بازی Hard West 2 با رعایت استانداردهای سبک استراتژی نوبتی/تاکتیکی و بدون تلاش برای ایجاد نوآوری در این سبک، تجربه‌ای سرگرم‌کننده از مبارزه و ماجراجویی در غرب وحشی را ترتیب داده است.

پربی‌راه نیست اگر ۲۰۲۲ را سال خودنمایی زیر ژانر وسترن عجیب (Weird Western) بدانیم. از بازی Weird West گرفته تا بازی Evil West و همین Hard West 2 که می‌خواهیم بررسی‌اش کنیم، آثاری به‌شمار می‌روند که هر چند در سطح مستقل و مقیاس کوچک‌تر از ساخته‌های پر سر و صدای سال، اما در مطرح کردن دوباره‌ی زیر ژانر نام‌برده کاملا موفق ظاهر شدند. زیر ژانر «وسترن عجیب» در واقع آن مولفه‌های خاص و آفریننده‌ی فیلم‌ها و سایر آثار وسترن را با شاخص‌های فانتزی، علمی-تخیلی و سایر موارد این‌چنینی، ترکیب کرده و خروجی ویژه‌ای را تحویل مخاطب می‌دهند؛ مبارزه‌ی یک گاوچران هفت‌تیر کش با یک مشت زامبی، دسته‌ای از جادوگران و یک گرگینه‌ي بزرگ همانقدر که جذاب به‌نظر می‌رسد، بسیار عجیب هم است و دقیقا به‌همین منظور بود که نام «وسترن عجیب» برای این جور از مخلوقات فرهنگ عامه انتخاب شد.

بگذریم؛ بازی Hard West 2 نیز دقیقا در همین سبک و سیاق خلق شده است. این اثر مراحل توسعه‌ی خود را در استودیو مستقل و لهستانی Ice Code Games گذرانده است. Hard West 2 یک بازی استراتژی-نوبتی/تاکتیکال است که احتمالا تجربه‌ی آن شما را به‌یاد ساخته‌هایی همچون سری XCOM یا Wasteland بیندازد. همراه زومجی باشید که در این بررسی، به‌یکی دیگر از وسترن‌های عجیب امسال نگاهی داریم و جنبه‌های مختلف از آن را زیر ذره‌بین می‌بریم.

NAME

نویسندگی (مخصوصا دیالوگ‌نویسی) بازی متوسط، ناپایدار و مشکل‌دار است

داستان در بازی Hard West 2 نقش زیادی ندارد و صرفا بهانه‌ای است تا شما را به میدان‌های نبرد بکشاند تا در کنار هم‌تیمی‌های خود، برای پیروزی نقشه بکشید و استراتژی‌های خود را تعیین کنید. داستان هارد وست 2 با حمله‌ی دار و دسته‌ی قهرمان داستانی یعنی جین کارتر به‌یک قطار آغاز می‌شود. جین و هم‌دستانش که بازیکن تمامی آن‌ها را کنترل می‌کند، بعد از لت و پار کردن نگهبانان قطار، خودشان را به‌مهم‌ترین نقطه و چیزی که می‌خواهند آن را سرغت کنند، می‌رسانند. نکته اینجاست که به‌محض ورود قطار به‌یک تونل و خروج از آن، قطاری که جین و افرادش به‌آن وارد شده بودند، به‌کل تغییر می‌کند. یک موجود پلید با نام مامون (Mammon) در برابر کارتر ظاهر شده و جلوی او را می‌گیرد. رویارویی کارتر و مامون، با شکست قهرمانان داستان و دزدیده شدن ارواح آنان به‌دست مامون به‌پایان می‌رسد. حالا این قهرمانان باید یک بار دیگر کنار هم جمع شوند و با شکست مامون، ارواح خود را پس بگیرند.

داستان دقیقا به‌همین سادگی و سرراستی است. از بازی‌های مستقل در چنین مقیاسی، معمولا انتظار داستان‌سرایی چند لایه و عمیق نمی‌رود. هارد وست 2 نیز تقریبا تمام استانداردهای روایت داستان در مدیوم گیم را رعایت می‌کند. از طرفی، عملکرد ضعیف نویسندگان در دیالوگ‌نویسی کاراکترها واقعا توی ذوق می‌زند. وقتی روایت قصه ساده جلو برود و دیالوگ‌نویسی هم برای جذاب جلوه دادن قصه تلاشی نکند، با روایتی تنبل مواجه می‌شویم؛ متاسفانه ضعف در دیالوگ‌نویسی، چنین حسی را هر چند وقت یک بار در مخاطب ایجاد می‌کند. البته که دیالوگ‌نویسی ناپایدار بازی (که گاهی خوب و استاندارد است و گاهی بسیار سطحی و ناامیدکننده) تا حد بسیار زیادی  با صداپیشگی بسیار خوب دوبلورهای اثر، پوشش داده می‌شود؛ از طرفی خب این یک نقص قابل توجه‌در قصه‌سرایی بازی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اگر دیالوگ‌نویسی و نویسندگی مشکل‌دار بازی را کنار بگذاریم، می‌توانیم بگوییم که Hard West 2 در ایجاد پیرنگ داستانی و جلو بردن یک قصه‌ی ساده، عملکرد قابل قبولی دارد.

NAME

تنوع مهارت‌ یاران خودی، متنوع بودن نقشه‌ها و دشمنان در کنار هوش مصنوعی بالای نیروهای دشمن، تجربه‌ای لذت‌بخش، چالشی و مفرح را می‌آفریند

گیم‌پلی اما جایی است که هارد وست 2 در آن حسابی می‌درخشد. این بازی یک اثر استراتژی نوبتی/تاکتیکی است که با در دسترس قرار دادن کاراکترهای مختلف با توانایی‌های متنوع در کنار دشمنانی که تنوع بسیار خوبی دارند، نبردهایی جذاب و چالش‌برانگیز را در لوکیشن‌های پرتعداد خود برپا می‌کند. در زمان صحبت از گیم‌پلی هارد وست 2، باید روند بازی را به‌دو بخش تقسیم کرده و هر تکه را جداگانه زیر ذره‌بین ببریم.

روند بازی Hard West 2 به دو بخش داخل و خارج از نبردها تقسیم می‌شود. زمانی که بازیکن درگیر مبارزه با سایر هفت‌‌تیرکش‌ها و موجودات جادویی نیست، باید کنار هم‌تیمی‌های خود در نقشه‌ی بازی به‌دنبال سرنخ‌ها بگردد و در مسیر قصه حرکت کند. این بخش در واقع، کاملا بر روی «کاوش در محیط» متمرکز است. با گشت زدن در محیط‌های مختلف می‌توانید آیتم‌ها، اسلحه، شخصیت‌ها، ماموریت‌های جانبی و بیشتر را پیدا کرده و در موقعیت‌های خاصی قرار بگیرید؛ موقعیت‌هایی که طی‌شان با انتخاب دیالوگ، می‌توانید یک مسیر داستانی را کشف یا عمق رابطه‌ی خود با یکی از همراهانتان را زیاد بکنید. رویارویی‌با موقعیت‌های ویژه‌ای که در بخش کاوش محیط برایتان اتفاق می‌افتد، به‌صورت انتخاب دیالوگ و روایت متنی شرح داده می‌شود؛ انگار که مشغول تجربه‌ی یک بازی D&D یا اثری متن-محور هستید؛ این لحظات با جلوه‌های گرافیکی بسیار زیبای اثر همراه شده و به‌خوبی حال‌وهوای دنیای هارد وست 2 را به‌بازیکن منتقل می‌کند. این موضوع را از یک زاویه‌ی دیگر نیز می‌توان دید؛ به‌هرحال این بازی یک اثر مستقل ۳۰ دلاری است و طبیعتا، تیم تولید آن نمی‌تواند از پس ضبط حجم بالایی از دیالوگ‌ها و خلق میان‌پرده‌های پرخرج بربیاید؛ تصمیم خلاقانه‌ی سازندگان اثر برای اضافه کردن لحظات متن‌-محور به‌بخش کاوش در محیط، بسیار خوب جواب داده و گیمر را همچنان با اتفاقات و چالش‌های کاراکترها و قصه، همراه نگه می‌دارد.

NAME

در واقع بازیکن در زمان کاوش در محیط، باید تا جایی که می‌تواند خودش را برای نبرد بعدی آماده کند. مثل درمان هم‌گروهی‌های زخمی، پیدا کردن کارت‌های آپگرید، پیدا کردن سلاح‌های جدید و بیشتر. سیستم آپگرید بازی، برای هر یک از هم‌تیمی‌های شما یک جایگاه پنج‌تایی (Deck) برای قرار دادن کارت‌ها را آماده کرده است. هر کارت، یکی از شاخص‌های کاراکتر مد نظر شما را بهتر می‌کند؛ مثل افزایش سرعت، افزایش شانس به‌هدف شلیک کردن، افزایش قوه‌ی مخفی‌کاری، بهتر شدن در نبرد تن‌به‌تن، افزایش سلامتی و بیشتر. باید حواستان باشد که این کارت‌ها را به‌گونه‌ای در دسته‌ی پنج‌تایی هر یک از هم‌گروهی‌های خود بچینید تا در پایان، هر یک از این افراد در یک بخش ویژه، متخصص شده باشند. به‌این ترتیب، می‌توانید نیروهای پشتیبان (که در نقاط عقب‌تر از میدان مبارزه فعال هستند) و نیروهای مهاجم که جلوتر از بقیه وارد نبرد می‌شوند را بهتر و دقیق‌تر مدیریت کنید. در واقع، بازی به‌خوبی از مولفه‌های نقش‌آفرینی (RPG) برای عمق دادن به روند خود استفاده می‌کند.

بیشترین حجم از اتفاقات بازی در میدان‌های مبارزه‌ رقم می‌خورد. Hard West 2 یک بازی استراتژی نوبتی/تاکتیکال است؛ به‌این شکل که ابتدا باید نیروهایتان را در موقعیت مناسبت بچینید و دستور مناسب را به‌‌آنان بدهید تا نوبت به‌حرکت دشمن برسد. بعد از اینکه تمامی نیروهای دشمن نوبت خود را بازی کردند، دوباره فرصت به‌شما و نیروهایتان می‌رسد. در مدت زمانی که می‌توانید افرادتان را جابه‌جا کنید، باید حواستان باشد که هر یک از افراد گروهتان، تا حداثر سه فرمان را در نوبت شما می‌توانند اجرا کنند؛ برخی از فرمان‌ها مثل شلیک کردن، دو فرصت از سه فرصتی که در اختیار نیروهای شما است را خرج می‌کنند؛ و دقیقا اینجاست که مولفه‌های پازل‌گونه و واقعا چالش‌برانگیز مراحل بازی سر و کله‌شان پیدا می‌شود. شناختن توانایی‌ هم‌گروهی‌ها و توانایی دشمنان، چینش هم‌گروهی‌ها و دستوراتی‌ که به‌آنان می‌دهید در کنار آشنایی با نقشه‌ای که در آن مبارزه می‌کنید، همگی از کلیدی‌ترین مولفه‌هایی هستند که سرنوشت نبردها را می‌سازند. تنوع موجود در نقشه‌ها و انواع دشمنان در کنار بالا بودن هوش مصنوعی هفت‌تیر کشان دشمن، هر یک از نبردهای بازی را به‌یک چالش اساسی تبدیل می‌کند. چالش‌هایی که گاهی اوقات به شطرنج بازی کردن شباهت دارد.

بازی همان مکانیزم‌های آشنا و امتحان‌پس‌داده‌ی آثار مطرح ژانر استراتژی نوبتی/تاکتیکال را به‌درستی اجرا کرده است و برای ایجاد نوآوری در سبک نام‌برده، تلاشی نمی‌کند

در سمت دیگر، نیروهای شما با قابلیت‌های خاصی که دارند، خودنمایی می‌کنند. از جین کارتر که یک هفت‌تیر کش همه‌کاره است و حتی می‌تواند با شلیک به‌اجسام آهنی و کمانه‌کردن گلوله‌اش آدم بکشد، آهوی خندان که نیروهای دشمن را با سلاح سرد خود لت و پار می‌کند، فلین که جادوگر تیم است تا بیلِ کهن‌سال که از مرگ بازگشته و می‌تواند تمامی گلوله‌هایی که به او شلیک شده را به‌سمت نیروهای دشمن کمانه بکند! البته که در زمان تجربه‌ی بازی، گروه شما بزرگ‌تر و قدرت آتش دشمنان نیز بیشتر می‌شود. بازی از منظر گیم‌پلی واقعا کم نقص است. تنها ایراد گیم‌پلی احتمالا یک سری مشکل در کنترل نیروهای خودی باشد. مثلا زمانی که یک شاتگان در دست گرفته‌اید، نمی‌توانید شخصی که در یک نقطه‌ی مرتفع نسبت‌به شما قرار دارد را هدف قرار بدهید. عدم وجود یک مولفه برای لغو/بازگردانی یکی از دستورات‌تان که ممکن است از روی حواس‌پرتی یا موارد این‌چنینی اجرایش کرده باشید نیز یکی دیگر از مواردی است که ممکن است حسابی بازیکنان را کلافه کند. البته که چنین مشکلاتی احتمالا با انتشار بروزرسانی‌ها، حل شوند.

نکته‌ی دیگری که احتمالا مخاطبان کارکشته ی ژانر استراتژی/تاکتیکال را کمی ناامید بکند، این است که بازی Hard West 2 هرگز به‌سمت نوآوری و مطرح کردن ایده‌های جدید، قدم برنمی‌دارد و صرفا همان شاخص‌های امتحان‌پس داده‌ای که در آثار پرچم‌دار این سبک مثل سری XCOM و Wasteland پیاده‌سازی شده‌اند را اجرا می‌کند؛ البته که قلمداد کردن چنین موضوعی به‌عنوان یک نکته‌ی منفی بسیار سخت‌گیرانه است و از طرفی، می‌توان گفت که بازی برای اشخاصی که از مخاطبان پر و پاقرص این سبک از طراحی بازی‌ها هستند، چیز زیادی برای عرضه نخواهد داشت اما خب، تجربه‌ی روند پر چالش و مفرح بازی قطعا به‌تمامی هواداران این سبک توصیه می‌شود.

NAME

بازی از نظر جلوه‌های دیداری و شنیداری، بسیار غنی است. دوبله‌ی کاراکترها به‌خصوص صداپیشگی کوین کانروی در نقش کاراکتر Old Man Bill بسیار شنیدنی از آب در آمده است

از منظر هنری، هارد وست 2 یک بازی بسیار باکیفیت است. از طراحی پرجزئیات و تماشایی کاراکترها و محیط گرفته تا میان‌پرده‌های نقاشی‌شده و چشم‌نواز اثر، بازی را به‌یک تجربه‌ی واقعا تماشایی بدل کرده‌اند. از منظر فنی هم با یک اثر کم‌نفص طرفیم. اگر از لودینگ‌های طولانی بازی بگذریم، هارد وست 2 در زمینه‌ی فنی هم عملکردی خوب و بهینه‌ای را از خود برجای می‌گذارد.

در زمینه‌ی صداگذاری و موسیقی نیز با اثری بی‌نقص طرفیم. خوشبختانه این بازی بر خلاف Weird West که اصلا از پتانسیل‌های موسیقیایی فضای اکشن و وسترن خود به‌درستی استفاده نکرده بود، به‌بهترین شکل ممکن از تمامی این مولفه‌های هنری بهره می‌برد. هارد وست 2 در زمینه‌ی دوبلاژ و اجرا، درخشان است. صداپیشگان آنقدر خوب از پس دوبله‌ی بازی برآمده‌اند که تا حدی توانسته‌اند نویسندگی مشکل‌دار اثر را نیز پوشش بدهند! بدون ذره‌ای شک، صداپیشگی کوین کانروی در نقش بیلِ کهن‌سال (Old Man Bill) نقطه‌ی اوج دوبلاژ و صداپیشگی در این بازی است. شنیدن صدای کوین کانروی خارج از نقش فراموش‌نشدنی او یعنی بتمن در این بازی، بسیار دلچسب است و اگر از طرفداران پر و پاقرص بتمن هستید و به‌سراغ این بازی می‌روید، احتمالا با اجرای کانروی در نقش Old Man Bill حسابی قند در دلتان آب شود.

در پایان و پیرامون بازی Hard West 2، می‌توان گفت که ساخته‌ی جدید و ۳۰ دلاری استودیو Ice Code Games با کنارهم آوردن مولفه‌های امتحان‌پس‌داده از محصولات پرچم‌دار ژانر استراتژی نوبتی/تاکتیکال، اثری ساخته که جذاب، سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز است و از طرفی، برای نوآوری در این سبک، هیچ قدمی برنمی‌دارد. هارد وست 2 یک داستان بسیار ساده و با دیالوگ‌نویسی‌های متوسط را در فضایی خاص و فانتزی از غرب وحشی روایت می‌کند. بازی از نظر گیم‌پلی و طراحی مراحل، بسیار غنی و خوش‌ساخت است؛ اثر شاید برای هواداران کار کشته‌ی این سبک چیز خاصی برای ارائه نداشته باشد اما تجربه‌‌ی چالش‌های جذابی که از دل تنوع محیط، تنوع دشمنان، تنوع قدرت‌های خاص نیروهای خود و بالا بودن هوش مصنوعی نیروهای دشمن خارج می‌شود، بسیار سرگرم‌کننده و دل‌چسب از آب درآمده است. اثری که با وجود ایرادهای کم تعداد و با جلوه‌های هنری روح‌نوازی که دارد، به‌طرفداران سبک استراتژی نوبتی/تاکتیکال توصیه می‌شود.

بررسی Hard West 2 با توجه‌به تجربه نسخه پی سی نوشته شده است


منبع زومجی

Hard West 2

ساخته‌ی جدید و ۳۰ دلاری استودیو Ice Code Games با کنارهم آوردن مولفه‌های امتحان‌پس‌داده از محصولات پرچم‌دار ژانر استراتژی نوبتی/تاکتیکال، اثری ساخته که جذاب، سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز است و از طرفی، برای نوآوری در این سبک، هیچ قدمی برنمی‌دارد. هارد وست 2 یک داستان بسیار ساده و با دیالوگ‌نویسی‌های متوسط را در فضایی خاص و فانتزی از غرب وحشی روایت می‌کند. بازی از نظر گیم‌پلی و طراحی مراحل، بسیار غنی و خوش‌ساخت است؛ اثر شاید برای هواداران کار کشته‌ی این سبک چیز خاصی برای ارائه نداشته باشد اما تجربه‌‌ی چالش‌های جذابی که از دل تنوع محیط، تنوع دشمنان، تنوع قدرت‌های خاص نیروهای خود و بالا بودن هوش مصنوعی نیروهای دشمن خارج می‌شود، بسیار سرگرم‌کننده و دل‌چسب از آب درآمده است. اثری که با وجود ایرادهای کم تعداد و با جلوه‌های هنری روح‌نوازی که دارد، به‌طرفداران سبک استراتژی نوبتی/تاکتیکال توصیه می‌شود.
علی گودرزی

8

نقاط قوت

  • + گرافیک هنری چشم‌نواز
  • + هوش مصنوعی نیروهای دشمن
  • + جلوه‌های موسیقیایی و صداپیشگی درجه یک
  • + تنوع خوب دشمنان و قدرت‌های خاص نیروهای خودی
  • + عمق و تنوع قابل قبول روند گیم‌پلی و سطح چالش مراحل

نقاط ضعف

  • - لودینگ‌های طولانی
  • - مشکلات جزئی در کنترل شخصیت‌ها
  • - دیالوگ‌نویسی‌های متوسط و حتی ضعیف
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده