بازی Apex Legends Mobile شاید مشکلاتی از نظر عملکرد فنی داشته باشد، اما تجربه‌ای دلچسب برای کاربران بتل رویال به حساب می‌آید. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

عرضه بازی‌های کامپیوتر و کنسول‌ها روی پلتفرم موبایل، موردی است که در دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم و ناشران برای اینکه بعضی از محصولات خود را در دسترس کاربران بیشتری قرار دهند، آن‌ها را روی پلتفرم‌های موبایل هم عرضه می‌کنند. ازطرفی، سبک بتل‌رویال یکی از سبک‌های محبوب روی پلتفرم موبایل به حساب می‌آید و عرضه بازی‌هایی مثل PUBG Mobile یا Fortnite Mobile توانستند جامعه کاربری بازی را بیش‌ازپیش گسترش دهند.

تماشا از یوتیوب

این در حالی است که با عرضه بازی Apex Legends برای کامپیوتر و کنسول‌های بازی، الکترونیک آرتز برنامه‌ای برای عرضه این بازی بتل رویال روی پلتفرم‌های موبایل نداشت. بااین‌حال پس از گذشت سه سال از عرضه ایپکس لجندز، شاهد بازی Apex Legends Mobile هستیم که در دسترس بازیکنان قرار گرفته است. در حالت کلی، ایپکس لجندز موبایل تجربه‌ای مشابه را ارائه می‌دهد، اما دراین‌میان مشکلات کوچکی هم سر راه بازیکنان قرار دارد.

هدف‌گیری در بازی Apex Legends Mobile

شخصی‌سازی سیستم حرکتی، هم برای حالت بتل‌ و هم حالت چندنفره بازی مجزا است

اولین و اصلی‌ترین موردی که در بازی‌های تیراندازی اول شخص روی پلتفرم موبایل حائز اهمیت است، گیم‌پلی بازی و رابط کاربری بازی است. اینکه بازیکن بتواند به‌راحتی از تمامی ویژگی‌ها استفاده کرده و درکنار آن سرعت عمل لازم به‌هنگام شلیک کردن، فرار کردن و موارد مشابه را داشته باشد. با شروع بازی Apex Legends Mobile، تنظیمات ابتدایی را مشاهده می‌کنید. بازی دارای تو سیستم حرکتی برای شما درنظر گرفته شده است و باتوجه به شیوه بازی کردن‌تان، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده یا پس از پشت سر گذاشتن بخش آموزشی، از منو تنظیمات سیستم حرکتی مخصوص‌به خود را شخصی‌سازی کنید.

به‌عبارتی استودیو ریسپاون اینترتینمنت تلاش کرده با ارائه روش‌های مختلف برای تجربه بازی، کاربران بیشتری را به نسخه موبایل بازی بتل رویال خود جذب کند. نکته جالب‌تر، این است که شخصی‌سازی سیستم حرکتی، هم برای حالت بتل‌ و هم حالت چندنفره بازی مجزا است. حال سؤال اصلی این است که وجود گزینه‌های مختلف برای سیستم حرکتی و ساختار شخصی‌سازی آن، سبب شده تا مواردی مثل گان‌پلی، عکس العمل کاربر و موارد مشابه دستخوش تغییرات شود؟ ساختار متفاوت حرکتی و اعمال تغییرات روی HUD بازی، موردی است که مستقیما روی گیم‌پلی شما در ایپکس لجندز موبایل تأثیرگذار است.

لجندهای بازی Apex Legends Mobile

اگر هدف‌گیری و شلیک به‌هنگام تغییر زاویه دوربین برای شما دشوار است، می‌توانید آن را روی حالت خودکار قرار دهید و پس ازاینکه با ساختار بازی هماهنگ شدین، تنظیمات حرکتی را پیشرفته‌تر کنید تا واکنش‌تان بهتر شود. بااین‌حال، بازی اندروید و آیفون Apex Legends Mobile از کنترلر هم پشتیبانی می‌کند و تنها کافی است کنترلر خود را به بازی متصل کرده و همانند یک بازیکن کنسول، از نسخه موبایل Apex Legends لذت ببرید. گان‌پلی بازی حس و حال خوبی را القا می‌کند و تمامی المان‌های موجود در بازی ایپکس لجندز، در نسخه موبایل هم وجود دارد. از سُر خوردن روی زمین گرفته تا پر کردن نوار سلامت و شیلد و همچنین ویژگی‌های درنظر گرفته شده برای لجندهای بازی، دقیقا همانند گذشته است و همین مورد سبب شده تا کاربران کامپیوتر و کنسول، بتوانند با نسخه موبایل ارتباط برقرار کنند.

گان‌پلی بازی حس و حال خوبی را القا می‌کند و تمامی المان‌های موجود در بازی ایپکس لجندز، در نسخه موبایل هم وجود دارد

از نظر محتویات، بازی دارای دو بخش بتل رویال و چندنفره است. بخش چندنفره بازی حالت Team Deathmatch را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. به‌بیان دیگر، بازیکنان در دو تیم ۶ نفره به رقابت با یکدیگر پرداخته و هر تیمی که زودتر به ۳۰ عدد Kill برسد، برنده بازی خواهد بود. همچنین یک حالت لیمیتد هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده که Arenas نام دارد و در جریان آن بازیکنان در دو تیم سه‌نفره و به‌صورت یک‌به‌یک با یکدیگر رقابت می‌کنند. بخش بتل رویال بازی هم دقیقا مثل نسخه کامپیوتر و کنسول بوده و بازیکنان به‌صورت فردی یا درکنار دوستان خود می‌توانند Apex Legends Mobile را تجربه کنند. با ورود روزانه به بازی، پاداش‌های روزانه را کسب خواهید کرد و همچنین چالش‌های مختلفی درنظر گرفته شده که با کامل کردن‌شان پاداش‌هایی را کسب می‌کنید که شما را در پیشروی در سطح کلی و سطح بتل پس کمک می‌کنند.

حالت Team Deathmatch بازی Apex Legends Mobile

بازی دارای حالت‌های گرافیکی مختلفی است که باتوجه‌به سخت‌افزار گوشی موبایل خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید

نکته جالب بازی اندروید و آیفون ایپکس لجندز موبایل، این است که کاربران هم به‌صورت اول شخص و هم سوم شخص قادر به تجربه بازی بوده و سیستم Matchmaking مربوط‌به این دو زاویه دوربین هم از یکدیگر متفاوت است. ازاین‌رو باتوجه‌به سلیقه خود، می‌توانید زاویه دوربین مدنظرتان را انتخاب کنید. دراین‌میان بد نیست به سیستم Ranked بازی هم اشاره‌ داشته باشم که رقابت‌ها جدی‌تر بوده و بازیکنان با بات‌های کمتری روبه‌رو می‌شوند. جدا از گان‌پلی و سیستم حرکتی که اهمیت بالایی دارد، سیستم Matchmaking هم یکی دیگر از موارد مهم بازی ایپکس لجندز موبایل به حساب می‌آید. سیستم Matchmaking بازی‌ به‌گونه‌ای است که بازیکنان در سطوح ابتدایی، مقابل بات‌های متعددی قرار می‌گیرند و هرقدر که سطح شما افزایش پیدا کند، تعداد بات‌ها هم کمتر می‌شود. از نظر کیفیت سرور هم Apex Legends Mobile سرورهای خوبی دارد، اما کاربران ایرانی باید به‌واسطه تغییر آی‌پی خود مشغول تجربه بازی شوند.

Apex Legends Mobile از نظر بصری هم کیفیت قابل قبولی را برای یک بازی موبایل ارائه می‌دهد. بازی دارای حالت‌های گرافیکی مختلفی است که باتوجه‌به سخت‌افزار گوشی موبایل خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین یک گزینه Original هم برای بخش گرافیکی درنظر گرفته شده که ظاهری شبیه‌به نسخه کامپیوتر و کنسول‌ها را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. از حیث فنی هم بازی تاحدی روی گوشی‌های موبایل میان‌رده افت فریم دارد و عملکرد متوسطی را ارائه می‌دهد، اما وجود گزینه‌هایی برای اولویت قرار دادن نرخ فریم، از جمله مواردی است که این مشکلات را کمتر کرده است. شاید وجود عملکرد بهتر برای گوشی‌های موبایل میان‌رده و سطح خوب و همچنین لود شدن بهتر تکسچرها، سبب می‌شد تا نسخه موبایل ایپکس لجندز به یک تجربه بی‌عیب و نقص تبدیل شود.

دویدن برای کشتن دشمنان در Apex Legends Mobile

جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، ایپکس لجندز دارای ۱۰ لجندز است که کاربران با پیشروی در بازی و ارتقای سطح خود، می‌توانند آن‌ها را آزاد کنند. همچنین از نظر مهارت‌ها و نوع ضربات تمام کننده پس از ناک‌اوت کردن دشمنان، تیم سازنده عملکرد قابل قبولی را از خود به‌نمایش گذاشته است. از نظر موسیقی، ایپکس لجندز موبایل دارای موسیقی‌های نسخه اصلی است و صداگذاری لجندها هم دقیقا همان صداگذاری‌هایی است که کاربران قدیمی به‌خوبی با آن‌ها آشنایی دارند. در انتها، Apex Legends Mobile گزینه بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به بازی‌های بتل رویال است و حتی اگر از کاربران نسخه کامپیوتر این بازی هستید و گوشی موبایل بالارده‌ای هم دارید، حتما به‌سراغ Apex Legends Mobile بروید.

بررسی بازی باتوجه به گوشی موبایل سونی XZ1 و شیائومی Mi9T Pro انجام‌ شده است


منبع زومجی

Apex Legends Mobile

Apex Legends Mobile یک پورت خوب و سرگرم کننده از یک بازی بتل رویال هیجان‌انگیز و پرطرفدار است. با اینکه مشکلاتی از نظر عملکرد فنی روی گوشی‌های میان‌رده دارد، اما تجربه‌ی کلی‌ این بازی سرگرم کننده، جذاب و دوست داشتنی است. ساختار طراحی سیستم حرکتی و طراحی HUD بازی به‌گونه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد تا آن را مطابق سلیقه خود شخصی‌سازی کنید و همین مورد سبب شده تا کاربران بیشتری قادر به تجربه Apex Legends Mobile باشند.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + گان‌پلی جذاب و هیجان‌انگیز
  • + طراحی بسیار خوب سیستم حرکتی بازی در شرایط مختلف
  • + تفکیک سیستم Matchmaking حالت سوم شخص و اول شخص
  • + پشتیبانی از کنترلر

نقاط ضعف

  • - دیر لود شدن بافت‌ها
  • - افت فریم بیش از اندازه برای گوشی‌های میان‌رده
  • - استفاده متعدد از بات‌ها در سطوح پایین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده