بازی Rocket League Sideswipe یک تجربه‌ی شدیدا سرگرم کننده و ارزشمند است که این روز‌ها مشابه آن را به ندرت می‌توانید در سری بازی‌های چند نفره پیدا کنید؛ در ادامه با بررسی Rocket League Sideswipe همراه زومجی باشید.

راکت لیگ، بازی موفق از استودیو Psyonix است که در سال ۲۰۱۵ برای ویندوز، پلی استیشن 4 و سپس در سال‌های بعدی برای دیگر پلتفرم‌ها عرضه شد. راکت لیگ با استفاده از یک ایده‌ی درخشان و پیاده‌سازی آن به بهترین شکل، تحسین طیف گسترده‌ای از گیمر‌ها را برانگیخت. بازی با ترکیب کردن مسابقات رالی با فوتبال، بسکتبال و دیگر حالت‌ها، یک تجربه‌ی متفاوت و جدیدی را پدید آورد که نظر آن را به سختی می‌توان پیدا کرد.

درنهایت اکنون این ایده‌ی درخشان استودیو Psyonix در قالب نسخه‌ای با نام Rocket League Sideswipe برای اندروید و آیفون نیز عرضه شده است. اما مسئله مورد توجه این است که نسخه‌ی Sideswipe قرار نیست تا تجربه‌ای مشابه با نسخه‌های کنسولی راکت لیگ را به شما ارائه کند، بلکه با یک بازی کاملا متفاوت در گیم‌پلی و زاویه دوربین روبه‌رو هستیم. درواقع بازی همان ایده اصلی ترکیب مسابقات رالی با فوتبال و رویداد‌های مختلف ورزشی را حفظ کرده، اما هسته‌ی اصلی گیم‌پلی بسیار تفاوت پیدا کرده است. به بیان ساده می‌توان گفت که در نسخه‌ی Sideswipe با یک گیم‌پلی دو بُعدی روبه‌رو هستیم. بنابر این در Rocket League Sideswipe نمی‌توان به‌دنبال تجربه‌ای مشابه با نسخه کنسولی این بازی بود. Sideswipe یک بازی پورت یا کپی شده نیست، بلکه هویتی مختص به خود دارد.

بازی موبایل Rocket League Sideswipe

گیم‌پلی بازی در عین سادگی و اعتیادآور بودن، مهارت محور است و حرفه‌ای شدن در آن نیاز به تمرین بسیار دارد

گیم‌پلی بازی به‌طور کلی بسیار ساده و روان طراحی شده است و بازیکن به جز جهت‌های مختلف و دو کلید، دیگر با چیز خاصی که در کنترل ماشین نقش داشته باشد، سر و کار ندارد. البته شاید بازی کردن ساده به نظر برسد، اما Rocket League Sideswipe درواقع یک بازی مهارت محور است که حرفه‌ای انجام دادن آن، اصلا کار ساده‌ای نیست. همچنین باید گفت که با یک گیم‌پلی اعتیادآور روبه‌رو هستیم که نه‌تنها خسته کننده نبوده، بلکه به‌دلیل سرعت بالا و ساختار جذاب آن، هیجان و تنش بسیار بالایی را به گیمر وارد می‌کند.

حس و لذتی که درنهایت بازیکن را فرا می‌گیرد، همان چیزی است که احتمالا هر گیمری از یک بازی چند نفره انتظار دارد؛ رقابت‌های هیجان‌انگیز و برابری که پول واقعی نقشی در آن نداشته باشد یا به اصطلاح Pay-to-Win نباشد. خوشبختانه چیزی که می‌توان از نسخه‌ی فعلی بازی اطمینان داشت، این است که با یک اثر مهارت محور طرف هستیم که هیچ آیتم بیرونی در پیروزیِ بازیکن نقشی ندارد. چیزی که این روز‌ها کمتر در بازی‌های آنلاین، به‌خصوص آثار رایگان پلتفرم موبایل مشاهده می‌شود.

بازی موبایل Rocket League Sideswipe

Rocket League Sideswipe تاکنون سه حالت با نام‌های Duel ،Doubles و Hoops را در دسترس گیمر‌ها قرار داده است. در حالت Duel دو بازیکن باید در یک زمین فوتبال به رقابت بپردازند و سعی کنند تا توپ را با ماشین‌های خود به سمت دروازه‌ی مقابل، هدایت یا شوت کنند. Duel و Doubles قوانین یکسانی دارند اما همان‌طور از نام‌های آن‌ها نیز مشخص است، در Duel دو بازیکن و در Doubles چهار بازیکن به‌صورت دو تیم باید به مسابقه بپردازند. حالت Hoops هم به‌صورت دو به دو، بازیکنان را مقابل هم قرار می‌دهد.

اما قوانین و سبک بازی در آن کاملا متفاوت است. زیرا Hoops یک رویداد بسکتبال گونه است که شرایط بازی در آن متفاوت از دو حالت قبلی دنبال می‌شود. در این حالت توپ سبک‌تر و درست مانند یک توپ بسکتبال واقعی، راحت‌تر ارتفاع می‌گیرد. در نتیجه بازیکنان باید سبک بازی خود را نسبت به دو حالت قبل تغییر دهند تا بتوانند نتیجه بهتری کسب کنند. در نتیجه سه حالت برای انتخاب وجود دارد که از نظر سبک بازی، می‌توان آن‌ها را به دو نوع مسابقه‌ی بسکتبال و فوتبال تقسیم کرد.

با وجود پتانسیل بالای گیم‌پلی در پذیرش حالت‌های مختلف، تنها شاهد سه نوع مسابقه در بازی هستیم

با اینکه گیم‌پلی شدیدا هیجان‌انگیز و بسیار اعتیادآور است، اما باعث نمی‌شود تا کم بودن تعداد حالت‌ها توی ذوق نزند؛ زیرا بازی درست مانند نسخه‌ی کنسولی که حالت‌های بسیار متنوع‌تری را شامل می‌شود، پتانسیل بالایی برای دریافت مسابقات مختلف دارد. حتی گیم‌پلی نیز توانایی پذیرش بازیکن‌های بیشتری را دارد که اگر چنین می‌شد، قطعا شاهد مسابقات بسیار هیجان‌انگیز‌تری بودیم.

زیرا در روند بازی ماشین‌ها با یکدیگر برخوردی ندارد و انگار از کنار یکدیگر عبور می‌کنند؛ وجود چنین قابلیتی، می‌توانست زیر بنایی برای حضور تعداد بیشتری از بازیکنان در بازی باشد. اما ظاهرا Rocket League Sideswipe تا به اینجای کار، در زمینه‌ی ایجاد حالت‌های مختلف چندان ریسک پذیر نبوده است.

بازی موبایل Rocket League Sideswipe

بازی موبایل Rocket League Sideswipe درکنار امتیازدهی اصلی که تعداد گل‌های دو تیم را نشان می‌دهد، یک سیستم امتیازدهی دیگر را نیز شامل می‌شود که برای هر بازیکن در نظر گرفته شده است. این سیستم میزان عمکلرد کلی بازیکن را در طول هر مسابقه به تصویر می‌کشد و تعداد گل‌ (Goals)، شوت (Shots)، پاس گل (Assists) و البته تعداد دفعاتی که دروازه را نجات داده‌اید (Saves) را به‌صورت یک جدول بعد از هر مسابقه نشان می‎دهد.

این امتیاز‌ها تاثیر مستقیمی در پیشرفت و افزایش سطح بازیکن دارند. اما این سیستم گاهی به درستی واکنش شما را تشخیص نمی‌دهد. به‌عنوان مثال زمانی‌که دروازه از یک گل حتمی نجات می‌دهید، گاهی برای شما امتیاز Save را محسوب نمی‌کند؛ یا حتی وقتی که به سمت دروازه شوت مستقیمی می‌زنید، ممکن است امتیاز آن برای شما ثبت نشود. همچنین گاهی نیز ممکن است از امتیاز‌های عجیب و غریبی که دریافت می‌کنید، متعجب شوید. اما این مشکل به ندرت نمایان می‌شود و نمی‌تواند به تجربه‌ی گیمر ضربه بزند یا آزار دهنده تلقی شود.

بازی سیستم شخصی‌سازی پُر جزئیاتی دارد و دست بازیکن را در این زمینه باز می‌گذارد

سیستم شخصی‌سازی وسیع، یکی دیگر از نکات مثبت Rocket League Sideswipe محسوب می‌شود. از رنگ ماشین گرفته تا لاستیک‌ها، طرح‌های مختلف و گذاشتن یک کلاه عجیب و غریب روی سقف ماشین، همگی باعث ایجاد انگیزه‌ای در بازیکن می‌شوند تا هرچه بیشتر برای شخصی‌سازی اتومبیل خود وقت صرف کند. اما وقتی سکه‌های خود را بعد از مدتی جمع کردن، می‌خواهید خرج کنید، انتخاب‌های چندان متنوعی در فروشگاه انتظار شما را نمی‌کشند.

با اینکه هر چند روز یک بار، آیتم‌های فروشگاه تغییر می‌کنند، اما محدود بودن تعداد آن‌ها باعث می‌شود انگیزه‌ی خرید از بازیکن تا حدودی سلب شود. هرچند که بازی در بخش راکت پس خود، جوایز بسیار ارزشمندی را برای گیمر در نظر کرفته است. اما نبود یک فروشگاه در حد انتظار باعث شده است تا برای شخصی‌سازی اتومبیل خود، چندان به سکه‌ها دل نبندیم. البته باید گفت که این موضوع نمی‌تواند به تجربه‌ی کلی بازیکنان ضربه بزند و حتی ممکن است که در آینده شرایط آن توسط آپدیت‌های مختلف نیز بهتر شود

بازی موبایل Rocket League Sideswipe

بازی موبایل Rocket League Sideswipe در زمینه‌ی موسیقی نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. وجود چندین موسیقی شنیدنی و انتخاب یک ‌پلی‌فهرست جذاب با قابلیت تعویض آهنگ، حس و حال منحصربه‌فردی را به بازیکن منتقل می‌کند. علاوه‌بر این، بازی از لحاظ بصری هم در سطح بسیار بالایی قرار دارد و شاهد تصاویر چشم نواز و پُر جزئیاتی در آن هستیم. همچنین در بخش تنظیمات می‌توانید گرافیک و FPS بازی را متناسب با توان دستگاه خود، تغییر دهید تا تجربه‌ی بدون مشکلی داشته باشید. مشکلات Rocket League Sideswipe عمیق نیست و شاید در تجربه‌ی بسیاری از بازیکنان خللی هم ایجاد نکند. اما نمی‌توان وجود یکی از آن‌ها را نادیده گرفت. نسخه‌ی Sideswipe بازی Rocket League همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، تنها از نبود تنوع در مسابقات رنج می‌برد.

مشکلی که بعید نیست در آینده به وسیله‌ی آپدیت‌های مختلف حل شود. اما در حال حاضر هم با یک اثر بسیار سرگرم کننده و عالی روبه‌رو هستیم که می‌تواند تا مدت‌ها بازیکن را پای موبایل میخکوب کند. همچنین باید این نکته را در نظر گرفت کرد که برای تجربه‌ی Rocket League Sideswipe نیاز به تغییر آی پی خواهید داشت. در غیر این صورت نمی‌توانید به سرور‌های بازی متصل شوید.


منبع زومجی

Rocket League Sideswipe

Rocket League Sideswipe یک تجربه‌ی چند نفره از رقابت‌های بسیار سرگرم کننده‌ای است که احتمالا کمتر بازیکنی دست رد به سینه‌ی آن می‌زند. زیرا با یک اثر مهارت محور رایگان روبه‌رو هستیم که پول واقعی نقشی در پیروز کردن بازیکنان ندارد. چیزی که این روز‌ها بسیار کم‌یاب و با ارزشی تلقی می‌شود. هرچند که گیم‌پلی نیز انقدر طراحی خوب و اعتیادآوری دارد که اگر بازی در قالب حالت‌های بیشتری عرضه می‌شد، می‌توانست تجربه‌ی بسیار ایده‌آل و اعتیاد‌آورتری را ارائه کند. در نهایت ضعف‌های اندکی که بازی را درگیر خود کرده‌اند، انقدر عمیق نیستند که نتوانیم Rocket League Sideswipe را یک بازی سرگرم کننده‌ی تمام عیار خطاب کنیم. زیرا گرافیک عالی، گیم‌پلی اعتیادآور و دیگر ویژگی‌های بازی به راحتی بازیکن را در خود غرق می‌کنند، به گونه‌ای که ممکن است هرگز توجهی به ضعف‌های اندکی که در بازی وجود دارد نکند یا حداقل از آن‌ها چشم پوشی کند.
سیدرضا نصری

9

نقاط قوت

  • + گرافیک بصری جذاب و بهینه
  • + گیم‌پلی روان و اعتیادآور
  • + سیستم شخصی‌سازی پُرجزئیات
  • + گیم‌پلی مهارت محور و به دور از دخالت پول واقعی
  • + موسیقی‌های جذاب و متناسب با حال و هوای بازی

نقاط ضعف

  • - تنوع پایین حالت‌ها با وجود پتانسیل بالای گیم‌پلی در پذیرش مسابقات مختلف
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده