یکی از بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های استراتژی با نسخه‌ای جدید برگشته تا یک بار دیگر ما را به سفری در تاریخ ببرد. با زومجی و بررسی بازی Age of Empires 4 همراه باشید تا نگاهی به نقاط ضعف و قوت آن داشته باشیم.

وقتی صحبت از بازی‌های استراتژی قدیمی و خاطره‌انگیز می‌شود، قطعا خیلی‌هایمان یاد Age of Empires می‌افتیم؛ همان مجموعه‌ای که برای مدت زمان طولانی، غرق ساخت و ساز و لشکرکشی در نسخه‌های مختلف آن شده و با تمدن‌های مختلفی در بازه‌های تاریخی متفاوت، همراه شده‌ایم. پس از اینکه در چند سال گذشته نسخه‌هایی بهبود‌یافته از بازی‌های قدیمی Age of Empires منتشر شد و از قضا مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت، این بار نوبت به یک نسخه کاملا جدید رسیده است؛ Age of Empires 4 که توسط استودیو رلیک و با همکاری World's Edge ساخته شده، نمایش‌هایی جذاب داشت و حال باید ببینیم که نتیجه نهایی چقدر دلچسب و موفق بوده است.

پس لطفا ابتدا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد هم بیشتر در مورد این اثر صحبت کنیم:

تماشا در یوتیوب

استراتژی از آن سبک‌هایی است که حتی اگر در آن خبری از یک داستان خاص هم نباشد و در عوض بازی بتواند یک تجربه Skirmish یا رقابتی جذاب ارائه دهد، کم‌تر کسی از نتیجه نهایی ناراضی خواهد بود. بااین‌حال Age of Empires 4، از آن دست بازی‌های این سبک است که از قضا داستان و به‌طور دقیق‌تر بخش کمپین داستانی را هم حسابی جدی گرفته و ازطریق آن، مخاطب را غرق در اتفاقاتی تاریخی می‌کند. استودیو رلیک برای بخش کمپین بازی، سراغ چهار خط داستانی مختلف رفته که در جریان آن‌ها، سری به انگلستان می‌زنیم، با مغول‌ها همراه می‌شویم و نگاهی هم به ماجراجویی روس‌ها داریم.

یکی از اولین نکاتی که در تجربه کمپین بازی شدیدا به‌چشم می‌آید، نوع روایتی است که سازندگان برای تعریف داستان مراحل این بخش در نظر گرفته‌اند؛ برای این منظور، شاهد ویدیو‌هایی مستند‌مانند هستیم که اکثرا وضعیت فعلی مناطق مورد‌بحث را با تصاویری از شکل لشکرکشی ارتش‌ها در گذشته یا نحوه قرار گرفتن نیرو‌ها در قلعه‌ها و مواردی از این دست ترکیب کرده‌اند و تلفیق این ویدیو‌ها با یک روایت صوتی بسیار جذاب و موسیقی‌هایی متناسب، باعث شده تا روایت کلی بازی بسیار حماسی، جذاب و مثل دیدن یک مستند تاریخی واقعا درجه‌یک باشد.

منوی مراحل کمپین بازی Age of Empires 4

البته که صرفا رفتن سراغ یک شیوه روایت جذاب، باعث خلق یک کمپین موفق نمی‌شود و بازی برای ارائه تجربه‌ای موفق در این زمینه، نیاز به مراحل خوبی هم دارد؛ اتفاقی که از قضا به‌خوبی در Age of Empires 4 رخ داده است. در جریان مراحل بازی، گاهی باید تا زمان فرا رسیدن نیرو‌های کمکی، دربرابر حمله دشمن از قلعه خودمان دفاع کنیم، گاهی در یک میدان نبرد بزرگ به مصاف ارتش دشمن برویم و گاهی هم در قالب یک گروه کوچک از نیرو‌های وفادار، در جنگل‌ها کمین کنیم و تجهیزات نظامی دشمن را از بین ببریم.

این‌ها، فقط بخش بسیار کوچکی از مراحل پرتعدادی هستند که بخش کمپین بازی برای مخاطب تدارک دیده و تازه در جریان کمپین‌های مربوط‌به مغول‌ها و روس‌ها، مراحل به‌مراتب جذاب‌تری هم داریم که اپیک گیمز در آن‌ها حتی دست به ساختارشکنی هم می‌زند و تجربه‌ای متفاوت از آنچه که به‌طور کلی Age of Empires را به آن می‌شناسیم، ارائه می‌دهد. تمامی این‌ها وقتی دست به‌دست هم می‌دهند، باعث می‌شوند تا تجربه کلی بخش کمپین بازی مملو از مراحل جذاب، شکل روایتی بسیار قوی و ارزشمند و چالش‌های شیرین باشد که خیلی خوب آن حس به موفقیت رسیدن تمدن‌های مورد‌بحث را به بازیکن هم منتقل می‌کند و همچنین حکم یک بخش آموزشی بسیار کامل را هم دارد و بازیکنان با تجربه کمپین، بسیاری از مکانیک‌ها و ویژگی‌های بازی را یاد خواهند گرفت و از رفتن به سراغ قسمت‌های آموزشی، بی‌نیاز خواهند شد.

قلعه تاریخی در بازی بازی Age of Empires 4

اما خب Age of Empires 4، فقط محدود به بخش کمپین هم نمی‌شود. یکی از قسمت‌های آشنا و محبوب همیشگی مجموعه یعنی حالت Skirmish در این نسخه هم حضور دارد و می‌توانید با انتخاب یکی از هشت تمدن موجود در بازی و شخصی‌سازی تنظیمات از شکل و اتمسفر نقشه گرفته تا شرایط رسیدن به پیروزی و همچنین میزان منابع اولیه، سناریو دلخواه خودتان را بسازید و وارد بازی شوید. البته یک سری شرایط پیش‌فرض هم در این قسمت در نظر گرفته شده است که می‌توان با آن‌ها هم بازی کرد.

به تمدن‌های حاضر در بازی اشاره کردیم و شاید حضور فقط هشت حکومت تاریخی در بازی، رقم خیلی زیادی به‌نظر نرسد. ولی خب سازندگان، تا حد قابل قبولی در ارائه یک تجربه متفاوت از بازی کردن با هریک از تمدن‌ها، موفق ظاهر شده‌اند. درواقع، هرچند برخی از کشور‌ها مثل انگلستان یا فرانسه شباهت زیادی به هم دارند و در کل هم برخی از نیرو‌ها و ویژگی‌ها بین تمدن‌های بازی مشترک است، ولی شاهد یک سری خصوصیات منحصربه‌فرد هم هستیم که برگرفته از ویژگی‌های آن گروه در واقعیت هستند و این‌ها، حس و حال متفاوتی به بازی کردن با هریک از تمدن‌ها داده است.

تمدن عباسی در بازی Age of Empires 4

برای مثال، سازندگان خیلی خوب آن شکل زندگی قبیله‌ای مغول‌ها را در بازی اجرا کرده‌اند یا برای روس‌ها، امکان کسب طلا ازطریق شکار کردن را فراهم کرده‌اند. چینی‌ها ویژگی جمع‌آوری مالیات را دارند و از یک سری نیرو‌های مخصوص بهره می‌برند که از جمله آن‌ها، می‌توان به Palace Guard‌ها به‌جای Men At Arms‌ها اشاره کرد. به همین ترتیب، هندی‌ها هم امکان استفاده از فیل‌ها را دارند یا عرب‌های عباسی با شترسواران خودشان به نبرد با دشمن می‌روند. حتی نحوه ارتقای عصر‌ها هم گاهی بین تمدن‌ها متفاوت است و درحالی‌که برای برخی کشور‌ها شاهد هستیم که باید با استفاده از کارگر‌ها سازه‌های مخصوصی برای این منظور بسازیم، برخی هم امکان ارتقا را ازطریق فقط یک سازه فراهم می‌کنند.

این خصوصیات متفاوت تمدن‌های حاضر در بازی، البته گاهی به بالانس آن هم ضربه می‌زند که قطعا در آپدیت‌های بعدی باید مورد‌توجه قرار بگیرد ولی همین موارد به ارزش تجربه بازی هم اضافه می‌کنند و بازیکنان، می‌توانند بسته به سبکی که دوست دارند Age of Empires 4 را تجربه کنند، سراغ تمدن مناسب بروند و در بازی با آن به مهارت برسند. البته باید اشاره کنیم که انتظار می‌رود به مرور زمان در قالب محتویات الحاقی، شاهد اضافه شدن تمدن‌های بیش‌تری هم به بازی باشیم.

ارتش بزرگ در بازی Age of Empires 4

Age of Empires 4 همچنین یک بخش چندنفره آنلاین هم دارد؛ بخشی که در آن هم می‌توانید سراغ نبرد با بازیکنان واقعی بروید و حتی به مرور با بالا رفتن سطح‌تان وارد مسابقات رتبه‌بندی‌شده شوید یا اگر خیلی دنبال چالش رقابت‌های آنلاین نیستید، امکان تجربه بازی به‌شکل Co-Op هم فراهم شده و می‌توانید کنار سایر، با هوش مصنوعی مبارزه کنید؛ کیفیت سرور‌های بازی هم در این بخش خوب است و خیلی راحت قادر به پیدا کردن بازی و تجربه آن خواهید بود. سازندگان مواردی مثل آبجکتیو‌های روزانه هم برای بازی در نظر گرفته‌اند که با انجام دادن آن‌ها و اقدامات دیگر، به مرور سطح شما در بازی افزایش پیدا خواهد کرد.

اما وقتی صحبت از یک بازی استراتژی می‌شود، قطعا فراتر از هر محتوای ارائه‌شده در اثر و مواردی که مفصل در موردشان صحبت کنیم، داشتن یک هسته گیم‌پلی ارزشمند است که اهمیت پیدا می‌کند و می‌تواند مرز بین یک اثر با‌ارزش را با یک سرگرمی صرفا چند‌ساعته تعیین کند. رلیک گیمز در این زمینه، بیشتر از اینکه بخواهد ریسک کند و اثری انقلابی در مجموعه Age of Empires بسازد، سعی کرده تا به گیم‌پلی کلی مجموعه و مخصوصا گیم‌پلی Age of Empires 2 وفادار باشد و صرفا با درنظرگرفتن یک سری بهبود‌ها و تغییرات جزئی، همان فرمول آشنا و در عین حال موفق قبلی را ارائه کند.

مرحله شب بازی Age of Empires 4

نتیجه این تصمیم، شده اثری که بازیکنان قدیمی و مخصوصا طرفداران نسخه دوم، خیلی زود با آن ارتباط برقرار می‌کنند. از نحوه جمع‌آوری منابع تا سازه‌های مختلف و حتی نیرو‌ها شباهت زیادی با این نسخه دارند و البته این وسط یک سری تغییرات هم داریم؛ تغییراتی مثل همان سیستم ارتقای عصر‌ها که بسته به حکومتی که انتخاب می‌کنید ممکن است متفاوت باشد یا مکانیک‌های جدیدی که در مواردی مثل امکان مخفی شدن در جنگل‌ها و غافلگیر کردن دشمنان یا ساخت و ساز مرتبط با دیوار‌ها شاهدش هستیم و مثلا کمان‌دارانی که در بالای دیوار‌ها باشند یا کلا در سطح مرتفع‌تری نسبت به دشمن قرار بگیرند، دید بیش‌تری خواهند داشت. این تصمیم همچنین برخی از محدودیت‌های آشنای نسخه‌های قبلی را هم به Age of Empires 4 آورده است؛ مثلا کماکان تعداد کلی نیرو‌ها به ۲۰۰ نفر محدود شده و در نتیجه آن نبرد‌های عظیم تریلر‌ها را فقط در بخش کمپین شاهد هستیم.

یا یک مورد دیگر، هوش مصنوعی مربوط‌به نیرو‌ها است. جایی که هنوز هم گاهی در مسیریابی شاهد تصمیم‌های عجیبی از طرف آن‌ها هستیم یا نبرد‌ها، همان سیستم آشنای قبلی را دارند و اگر با وسواس و دقت بسیار زیادی نیرو‌های‌تان را مدیریت نکنید، ارتش‌ها در یک نقطه به هم خواهند رسید و مشغول نبرد خواهند شد؛ در نتیجه مثلا دیگر هدایت سواره‌نظام به سمت تیرانداز‌های دشمن سخت خواهد شد یا نیزه‌داران شما به‌جای حمله به سواره‌نظام حریف، درگیر نبرد با سایر نیرو‌های پیاده‌نظام خواهند شد و آن کارایی لازم را نخواهند داشت. این مسئله حتی زمان حمله به شهر‌ها هم خودش را نشان می‌دهد و نیرو‌های شما درگیر تخریب بنا‌ها خواهند شد و همین مسئله می‌تواند باعث کشته شدن تعداد زیادی از آن‌ها توسط نیرو‌های مدافع شهر شود؛ مگر اینکه به‌طور دستی نیرو‌ها را گروه‌بندی کنید و مدام با سوییچ بین آن‌ها، نیروی‌شان را روی هدف دلخواه متمرکز کنید.

تخریب شهر دشمن در بازی Age of Empires 4

راستش را بخواهید، وفادار بودن به مکانیک‌های کلی یک نسخه موفق از مجموعه، اتفاق بدی برای بازی نیست و در مجموع هم شاهد یک گیم‌پلی آشنای جواب پس‌داده هستیم. ولی خب نمی‌توان منکر این هم شد که جای خالی کمی جرات و شجاعت ریسک‌پذیری بیشتر از جانب سازندگان در بازی حس می‌شود و به همین دلیل، Age of Empires 4 نمی‌تواند از این حیث تبدیل به یک بازی استراتژی کاملا مدرن و امروزی شود. چنین اتفاقی، این سؤال را هم ایجاد می‌کند که آیا با وجود نسخه بهبود‌یافته Age of Empires 2 که از قضا افراد زیادی هم مشغول تجربه‌اش هستند، آیا نسخه جدید برای دارندگان آن ارزش خرید زیادی دارد یا خیر؟ برای جواب به این سؤال، باید مثلا این را در نظر بگیرید که آیا از تجربه یک بخش کمپین عالی لذت می‌برید یا خیر. اگر جواب‌تان به این سؤال مثبت است، بله Age of Empires 4 قطعا شما را سرگرم خواهد کرد ولی اگر مثلا دنبال یک تجربه رقابتی آنلاین هستید، بازی در مقایسه با نسخه بهبود‌یافته AOE 2 خیلی هم تجربه جدیدی به‌تان ارائه نخواهد کرد.

Age of Empires 4 از نظر گرافیکی و صوتی هم تجربه موفقی است. گرافیک بازی خیلی فوق‌العاده نیست و مثلا اگر روی نیرو‌ها یا حتی سازه‌ها زوم کنید، کیفیت بافت‌ها و طراحی‌ها شما را شگفت‌زده نخواهد کرد. بااین‌حال نمای کلی که همیشه از بازی می‌بینیم، کیفیت خیلی خوبی دارد و مواردی مثل تخریب بنا‌ها یا شلیک توپ‌ها و منجنیق‌ها با افکت‌های چشم‌نوازی همراه شده است. سازندگان وسواس خیلی خوبی برای صداگذاری نیرو‌های هر تمدن به خرج داده‌اند و حتی موسیقی‌های استفاده‌شده برای هر حکومت هم سازگار با حال و هوا و فرهنگ کلی آن است که ویژگی قابل‌تحسینی به‌حساب می‌آید.

ساختمان روس‌ها در بازی Age of Empires 4

در مجموع، شاید بهترین توصیف برای Age of Empires 4، این باشد که بگوییم بازی یک اثر استاندارد و ارزشمند از یک مجموعه‌ی قدیمی است. به بیان دیگر، نسخه جدید Age of Empires یک تجربه انقلابی در این مجموعه نیست اما میراث‌دار بسیار خوبی برای نسخه‌های قبلی آن به‌حساب می‌آید. در نتیجه آن افرادی که همیشه طرفدار Age of Empires یا کلا بازی‌های استراتژی کلاسیک بودند، قطعا از تجربه بازی لذت خیلی زیادی خواهند برد و می‌توانند ساعت‌ها غرق مراحل جذاب بخش کمپینش شوند و بعد هم سراغ حالت‌های دیگر بروند و خصوصیات منحصربه‌فرد تمدن‌های مختلفش را کشف کنند. همچنین فراموش نکنیم که بازی ازطریق سرویس گیم پس هم در دسترس است و می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی، به‌سراغ آن بروید.


منبع زومجی

Age of Empires 4

Age of Empires 4 به‌عنوان نسخه‌ای جدید از یک مجموعه قدیمی، کاملا وفادار به اصول همیشگی آن و مخصوصا نسخه محبوب دوم است. هسته کلی گیم پلی بازی شدیدا یادآور AOE 2 است و همین اتفاق هم باعث شده تا مخصوصا بازیکنان قدیمی، خیلی زود بتوانند با بازی ارتباط برقرار کنند و به‌لطف بهبود‌های هرچند جزئی، از تجربه آن لذت ببرند. البته که همین مساله، باعث شده تا بتوانیم جای خالی کمی جرات بیش‌تر از جانب سازندگان برای تغییرات اساسی‌تر را هم حس کنیم و شاهد اثری کاملا مدرن نباشیم. Age of Empires 4 همچنین یک بخش کمپین واقعا درجه‌یک دارد که مخصوصا تماشای روایت مستند‌مانند آن بسیار هیجان‌انگیز است و سایر حالت‌های بازی هم در ترکیب با هشت تمدن حاضر که تفاوت‌های ملموسی با یکدیگر دارند، باعث می‌شود تا بتوان تجربه بازی را با خیال راحت به طرفداران قدیمی مجموعه و کلا علاقه‌مندان سبک استراتژی، پیشنهاد کرد.
افشین پیروزی

8.5

نقاط قوت

  • + مراحل جذاب بخش کمپین مخصوصا در بخش مغول‌ها و روس‌ها
  • + شیوه روایت عالی و مستند‌مانند بازی
  • + خصوصیات منحصربه‌فرد تمدن‌های مختلف
  • + دقت بالا در جزییات صداگذاری‌ها و انتخاب موسیقی‌ها
  • + گیم پلی کلی آشنا ولی کماکان کاربردی؛ مخصوصا برای طرفداران قدیمی

نقاط ضعف

  • - حس شدن جای خالی ریسک‌پذیری سازندگان برای تبدیل کردن بازی به اثری کاملا مدرن
  • - ضعف‌های هوش مصنوعی در نبرد‌های شلوغ یا مسیریابی
  • - مشکلاتی در بالانس بین تمدن‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده