Lego Star Wars: The Skywalker Saga خاطره‌بازی دلنشین و مفرحی از فیلم‌های جنگ ستارگان است که با حال و هوای لگویی خود، مخصوصا برای طرفداران این مجموعه محصولی کاملا سرگرم‌کننده است.

مجموعه جنگ ستارگان آنقدر بزرگ و محبوب است که تا به امروز تقریبا در هر شاخه‌ای از سرگرمی شاهد محصولات مختلفی از آن بوده‌ایم؛ از فیلم‌های مشهورش گرفته تا کمیک‌ها، بازی‌ها و محصولاتی چون اکشن فیگور‌ها. بازی‌های مختلفی با محوریت جنگ ستارگان ساخته شده‌اند که در بین آن‌ها، حتی شاهد مواردی مثل شطرنج هم بوده‌ایم. جدید‌ترین بازی منتشر‌شده با محوریت استار وارز اما بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga از استودیو Traveller's Tale است که تا به امروز، ساخته‌های لِگویی زیادی از فیلم‌ها و آثار مشهور داشته است. بازی جدید این استودیو هم دنباله‌رو ساخته‌های قبلی‌اش و همان‌طور که از اسم آن هم مشخص است، تجربه‌ای با حال و هوای لِگویی به‌حساب می‌آید. لطفا ابتدا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد هم بیشتر از آن صحبت کنیم:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

Lego Star Wars: The Skywalker Saga اثری با محوریت تمام فیلم‌های جنگ ستارگان است. سازندگان این امکان را فراهم کرده‌اند تا بازیکن به سلیقه خودش، بازی را از ابتدای هریک از سه‌گانه‌ها که دوست دارد، آغاز کند و ماجراهای آن را پیش ببرد و به همین دلیل هم داستان بازی، در کل تقریبا همان چیزی است که در فیلم‌ها دیده‌ایم و بسیاری از وقایع مهم فیلم‌ها، در این بازی‌ها بازسازی شده‌اند. طبیعتا وقتی از استار وارز صحبت می‌کنیم، نمی‌توان منکر تاثیر بسیار عمیق شخصیت‌های مختلف این مجموعه در محبوبیت آن شد و به همین دلیل هم سازندگان با اشراف به این موضوع، کاراکتر‌های آشنا و دوست‌داشتنی استار وارز را در بازی قرار داده‌اند؛ از شخصیت‌های مثبت و محبوبی مثل هان سولو، یودا، چوباکا، رِی و سایر گرفته که امکان هدایت آن‌ها در بخش‌های مختلف فراهم می‌شود تا آنتاگونیست‌هایی چون دارت ویدر و دارت ماول که باید در بازی با آن‌ها روبه‌رو شوید.

سازندگان خیلی خوب طنز را وارد اتفاق‌های جدی استار وارز کرده‌اند و این جنبه از بازی هرگز حالتی لوس پیدا نمی‌کند

به‌طور کلی (و نه همیشه)، فیلم‌های استار وارز حال و هوایی جدی و گاهی حتی تاریک دارند ولی در بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga، مثل ساخته‌های قبلی لگویی استودیو سازنده، وقایع فیلم‌ها خیلی خوب با طنزی جالب و پُخته آمیخته شده است. خوشبختانه این فضاسازی، به شکلی صورت گرفته که طنز موجود نه‌تنها باعث لوس شدن وقایع نمی‌شود، بلکه تجدید خاطره با اتفاق‌های مهم را، مخصوصا برای طرفداران همیشگی استار وارز، لذت‌بخش‌تر هم می‌کند و مثلا تماشای کایلو رِن درحالی‌که شمشیر نوری‌اش گیر کرده و از هان سولو کمک می‌گیرد یا بازسازی جالب و خنده‌دار صحنه خلق شدن دارت ویدر، لبخندی از رضایت روی لب‌های مخاطب ثبت می‌کنند.

مبارزه با آناکین در بازی لگو استار وارز

در کل Lego Star Wars: The Skywalker Saga خیلی خوب از حیث داستانی وقایع مهم فیلم‌ها را در قالب یک تجربه لگویی مفرح بازسازی کرده و حضور شخصیت‌های محبوب و آشنا و امکان هدایت خیلی از آن‌ها در جریان ۹ اپیزود مختلف بازی، باعث شده تا در وهله اول، شاهد یک خاطره‌بازی بسیار خوب با فیلم‌ها باشیم و نتیجه نهایی هم فارغ از اینکه طرفدار همیشگی استار وارز بوده باشید یا خیر، برای مخاطبی که به سراغ بازی می‌رود دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده خواهد بود.

لِگو استار وارز از نظر گیم‌پلی کلی، شباهت زیادی به ساخته‌های لِگویی قبلی استودیو سازنده دارد؛ به این معنی که کلیت بازی در گشت‌و‌گذار در محیط‌ها برای رسیدن به مقصد، مبارزه با دشمنان و هر از گاهی هم حل پازل‌ها متمرکز شده است. مراحل بازی در کل تنوع قابل قبولی دارند و گاهی باید با شخصیت Rey و ابزاری که در اختیار دارد راه‌تان را در یک فضای نسبتا بزرگ پیدا کنید و با کارهایی مثل پرتاب تور پلتفرم‌هایی برای خودتان بسازید و گاهی هم سوار بر یک جنگنده هوایی، وارد نبرد شلوغی با جنگنده‌های دشمن شوید. این سیستم طراحی مرحله باعث شده تا تنوع مأموریت‌ها و فعالیت‌ها در بازی در سطح قابل‌قبول و حتی خوبی باشد؛ بااین‌حال روند کلی Lego Star Wars: The Skywalker Saga، چندان هم بی‌مشکل نیست و یکی از مواردی که پس از گذشت چند ساعت در آن حس می‌شود، تکراری شدن برخی مکانیک‌ها و مخصوصا مکانیک‌های مربوط‌به مبارزه‌ها و حل پازل‌ها است.

شخصیت پو در بازی لگو استار وارز

درست است که برخی از کاراکتر‌ها در Lego Star Wars: The Skywalker Saga از شمشیر‌های نوری استفاده می‌کنند و برخی با سلاح‌های گرم وارد میدان می‌شوند و حتی امکان استفاده از فورس هم به شکلی هرچند محدود فراهم شده، ولی واقعیت این است که پس از پشت سر گذاشتن چند ساعت از بازی و تمام کردن یکی دو اپیزود از آن، تکراری شدن کلیت مبارزه‌ها کاملا ملموس است و مبارزه‌ها، چیزی فراتر از پشت سر هم زدن کلید‌ها نیستند و هرچقدر این کار را سریع‌تر انجام دهید، سریع‌تر هم از شر دشمنان خلاص خواهید شد؛ در این حالت چندان هم فرقی نمی‌کند که سلاحِ در دست شما یک شمشیر نوری باشد یا تفنگ و حتی بتوانید بین چند کاراکتر سوییچ کنید؛ چرا که هدف فقط کشتن دشمنان با زدن متوالی کلید‌ها است و حتی سیستم کمبو‌های بازی هم چندان کارامد ظاهر نمی‌شود و این روند، حتی در مبارزه با باس‌ها هم فرق چندانی نمی‌کند و نهایت باید آن‌ها را برای مدتی تعقیب کنید یا از ضربات دوربُرد آن‌ها فرار کنید.

با‌وجود تکراری شدن مبارزه‌های بازی و پازل‌های آن در گذر زمان، تنوع خوب مراحل مانع از یکنواختی کامل لگو استار وارز می‌شوند

این موضوعِ تکراری‌شدن را حتی در پازل‌های بازی هم می‌توان حس کرد و پازل‌ها که بیش‌ترشان هم با استفاده از ربات‌های دوست‌داشتنی استار وارز حل می‌شوند، روندی تقریبا ثابت و تکراری دارند و این حس را خواهید داشت که مدام در حل همان پازل‌های ساده و همیشگی، صرفا در محیطی جدید هستید. البته که با وجود تکراری شدن مکانیک‌های کلی مبارزه شخصیت‌ها و حل پازل‌ها، مواردی مثل مبارزه‌های هوایی تنوع خوبی در بازی ایجاد می‌کنند و روند کلی طراحی مراحل و مأموریت‌ها هم به شکلی است که مانع از یکنواختی کامل و تمام‌عیار بازی می‌شود و قطعا Lego Star Wars: The Skywalker Saga، ارزش این را دارد که یک بار از ابتدا تا انتها آن را تجربه کنید و در پایان هم شما را با رضایتی کلی از آنچه که ارائه کرده بدرقه می‌کند.

نبرد هوایی در بازی لگو استار وارز

یکی دیگر از مواردی که سازندگان دقت زیادی به آن داشته‌اند وجود انواع و اقسام آپگرید‌ها در بازی است که کم‌ترین تاثیر آن در روند Lego Star Wars: The Skywalker Saga، وادار کردن بازیکن به گشت‌و‌گذار دقیق‌تر در محیط‌ها برای جمع‌آوری منابع است و همین موضوع هم خود ارزشِ تجربه بیش‌تری به این نسخه از استار وارز می‌دهد و باعث می‌شود تا سعی کنید با دقت بالاتری مبارزه‌ها را به پایان برسانید یا محیط مراحل مختلف را بگردید.

استودیو Traveller's Tale در Lego Star Wars: The Skywalker Saga از موتور قدرتمند‌تر NTT Engine استفاده کرده که نتیجه آن، گرافیکی زیبا‌تر و محیط‌هایی وسیع‌تر در این بازی به‌نسبت ساخته‌های قبلی استودیو است. با اینکه همه‌چیز از کاراکتر‌ها تا طراحی محیطی حال و هوای لگویی دارد، ولی در عین حال مناظر مختلف مناطق آشنای جهان جنگ ستارگان واقعا چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد و چه محیط‌های وسیع خارجی و چه فضاهای داخلی زیبایی بصری بسیار خوبی دارند که مخصوصا در محیط‌های داخلی، افکت‌هایی مثل نورپردازی‌های قوی جلوه زیبایی به بازی بخشیده است. البته با‌وجود زیبایی بصری، این نسخه از استار وارز یک سری باگ‌های فنی هم دارد و مخصوصا موقع سوییچ بین کاراکتر‌ها در مبارزه‌ها، گاهی دوربین وضعیت عجیبی پیدا می‌کند که درست شدن آن هم چند ثانیه‌ای طول می‌کشد.

گردش در محیط سفینه سفید در بازی لگو استار وارز

مکمل این زیبایی بصری، استفاده بسیار خوب از موسیقی‌های آشنای جنگ ستارگان است و از حیث تجربه صوتی، سازندگان از صداپیشه‌های اصلی کاراکتر‌ها استفاده کرده‌اند که همین مسئله هم بیش‌ازپیش تجربه‌ای دلچسب از بازی در اختیار مخصوصا طرفداران قرار می‌دهد. به همین میزان صداگذاری مواردی مثل برخورد شمشیر‌های نوری با یکدیگر یا شلیک با سلاح‌ها هم بسیار خوب صورت گرفته است.

استودیو Traveller's Tale پیش از این هم ثابت کرده که تبحر خاصی در خلق بازی‌های لگویی از آثار معروف و مشهور دارد و در Lego Star Wars: The Skywalker Saga هم یک بار دیگر این مهارتش را نشان داده است. البته که بازی تجربه‌ای بی‌نقص هم نیست و به تکرار افتادن مبارزات و پازل‌ها و برخی باگ‌ها را می‌توان در آن مشاهده کرد، ولی تجربه کلی که بازی در اختیار مخاطب می‌گذارد، مفرح، سرگرم‌کننده و در توصیف بهتر، حال خوب‌کن است. به‌تصویر کشیدن وقایع مهم فیلم‌های جنگ ستارگان با حضور کاراکتر‌هایی آشنا که صداگذاری بسیار خوبی هم دارند درکنار طنز مناسب بازی و همینطور تنوع مناسب مراحل از ماجراجویی با شخصیت‌ها گرفته تا مبارزه با جنگنده‌ها در آسمان، باعث می‌شوند تا Lego Star Wars: The Skywalker Saga، برای طرفداران استار وارز تجربه‌ای واقعا لازم باشد و برای آن‌هایی هم که آشنایی چندانی با این جهان و اتفاقاتش ندارند، در بدترین حالت یک بازی سرگرم‌کننده که قطعا ارزش یک بار تجربه را دارد.

بررسی بازی براساس نسخه کامپیوتر و تجربه با کنترلر صورت گرفته است.


منبع زومجی

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Lego Star Wars: The Skywalker Saga اثری است که خیلی خوب وقایع ۹ فیلم جنگ ستارگان را در قالب یک تجربه با حال و هوای لِگویی بازسازی کرده و بسیاری از اتفاقات مهم آن‌ها، اکثرا با چاشنی طنزی به‌جا و مناسب، به‌تصویر می‌کشد. مکمل این تجدید خاطره با اتفاق‌های مهم فیلم‌ها، گیم پلی نه بی‌نقص ولی سرگرم‌کننده بازی است. درست است که مبارزه‌های Lego Star Wars: The Skywalker Saga پس از مدتی رنگ و بوی تکرار می‌گیرند و این مساله را می‌توان در رابطه با پازل‌های آن هم حس کرد،‌ ولی طراحی مراحل بازی در کل به‌خوبی صورت گرفته و برخی قسمت‌ها مثل مبارزه با جنگنده‌های هوایی باعث شده تا بازی کماکان ارزش تجربه بالایی داشته باشد؛ مخصوصا که تمام این‌ها در جهانی با جلوه‌های بصری با‌کیفیت رخ می‌دهند. پس مخصوصا اگر طرفدار استار وارز هستید، Lego Star Wars: The Skywalker Saga قطعا ارزش تجربه را دارد.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • + به‌تصویر کشیدن جالب وقایع مهم فیلم‌های استار وارز
  • + طنز مناسب و به‌اندازه بازی
  • + حضور شخصیت‌های محبوب و آشنا با صداگذاری‌های با‌کیفیت
  • + مراحلی با فعالیت‌های متنوع و سرگرم‌کننده
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز

نقاط ضعف

  • - تکراری شدن مکانیک مبارزه‌های بازی در گذر زمان
  • - پازل‌های ساده و یکنواخت
  • - برخی باگ‌ها مثل مشکلات دوربین در زمان سوییچ بین کاراکتر‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده