Grid Legends‌ متاسفانه آن محصولی نیست که سازنده آن را وعده داده بود و همچنان مشکلات اصلی نسخه پیشین را در خود جای داده است. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

سری Grid، یکی از مجموعه‌های شبیه‌ساز و بعضا نیمه‌شبیه‌ساز صنعت بازی‌های ویدیویی است که در سال ۲۰۱۹، یک ریبوت از منتشر و نتوانست آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. بااین‌حال کدمسترز، سازنده سری گرید، در ادامه اعلام کرد که قصد دارد Grid Legends را توسعه و دراختیار کاربران قرار دهد. محصولی که از گذشته خود درس گرفته و سعی بر ارائه تجربیاتی غنی و ارزشمند را دارد.

مدتی است که Grid Legends عرضه شده و حال این سؤال پیش می‌آید که آیا گرید لجندز همان محصولی است که تیم سازنده وعده آن را داده بود؟ در جواب باید بگویم که Grid Legends نه‌تنها از گذشته درس نگرفته، بلکه ایده‌های جدید دیگری را هم ارائه کرده که به‌درستی پیاده‌سازی نشده‌اند. Grid Legends دارای یک بخش داستانی است و در جریان آن، بازیکنان در یک فصل از مسابقات ماشین سواری قرار گرفته و باید برای اول شدن در این دوره از رقابت‌ها تلاش کنند.

نمای بیرونی ماشین‌ها در Grid Legends

Grid Legends ناامید کننده‌ترین بخش داستانی در میان بازی‌های ویدیویی ریسینگ را به خود اختصاص داده است

بخش داستانی گرید لجندز، یک تجربه سینمایی را ارائه می‌دهد. تمامی میان‌پرده‌های آن به‌صورت واقعی ضبط شده و شاهد هنرپیشه‌های تلویزیونی هستیم، اما موردی که وجود دارد، این است که داستان Grid Legends در ظاهر ایده جذابی دارد، اما زمانی‌که وارد آن می‌شوید، به بدترین شکل ممکن ناامید می‌شوید. در بخش داستانی، شما در نقش یک راننده تازه‌کار قرار می‌گیرید، اما این راننده تازه‌کار نه به شما معرفی می‌شود، نه چهره آن را مشاهده می‌کنید و نه مصاحبه‌ای با او انجام می‌شود.

صرفا با یک اسم تصادفی و از پیش تعیین شده وارد جهان بازی شده و اکثر میان‌پرده‌های بازی، با محوریت سایر رقبای شما است. بخش داستانی بازی قرار نیست شما را سرگرم کند، بلکه باعث خسته شدن شما شده و لحظات کسل کننده‌ای را ارائه می‌دهد. میان هر میان‌پرده هم مسابقات مختلفی برای شما درنظر گرفته شده تا داستان بازی را پیش ببرید. درمجموع، بخش داستانی Grid Legends می‌توانست تجربه بسیار بهتر و هیجان‌انگیزی را ارائه دهد، اگر از یک راننده مشخص برای کاراکتر اصلی به‌جای یک کاراکتر بی‌نام و نشان استفاده می‌کرد تا بازیکن بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

نمای داخل ماشین و هوای بارانی Grid Legends

بااین‌حال مهم‌ترین بخش یک بازی ماشین‌سواری، گیم‌پلی آن است. اینکه محصول نهایی بتواند با ارائه یک گیم‌پلی با کیفیت، تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد، باعث می‌شود تا کمبود سایر بخش‌ها آنطور که باید و شاید روی تجربه نهایی تأثیرگذار نباشد. Grid Legends در بخش گیم‌پلی هم نقاط قوت خوب و هم نقاط ضعف مختلفی را در خود جای داده است. طراحی ماشین‌ها از نظر تعداد و تنوع آن‌ها در Grid Legends بالا است و به شما اجازه می‌دهد با کسب پول داخل بازی، ماشین‌های بیشتری را خریداری کرده و گیم‌پلی متنوع‌تری را تجربه کنید.

به‌هنگام ترمز گرفتن و گاز دادن، به‌خوبی ویژگی Adaptive Trigger را حس می‌کنید و برای هر ماشین، نوع ترمز گرفتن متفاوت است

این در حالی است که طراحی فیزیک ماشین‌ها در پیست، می‌توانست بهتر باشد. معمولا هر اتومبیل باید ساختار مخصوص‌به خود را داشته باشد. از هندلینگ گرفته تا شتاب و موارد دیگر، همه آیتم‌هایی هستند که تفاوت یک ماشین با ماشین دیگر را مشخص می‌کند. این در حالی است که Grid Legends ماشین‌هایی را ارائه می‌دهد که اکثرا از نظر طراحی فنی و تکنیکی، ساختار مشابهی دارند. تنها مواقعی می‌توانید کمی تفاوت احساس کنید که در شرایط آب و هوایی بارانی، مسابقه می‌دهید. البته که کدمسترز تاحد خوبی از دوال‌سنس در ارائه تجربه‌ای خاص در Grid Legends استفاده کرده است.

هوای بارانی و شب در Grid Legends

به‌هنگام ترمز گرفتن و گاز دادن، به‌خوبی ویژگی Adaptive Trigger را حس می‌کنید و برای هر ماشین، نوع ترمز گرفتن متفاوت است. پیست‌های بازی هم طراحی خوب و متنوعی داشته و هرکدام از آن‌ها به‌خوبی مدل واقعی خود را شبیه‌سازی می‌کند. در نسخه ۲۰۱۹، سیستمی به نام نمسیس به بازی اضافه شد. سیستم نمسیس بدین صورت کار می‌کرد که اگر در طول تجربه بازی، به سایر ماشین برخورد سنگینی داشته باشید یا از عمد به آن‌ها بکوبید، آن‌ها شما را به چشم یک دشمن دیده و همان رفتار را با شما انجام می‌دهند. به‌عبارتی امکان داشت دیگر ماشین‌ها هم به شما ضربه بزنند. در آن زمان شاهد طراحی نامناسبی برای سیستم نمسیس بودیم و در Grid Legends، دقیقا همان سیستم بدون هیچ تغییرات و بهبودی در بازی قرار گرفته است. مهم نیست که چند نفر را در سیستم نمسیس خود قرار می‌دهید، اگر تجربه خوبی در رانندگی داشته باشید، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند به شما رسیده و ضربه بزنند. حتی اگر به آن‌ها فرصت نزدیک شدن را هم بدهید، سبقت گرفتن و کسب رتبه بهتر را ترجیح می‌دهند. مورد دیگری که در یک بازی ماشین‌سواری اهمیت زیادی دارد، محتویاتی است که دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. بخش داستانی Grid Legends شامل مسابقاتی است که معمولا در سه ساختار متفاوت ارائه می‌شوند تا بازیکن به‌صورت مداوم تجربه یکسانی را کسب نکند. درکنار بخش داستانی، حالت Career و آنلاین هم طراحی شده است.

نمای داخل ماشین با طلوع خورشید در Grid Legends

از نظر فنی Grid Legends فاقد باگ یا افت فریم خاصی است

بخش Career شامل مسابقاتی در کلاس‌های مختلف می‌شود. برای آزاد کردن تمامی کلاس‌ها و مسابقات، باید مسابقات قبلی را با یک رکورد و آمار خوب به پایان برسانید. حالت Career بازی گرید لجندز محتوای قابل قب ولی را در اختیار شما قرار می‌دهد و درکنار بخش آنلاین، شاهد محتوای خوبی هستیم. حالت آنلاین بازی هم آن‌چنان حالت‌های زیادی را ارائه نمی‌دهد، اما کیفیت سرورها خوب بوده و می‌توانید تجربه‌ی قابل قبولی را کسب کنید. بااین‌حال به‌خاطر وجود مشکلاتی مثل عدم ارائه حسی متفاوت در رانندگی با ماشین‌های مختلف، گیم‌پلی بازی Grid Legends نمی‌تواند درطولانی مدت شما را سرگرم کند.

از نظر بصری، Grid Legends تجربه خوبی را ارائه می‌دهد. نورپردازی، سایه‌زنی و نمایش باران و جزئیات، از مواردی هستند که گرید لجندز را از نظر بصری زیبا کرده‌اند. همچنی وجود شرایط آب و هوایی، به یکی از موارد اصلی در بازی‌های ریسینگ تبدیل شده و در اینجا هم تاثیر خود را در گیم‌پلی بازی نشان می‌دهد. از نظر طراحی و جدا از موارد ذکر شده، تیم سازنده برای بازی درجه سختی‌های مختلفی را طراحی کرده است تا بازیکنانی که علاقه‌مند به چالش بیشتری هستند، بتوانند خود را به چالش کشیده و مهارت خود در رانندگی را مورد آزمایش قرار دهند. از نظر فنی هم Grid Legends فاقد باگ یا افت فریم خاصی است و نسخه کنسولی تنها با یک تنظیمات بصری در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نمای داخل ماشین در هوای آفتابی بازی Grid Legends

موسیقی یکی از نکات جالب بازی به حساب می‌آید. معمولا در بازی‌های ریسینگ، شاهد موسیقی‌های بی‌کلام کمتری بوده و بیشتر شاهد آهنگ‌های لایسنس شده هستیم. این در حالی است که Grid Legends، دارای موسیقی‌های حماسی و آدرنالین‌دار بوده و این تضاد، خروجی جالبی را به‌وجود آورده است. همچنین از نظر صداگذاری هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و هر ماشین دارای صداگذاری متفاوتی است و با عوض کردن دوربین هم نوع صداگذاری دستخوش تغییرات می‌شود. در انتها، بازی Grid Legends با تمام نقاط قوت و ضعف خود آن محصولی نیست که تیم سازنده وعده داده بود و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. اگر از هواداران دوآتیشه این سری هستید، صبر کنید و در زمان تخفیف، بازی را خریداری کنید.

بازی روی پلی استیشن 5 تجربه شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Grid Legends

بازی Grid Legends قرار بود محصولی باشد که تجربه‌ای خوب در سبک ریسینگ را ارائه دهد، اما مشکلات مختلف از جمله بخش داستانی بسیار ضعیف باتوجه‌به ایده جالب آن درکنار طراحی نامناسب ماشین‌ها از نظر فنی سبب شده تا Grid Legends نتواند گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به این سبک باشد.
محمد صادق تواضعی

6.5

نقاط قوت

  • + گرافیک چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های هیجان‌انگیز
  • + تنوع ماشین‌ها و پیست‌ها

نقاط ضعف

  • - بخش داستانی بسیار ضعیف و کسل کننده
  • - طراحی نامناسب اتومبیل‌ها از نظر فنی
  • - ضعف محتوایی بخش آنلاین بازی
  • - طراحی نه‌چندان خوب سیستم نمسیس
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده