کرده تا در طول بازی از آن‌ها استفاده کنید. هرقدر که رلیک بیشتری را خریداری کنید، تنوع کسب قدرت و مهارت‌های مختلف در طول بازی برای شما بیشتر می‌شود.

باس فایت بازی Shovel Knight Dig

سیاه‌چاله‌ها یا همان محیط‌های بازی Shovel Knight Dig با اینکه در نگاه کلی متفاوت از یکدیگر طراحی شده‌اند، اما ساختار تصادفی یکنواختی ندارند و پس از گذشت چند ساعت، شاهد تکرار هستیم

همچنین زمانی‌که یکی از محیط‌های بازی را به‌صورت کامل پشت سر گذاشته و باس انتهایی آن را شکست می‌دهید، برای دور بعد می‌توانید با پرداخت الماس محیط مورد نظر را پشت سر گذاشته و وارد محیط جدید شوید. البته که این کار باعث می‌شود درطول مسیر الماس‌های کمتری را کسب کنید، اما ازطرفی شانس رسیدن شما به انتهای سیاه‌چاله هم افزایش پیدا می‌کند. دراین‌میان یک سیستم ارتقا نوار سلامت و شمشیر هم برای کاربران درنظر گرفته شده است. در جریان محیط سوم و یکی از بخش‌های مخفی بازی، شما با یک آهنگر آشنا می‌شوید که درادامه به هاب بازی بر می‌گردد و با پیدا کردن نقشه‌های مختلف، می‌توانید قدرت شاول نایت را افزایش دهید.

یکی از موارد مهم در بازی‌های روگ‌لایک/روگ‌لایت، این است که ساختار تصادفی هر محیط طراحی متنوعی داشته باشد، زیرا معمولا بازیکنان در این دسته از بازی‌ها به‌دفعات متعددی باید هر یک از محیط‌ها را پشت سر بگذارند و اگر تنوعی وجود نداشته باشد، پس از گذشت چند ساعت احساس یکنواختی را به‌وجود می‌آورند. متاسفانه سیاه‌چاله‌ها یا همان محیط‌های بازی Shovel Knight Dig با اینکه در نگاه کلی متفاوت از یکدیگر طراحی شده‌اند، اما ساختار تصادفی یکنواختی نداشته و پس از گذشت چند ساعت، شاهد تکرار هستیم. جدا از این موارد، ارائه پاداش‌ها و تاثیر شانس در هر ران، به‌گونه‌ای نیست که تعادل را از بین ببرد و چیزی که بیشتر باعث موفقیت شما می‌شود، مهارت و یادگیری ساختار بازی است.

محیط اول و پلتفرمینگ بازی Shovel Knight Dig

از نظر بصری، Shovel Knight Dig همانند نسخه‌های قبلی Shovel Knight دارای طراحی دوبعدی هشت بیتی بوده و به‌خوبی می‌تواند مخاطبان این دسته از بازی‌ها را راضی نگه دارد. دشمنان و باس‌های بازی طراحی خوب و متنوعی دارند. باس‌ها نه آن‌قدر چالش‌برانگیز هستند که مخاطب نتواند آن‌ها را پشت سر بگذارد، نه آن‌قدر ساده که هیچ چالشی را حس نکنید. تیم سازنده سعی کرده بیشتر به‌واسطه دشمنان و موانع محیطی به‌جای باس‌های سخت و طاقت‌فرسا، بازیکنان را به‌چالش بکشد. اما، در بعضی از مراحل شاهد عدم تعادل هستیم و محیط و بخش‌های مختلف آن بیش از چیزی که باید و شاید، مخاطب را اذیت خواهد کرد که البته بخشی از این مشکل، به‌خاطر محدود بودن پلتفرمینگ بازی به‌خاطر نوع مبارزات و سیستم حرکتی شاول نایت است.

در انتها، Shovel Knight Dig جزو آن دسته از بازی‌های روگ‌لایتی است که فارغ از مشکل گیم‌پلی خود می‌تواند لحظات سرگرم کننده‌ای را دراختیار کاربران قدیمی این سبک قرار دهد، اما کاربران تازه‌وارد قطعا گزینه‌های بهتری را روی میز دارند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Shovel Knight Dig

Shovel Knight Dig یک بازی روگ‌لایت سرگرم کننده برای هواداران سری شاول نایت و همچنین سبک روگ‌لایت/روگ‌لایک است که می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را ارائه دهد. بااینکه داستان بازی پیش‌درآمدی برای نسخه اصلی به حساب می‌آید، اما تمرکز خاصی روی آن انجام نشده و بعضی از محیط‌های بازی هم بیش از اندازه نسبت به سایر محیط‌ها چالش برانگیز هستند. بااین‌حال تاثیر مهارت بازیکنان و پاداشی که از پیشرفت در هر محیط دراختیارشان قرار می‌گیرد، موردی است که سبب شده گیم‌پلی Shovel Knight Dig بتواند مخاطب را سرگرم کند.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + طراحی پیکسلی و وفاداری به نسخه‌های قبلی
  • + حفظ تعادل خوب میان پاداش ارائه شده از پیشرفت بازیکنان در بازی و تاثیر شانس در هر ران
  • + طراحی متنوع باس‌های بازی

نقاط ضعف

  • - عدم تنوع در طراحی تصادفی هر محیط در شروع هر ران
  • - بیش از اندازه چالش‌برانگیز بودن بعضی از محیط‌های بازی نسبت به سایر محیط‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده