بازی F.I.S.T: Forged in Shadow Torch با وجود مشکلاتی که دارد، می‌تواند کاربران سبک مترویدوینیا را سرگرم کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

درکنار زیر ژانر استیم پانک، دیزل پانک از دیگر زیرژانرهای علمی تخیلی است که کم و بیش در صنعت بازی‌های ویدیویی شاهد آن بوده‌ایم و شباهت‌های بسیاری هم به یکدیگر دارند. بازی‌هایی نظیر Final Fantasy 7، Return to Castle Wolfenstein یا حتی نسخه اول Fallout جزو بازی‌های محبوب این سبک به حساب می‌آیند. بااین‌حال، در سال‌های اخیر کمتر شاهد استفاده از دیزل پانک در بازی‌های ویدیویی بودیم تا اینکه استودیو مستقل TiGames، بازی F.I.S.T: Forged in Shadow Torch را معرفی کرد.

پلتفرمینگ در بازی F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

یک محصول مترویدوینیایی دیزل پانکی چه چندوقت پیش عرضه شد و در حالت کلی، با محصول خوبی طرف هستیم، ا ما مشکل این است که F.I.S.T: Forged in Shadow Torch در بعضی از موارد زیاده‌روی کرده و همین مورد سبب شده تا از کیفیت بازی کاسته شود. داستان بازی در مورد خرگوشی به نام Ray است که درگذشته، خلبانی مشهور و قهرمانی برای شهر Torch City به حساب می‌آید.

این در حالی است که مدت‌ها از آن دوران می‌گذرد و روزی از روزها، خبر دستگیری یکی از دوستان خود را شنیده و وارد ماجراجویی جدیدی می‌شود. در ظاهر داستان بازی چیز خاصی برای ارائه نمی‌دهد و با اینکه پس از رسیدن به فاز اولیه داستان، داستان بازی وارد بُعد جدیدی می‌شود، اما همچنان آنطور که باید و شاید شما را محو خود نمی‌کند. البته که برای یک محصول مترویدوینیایی، F.I.S.T: Forged in Shadow Torch داستان خوبی را ارائه می‌دهد.

دیالوگ‌های میان شخیصت‌ها در F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

شخصیت شرور بازی آنطور که باید و شاید پرداخت مناسبی ندارد

شخصیت اصلی به مرور زمان به شما معرفی شده و بیش‌ازپیش با گذشته او آشنا می‌شوید. همین مورد سبب شده تا بتوانید با Ray به‌عنوان یک شخصیت اصلی ارتباط برقرار کنید. همچنین این مورد برای بعضی از شخصیت‌های دیگر از جمله Lady Q هم صدق می‌کند، اما شخصیت شرور بازی آنطور که باید و شاید پرداخت مناسبی ندارد. بااین‌حال اصلی‌ترین فاکتور در یک بازی مترویدوینیایی، گیم‌پلی بازی است، جایی که F.I.S.T: Forged in Shadow Torch بیشترین مشکل را در آن به خود اختصاص داده است.

یکی از فاکتورهای مهم در گیم‌پلی بازی‌های مترویدوینیا، نوع طراحی نقشه بازی و قرارگیری مهارت‌ها در جهان بازی است. شاید از نظر قرارگیری و کسب مهارت‌ها در گوشه و کنار نقشه بازی در راستای ارتقای قهرمان داستان، F.I.S.T: Forged in Shadow Torch در ابتدای بازی کمی مخاطب را محدود کند، اما به مرور زمان این مشکل رفع شده و کاربر نتیجه گشت‌و‌گذار خود را می‌بیند. درواقع با پیدا کردن آیتم‌هایی در راستای کسب پول داخل بازی، کسب آیتم‌های ارتقای نوار سلامت، نوار انرژی و موارد مشابه، پاداش گشت‌وگذار خود را کسب می‌کنید.

شخصیت منفی بازی F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

ویژگی سلاح‌ها همان موردی است که به شما در پیشروی در محیط‌های بازی کمک می‌کند

همچنین طراحی نقشه بازی هم به‌گونه‌ای است که با گشت‌وگذار مناسب بتوانید راه‌های میان‌بر به محیط‌های قبل را پیدا کنید یا با کسب یک مهارت جدید، بتوانید راه‌های جدیدی را در محیط‌های قدیم و جدید F.I.S.T: Forged in Shadow Torch کشف کنید. ازاین‌رو تمامی این موارد دست به‌دست هم می‌دهند تا از چرخ زدن در جهان بازی لذت ببرید و طراحی متنوع آن، چیزی است که شما را برای انجام این کار بیش‌ازپیش مشتاق می‌کند. سیستم مبارزات بازی هم بدین صورت است که سه سلاح اصلی و چهار ویژگی متفاوت از سلاح‌های خود را به‌دست می‌آورید. نحوه کسب سلاح‌های بازی که هرکدام شیوه مبارزه‌ای و ساختار مخصوص به خود را دارند، با پیشرفت در خط داستانی کسب می‌شود.

درواقع ویژگی سلاح‌ها همان موردی است که به شما در پیشروی در محیط‌های بازی کمک می‌کند. چهار ویژگی دیگر هم به‌گونه‌ای است که بعضی از آن‌ها را مثل راکت لانچر و بازیابی نوار سلامت، توسط داستان بازی در اختیار شما قرار داده می‌شود و مابقی را باید در جهان بازی پیدا کنید. درخت مهارت‌های بازی هم سه شاخه مختلف دارد که مربوط‌به سه سلاح اصلی بازی می‌شود و نوع ارتقاها، بااینکه از نظر تعدادی بالا نیست، اما حسابی روی گیم‌پلی شما تأثیرگذار است و می‌تواند شیوه مبارزاتی شما را بهبود دهد.

کاراکتر لیدی Q در بازی F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

دراین‌میان اشاره کنم که نقشه بازی هم بسیار وسیع بوده و تیم سازنده از سیستم Travel مخصوصی برای گشت‌وگذار بین محیط‌های اصلی درنظر گرفته است. درواقع بازیکنان هم به‌واسطه‌ی قطار و هم سیستم Travel مخصوص بازی، می‌توانند بین محیط‌ها به رفت‌و‌آمد مشغول شوند. ازاین‌رو نیازی نیست که بیشتر وقت خود را صرف طی کردن مسیرها کنید. البته تمامی این موارد به شرطی است که آن‌ها را در محیط بازی پیدا کنید. ازاین‌نظر، F.I.S.T: Forged in Shadow Torch سعی ندارد اصلا به بازیکن سخت بگیرد و پیدا کردن آیتم‌ها یا سایر موارد در جهان بازی، همانند سایر مترویدوینیاها سخت نیست.

داستان با اینکه پتانسیل بالایی دارد، اما یک روایت معمولی را به‌نمایش می‌گذارد

اصلی‌ترین مشکل بازی به دشمنان بازی و همچنین باس‌ها مربوط می‌شود. از میان تمامی باس‌هایی که می‌کشید تنها سه الی چهار باس بازی جدید و متفاوت نسبت‌به سایرین طراحی شده‌اند. مابقی باس‌ها در ادامه به‌صورت دشمنان الیت در بازی ظاهر می‌شوند و حتی با همان ظاهر باس شکل آن‌ها هم بارها و بارها مبارزه خواهید کرد. همین مورد سبب می‌شود تا تنوع دشمنان پایین آمده و احساس یکنواختی داشته باشید. بااینکه سیستم مبارزات بازی جذاب طراحی شده، اما تاحد کمی می‌تواند جلوی یکنواخت شدن نبردها و مبارزات با دشمنان تکراری را بگیرد.

نبرد با دشمنان در F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

اصلی‌ترین مشکل بازی به دشمنان بازی و همچنین باس‌ها مربوط می‌شود

از نظر بصری، نسخه کامپیوتر F.I.S.T: Forged in Shadow Torch جلوه‌های بصری بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. وجود ری تریسینگ درکنار نورپردازی خوب بازی، سبب شده تا محیط‌های چشم‌نوازی را مشاهده کنیم. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، چهار ویژگی طراحی شده برای قهرمان داستان هم تنوع خود را دارد و بعضی از آن‌ها می‌توانند گیم‌پلی شما را حسابی پولیش کنند. برای مثال، ویژگی Parry کردن را در طول پیشرفت در بازی و گشتن محیط‌ها، کسب می‌کنید. نوع دفع ضربات شاید برای تعدادی از بازیکنان سخت باشد، اما یکی از چهار ویژگی قابل استفاده شما در F.I.S.T: Forged in Shadow Torch، درواقع میله‌ای است که می‌توانید خیلی ساده‌تر عمل Parry کردن را انجام دهید.

ری و لیدی Q درکنار سنگ اسپارک در F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

از حیث فنی هم F.I.S.T: Forged in Shadow Torch فاقد مشکل خاصی نظیر باگ و افت فریم است و بازیکنان می‌توانند تجربه‌ای روان و قابل قبولی را کسب کنند. از نظر موسیقی، بعضی وقت‌ها در طول تجربه ۱۰ الی ۱۲ ساعته بازی شاهد پخش شدن موسیقی هستیم تا بازیکن لحظات متفاوتی را کسب کند. دیالوگ‌های بازی هم به‌گونه‌ای است که تمامی آن‌ها صداپیشه داشته و صرفا به گفت‌وگوی متنی خالی ختم نمی‌شود. بااین‌تفاسیر، F.I.S.T: Forged in Shadow Torch شاید در حد و اندازه بازی‌های مترویدوینیایی با کیفیت این چند سال اخیر نباشد، اما اگر با تکراری شدن دشمنان مشکلی نداشته باشید، F.I.S.T: Forged in Shadow Torch می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

F.I.S.T: Forged in Shadow Torch

F.I.S.T: Forged in Shadow Torch یک محصول دیزل پانکی مرغوب با المان‌های مترویدوینیایی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربران علاقه‌‌مند به این سبک و حتی بازیکنان بازی‌های دوبعدی سایداسکرولینگ باشد. بااینکه F.I.S.T: Forged in Shadow Torch در داستان‌سرایی و طراحی دشمنان مشکلاتی را در خود جای داده است، اما سیستم مبارزاتی درکنار ارتقای خوب آن‌ها سبب شده تا کاربران تجربه‌ی خوبی را کسب کنند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزاتی متنوع با وجود سه سلاح مجزا
  • + طراحی محیط‌های متفاوت
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + سیستم ارتقا کاربردی در شیوه بازی کردن بازیکنان
  • + ارزشمند بودن گشت‌وگذار در جهان بازی

نقاط ضعف

  • - داستانی سرایی ساده با وجود پتانسیل بالا
  • - شخصیت منفی بازی پرداخت مناسبی ندارد
  • - طراحی دشمنان و باس‌های بازی روند تکراری به خود می‌گیرد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده