Cult of the Lamb با المان‌های منحصربه‌فرد خود و ترکیب دو سبک شبیه‌ساز و روگ لایک، تجربه‌ای سرگرم کننده را ارائه می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

وقتی صحبت از بازی‌های مستقل می‌شود، نام دیوالور دیجیتال (Devolver Digital) را می‌بینیم که تابه‌امروز بازی‌های مستقل متعددی را نشر کرده است. محصولاتی که اکثر آن‌ها توانسته‌اند به‌نحوی مخاطب خود را سرگرم کرده و تجربه‌ای قابل قبول را ارائه دهند. ازاین‌رو در زمان معرفی بازی Cult of the Lamb، کاربران این احتمال را می‌دادند که با یک محصول سرگرم کننده دیگر طرف باشند.

بااین‌حال چیزی که باعث می‌شد ساخته استودیو مسیو مانستر (Massive Monster) دل‌ربا باشد، ناشر آن نبود. بلکه، ساختار گیم‌پلی و المان‌های بازی بود که نوید یک تجربه جدید را می‌داد. Cult of the Lamb هم‌اکنون در دسترس کاربران قرار دارد و وجود المان‌های جدید، سبب شده تا دوتجربه متفاوت را کسب کرده و ادغام آن‌ها با یکدیگر، خروجی مطلوبی داشته باشد.

مبارزه با دشمنان در Cult of the Lamb

Cult of the Lamb جزو آن دسته از بازی‌های روگ لایکی نیست که داستان درگیر کننده‌ای ارائه دهد

داستان بازی در مورد سرزمینی است که اعضای خود را قربانی می‌کند و شما در نقش یکی از قربانی‌ها، پس از مرگ یک پیشنهاد وسوسه انگیز را دریافت می‌کنید. درواقع کاراکتر The One Who Waits به شما وعده می‌دهد که با کشتن چهار راهب و آزاد کردن وی، مجدد به دنیا بازخواهید گشت و زنده می‌شوید. حال گوسفند داستان وارد ماجراجویی بزرگی می‌شود و در این‌میان، فرقه مخصوص به خود را هم تشکیل می‌دهد. Cult of the Lamb جزو آن دسته از بازی‌های روگ لایکی نیست که داستانی درگیر کننده‌ای را ارائه دهد. صرفا استودیو مسیو مانستر از ایده داستانی خود استفاده کرده تا گیم‌پلی متفاوت Cult of the Lamb را به‌نمایش بگذارد.

Cult of the Lamb یک بازی روگ لایک با المان‌های دانجن کراولر است. بدین‌صورت که چهار محیط اصلی بازی در قالب سیاه‌چاله‌هایی ظاهر شده که حاوی اتاق‌ها و بخش‌های مختلفی است که باید آن‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. البته که همانند اکثر بازی‌های این سبک، رفتن به اتاق‌ها و بخش‌های هر سیاه‌چاله، شبیه به انتخاب‌هایی است که شما با توجه‌به پاداشی که دریافت می‌کنید، آن‌ها را انتخاب داده و در محیط پیش می‌روید. همچنین هر دانجن دارای چهار باس است که آخرین باس، راهب محیط مورد نظر به حساب می‌آید.

کاراکتر فیشرمن در بازی Cult of the Lamb

از نظر طراحی المان‌های روگ لایک، با هر بار مردن یا کامل کردن یک ران در سیاه‌چاله‌ای که وارد شده‌اید، باید بازی را با سلاح‌های جدیدی آغاز کنید. درواقع سلاح‌هایی که ارائه می‌شود، به‌صورت تصادفی است و شما روی انتخاب آن‌ها دخالتی ندارید. تنوع سلاح‌های بازی و طراحی آن‌ها بسیار خوب است. از سلاح‌های سرعتی مثل شمشیر و خنجر گرفته تا سلاح‌های سنگین مثل چکش، مواردی هستند که می‌توانید ازطریق آن‌ها دشمنان را پشت سر بگذارید. همچنین یک سلاح ثانویه هم برای شما درنظر گرفته شده که تجربه‌ای متفاوت را ارائه می‌دهد و تاحدی نقش جادو را در بازی ایفا می‌کنند. باتوجه‌به ارتقاها و شیوه بازی کردن‌تان، می‌توانید تمرکز را روی یکی از این سلاح‌ها یا هردو گذاشته و به‌خوبی تاثیر آن را روی گیم‌پلی مشاهده می‌کنید.

باتوجه‌به ارتقاها و شیوه بازی کردن‌تان، می‌توانید تمرکز را روی یکی از این سلاح‌ها یا هردو بگذارید و به‌خوبی تاثیر آن را روی گیم‌پلی مشاهده می‌کنید

بخشی از جذابیت بازی‌های روگ لایک و اینکه گیم‌پلی آن بتواند مخاطب را سرگرم کند، به نوع سیستم ارتقا کاراکتر یا سلاح‌های بازی مربوط می‌شود. پاداشی که در اختیار شما قرار می‌گیرد باید مطابق با مقدار پیشرفت شما در بازی باشد و ازطریق آن بتوانید شرایط را برای ران‌های بعد، تاحدی ساده‌تر کنید. Cult of the Lamb این بخش و ویژگی را در نیمه دوم گیم‌پلی خود قرار داده است. درواقع بازی دارای دو بُعد است. بُعد اول، محصول روگ لایک را به‌نمایش گذاشته و بُعد دوم هم یک شبیه‌ساز را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

کاراکتر The One Who Waits بازی Cult of the Lamb

نیمه دوم گیم‌پلی Cult of the Lamb را المان‌های شبیه‌ساز تشکیل می‌دهد. به‌واسطه‌ی داستان بازی، شما می‌توانید فرقه مخصوص خود را تشکیل دهید. با گشت‌وگذار در محیط‌ها و کشتن باس‌ها، می‌توانید کاراکترهای مختلفی را پیدا کرده و آن‌ها را عضو فرقه خود کنید. حال در فرقه شما موارد بسیاری حائز اهمیت است. از گرسنگی، مریضی، اعتقادات و موارد مشابه، چیزهایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید و با ساختن ساختمان، محل خواب، محل عبادت و چیزهای دیگر، شرایط زندگی بهتری را برای فرقه خود فراهم کنید. باید به حرف‌شان گوش کنید، خواسته‌های‌شان را که در قالب مأموریت‌های فرعی ظاهر می‌شوند، انجام داده و بعضی وقت‌ها با فدا کردن‌شان، قدرت خود را افزایش دهید.

با گشت‌وگذار در محیط‌ها و کشتن باس‌ها، می‌توانید کاراکترهای مختلفی را پیدا و آن‌ها را عضو فرقه خود کنید

بعضی از ساختمان‌های فرقه که محیطی عقیدتی هستند، در نقش سیستم ارتقای بازی ظاهر می‌شوند. به‌عبارتی یک Shrine برای عبادت کردن درنظر گرفته شده که به‌واسطه‌ی آن می‌توانید ساختمان‌ها و سیستم ساخت و ساز بازی را ارتقا دهید و ازطریق Temple Altar هم می‌توانید مواردی مثل سطح سلاح‌هایی که پیدا می‌کنید، تعداد قلب‌ها، میزان دفعات استفاده از سلاح ثانویه و موارد مشابه را ارتقا دهید. شاید با خود فکر کنید که هر دو بُعد بازی از یکدیگر جدا هستند، اما تیم سازنده به‌واسطه سیستم‌های ارتقا و نیاز به داشتن فرقه و ترکیب بسیار خوب آن‌ها با المان‌های روگ‌لایک، هر دو بخش گیم‌پلی را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کرده و سبب شده تا مخاطب به هیچ‌وجه احساس خستگی نکند و سیستم مبارزات و گیم‌پلی روند تکراری‌ای به خود نگیرد.

فرقه بازیکن در Cult of the Lamb

بازی Cult of the Lamb به‌عنوان یک محصول روگ لایک بیش از حد ساده‌ است

دراین‌میان باید به وجود کاراکترهای داستانی مختلفی هم اشاره کنم که به مرور زمان و ورود به محیط‌های مختلف، با آن‌ها آشنا می‌شوید. انجام مأموریت‌های این دسته از کاراکترها هم آیتم‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهد که برای ارتقا در Templar Altar به آن نیاز پیدا می‌کنید. تنها مشکلی که در گیم‌پلی بازی وجود دارد، این است که بازی به‌عنوان یک محصول روگ لایک بیش از حد ساده‌ است. حتی اگر جزو کاربران تازه‌وارد هم باشید، سختی بازی حتی روی آخرین درجه هم چالش خاصی را به‌دنبال ندارد و می‌توانید بازی را در کمترین زمان ممکن به پایان برسانید. البته که بازی‌های روگ‌لایک به‌گونه‌ای هستند که باید ران‌های مختلفی را به سرانجام برسانید تا داستان بازی روایت شود و کاراکترها را پیدا کنید، اما در جهان Cult of the Lamb، بازیکن پس از گذشت تقریبا ۱۵ ساعت می‌تواند جهان بازی را کامل کند.

از نظر بصری، Cult of the Lamb دارای طراحی‌های دوبعدی کارتونی است و استفاده بسیار خوب از موارد ذکر شده سبب شده تا بتواند از این حیث تجربه‌ای دلچسب و گیرا را ارائه دهد. طراحی دشمنان بازی می‌توانست تنوع بیشتری داشته باشد، اما باس‌های درنظر گرفته شده مکانیسم‌های مبارزه‌ای منحصربه‌فرد خود را دارند. یکی از موارد بسیار مهم در طراحی محیط‌های بازی‌های روگ لایک، این است که تصادفی انتخاب شدن اتاق‌ها و محیط‌ها، تنوع خوبی داشته باشد و بازیکن احساس خستگی نکند. این در حالی است که Cult of the Lamb با وجود چهار محیط مختلف، پس از گذشت ۱۰ ساعت حس و حال تکراری‌ای به‌خود می‌گیرد، اما به‌خاطر سیستم مبارزات و المان‌های شبیه‌ساز خود می‌تواند همچنان شما را سرگرم نگه دارد. Cult of the Lamb فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و به‌راحتی قابل اجرا است و در بخش فنی مشکلی را برای مخاطب به‌وجود نمی‌آورد.

باس فایت‌های بازی Cult of the Lamb

از نظر موسیقی و صداگذاری، بازی فاقد صداگذاری خاصی است و ازطریق نمایش دیالوگ‌ها، داستان بازی و تعامل شخصیت‌ها با یکدیگر روایت می‌شود. بااین‌حال تیم سازنده از صداهایی خاص برای کاراکترهای بازی استفاده کرده تا حس و حال بامزه‌ای را به بازی خود ببخشد. این در حالی است که موسیقی‌های Cult of the Lamb در سطح خوبی قرار دارند. در حدی نیستند که شما را به خود درگیر کرده و برای مدتی در ذهن شما بمانند، اما به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که اتمسفر و حال و هوای مبارزه را القا کنند.

در انتها، Cult of the Lamb یک بازی روگ لایک و شبیه‌ساز است که دو تجربه متفاوت را به‌خوبی درکنار یکدیگر دراختیار مخاطب قرار می‌دهد. اگر به‌دنبال یک محصول مستقل در یکی از سبک‌های ذکر شده هستید که بتواند تقریبا ۱۵ ساعت شما را به خود سرگرم کند، Cult of the Lamb گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Cult of the Lamb

Cult of the Lamb را می‌توان یک بازی جذاب و سرگرم کننده دانست. تیم سازنده با استفاده از المان‌های سبک شبیه‌ساز و روگ‌لایک، محصولی را خلق کرده که در هر دو بخش حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند مخاطبان تازه‌وارد و قدیمی این دسته از بازی‌ها را سرگرم کند. بااین‌حال از نظر ارائه چالش، Cult of the Lamb آنطور که باید و شاید مخاطب را به چالش نمی‌کشد و محیط‌های تصادفی بازی هم پس از گذشت تقریبا ۱۰ ساعت ساختاری تکراری به خود می‌گیرند.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات اعتیادآور و سرگرم کننده
  • + طراحی بسیار خوب بخش شبیه‌ساز فرقه
  • + تاثیر گذار بودن سیستم ارتقا در بازی
  • + چشم‌نواز بودن بازی

نقاط ضعف

  • - عدم ارائه چالش برای کاربران قدیمی و تازه‌وارد
  • - تکراری شدن محیط‌های بازی پس از گذشت چند ساعت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده