Babylon's Fall جزو آن دسته از بازی‌هایی است که حتی رایگان تجربه کردن آن هم پیشنهاد نمی‌شود. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

پلاتینیوم گیمز را می‌توان یکی از استودیوهای موفق در ساخت بازی‌های هک اند اسلش دانست که تابه‌امروز بازی‌های جذاب و خارق‌العاده‌ای را در این سبک خلق کرده است. زمانی‌که بازی Babylon’s Fall برای اولین‌بار معرفی شد، شاهد یک بازی هک‌ اند اسلش بودیم که شباهت‌های بسیاری به سری بایونتا و Astral Chain داشت. این در حالی است که در ادامه، پلاتینیوم گیمز به کل ساختار محصول خود را تغییر داد و Babylon’s Fall به یک بازی اکشن نقش آفرینی با المان‌های هک اند اسلش آنلاین تبدیل شد.

چشم انداز بازی Babylon's Fall

شروع بازی نوید یک داستان مرموز و جذاب را می‌دهد، اما هرچه جلوتر می‌رود، شما را بیشتر خسته می‌کند

حال بازی Babylon’s Fall روانه بازار شده و سؤال اینجا است که آیا Babylon’s Fall باتوجه‌به تغییر سبک و شیوه خود، توانسته است تجربه موفقی را ارائه دهد؟ آیا باتوجه‌به ساختار آنلاین خود، می‌تواند محتویات کافی‌ای را ارائه دهد؟ در جواب باید بگویم که Babylon’s Fall نه‌تنها سرگرم کننده و جذاب نیست، بلکه می‌توان از آن به‌عنوان ناامید کننده‌ترین بازی پلاتینیوم گیمز و اسکوئر انیکس یاد کرد.

بازی از جایی شروع می‌شود که تعدادی شهروند، به‌واسطه‌ی یک دستگاه به قدرت خاصی دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها به‌عنوان سنتینل (Sentinel) یاد می‌شود. حال سنتینل‌ها وظیفه دارند با همکاری یکدیگر برج‌های مختلفی را تحت سلطه خود در بیاورند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این تاورها هرکدام توسط دشمنان و باس‌های مختلفی هدایت می‌شوند و قهرمان داستان باید آن‌ها را یکی پس از دیگری از بین ببرد. Babylon’s Fall با یک میان‌پرده داستان بازی را روایت می‌کند و بااینکه ابتدای بازی، نوید اتفاقات جالبی را در داستان‌سرایی می‌دهد، اما قصه‌گویی و روایت‌داستانی در ادامه کار به هیچ‌وجه نمی‌تواند شما را راضی نگه دارد. البته که بازی در اکثر بخش‌های خود مشکلات متعددی را در خود جای داده و اصلا فرصتی باقی نمی‌گذارد که بازیکن بتواند با داستان ارتباط برقرار کند.

نبرد با دشمنان الیت بازی Babylon's Fall

از نظر شخصیت پردازی بازی هیچ شخصیتی ندارد که کاربر بخواهد با آن ارتباط برقرار کند. خود شخصیت اصلی بازی هم شخصیت‌پردازی خاصی ندارد و سایر کاراکترهای بازی هم فاقد سرگذشت داستانی خاصی هستند. همچنین این مورد برای کاراکترهای منفی بازی هم صدق می‌کند. بااین‌حال، زمانی‌که با یک بازی کاملا آنلاین طرف هستیم، گیم‌پلی، محتوا و سیستم پیشرفت در بازی چیزی است که طراحی مناسب یا نامناسب آن می‌تواند سرنوشت بازی را تعیین کند. Babylon’s Fall یک بازی اکشن سوم شخص نقش‌آفرینی آنلاین لوت محور با المان‌های هک اند اسلش است. ازاین‌رو اولین و اصلی‌ترین ویژگی بازی، سیستم جمع‌آوری و کسب لوت است.

سیستم ساخت کاراکتر به شما اجازه می‌دهد تا یکی از سه کلاس ابتدایی را برداشته و وارد بازی شوید

لوت‌های بازی آنطور که باید و شاید متنوع نبوده و آیتم‌هایی را در اختیارتان قرار نمی‌دهد که متناسب با بالاتر رفتن مراحل، بتوانید قدرت خود را بالاتر ببرید و بازیکن برای کسب لوت‌های بهتر، بعضی وقت‌ها مجبور می‌شود تا یک مرحله را بیش از یک بار تجربه کند. بااین‌حال قبل از ورود به بازی، باید شخصیت خود را بسازید و سیستم ساخت کاراکتر در Babylon's Fall بدین صورت است که باید یکی از سه کلاس اصلی را انتخاب و سپس مشغول ساخت کاراکتر خود شوید. سیستم شخصیت‌سازی تاحدی قابل قبول است، اما گزینه‌های بسیاری را برای شخصی‌سازی عمیق کاراکتر دراختیارتان قرار نمی‌دهد. Babylon’s Fall دارای یک مورد بسیار جالب و عجیب است! در بازی‌های لوت محور یا بازی‌هایی که لباس و سایر تجهیزات روی قدرت بازیکن تأثیرگذار است، شما می‌توانید در حین انجام مراحل و برداشتن آیتم‌های جدید، از آن‌ها استفاده کنید، اما Babylon’s Fall این اجازه را به شما نمی‌دهد.

باس فایت بازی Babylon's Fall

به‌عبارتی قبل از شروع هر مرحله، از بخش Inventory می‌توانید تجهیزات مدنظرتان را Equip کنید و از بدو ورود به مرحله، دیگر اجازه عوض کردن Equipmentها به شما داده نمی‌شود و عملا هیچ کنترلی روی آیتم‌های خود نخواهید داشت تا زمانی‌که مرحله را به پایان برسانید. این محدودیت سبب شده تا نتوانید هر زمان که خواستید، قدرت خود را افزایش دهید و با یک محدودیت عجیب طرف هستیم. تمامی این موارد در حالی است که سیستم مبارزاتی Babylon’s Fall جذاب است. بازیکنان دو سلاح اصلی داشته و به‌واسطه‌ی دستگاهی که به آن‌ها متصل شده، دو سلاح دیگر را هم می‌توانید به‌عنوان یک مهارت استفاده کنید. به‌عبارتی، چهار سلاح دارید تا از آن‌ها در نبردها استفاده کنید و دراین‌میان محدودیت‌هایی مثل نوار انرژی طراحی شده تا بازی بیش‌ازاندازه ساده نشود.

باتوجه به سیستم تارگت لاک فعلی بازی که صرفا اسم این ویژگی را یدک می‌کشد، استفاده از ضربات کومبوها بسیار سخت‌تر از حالت عادی می‌شود

البته که تنها یک سیستم مبارزاتی خوب، لازمه موفق بودن و جذاب بودن بازی نیست، بلکه تمامی المان‌های وابسته به آن هم باید عملکرد مناسبی داشته باشند. سیستم تارگ لاک یا همان قفل کردن روی هدف، یکی دیگر از نقاط ضعف گیم‌پلی بازی Babylon’s Fall به حساب می‌آید. جایی که اصلا دکمه‌ای برای قفل کردن دائم روی هدف طراحی نشده و این کار به‌صورت نگه داشتن دائم یک دکمه انجام می‌شود. نگه داشتن یک دکمه، آن هم زمانی‌که برای مبارزه کردن و ترکیب کومبوها به فشردن چهار دکمه دیگر نیاز دارید، بی‌دلیل کار را برای شما دشوار می‌کند. بدون قفل کردن روی هدف هم بعضی از نبردها می‌تواند برای شما دشوار و اذیت کننده شود.

نبرد با دشمنان در Babylon's Fall

تنها ویژگی مثبت بازی Babylon's Fall، موسیقی‌های آن است

از حیث محتویات، با محصولی طرف هستیم که نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ ساعت شما را سرگرم می‌‌کند و پس از آن، محتویات داستانی آن تمام می‌شود. همچنین محتویات اندگیم هم به اندازه‌ای نیست که شما را ساعت‌ها سرگرم کند. نکته بعد، طراحی یکنواخت و تکراری ساختار مراحل بازی است که به مرور زمان، باعث خسته کننده شدن‌تان می‌شود. همچنین سلاح‌های بازی هم آن‌چنان طراحی متنوعی ندارد و تنها با سه الی چهار نوع سلاح مختلف طرف هستیم.

جدا از اینکه Babylon’s Fall به‌صورت تک‌نفره قابل بازی است، به‌صورت کوآپ هم قابل تجربه است، اما عدم وجود بازیکن‌های متعدد، شما را مجبور می‌کند تا مدت زمان بسیاری را در صف انتظار باقی‌ماند تا شاید چند بازیکن دیگر به شما متصل شوند. از نظر بصری، Babylon’s Fall دارای گرافیک هنری منحصربه‌فردی است، اما این نوع طراحی بدون هیچ جزئیات بصری و محیطی، تجربه‌ی خوبی را ارائه نمی‌دهد. حاصل کار، محصولی است که از نظر بصری بیشتر شبیه به یک بازی پولیش نشده، مات و نسل هفتمی است.

صحبت با شخصیت‌های Babylon's Fall

باس‌های اصلی طراحی قابل قبولی دارند و هرچند کم تعداد، اما شیوه مبارزه‌ای متفاوتی داشته و در این بخش تجربه‌ی تکراری‌ای را کسب نخواهید کرد. دراین‌میان بد نیست به میان‌پرده‌های سینمایی بازی هم اشاره‌هایی داشته باشیم که در تلاش هستند تا داستان بازی را برای شما روایت کنند، اما عدم وجود شخصیت پردازی مناسب، خاص بودن میان‌پرده‌های بازی را از بین برده است. همچنین دشمنان بازی هم طراحی متنوعی ندارند و تیم سازنده می‌توانست از دشمنان بیشتری برای ایجاد تنوع استفاده کند. از نظر فنی هم Babylon’s Fall فاقد افت فریم یا باگ خاصی است.

قفل کردن روی هدف در Babylon's Fall

تنها نکته مثبت بی چون و چرایی که در Babylon’s Fall وجود دارد، موسیقی آن است. موسیقی‌های بازی حسابی جذاب و گوش‌نواز کار شده است و با اینکه با یک محصول شرقی طرف هستیم، اما دوبله انگلیسی بازی هم تقریبا در سطح خوبی قرار داشته و آن دسته از کاربرانی که با دوبله ژاپنی قادر به تجربه بازی‌ها نیستند، می‌توانند بازی را با دوبله انگلیسی تجربه کنند. در انتها، Babylon’s Fall نه‌تنها بازی خوبی نیست، بلکه بدترین بازی ساخته شده پلاتینیوم گیمز بوده و به‌هیچ وجه تجربه آن پیشنهاد نمی‌شود؛ حتی اگر به رایگان در اختیار شما قرار بگیرد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر دراختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Babylon's Fall

پلاتینیوم گیمز با ساختن بازی Babylon's Fall نشان می‌دهد که به‌راحتی می‌تواند از عرش به فرش آمده و یک تجربه خسته کننده، ناقص و کم ارزش با برچسب قیمت ۶۰ دلاری را دراختیار مخاطبان قرار دهد. وجود داستانی ضعیف درکنار نواقص بسیار در طراحی و گیم‌پلی بازی، سبب شده که حتی سیستم مبارزات خوب بازی هم نتواند خودی نشان دهد.
محمد صادق تواضعی

2.5

نقاط قوت

  • - موسیقی

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی ضعیف و خسته کننده
  • - عدم وجود شخصیت پردازی برای کاراکترها
  • - عدم استفاده از سیستم تارگت لاک مناسب
  • - طراحی ضعیف مأموریت‌های اصلی
  • - کم محتوا بودن بازی باتوجه به برچسب قیمت ۶۰ دلار
  • - طراحی کم تعداد دشمنان بازی
  • - تنوع بسیار کم سلاح‌های بازی
  • ـ گرافیک هنری پولیش نشده و مات بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده