Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin باوجود سیستم مبارزات نفس‌گیر و ارتقای کاراکتر کارآمد خود، یکی از بدترین فاینال فانتزی‌های تاریخ است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

تابه‌حال اسپین‌آف‌های مختلفی از مجموعه Final Fantasy ساخته شده و نکته قابل‌توجه آن‌ها، این است که اسکوئر انیکس به‌صورت مستقیم وظیفه ساخت آن‌ها را برعهده داشته است. این در حالی است که سال گذشته تیم نینجا اعلام کرد که درحال ساخت یک اسپین آف برای مجموعه فاینال فانتزی با نام Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin است. جدا از این مورد، مشخص شد که شاهد محصولی سولزلایک خواهیم بود.

در ادامه چند نسخه بتا از Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin برای کاربران پلی استیشن در دسترس قرار گرفت، اما تمامی آن‌ها خبر از طراحی عجیب و غریب بصری بازی می‌داد. حال Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin منتشر شده و مشکل اصلی بازی نه گیم‌پلی بازی و نه داستان و موسیقی است، بلکه ایرادات فنی و بصری بازی سبب شده تا اسپین آف جدید فاینال فانتزی به یکی از بدترین بازی‌های این سری تبدیل شود.

دشمنان و محیط‌های بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

بازی به ما می‌گوید که در ادامه داستان باید منتظر اتفاق‌های جالبی از سوی Chaos، شخصیت اصلی شرور بازی باشیم، اما متاسفانه این روایت داستان به‌خوبی انجام نمی‌گیرد

داستان بازی حول ماجراجویی جک گارلاند است که تنها یک مأموریت دارد و آن هم چیزی جز نابودی هرج‌و‌مرج و برقراری نظم نیست. وی هیچ چیز از گذشته خود به یاد ندارد و تنها می‌داند که باید Chaos را نابود کند. ازطرفی دراین‌مسیر تنها نیست و کاراکترهای مختلفی وی را همراهی می‌کنند. اصولا شروع مرموز برای داستان یک بازی جدید چیز بد نیست، اما نوع ادامه این روایت داستان موردی است که می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت محصول مورد نظر را تعیین کند. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin با یک میان‌پرده آغاز شده که Chaos شاهدخت سارا را روی دوش خود انداخته، از قلعه خارج می‌شود و سر راه خود تمامی سربازان را هم سلاخی می‌کند.

درمیان‌پرده بعد، جک و دو کاراکتر دیگر به نام‌های اش و جِد را می‌بینیم که با یکدیگر ملاقات کرده و به‌خاطر کریستال‌های مشابهی که دارند، بدون اینکه چیزی از هم بدانند، با هم دوست می‌شوند. به‌عبارتی بازی به ما می‌گوید که در ادامه داستان باید منتظر اتفاق‌های جالبی از سوی Chaos، شخصیت اصلی شرور بازی باشیم، اما متاسفانه این روایت داستان به‌خوبی انجام نمی‌گیرد. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin تا آخرین لحظات داستانی، به شما نمی‌گوید که ماجرای اصلی و سرمنشا اتفاقات چیست، درصورتی که می‌توانست خیلی زودتر این کار را انجام دهد. این در حالی است که شاهد یک جمع‌بندی ناگهانی برای بازی هستیم.

شخصیت‌های داستانی بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

تیم نینجا با استفاده از ساختار سری Nioh و ترکیب آن با المان‌های جدید سعی کرده تا Stranger of Paradise را به یک محصول جدید تبدیل کند

همچنین شخصیت‌‌پردازی کاراکترها هم به خوبی انجام نشده است. داستان و روایت داستانی یکی از مشخصه‌های اصلی سری فاینال فانتزی است، اما Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin از این قاعده پیروی نمی‌کند. بااین‌حال داستان بازی برای آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به بازی‌های شرقی و انیمه‌های ژاپنی دارند، می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه دهد. چیزی که Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin را بدون درنظر گرفتن مشکلات‌ خود دوست داشتنی و سرگرم کننده جلوه می‌دهد، گیم‌پلی بازی است.

Stranger of Paradise یک بازی سوم شخص تیمی با المان‌های سولزلایک است، اما نه سولزلایک‌هایی مثل سری سولز. بلکه تیم نینجا با استفاده از ساختار سری Nioh و ترکیب آن با المان‌های جدید سعی کرده تا Stranger of Paradise: را به یک محصول جدید تبدیل کند و در این مورد حسابی موفق بوده است. سیستم مبارزات بازی بدین شکل است که چند کلاس مختلف برای شما درنظر گرفته شده که به مرور زمان در طول بازی آزاد می‌شوند. حال هر کلاس اصلی که در اینجا با نام Job شناخته می‌شود، دارای تعدادی جاب فرعی است که با باز کردن آن‌ها، می‌توانید شیوه بازی کردن خود را متنوع‌تر کرده و آن را گسترش دهید. حال نکته‌ای که وجود دارد، این است که جاب‌های پیشرفته (Advanced Jobها) صرفا به‌واسطه‌ی یک کلاس اصلی باز نمی‌شود، بلکه باید از چند کلاس مختلف استفاده کنید.

ویژگی‌های Passive جاب‌ها در بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Stranger of Paradise یکی از جذاب‌ترین و سرگرم کننده‌ترین سیستم مبارزات را در بازی‌های سولزلایک به خود اختصاص داده است

همین مورد سبب شده تا هم کاربرانی که علاقه‌مند به امتحان کلاس‌ها و ساختار مختلف هستند و هم سایر بازیکنان بتوانند از سیستم مبارزاتی بازی نهایت استفاده را ببرند. اصلی‌تری موردی که در این سبک از بازی‌های ویدیویی وجود دارد، این است که باید ساختار کسب امتیاز برای ارتقای کلاس‌ها به‌گونه‌ای باشد که با کسب و آزاد سازی یک کلاس جدید، بتوانید به‌خوبی از آن استفاده کنید، زیرا بعضی از جاب‌های پیشرفته و جاب‌های اصلی در بازی Stranger of Paradise در مراحل پایانی بازی آزاد می‌شوند. حال اگر نتوانید مهارت‌های آن‌ها را خریداری کنید، رسما به یک کاراکتر ضعیف تبدیل می‌شوید.

ساختار کسب امتیاز و خرید مهارت‌های کلاس‌ها هم بدین شکل است که بازیکنان با کشتن دشمنان داخل بازی به‌واسطه‌ی جاب مورد نظر، می‌توانند برای آن XP کسب کرده و در ادامه امتیاز ارتقای سطح جاب را کسب کنند. همچنین می‌توانید به‌صورت همزمان از دو جاب استفاده و مدام میان آن‌ها سوییچ کنید. این در حالی است که تیم نینجا آیتم دیگری به اسم آنیما شارد هم درنظر گرفته که با کامل کردن مراحل فرعی و همچنین مراحل اصلی، می‌توانید آن‌ها را کسب کنید. این آیتم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بدون نبرد و درگیری با دشمنان، جاب خود را ارتقا دهید. طراحی خوب تمامی المان‌ها درکنار سیستم مبارزاتی بازی و عملکرد متفاوت هریک از جاب‌ها، سبب شده تا بازیکنان با کمی دقت بتوانند جاب‌های پیشرفته مدنظر خود را به‌راحتی کسب کرده و آن‌ها را حتی در انتهای بازی بدون فارم کردن ارتقا دهند.

ضربات تمام کننده بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

ارتقای کاراکتر و افزایش قدرت قهرمان داستان و هم‌تیمی‌ها هم به‌واسطه‌ی لوت‌هایی است که کسب می‌کنید. در طول انجام هر مرحله اصلی و فرعی لوت‌های متعددی را کسب کرده که شامل سلاح‌ها و لباس‌های مختلف می‌شود. نکته بسیار جالب ارتقای کاراکتر صرفا به انتخاب سلاح‌ها و لباس‌های جدید ختم نمی‌‌شود. به‌عبارتی سلاح‌های بازی و انتخاب آن‌ها با اینکه وابسته به کلاس انتخابی است، اما بعضی از آن‌ها دارای علامت یا به اصطلاح باف مخصوص همان کلاس است. به‌بیان‌دیگر، تمامی جاب‌های بازی دارای ویژگی‌ و باف‌های Passive هستند که با انتخاب آن‌ها می‌توانید کاراکتر خود را بیش‌ازپیش قوی‌تر کنید.

پری کردن یا دفع ضربات در Final Fantasy Origin یکی از مکانیسم‌های مهم در مبارزات به حساب می‌آید

همچنین لباس‌های بازی هم از این قاعده مستثنا نیستند و بازیکنان با ترکیب باف‌های چند جاب/زیرجاب می‌توانند به‌راحتی قدرت قهرمان داستان را شخصی‌سازی کنند. سایر هم‌تیمی‌های شما هم این ویژگی‌ها را در خود جای داده و شاید سیستم انتخاب جاب برای آن‌ها همانند جک متنوع نباشد، اما انتخاب درست آیتم‌ها می‌تواند آن‌ها را به هم‌تیمی‌های مفید و کارآمد در مبارزات و باس فایت‌ها تبدیل کند. دراین‌میان بد نیست به سیستم پری کردن و نحوه کارکرد MP در بازی اشاره داشته باشیم. پری کردن یا دفع ضربات در Final Fantasy Origin یکی از مکانیسم‌های مهم در مبارزات به حساب آمده و انجام پری موفق به شما اجازه می‌دهد تا نوار MP خود را افزایش دهید.

میان‌پرده‌های بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

گرافیک بصری و هنری Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin اصلی‌ترین دلیلی است که آن را به یکی از بدترین نسخه‌های مجموعه فاینال فانتزی تبدیل کرده است

افزایش نوار MP هم بدین معنا است که بازیکنان می‌توانند از مهارت‌های Active جاب خود به دفعات متعددی استفاده کنند. البته که اگر بمیرید از نوار MP شما کاسته می‌شود تا به حالت اولیه خود برگردد. جدا از این موارد، Final Fantasy Origin دارای حالت کوآپ بوده و می‌توانید درکنار دو عدد از دوستان خود به‌تجربه‌ی بازی پرداخته و لحظات سرگرم کننده‌تری را کسب کنید، اما این سرگرمی و تمامی موارد خوب گیم‌پلی و مبارزات بازی، زیر سایه مشکلی بسیار بزرگ و غیرقابل انکار محو شده است.

گرافیک بصری و هنری Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin اصلی‌ترین دلیلی است که آن را به یکی از بدترین نسخه‌های مجموعه فاینال فانتزی تبدیل کرده است. خیال‌تان را راحت کنم، هیچ نقطه قوتی در این بخش وجود ندارد. مشکل این نیست که جلوه‌های بصری بازی امروزی نیست یا همانند سایر نسخه‌های فاینال فانتزی، ساختار فانتزی جذابی ندارد، بلکه مشکل مواردی مثل کنتراست رنگ، وضوح تصویر و میزان روشنایی بازی است. دو سوم مراحل Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin در محیط‌‌های تاریک روایت می‌شود و حتی اگر نور صفحه خود را تا آخرین میزان بالا ببرید، باز هم تاریکی بازی شما را اذیت می‌کند. ازطرفی عدم رعایت کنتراست رنگ در محیط‌ها، مورد دیگری است که چشم شما را اذیت خواهد کرد.

استفاده از مهارت‌ها در مبارزات Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

به‌عبارتی مهم نیست که مانیتور/تلویزیون خوبی از نظر کیفیت نمایش تصویر دارید یا خیر، Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin در هر شرایطی چشمان شما را اذیت خواهد کرد. از نظر فنی هم Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin روی کامپوتر حرفی برای گفتن ندارد و با پورت نامناسبی روبه‌رو هستیم. این گفته بدین معنا نیست که بازی دارای باگ است، بلکه افت فریم و بهینه‌سازی نامناسب، دلیلی است که این اسپیت آف را به یک سردرد برای کاربران پی سی تبدیل کرده است. از حیث طراحی هم دشمنان و باس‌‌ها طراحی مناسبی داشته و می‌‌توانند حسابی شما را به‌چالش بکشند. مراحل اصلی و فرعی بازی هم بااینکه متنوع هستند، اما به‌خاطر وجود مشکلات ذکر شده از نظر بصری و هنری، نمی‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

موسیقی و صداگذاری یکی از بخش‌های خوب بازی Final Fantasy Origin است و درحین انجام مبارزات و باس فایت‌ها شاهد موسیقی‌های گوش‌نواز و هیجان‌انگیزی هستیم. همچنین دوبله ژاپنی بازی شامل صداپیشه‌هایی می‌شود که صداپیشه‌ کاراکترهای مختلفی را در انیمه‌های تلویزیونی و سینمایی بوده‌اند. ازاین‌رو دوبله ژاپنی بازی برای علاقه‌مندان به انیمیشن‌های ژاپنی جذاب و دلنشین است. در انتها، Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin یک بازی کاملا ناامید کننده است و بااینکه شاهد یک گیم‌پلی سرگرم کننده، هیجان‌انگیز و دلچسب هستیم، اما مشکلات بازی سبب شده تا به هیچ‌وجه ارزش واقعی خود را نشان ندهند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin سیستم مبارزاتی بسیار خوبی دارد، نبردها چه با دشمنان عادی و چه باس‌های اصلی حسابی چالش‌برانگیز و جذاب است، اما از مشکلات متعددی رنج می‌برد. اصلی‌ترین مشکل Stranger of Paradise ساختار بصری و هنری بازی است و عدم رعایت مواردی مثل روشنایی تصویر و کنتراست، از مواردی هستند که این بازی را به یک هرج مرج و تجربه‌ای عجیب تبدیل کرده است.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات هیجان‌انگیز
  • + سیستم ارتقای کاراکتر کارآمد
  • + طراحی جاب‌های کاربردی و متعدد
  • +موسیقی‌‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی ضعیف
  • - شخصیت‌پردازی نامناسب کاراکترها
  • - جلوه‌های بصری نامناسب
  • - وضوح تصویر بد بازی
  • - عدم رعایت کنتراست و میزان روشنایی در بازی
  • - بهینه سازی بسیار بد نسخه کامپیوتر
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده