بازی F1 22 با تمام مشکلات خود یک تجربه سرگرم کننده برای علاقه‌مندان به سری F1 به حساب می‌آید. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

یکی از سرگرمی‌های علاقه‌مندان به شبیه‌سازهای رانندگی، مخصوصا هواداران فرمول وان، عرضه نسخه جدید سری F1 است. معمولا در نزدیکی‌های تابستان، نسخه جدید فرمول وان روانه بازار می‌شود تا کاربران بازی مورد علاقه خود را با اضافه شدن ویژگی‌های تازه و اعمال جدیدترین تغییرات روی ماشین‌های فرمول وان، تجربه کنند. بااین‌حال موردی که همیشه حائز اهمیت است، میزان تغییراتی است که روی هر نسخه اعمال می‌شود و اینکه آیا می‌تواند بازخورد خوبی به‌همراه داشته باشد یا نه.

در جریان نسخه‌های اخیر آن‌چنان تغییرات خاصی را در این مجموعه شاهد نبوده‌ایم و تنها بعضی از نسخه‌ها مثل F1 2020 نسبت به نسخه سال گذشته خود تغییرات شایانی داشته‌اند. حال سؤال این است که F1 22، دراین‌میان چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟ درحالت کلی، F1 22 دارای ویژگی‌های جدیدی است و مشکلاتی هم دارد که نمی‌توان منکر آن شد، اما تجربه‌ای مشابه با نسخه پیشین را ارائه می‌دهد.

در جریان F1 22، دیگر شاهد بخش داستانی نیستیم، موردی که یکی از نقاط ضعف سال گذشته به حساب می‌آمد و کدمسترز با نبود داستان در این نسخه، تمرکز اصلی خود را روی My Career، My Team و بخش آنلاین گذاشته است. ابتدا به‌سراغ بررسی طراحی ماشین‌ها، عملکرد آن‌ها درکنار عملکرد پیست‌های بازی برویم و سپس به‌سراغ بررسی سایر محتویات F1 22 می‌رویم. اولین و مهم‌ترین فاکتور در بازی‌های ماشین‌سواری شبیه‌ساز، این است که عملکرد هر ماشین مطابق با مدل واقعی آن باشد. برای مثال، درحال حاضر ماشین تیم فراری بهترین عملکرد (از نظر Power Unit) را نسبت‌به سایر ماشین‌ها در این فصل از فرمول وان دارد. حال اگر تیم سازنده به این مورد توجهی نداشته باشد، بازی نمی‌تواند حس و حال واقع‌گرایانه را القا کند. در F1 22 ماشین‌ها از نظر طراحی دقیقا شبیه‌ساز مدل فصل جدید خود هستند و از نظر فیزیک و نحوه عملکرد در پیست مسابقه هم عملکرد خوبی دارند. البته که بعضی از ماشین‌ها هم‌اکنون آپدیت‌هایی را دریافت کرده‌اند و مدل‌های قرار گرفته، باتوجه‌به طراحی اول سال خود هستند و تیم سازنده می‌توانست آپدیت به‌روزتری از آن‌ها را ارائه دهد.

مسابقات کوالیفای بازی F1 22

Supercarهای بازی طراحی بسیار ضعیفی داشته و آن‌چنان علاقه‌ای برای تجربه آن‌ها وجود ندارد

هرکدام از ماشین‌های رد بول، فراری، مرسدس بنز، آلفا رومئو و سایر تیم‌ها ساختاری مخصوص‌به خود را دارند و با رانندگی آن‌ها به‌خوبی می‌توانید تفاوت را حس کنید. ازطرفی آسیب دیدن بخش‌های مختلف ماشین، به‌خوبی تاثیر خود را در بازی نشان می‌دهد و روی هندلینگ اتومبیل مورد نظر تاثیر می‌گذارد. موردی که کدمسترز سعی دارد نسخه به نسخه آن را به ایده‌آل جهانی خود نزدیک‌تر کند، طراحی پیست‌های سری F1 است. دراینجا پیست‌هایی نظیر اسپانیا، استرالیا و ابو ذبی دوبی طراحی بهتری نسبت‌به گذشته دارند و شاهد اضافه شدن آپدیت‌هایی که در واقعیت به پیست‌ها اضافه شده‌اند، هستیم. هرقدر که کدمسترز در ارائه تجربه‌ای شبیه‌ساز برای ماشین‌های F1 موفق عملکرده، در ارائه این حس برای Supercarهای بازی ناامیدانه عمل کرده است.

F1 22 دارای بخش جدیدی به نام Supercar است که شامل ۱۰ ماشین اسپرت می‌شود و به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید بعضی از رویدادهای درنظر گرفته شده برای My Team و My Career را کامل کنید یا در پیست‌های مورد علاقه خود، مشغول رانندگی شوید. متاسفانه طراحی فیزیک ماشین‌های این بخش به‌خوبی انجام نشده و بسیار سنگین هستند و درکنار آن، دارای کم فرمانی بوده و ناامیدانه طراحی شده‌اند. کدمسترز تلاش کرده به‌واسطه‌ی این بخش یک تجربه آرکید هرچند کوچک را دراختیار مخاطبان سری F1 قرار دهد که مشابه به این مورد در واقعیت و جهان F1 هم وجود دارد، اما در این مسیر عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش نگذاشته است.

مسابقه با ماشین رد بول F1 22

به‌واسطه‌ حالت Adaptive هوش‌مصنوعی، F1 22 گزینه مناسبی برای تازه‌کارها است

هوش مصنوعی و درجه سختی سایر مسابقه‌دهنده‌ها یکی دیگر از مواردی است که در F1 22 دست‌خوش تغییرات شده است. حال یک حالت Adaptive به تنظیمات هوش‌مصنوعی اضافه شده که گزینه مناسبی برای کاربران تازه‌وارد به‌حساب می‌آید. دراینجا باتوجه‌به سطح مهارت‌تان، بازی عملکرد رقبا را تغییر می‌دهد. اگر علاقه‌مند به کسب چالش بیشتر هستید، می‌توانید این بخش را غیرفعال کرده و به‌صورت دستی تنظیماتی مثل بالا بردن درجه‌سختی و موارد دیگر را شخصی‌سازی کنید. از این حیث بازی دست شما را کامل باز گذاشته تا مطابق با سطح مهارت خود، از بازی لذت ببرید.

با شروع بازی و همچنین ورود به My Career یا My Team، می‌توانید شخصیت خود را شخصی‌سازی کنید. نکته اینجا است که پس از گذشت چهار الی پنج سال هنوز شاهد مدل‌های تکراری هستیم و به‌نظر می‌رسد کدمسترز قصد ندارد از مدل‌های بیشتر و جدیدتری برای بخش شخصی‌سازی کاراکتر خود استفاده کند. همچنین در F1 22 هاب تازه‌ای به نام F1 Life اضافه شده است که می‌توانید خانه خریداری کرده و با موارد مختلف آن را تزئین کنید. تابه‌اینجای کار، با یک هاب جالب طرف هستیم، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پای پرداخت‌های درون برنامه‌ای به وسط می‌آید. حتی برای خرید ساده‌ترین هدست که ساده‌ترین آیتم تزئینی موجود در F1 Life به حساب می‌آید، باید هفت الی هشت دلار هزینه کنید و آیتم‌های تزئینی بتل پس بازی هم آنطور که باید و شاید کیفیت مناسبی ندارند.

مسابقات رویدادها با Supercarهای F1 22

المان‌های مدیریتی و شبیه‌ساز My Team و My Career نقش مهمی را در موفقیت شما ایفا می‌کنند

یکی از مواردی که جای خالی آن در سری F1 حس می‌شود، وجود چالش‌هایی با محوریت انجام مسابقه با ماشین‌های قدیمی سری فرمول وان است. موردی که تا سال ۲۰۲۰ در بازی‌های F1 شاهد آن بودیم و محتوایی سرگرم کننده و چالش‌برانگیز را دراختیار کاربران قرار می‌دادند. بااین‌حال، از نظر محتویات F1 22 دارای سه حالت My Career، My Team و بخش چندنفره است. در جریان حالت My Career می‌توانید به‌عنوان یک راننده تازه‌کار وارد جهان F1 شده و با بزرگان این رشته رقابت کنید. البته که دراصل باید کار خود را از F2 شروع کرده و جواز حضور در فرمول وان را کسب کنید. درحالت My Career جدا از اینکه در نقش یک راننده قرار می‌گیرید، باید منابع تیم خود را هم مدیریت کرده و با توسعه اجزای مختلف ماشین تیم، آن را قوی‌تر کنید. مدیریت مناسب این بخش یکی از لازمه‌های موفقیت در طول فصل است، زیرا سایر تیم‌ها هم این کار را انجام خواهند داد. طراحی مناسب ماشین‌های بازی و تفاوت Power Unit آن‌ها به‌خوبی تاثیر خود را در این حالت نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید تجربه‌ای عمیق‌تر و تاحدی شبیه‌سازتر را نسبت به حالت My Career کسب کنید، حالت My Team بهترین گزینه برای شما است. اکثر محتویات My Team و My Career شبیه به یکدیگر است، اما در جریان My Team شما در نقش مدیر تیم قرار گرفته و وظایف مدیریتی بیشتری نسبت‌به قبل را برعهده می‌گیرید. دراینجا باید تیم تازه تأسیس خود را به‌عنوان یک رقیب اصلی به سایر تیم‌ها معرفی کنید و با عملکرد مناسب و کسب اسپانسرهای بیشتر و بهتر در جریان هر فصل، کسب درآمد داشته باشید. ازاین‌رو می‌توانید راننده‌ مورد علاقه‌تان را در تیم خود قرار دهید. همچنین مدیریت منابع و تصمیمات تأثیرگذار در حالت My Team اهمیت بیشتری نسبت به My Career دارند و باید بیش‌ازپیش به جزئیات دقت داشته باشید. تجربه‌ای که My Career و My Team ارائه می‌دهند، به‌لطف طراحی بسیار خوب ماشین‌های فرمول وان و تأثیرگذار بودن بخش‌های مدیریتی در این حالت‌ها، پتانسیل این را دارند که ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. همچنین ساختار My Team به‌گونه‌ای است که می‌توانید در شروع این حالت انتخاب کنید که برای چه جایگاهی رقابت می‌کنید. به‌عبارتی، تعیین کنید که می‌خواهید برای کسب رتبه‌های بالای جدول، وسط جدول یا انتهای جدول رقابت کنید.

نمای داخل ماشین پس از پایان مسابقات F1 22

به‌واسطه‌ی نورپردازی‌های بسیار خوب و دقت به جزئیات پیست‌ها، با یک محصول با کیفیت از نظر بصری روبه‌رو هستیم

این در حالی است که وجود رویدادهای مربوط‌به Supercarها در دو حالت My Team و My Career و عملکرد ضعیفی که تیم سازنده دراین‌بخش از خود به‌نمایش گذاشته، سبب شده تا اکثر مواقع آن‌ها را رد کرده و به‌سراغ‌شان نروید. بخش چندنفره بازی هم شامل مسابقاتی برای تازه‌کارها، حرفه‌ای‌ها، مسابقات رنکد و لیگ می‌شود. در جریان مسابقات معمولی بازی باتوجه‌به قوانین درنظر گرفته شده، می‌توانید وارد مسابقات مخصوص به کاربران تازه‌وارد و مسابقات مخصوص به بازیکنانی بروید که با این دسته از بازی‌ها ‌آشنایی دارند. در این مسابقات، مسابقه دهنده با یکدیگر برخوردی ندارند و هر رقیب را به‌عنوان یک روح در محیط مشاهده می‌کنید. ازاین‌رو اگر پینگ مناسبی هم با سایر بازیکنان نداشته باشید، باعث نمی‌شود که نتوانید مسابقات را به‌خوبی پشت سر بگذارید.

بااین‌حال مورد ذکر شده در مسابقات رنکد و لیگ لحاظ نشده و باید مواظب پینگ خود باشید، زیرا F1 22 فاقد سرورهای ثابت است و بازیکنان به یکدیگر متصل شده و پینگ و زمان تأخیر، اهمیت بالایی در این بخش دارد. از نظر بصری، F1 22 تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. نورپردازی‌های بسیار خوب و جزئیات محیطی از مواردی هستند که سبب شده این بازی شبیه‌ساز ماشین‌سواری دراین‌بخش عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. بااین‌حال بازی دارای اندک باگ‌هایی است که روی تجربه شما تأثیرگذار نیستند، اما کم و بیش شاهد کرش کردن بازی هستیم و ای کاش این موارد در بازی وجود نداشتند.

مسابقات My Team بازی F1 22

موسیقی و صداگذاری‌های بازی یکی از قسمت‌هایی است که دستخوش تغییرات شده است. صداگذاری موتور اتومبیل‌ها در هر زاویه از دوربین (داخل ماشین و خارج از ماشین) متفاوت بوده تا بازیکن بتواند تجربه‌ای نزدیک به واقعیت را کسب کند. مورد عجیب F1 22، موسیقی‌های بازی است. بعضی وقت‌ها شاهد پخش شدن موسیقی‌هایی هستیم که اصلا مناسب یک بازی ماشین‌سواری شبیه‌ساز، آن هم فرمول وان، نیست و می‌تواند تمرکز شما را از بین ببرد.

در انتها، F1 22 با اینکه دارای ویژگی‌های جدیدی است، اما تجربه‌ای ضعیف‌تر را نسبت به نسخه قبلی خود ارائه داده و به خوبی می‌توان رد پای الکترونیک آرتز در مواردی مثل پرداخت‌های درون برنامه‌ای را مشاهده کرد. بااین‌حال اگر از علاقه‌مندان به مسابقات F1 هستید، F1 22 می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر دراختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

F1 22

F1 22 از نظر ارائه محتویات تجربه‌ی خوبی را ارائه داده و می‌تواند ساعت‌ها کاربران علاقه‌مند به این سری را سرگرم کند. بااینکه طراحی ماشین‌های فرمول وان به خوبی انجام شده و مطابق با مدل واقعی آن‌ها است، اما ای کاش کدمسترز تغییرات اعمال شده بعضی از ماشین‌ها در ماه‌های اخیر را هم در بازی لحاظ می‌کرد. بااین‌حال طراحی Supercarها به هیچ‌وجه به‌خوبی انجام نشده است و تیم سازنده نتوانسته آنطور که باید و شاید یک تجربه لذت بخش را در این قسمت به‌نمایش بگذارد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + طراحی بسیار خوب پیست‌های بازی
  • + جذاب و سرگرم کننده بودن حالت My Career و My Team
  • + طراحی خوب فیزیک ماشین‌های فرمول وان
  • + صداگذاری دقیق ماشین‌ها باتوجه به زاویه‌های مختلف دوربین بازی

نقاط ضعف

  • - طراحی بسیار بد فیزیک Supercarهای بازی
  • - تکیه بیش از اندازه به پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای آیتم‌های تزئینی بازی
  • - کرش کردن‌های قابل توجه
  • - استفاده از مدل‌های تکراری و بسیار قدیمی برای شخصی‌سازی کاراکتر
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده