این بار، ۱۰ سالگی عرضه Skyrim بهانه‌ای برای بتسدا شده تا نسخه‌ای دیگر از آن منتشر کند. با زومجی و بررسی Skyrim Anniversary Edition همراه باشید تا نگاهی به آن داشته باشیم.

بدون شک Skyrim یکی از تاثیرگذارترین و موفق‌ترین بازی‌های نقش آفرینی جهان‌باز تاریخ است؛ بازی‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و آنقدر تجربه لذت‌بخشی ارائه کرد که توانست نمره‌های فوق‌العاده‌ای به‌دست بیاورد و حسابی در جوایز مختلف بهترین‌های سال هم بدرخشد. با گذشت سال‌ها، بتسدا به بهانه‌های مختلفی اقدام به انتشار نسخه‌هایی جدید از اسکایریم کرده است؛ از نسخه Legendary که شامل بسته‌های الحاقی و بازی اصلی می‌شد گرفته تا نسخه Special که با بهبود‌های بصری همراه بود و حتی نسخه مخصوص واقعیت مجازی. این بار هم این شرکت به‌مناسبت دهمین سالگرد عرضه، یک نسخه دیگر از اسکایریم را تحت عنوان نسخه سالگرد منتشر کرده که در ادامه، از این خواهیم گفت که آیا ارزش خرید و تجربه را دارد یا خیر.

اسکایریم، داستان شخصیتی را روایت می‌کند که نژادش قابل‌انتخاب است. در ابتدای بازی، شما همراه‌با چند کاراکتر دیگر به محل اجرای حکم اعدام منتقل می‌شوید اما درست لحظه‌ای که جلاد قصد زدن گردن کاراکترتان را دارد، ظاهر شدن یک اژدها، موجودی که تصور می‌شد فقط متعلق به افسانه‌ها باشد، همه‌چیز را به‌هم می‌زند و فرصتی برای فرار شما هم فراهم می‌کند. پس از گذشت دقایق ابتدایی بازی، به مرور این آزادی‌عمل را به‌دست خواهید آورد تا در جهان وسیع بازی گشت‌و‌گذار کنید و با رفتن سراغ مناطق و کاراکتر‌های مختلف، به هر ترتیبی که دوست دارید مأموریت‌ها را پشت سر بگذارید.

شهر و کوه‌ها در نسخه سالگرد Skyrim

بتسدا Skyrim Anniversary Edition را به‌عنوان بهبود‌یافته‌ترین نسخه آن تا به امروز معرفی کرده است؛ ادعایی که ناخودآگاه این حس را منتقل می‌کند که می‌توان انتظار بهبود‌های گرافیکی و بصری را از بازی داشت. بااین‌حال اگر نسخه Special را تجربه کرده باشید، خیلی متوجه پیشرفت محسوسی در جنبه‌های بصری این نسخه نخواهید شد و درواقع بیش‌ترین پیشرفت بازی، نه از حس جزییات گرافیکی که در بخش فنی آن اعمال شده و دیده می‌شود؛ جایی که لودینگ‌ها به‌مراتب سریع‌تر از همیشه هستند و در کل بازی به‌شکلی بسیار نرم و روان اجرا می‌شود.

البته که با وجود عدم پیشرفت گرافیکی در این نسخه و در نظر داشتن این موضوع که به هر حال شاهد ضعف‌هایی در بافت کلی هستیم یا طراحی انیمیشن‌ها و چهره کاراکتر‌ها خیلی ایده‌آل نیست، نباید از این موضوع غافل شویم که اسکایریم هنوز هم از حیث گرافیک هنری زیبا است و گشتن در جهان وسیع آن و رفتن به مناطقی که هرکدام حال و هوای به‌خصوصی دارند، هنوز هم می‌توان از نظر هنری رضایت مخاطب را در پی داشته باشد و ترکیب این ویژگی با موسیقی‌ درجه یک بازی، باعث شده تا هنوز هم همان اتمسفر عالی نسخه اصلی را بتوان لمس و حس کرد.

آسمان چشم‌نواز در نسخه سالگرد Skyrim

اما خب نداشتن ویژگی‌های یک نسخه ریمستر، باعث شده تا مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در ارزش خرید Skyrim Anniversary Edition، بحث کیفیت محتوای ارائه‌شده در آن باشد؛ اینکه آیا این نسخه آنقدر محتوای ارزشمندی دارد که طرفداران قدیمی هم بخواهند به‌سراغش بروند یا خیر. برای رسیدن به جواب این سؤال، اول اجازه بدهید ببینیم که اصلا نسخه سالگرد شامل چه مواردی می‌شود. در Skyrim Anniversary Edition، طبیعتا شاهد بازی اصلی هستیم و بسته‌های الحاقی بزرگ اسکایریم هم در این نسخه در دسترس هستند. از طرفی بتسدا ۷۴ آیتم و ساخته از محتویات Creation Club بازی را هم در نسخه سالگرد لحاظ کرده که در ابتدای بازی دانلود می‌شوند و شامل مأموریت‌ها، تجهیزات قابل‌استفاده برای شخصیت و یک سری فعالیت‌های جدید هستند.

برای تجربه نسخه سالگرد، اگر کلا هیچ نسخه‌ای از اسکایریم را نداشته باشید، باید هزینه‌ای معادل ۵۰ دلار بپردازید و اگر نسخه Special بازی را چه به‌صورت مستقل و چه ازطریق گیم پس دارید، این هزینه برای ارتقا به این نسخه ۲۰ دلار خواهد بود؛ با این تفاوت که مشترکین گیم پس، یک تخفیف ۱۰ درصدی هم در این راه دارند و البته که چهار مورد از محتویات بخش Creations Club شامل ماهی‌گیری، حالت بقا و دو مأموریت به‌صورت رایگان هم برای مشترکین فعلی نسخه Special قابل دریافت هستند و جالب اینکه ارزشمند‌ترین محتویاتِ جدید ارائه‌شده در نسخه سالگرد را هم می‌توان همین موارد دانست!

اژدهای در حال پرواز در نسخه سالگرد اسکایریم

وقتی محتویات نسخه سالگرد بازی را درکنار سیاست قیمت‌گذاری آن قرار می‌دهیم، واقعیت این است که ارزش خرید بازی باتوجه‌به سابقه‌ای که شما در تجربه نسخه‌های قبلی اسکایریم دارید، متغیر خواهد بود. اگر از آن دست بازیکنانی هستید که نسخه Special را همراه‌با بسته‌های الحاقی تجربه کرده‌اند، صادقانه نسخه سالگرد محتوای خیلی خاصی برای ارائه به شما نخواهد داشت. حتی بدون درنظرگرفتن قیمت این نسخه، ویژگی ماهی‌گیری که در این نسخه جدید است شدیدا محدود و ساده کار شده و حتی مأموریت مرتبط با آن همچنین شرایطی دارد و چیزی به ماجراجویی شما اضافه نخواهد کرد. حالت بقای بازی کمی جذاب‌تر است ولی نه آنقدری که تشویق‌تان کند تا یک بار دیگر روند طولانی بازی را با فعال کردن آن تجربه کنید و محتویات دیگر اضافه‌شده از بخش Creations Club هم دقیقا چنین شرایطی دارند و آنقدر ارزشمند نیستند که مخاطب قدیمی بازی را به تجربه دوباره آن ترغیب کنند.

ولی اگر تا به امروز اصلا سراغ اسکایریم نرفته‌اید یا نهایت تجربه‌تان از بازی فقط به همان نسخه اصلی و اولیه محدود می‌شود، قضیه کمی برای‌تان متفاوت است. در این حالت، نسخه سالگرد بازی کامل‌ترین و بهترین اسکایریم عرضه‌شده تا به امروز به‌حساب می‌آید و مثلا اگر نسخه اصلی را تجربه کرده‌اید، همان بسته‌های الحاقی بزرگ آن به‌قدر کافی ارزشمند هستند تا یک بار دیگر وارد این سرزمین شوید و در آن به ماجراجویی بپردازید. بهبود‌های کلی بازی در زمینه رفع باگ‌های عجیب نسخه اولیه و ارتقاهای بصری که اکثرا به‌لطف نسخه Special صورت گرفته بودند و در این نسخه هم با بهبود‌هایی فنی مثل سریع‌تر شدن لودینگ‌ها همراه شده‌اند، این تجربه را لذت‌بخش‌تر هم می‌کنند.

مبارزه با دو سلاح در نسخه سالگرد اسکایریم

از این مهم‌تر، برای آن‌هایی که قبلا به هر دلیلی اسکایریم را بازی نکرده‌اند، باید گفت که بازی واقعا هنوز هم ارزش تجربه بسیار بالایی دارد. از یک طرف، داستان قرار گرفتن در نقش یک دواکین و رفتن به نبرد با اژدها که همراه‌با روایتی حماسی است و در جهانی فانتزی صورت می‌گیرد تا لحظه آخر شما را جذب خواهد کرد و این وسط آنقدر شخصیت‌هایی هرکدام با داستان منحصربه‌فرد در گوشه و کنار جهان وسیع اسکایریم حضور دارند که بتوانید مدت زمان خیلی طولانی را غرق بازی شوید و به‌معنی واقعی کلمه، در آن زندگی کنید. از حیث گیم‌پلی هم درست است که مکانیک‌های مبارزه بازی کمی در گذر زمان دچار کهنگی شده‌اند، ولی موارد مثبت زیادی هم هنوز در بازی وجود دارد؛ از مأموریت‌های متنوع و گاهی عجیب گرفته تا تنوع خوب محیط‌های دانجن‌مانندی که می‌توان وارد آن‌ها شد و در هرکدام تجربه‌ای منحصربه‌فرد داشت.

به این‌ها، باید سیستم ارتقای شخصیت را هم اضافه کنیم که کاملا دست شما را باز می‌گذارد تا با استفاده از تجهیزات دلخواه و رفتن سراغ سبک بازی دلخواه، کاراکتری بسازید که کاملا منحصربه‌فرد خودتان باشد. سیستم جالب ساخت و ساز آیتم‌ها در بازی و انگیزه‌ای که به بازیکن برای پیدا کردن گیاهان مختلف یا به‌دست آوردن انواع و اقسام سنگ‌ها و استفاده از آن‌ها در آهنگری می‌دهد و کلی جزییات ریز و درشت دیگر هم مزید بر علت می‌شوند تا اسکایریم هنوز هم بازی ارزشمندی باشد که این جذابیت به چشم بازیکنان تازه‌وارد خیلی بیشتر خواهد آمد و بازیکنانی که مدت زمان زیادی است با اسکایریم تجدید خاطره نکرده‌اند هم می‌توانند اوقات خوبی در آن داشته باشند.

صحبت با اژدها در نسخه سالگرد اسکایریم

به‌طور کلی، اول از همه باید در نظر داشته باشیم که خودِ اسکایریم هنوز هم یکی از بازی‌های بسیار موفق در سبکش به‌حساب می‌آید و در این، هیچ شکی نیست. اما واقعیت این است که هدف از انتشار نسخه سالگرد بازی را بیش از هر چیز می‌توان تلاش برای کسب درآمد بیشتر از این بازی بزرگ دانست؛ تلاشی که قبلا هم صورت گرفته و کم کم، کمی آزاردهنده هم می‌شود. دلیل چنین ادعایی، این است که محتویات نسخه سالگرد بازی، برای آن‌هایی که قبلا نسخه Special را خریداری کرده‌اند، مورد قابل‌توجهی ندارد که حتی ارزش پرداخت ۲۰ دلار را هم داشته باشد و شاید بهتر بود که بتسدا، حداقل این ارتقا از نسخه Special به سالگرد را به‌صورت رایگان در اختیار طرفداران قرار می‌داد. از طرف دیگر البته اگر به هر دلیلی تا امروز فرصت تجربه اسکایریم را نداشته‌اید، نسخه سالگرد بهانه بدی نیست تا به‌سراغش بروید و از غرق شدن در این جهان فانتزی عظیم که اولین‌بار ۱۰ سال پیش خلق و به مرور هم با محتویات دیگر تکمیل شده، لذت ببرید.

بررسی بازی براساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است.


منبع زومجی

Skyrim Anniversary Edition

اسکایریم هنوز هم یکی از بازی‌های نقش آفرینی جهان‌باز واقعا ارزشمند است که این ارزشمند بودن را در نسخه سالگرد هم ارائه می‌کند و هنوز زندگی کردن در جهان فانتزی خلق‌شده به‌دست بتسدا، حتی پس از گذشت ۱۰ سال از عرضه واقعا لذت‌بخش است و ویژگی‌های زیادی برای شگفت‌زده کردن مخاطب دارد. اما خب نباید از این واقعیت غافل شویم که بتسدا در انتشار نسخه‌هایی متعدد از این بازی وارد مرحله زیاده‌روی شده و تلاشش برای کسب درآمد بیش‌تر از آن، کمی آزاردهنده است. نسخه سالگرد اسکایریم، هرچند برای بازیکنان تازه‌وارد تجربه‌ای بسیار کامل و با بهترین کیفیت ممکن تا به امروز از آن ارائه می‌دهد، اما برای افرادی که نسخه Special را بازی کرده‌اند، تقریبا چیز جدیدی برای ارائه ندارد و محتویات بخش Creations Club آن هم آنقدر جذاب نیستند که بخواهید بابت تجربه‌شان ۲۰ دلار هزینه کنید. پس اگر قبلا این نسخه را تجربه کرده‌اید، خرید نسخه سالگرد اصلا منطقی نیست ولی اگر هم می‌خواهید برای اولین بار سراغ اسکایریم بروید، قطعا نسخه سالگرد بهترین گزینه برای تجربه آن است.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • + جهان عظیم فانتزی بازی که هنوز هم کیفیت بالایی دارد
  • + ارائه محتوای غنی و کامل از اسکایریم برای بازیکنان تازه‌وارد
  • + لودینگ‌های سریع و عملکرد فنی بهبود‌یافته
  • + لذت بخش بودن تجربه کلی بازی با وجود گذشت ۱۰ سال از عرضه

نقاط ضعف

  • - نداشتن ارزش تجربه بالا برای کاربرانی که قبلا نسخه Special را تجربه کرده‌اند
  • - جذاب نبودن برخی ویژگی‌های جدید بازی مثل قسمت ماهی‌گیری
  • - قیمت‌گذاری غیرمتناسب با محتوا مخصوصا برای ارتقا از نسخه Special به سالگرد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده