Halo Infinite، شروع کننده مسیری جدید برای مسترچیف است و به بهترین شکل ممکن کاربران خود را سرگرم می‌کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

نمی‌توان منکر این شد که Halo، مهم‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه انحصاری برای کاربران ایکس باکس استو اولین نسخه از این بازی به‌عنوان بازی روز عرضه کنسول ایکس باکس اورجینال در دسترس قرار گرفت و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کرده و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. پس از معرفی بازی Halo Infinite، اعلام شد که این بازی به‌صورت بازی روز عرضه ایکس باکس سری ایکس در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و تاحدی نوستالوژی قدیم را برای کاربران این سری زنده کرد.

تماشا از یوتیوب

این در حالی است که اولین نمایش رسمی بازی، نتوانست بازخوردهای خوبی را کسب کند و حواشی بسیاری را به‌دنبال داشت. پس از یک سال تأخیر، بالاخره هیلو اینفینیت در دسترس کاربران قرار گرفت. محصولی که به‌خوبی ارزش ۶ سال صبر (پس از عرضه Halo 5: Guardians) را داشت و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بهترین هیلوهای ساخته شده یاد کرد.

داستان بازی پس از وقایع Halo 5: Guardians رخ می‌دهد. جایی که اتریاکس به همراه ارتش خود به UNSC Infinity حمله کرده و طی یک مبارزه، جدا از شکست دادن مسترچیف، اعضای UNSC را هم از بین می‌برد. این در حالی است که ۶ ماه بعد از این اتفاقات، یک خلبان با اسم رمز Echo-216 که در فضا گرفتار شده است، مسترچیف را پیدا و او را فعال می‌کند. حال این دو با کمک یکدیگر، به Zeta Halo رفته تا مسترچیف هوش مصنوعی جدید خود را که Weapon نام دارد، برداشته و علت نابودی بخشی از Zeta Halo را شناسایی کند.

سلاخی بنیشدها در Halo Infinite با تانک اسکورپیون

درواقع داستان با یک پیش‌زمینه از اتفاقاتی که رخ داده، آغاز و به مرور زمان همه چیز روشن می‌شود. داستان‌سرایی یکی از نقاط قوت هیلو اینفینیت به حساب می‌آید. اینکه چرا Banishedها قصد نابودی مسترچیف را دارند و اینکه واقعا چه اتفاقی برای کورتانا افتاده، از مهم‌ترین سوالاتی هستند که داستان اینفینیت به‌خوبی به آن پاسخ می‌دهد. این در حالی است که اینفینیت شخصیت‌های منفی جدیدی نظیر Harbinger را معرفی می‌کند که خود آغازی برای اتفاقای بزرگ‌تر بوده و به‌خوبی پیش‌زمینه داستانی نسخه بعد را فراهم می‌کند.

درواقع داستان با یک پیش‌زمینه از اتفاقاتی که رخ داده، آغاز و به مرور زمان همه چیز روشن می‌شود

شخصیت پردازی یکی دیگر از جنبه‌های موفقیت آمیز بخش داستانی اینفینیت است. البته که مشکلاتی هم دارد. در این نسخه شاهد تغییر شخصیتی مسترچیف باتوجه‌به اتفاقات رخ داده هستیم و ازطرفی وجود Weapon و شخصیت Echo-216 سبب شده تا داستان هیلو رنگ و بویی جدید به خود بگیرد. نوع تعامل Weapon و مسترچیف را می‌توان بهترین قسمت داستانی دانست و اضافه شدن Echo-216، همانند ادویه‌ای است که باعث خوشمزه‌تر شدن یک غذای دلچسب می‌شود.

مسترچیف و اکو ۲۰۱۶ در Halo Infinite

۳۴۳ اینداستریز مراحل سندباکس بازی را به‌گونه‌ای طراحی کرده تا بازیکن بتواند درکنار پیشروی برای رسیدن به اهداف مأموریت مورد نظر، فعالیت‌های جانبی متفاوتی را هم انجام دهد

تمامی این موارد درحالی است که شخصیت‌های منفی بازی آنطور که باید و شاید پرداخت مناسبی ندارند. درمیان سه شخصیت منفی اشِروم، هاربینجر و جِگا، هاربینجر شخصیت پردازی قابل قبولی داشته و به‌خوبی داستان بازی ازطریق وی گسترش پیدا می‌کند، اما دو کاراکتر دیگر مخصوصا اشروم به‌عنوان شخصیت شرور اصلی، آنطور که باید و شاید پرداخت مناسبی ندارند و ای کاش ۳۴۳ اینداستریز (Industries) بهتر به این موضوع می‌پرداخت تا داستان هیلو اینفینیت یکی از بی‌عیب و نقص‌ترین داستان‌هایی باشد که در سری هیلو شاهد بوده‌ایم.

گیم‌پلی مهم‌ترین جنبه‌ای است که در هیلو اینفینیت دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است. تمامی نسخه‌های قدیمی هیلو دارای گیم‌پلی‌ای کاملا خطی بودند و فعالیت‌های جانبی خاصی برای کاربران درنظر گرفته نشده بود. این در حالی است که در اینفینیت، شاهد المان‌های سندباکس و نقش‌آفرینی هستیم. Halo Infinite دارای ۱۴ مرحله داستانی است که بعضی از آن‌ها ساختاری کاملا خطی داشته و بعضی دیگر در ساختاری سندباکس روایت می‌شوند. به‌عبارتی ۳۴۳ اینداستریز مراحل سندباکس بازی را به‌گونه‌ای طراحی کرده تا بازیکن بتواند درکنار پیشروی برای رسیدن به اهداف مأموریت مورد نظر، فعالیت‌های جانبی متفاوتی را هم انجام دهد.

محیط Zeta Halo در بازی Halo Infinite

در طراحی مراحل و محیط‌هایی بدین شکل، فعالیت‌های جانبی باید به‌گونه‌ای باشند تا بازیکن برای انجام آن‌ها مجاب شود. به‌عبارتی اگر پاداشی که ارائه می‌دهند، درخور نباشد، آنطور که باید و شاید نمی‌توانند تأثیرگذار واقع شوند. فعالیت‌های جانبی هیلو اینفینیت شامل مواردی مثل فتح پایگاه‌های FOB، آزاد کردن نیروهای UNSC و ازبین‌بردن منابع بنشیدها می‌شود. بازیکنان با کامل کردن این موارد می‌توانند اسپارتان کور (Spartan Core) برای ارتقای مهارت‌های مسترچیف را کسب کنند.

Grapple Shot را می‌توان بهترین و متفاوت‌ترین مهارت مسترچیف و بخش چندنفره هیلو اینفینیت دانست

درواقع با پیشروی در خط داستانی، مسترچیف به مهارت‌های جدیدی دست پیدا می‌کند و حال برای ارتقای آن‌ها باید از اسپارتان کور استفاده کنید که با گشت‌وگذار در جهان بازی و انجام فعالیت‌های جانبی کسب می‌شود. بااین‌حال طراحی مهارت‌های مسترچیف می‌توانست درگیم‌پلی تاثیرگذارتر باشد. البته که این اتفاق به‌خاطر متفاوت بودن و هم‌خوان بودن مهارت Grapple Shot با محیط و جهان بازی است. تاثیر گذاری این ویژگی در مبارزات، گشت‌و‌گذار و پشت سر گذاشتن پلتفرمینگ‌ها سبب شده تا سایر مهارت‌های قابل استفاده مسترچیف آنطور که باید و شاید خودنمایی نکنند و بازیکن میل و رغبتی به استفاده از آن‌ها نداشته باشد.

گشت و گذار در Halo Infinite با وسیله نقلیه گوست

بخش چندنفره هیلو اینفینیت با تمام سرگرم کننده و جذاب بودنش مشکلاتی دارد که سبب شده شاهد حالت آن‌چنان پاداش محوری نباشیم

مورد دیگری که به جذاب بودن انجام مأموریت‌های فرعی و سلاخی کردن بنشیدها کمک کرده، گان‌پلی بازی است. از گذشته تابه‌امروز، شاهد گان‌پلی خاص و ویژه‌ای برای سری هیلو بوده‌ایم که حال در اینفینیت، استودیو ۳۴۳ اینداستریز تاحدی این گان‌پلی را به سمت بازی‌های تیراندازی اول شخص مدرن برده است. همین مورد سبب شده تا استفاده از بعضی از سلاح‌ها در بازی حس و حال متفاوت‌تری را ارائه دهد. همچنین وجود وسایل نقلیه، موردی است که به متنوع بودن گیم‌پلی بازی و نحوه نبرد با دشمنان کمک کرده است.

از حیث هوش‌مصنوعی هم Halo Infinite تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. با ورود به هر کمپ دشمنان یا در جریان پیشروی در مراحل، به‌خوبی نسبت به حملات شما واکنش نشان داده و اگر در بازی قادر به دزدیدن وسیله نقلیه از بنشیدها هستید، امکان دارد این اتفاق هم برای شما رخ داده و در محیط‌های شلوغ وسیله نقلیه‌تان را از شما بدزدند. از کمپین بازی که خارج شویم، بخش چندنفره هیلو اینفینیت با تمام سرگرم کننده و جذاب بودنش مشکلاتی دارد که سبب شده شاهد حالت آن‌چنان پاداش محوری نباشیم.

میدان نبرد مسترچیف با دشمنان در Halo Infinite

وجود مهارت‌ها باعث شده تا شخصیت شما تنها یک اسپارتان معمولی نباشد و بتواند کارهای مختلفی را در طول مسابقه انجام دهد

بخش ‌چندنفره هیلو اینفینیت شامل مسابقات رنکد، Big Team Battle و Arena می‌شود. مسابقات Quick Match شامل نبردهای چهاربه‌چهار می‌شود و ازطرفی BTB، نبردهای ۱۲به۱۲ نفر را ارائه می‌دهد. هرکدام از این دو حالت، پلی فهرست مخصوص‌به خود را دارند که در نقشه‌های متفاوت و مجزا روایت می‌شوند. وجود گان‌پلی بسیار خوب هیلو اینفینیت نقش پررنگی را در سرگرم کننده بودن بخش چندنفره ایفا کرده‌اند. دراین‌میان بد نیست به‌طراحی بسیار خوب نقشه‌های بازی هم اشاره‌ای داشته باشیم که هرکدام تجربه‌ای کاملا متفاوت را ارائه می‌دهند.

حالت‌های چندنفره اینفینیت نه دارای کلاس‌بندی و Loudout هستند و اپراتور خاصی را شامل می‌شوند، بلکه تمامی بازیکنان در قالب یک اسپارتان قرار گرفته و بازی را با Loudout یکسانی آغاز می‌کنند. حال در نقشه بازی وسایل نقلیه (باتوجه به حالت و نقشه‌ای که بازی می‌کنید) آیتم‌ها و سلاح‌های مختلفی قرار گرفته که می‌توانید از آن‌ها برای شکل و شمایل دادن به شیوه بازی کردن خود استفاده کنید. وجود مهارت‌ها باعث شده تا شخصیت شما تنها یک اسپارتان معمولی نباشد و بتواند کارهای مختلفی را در طول مسابقه انجام دهد. اشاره کنم که درتمامی نقشه‌های بازی، سلاح و آیتم‌های یکسانی قرار نگرفته تا کاربر تجربه‌ی یکنواختی را در هر نقشه تجربه نکند. سیستم مچ‌میکینگ بازی هم ساختار مناسبی داشته و بازیکنان به‌سرعت به سرورهای بازی وصل می‌شوند.

تیم جدید مسترچیف در Halo Infinite

عدم ارزشمند بودن پاداش مسابقات بخش چندنفره سبب شده تا فرقی میان بازیکنان با سطح مهارت بالا و بازیکنان معمولی نباشد

مشکل اصلی بخش چندنفره هیلو اینفینیت، سیستم XP است که درخارج از بازی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. معمولا در بازی‌های تیراندازی رقابتی، میزان امتیاز کسب شده بازیکن در هر مسابقه، برای XP بتل‌پس یا سطح بازیکن لحاظ شده و پاداش عملکرد خوب خود را دریافت می‌کند. این در حالی است که در هیلو اینفینیت چه برنده باشید و چه بازنده، چه عملکرد خوبی داشته باشید و چه بدترین بازیکن تیم خود باشید، یک میزان XP را در خارج از بازی کسب خواهید کرد. همین مورد سبب شده تا فرقی میان بازیکنان با سطح مهارت بالا و بازیکنان معمولی نباشد.

بااین‌حال عملکرد بسیار خوب ۳۴۳ اینداستریز در طراحی نقشه‌ها، ساختار گیم‌پلی و گان‌پلی بازی سبب شده تا بخش چندنفره هیلو اینفینیت با تمام مشکلاتی که دارد، همچنان تجربه‌ای سرگرم کننده، هیجان‌انگیز و لذت بخش را دراختیار مخاطب قرار دهد و قرارگیری آن درکنار کمپین داستانی، چیزی است که باعث شده یک هیلو کاملا متفاوت را تجربه‌ کنیم؛ محصولی که تیم سازنده در ارائه تغییرات دست به ریسک بزرگی زده است و حال شاهد نتیجه مثبت این ریسک پذیری سازنده هستیم.

ویپن و مسترچیف در حال صحبت در Halo Infinite

از نظر بصری، هیلو اینفینیت تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. نوع نورپردازی‌ها، جزئیات محیطی و طراحی‌های صورت گرفته مواردی هستند که باعث جذابیت بصری بازی شده است. همچنین ۳۴۳ اینداستریز سعی کرده در بخش طراحی محیط و لباس مسترچیف، از نسخه‌هایی مثل Halo 2 الهام بگیرد و در این راه حسابی موفق عمل کرده است. نکته جالب Infinite، میان‌پرده‌های بازی است. این نسخه را می‌توان سینمایی‌ترین هیلویی دانست که تابه‌امروز عرضه شده و میان‌پرده‌های سینمایی بازی با طراحی منحصربه‌فرد خود حس و حال بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

از دیگر موارد بخش طراحی، می‌توان به طراحی بسیار خوب محیط‌های مختلف Zeta Halo و همچنین ۱۴ مرحله اصلی بازی اشاره کرد. در نسخه‌های پیشین، باس فایت چیزی نبود که کاربران بتوانند آن را یکی از المان‌های اصلی سری بدانند، اما در هیلو اینفینیت، شاهد باس‌های مختلفی هستیم. بعضی از آن‌ها باس‌های داستانی بوده و بعضی دیگر در قالب اسپارتان کیلرهایی قرار گرفته‌اند که قصد شکار شما را دارند. اضافه شدن باس‌ها به این نسخه سبب شده تا بازیکن در قالب مسترچیف بیش‌ازپیش به چالش کشیده شود.

سلاح‌های بازی Halo Infinite

Halo Infinite از بُعد فنی هم تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. بازی بدون باگ و افت فریم اجرا می‌شود، اما عملکرد بازی از حیث بهینه بودن می‌توانست روی کامپیوترهای شخصی بهتر باشد. بااین‌حال کاربران می‌توانند تجربه‌ای روان و با ثباتی را کسب کنند. موسیقی و صداگذاری یکی از اجزای جدا نشدنی سری هیلو است و اینفینیت هم از این نسخه مستثنا نیستو موسیقی‌های Halo Infinite حسابی هیجان‌انگیز و گوش‌نواز نواخته شده‌اند و درگوشه و کنار بازی، گوش شما را نوازش می‌کنند. جدا از خوب بودن صداگذاری شخصیت‌ها و مواردی مثل شلیک سلاح‌های بازی، نوع دیالوگ و صداگذاری دشمنان هم مورد جالبی است که در اینفینیت بیش‌ازپیش به آن پرداخته شده است.

بعضی وقت‌ها دشمنان با دیالوگ‌های خود از حضور مسترچیف در محیط ابراز ترس کرده و بعضی وقت‌ها او را مورد تمسخر قرار می‌دهند. درانتها، Halo Infinite با اینکه مشکلاتی در بخش شخصیت‌پردازی و حالت چندنفره خود دارد، اما در حالت کلی، تجربه‌ای بسیار غنی و سرگرم کننده را ارائه داده شروع کننده مسیری تازه برای مسترچیف و هم‌تیمی‌های او است. قطعا Halo Infinite ارزش چند سال انتظار را داشت.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Halo Infinite

بااینکه نمایش اولیه Halo Infinite چیزی نبود که کاربران انتظار داشتند، اما ۳۴۳ اینداستریز و مایکروسافت به‌خوبی توانستند حواشی ایجاد شده را پشت سر گذاشته و محصول نهایی، دقیقا همان چیزی است که کاربران انتظار داشتند؛ تجربه هیجان‌انگیز، دوست داشتنی و به یادماندنی که سرشار از لحظات غم‌انگیز و لذت بخشی است که تا مدت‌ها از آن‌ها یاد خواهید کرد. بااین‌حال شخصیت‌پردازی شخصیت منفی اصلی بازی می‌توانست بهتر باشد و ازطرفی، ارزشمند نبودن پاداشی که در اختیار کاربران در بخش چندنفره قرار می‌گیرد، از مواردی است که سبب شده هیلو اینفینیت نتواند تجربه‌ای بی‌نقص را ارائه دهد. با تمام این موارد، Halo Infinite ارزش ۶ سال صبر کردن را داشت و مسترچیف در ماجراجویی جدید خود تجربه‌ای متفاوت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بسیار خوب و درگیر کننده بازی
  • + شخصیت پردازی عالی شخصیت‌های جدید Weapon و Echo-216
  • + گان‌پلی روان و دوست داشتنی
  • + فعالیت‌های فرعی ارزشمند که پاداش مناسبی را ارائه می‌دهند
  • + سیستم ارتقای کارآمد برای مهارت‌های مسترچیف
  • + بخش چندنفره اعتیادآور به لطف طراحی نقشه‌ها و گان‌پلی بازی
  • + گرافیک بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - عدم وجود تفاوت میان سطح مهارت بازیکنان و پاداشی که دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد
  • - شخصیت پردازی نه چندان مناسب شخصیت‌های اشروم و جگا
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده