بازی NBA 2K22 متاسفانه از نظر فنی محصول جالبی نیست، اما تغییرات گیم‌پلی سبب شده تا آینده‌ای بهتر را از این حیث مشاهده کنیم. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بازی‌های ورزشی، یکی از مواردی مورد انتظار کاربران علاقه‌مند به این دسته از بازی‌ها هستند که به‌صورت سالیانه دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. دراین‌میان استودیو ویژوال کانسپتس به‌واسطه‌ی نسخه نسل نهمی NBA 2K21، به کاربران نشان داد که قرار است در آینده مجموعه NBA از نظر فنی و بصری وارد فصل جدیدی شود. حال بازی NBA 2K22 عرضه شده و با تمام تغییرات مثبتی که داشته، نسخه نسل نهمی آن نمی‌تواند یک تجربه‌ی درخور نسل نهمی را در اختیار کاربران قرار دهد.

اصولا ویژوال کانسپتس و 2K Games از بخش داستانی خاصی برای بازی NBA 2K استفاده نمی‌کنند. صرفا شاهد بازیکنی شخصی‌سازی شده در حالت My Career هستیم که راه تبدیل شدن به بهترین بازیکن NBA را طی می‌کند. تیم سازنده سعی کرده که به‌واسطه‌ی ارائه محتویات مختلف بین نسخه نسل هشتمی و نهمی NBA 2K22، یک تجربه متفاوت‌تر را ارائه دهد. ازاین‌رو اولین و بزرگ‌ترین تغییر بازی، مربوط‌به حالت My Career می‌شود. دراینجا دیگر خبری از یک محوطه ورزشی نیست و یک محیط بسیار بزرگ‌تر به اسم The City در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

ساختار بازی همچنان همانند قبل است. بدین صورت که شما ابتدا شخصیت خود را ساخته و شخصی‌سازی می‌کنید و سپس به‌عنوان بازیکنی که فضای مجازی هواداران بسیاری دارد، به کاربران معرفی می‌شوید. سپس باید به‌واسطه‌ی مدیر برنامه خود در یک تیم کوچک‌تر قرار گرفته و با عملکرد مناسب در بازی‌های مختلف، راه رسیدن به NBA و تبدیل شدن به یک فوق ستاره بسکتبال حرفه‌ای آمریکا را طی کنید. بخش شخصی‌سازی کامل‌تر از گذشته شده است و حال چهره‌ها، مدل مو و موارد مشابه بیشتر و متفاوت‌تری درمیان گزینه‌ها مشاهده می‌شود. موردی که در یک الی دو نسخه اخیر توجه خاصی به آن نمی‌شد.

مسابقات حالت My Career با کاراکتر شخصی سازی شده در NBA 2K22

پرداخت‌های درون برنامه‌ای حالت My Career همچنان روی روند رشد بازیکن تأثیرگذار است

در ادامه، The City را مشاهده می‌کنید که همانند یک هاب بسیار بزرگ است و کاربران فعالیت‌های متعددی را مشاهده می‌کنند. از انجام مسابقات بسکتبال خیابانی گرفته تا صحبت با بازیکن‌های مطرح NBA، بستن قرار دادهای مختلف و تمرین با تیم، همه مواردی هستند که می‌توانند به رشد شما در حالت My Career کمک کند. بااین‌حال این بخش همچنان نقطه ضعف بزرگ خود را دارد و آن هم چیزی جز پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیست. پرداخت‌های درون برنامه‌ای حالت My Career همچنان روی روند رشد بازیکن تأثیرگذار است و شاید با خود بگویید که با یک حالت سینگل پلیر روبه‌رو هستیم که بخش آنلاین آن تاثیری روی گیم‌پلی فردی ندارد، اما نحوه پیشرفت و تبدیل شدن شما به یک ستاره، با پرداخت‌های درون برنامه‌ای رابطه مستقیمی دارد.

ازاین‌رو رقابت میان کاربران و اشخاصی که در هاب بازی مشاهده می‌کنید، در یک ساختار ناعادلانه قرار گرفته و پیشرفت کند شما بدون استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای سبب شده تا پس از مدتی تجربه‌ی این بخش برای‌تان خسته کننده شود. در نسخه نسل نهمی NBA 2K22 شاهد اضافه شدن بخشی به اسم MyNBA به‌جای MyGM هستیم. حالت MyNBA به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و اصلی‌ترین آن حالتی به همین نام است که به شما اجازه می‌دهد در نقش یک مربی تیم بسکتبال ظاهر شوید. این بخش شبیه‌ساز به شما اجازه بازی کردن نمی‌دهد و تنها کارهای مدیریتی مثل نقل و انتقالات، تمرین دادن اعضای تیم، چینش ترکیب و کارهای مشابه را انجام خواهید داد.

دانک مایکل جردن در بازی NBA 2K22

برای اشخاصی که علاقه‌مند به حالت‌هایی مثل آلتیمیت تیم بازی فیفا هستند، MyTeam می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه دهد

ازنظر المان‌های شبیه‌سازی، MyNBA تجربه‌ی خوبی را برای آن دسته از افرادی که به مربیگری علاقه‌ دارند، به ارمغان می‌آورد. بااین‌حال یک حالت MyWNBA هم طراحی شده که برای مربیگری بسکتبال حرفه‌ای بانوان است. در بخش My Tournament هم می‌توانید یک لیگ فصلی بسکتبال یا یک تورنومنت کوتاه را راه‌اندازی کرده و با تیم محبوب خود مشغول تجربه‌ی بازی شوید.

از دیگر حالت‌های مهم بازی NBA 2K22 هم می‌توان به حالت My Team اشاره کرد. جایی‌که شما تیم مورد علاقه خود را با بازیکن‌های مدنظرتان چیده و به‌صورت تک‌نفره و چندنفره مشغول تجربه‌ی بازی می‌شوید. درواقع برای اشخاصی که علاقه‌مند به حالت‌هایی مثل FUT بازی فیفا هستند، MyTeam می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه دهد. حالت تک‌نفره بازی شما مسابقات سه به سه و پنج‌به‌پنج با هوش مصنوعی است که شامل جوایز مختلفی می‌شود. هرقدر که تعداد برد بیشتری را کسب کنید، جوایز بازی هم ارزشمندتر می‌شود.

پرتاب آزاد بازیکن تیم فونیکس در NBA 2K22

همچنین جدا از این موارد چالش‌های مختلفی هم درنظر گرفته شده که به کسب بازیکن‌های بهتر و پیشرفت شما در این حالت کمک می‌کند. دراین‌میان بد نیست به ساختار بتل‌پس شکل myTeam هم اشاره کرد. بدین صورت که شکه یک بتل پس برای شما درنظر گرفته شده که با انجام مسابقات مختلف، امتیاز کسب کرده و برای هر سطح هم یک جایزه درنظر گرفته شده است. متاسفانه بخش آنلاین بازی به‌خاطر ساختار p2p بودن بازی و Matchmaking نامناسب آن می‌تواند آزار دهنده ظاهر شود و اصلا نتوانید آن را تجربه کنید.

جدا از موارد خوبی که MyTeam دراختیار کاربر قرار می‌دهد، یک مشکل بسیار بزرگ دارد و آن هم تأثیرگذار بودن پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. همانند MyCareer، در اینجا هم پرداخت‌های درون برنامه‌ای نقش به‌سزایی در دریافت کارت‌های بهتر دارد و می‌تواند در بخش آنلاین، تجربه‌ی بازی را خدشه‌دار کند. تمامی موارد و توضیحات حول حالت‌های بازی و همچنین نکات مثبتی که دارند، زمانی روی واقعی خود را نشان می‌دهد که مکانیسم بازی کردن و گیم‌پلی بازی طراحی مناسبی داشته باشد.

خسته شدن بازیکن براثر عملکرد بد در NBA 2K22

در NBA 2K22 شاهد اعمال تغییراتی در ساختار بازی کردن هستیم. حال سیستم شوت زدن بازی راحت‌تر شده و ازطرفی برای انجام کارهایی مثل Ally-oop یک سیستم دکمه‌زنی طراحی شده است. شاید درظاهر اعمال این نوع تغییرات باعث ساده‌تر شدن بازی شده باشد و با خود بگویید که مسابقات دیگر آن چالش قدیمی خود را ندارند، اما ویژوال کانسپتس به‌خوبی تعادل را در بازی حفظ کرده است. تغییرات اعمال شده روی دفاع کردن و مواردی مثل ریباند سبب شده تا گیم‌پلی بازی همچنان در تعادل باقی بماند. حال بازیکنان مطرح دیگر مثل قبل پرتاب‌های سه امتیازی آن‌ها وارد سب نمی‌شود و برای انجام این کار باید در شرایط مناسب و واقع‌گرایانه‌تری قرار داشته باشید.

سیستم شوت زدن بازی راحت‌تر شده و ازطرفی برای انجام کارهایی مثل Ally-oop یک سیستم دکمه‌زنی طراحی شده است

همچنین دریبل زدن بازی هم همچنان همانند قبل است، اما بازیکنانی که دریبل‌های و حرکات مخصوص به خود هستند، عملکرد بهتری را از خود در زمین مسابقه به‌نمایش می‌گذارند. بخش آنلاین بازی هم مثل حالت آنلاین MyTeam اذیت کننده است و به‌خاطر سیستم P2P و عدم استفاده از یک Matchmaking مناسب، حتی مسابقاتی که در آن‌ها پینگ خوبی دارید، باز هم دارای لگ است و مسابقات ورزشی و مبارزه‌ای وجود ذره‌ای لگ هم می‌تواند اذیت کننده باشد. بااین‌حال گیم‌پلی NBA 2K22 تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. شاید در بعضی از حالت‌ها پرداخت‌های درون برنامه‌ای تأثیرگذار باشد، اما آنقدر محتوای مختلف دارد که بتواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

محیط The City بازی NBA 2K22

این درحالی است که اصلی‌ترین مشکل NBA 2K22 به گرافیک و موارد فنی بازی مربوط می‌شود. بازی NBA 2K22 تنها به‌هنگام انجام مسابقات زیبا است. به‌عبارتی زمانی‌که در حال انجام مسابقات هستید، نورپردازی، آثار خستگی روی چهره بازیکن، ۶۰ فریم برثانیه بودن بازی و انیمیشن‌های حاصل از دانک و موارد مشابه، سبب شده تا NBA 2K22 یک بازی زیبا از نظر بصری به حساب آید. اما این زیبایی تنها محدود به موارد ذکر شده است. زمانی‌که در بخش The City حالت MyCareer قرار دارید، بازی نهایت ۳۰ فریم برثانیه است و حتی در تنظیمات هم گزینه‌ای درنظر گرفته نشده که بازیکن مطابق سلیقه خود کل بازی را روی حالت رزولوشن یا نرخ فریم بهتر تجربه کند.

اصلی‌ترین مشکل NBA 2K22 به گرافیک و موارد فنی بازی مربوط می‌شود

از نظر فنی هم NBA 2K22 سرشار از دستاوردهای منفی است. صفحات لودینگ در NBA 2K22 زمان زیادی دارند و افت فریم در حالت The City، یکی دیگر از مشکلات دیگر بازی است. همچنین بعضی وقت‌ها به هنگام مسابقه دادن باگ‌های مختلفی را مشاهده می‌‌کنید. NBA 2K22 شاید در بخش‌های دیگر عملکرد نسبتا خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته باشد، اما از نظر موسیقی به هیچ‌وجه عملکرد مناسب و درخوری برای یک پلتفرم نسل نهمی ندارد.

هاردن درمقابل جردن در NBA 2K22

از نظر موسیقی و صداگذاری هم همانند نسخه‌های پیشین NBA 2K22 به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام داده و شاهد موسیقی‌های متنوعی هستیم و زمانی‌که وارد مسابقات می‌شوید، صدای گزارشگرها و اطلاعاتی که ارائه می‌دهند، به‌خوبی درکنار تشویق تماشاچی‌ها اتمسفر یک مسابقه NBA را شبیه‌سازی می‌کند. در انتها NBA 2K22 بااینکه تغییراتی را در گیم‌پلی خود به وجود آورده که باعث جذابیت بیشتر آن شده است، اما مشکلات فنی بازی درکنار پرداخت‌های درون برنامه‌ای از اصلی‌ترین دلایلی هستند که جذابیت NBA 2K22 را کاهش داده است.

بررسی بازی روی پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

NBA 2K22

2K Games روی NBA 2K22 تبلیغات بسیاری کرده بود و کاربران انتظار یک بازی ورزشی نسل نهمی را داشتند. این در حالی است که NBA 2K22 از نظر گیم‌پلی تغییرات مثبتی را اعمال کرده که شاید از بعضی از جنبه‌ها بازی را ساده‌تر کرده باشد، اما تغییرات دیگری نظیر طبیعی‌تر شدن دفاع در بازی سبب شده تا یک گیم‌‌پلی متعادل‌تر را مشاهده کنیم. این در حالی است که پرداخت‌های درون برنامه‌ای و مشکلات فنی مختلف مثل بارگذاری طولانی صفحات لودینگ درکنار افت فریم و باگ باعث شده تا NBA 2K22 آنطور که باید و شاید نتواند مخاطبان خود را سرگرم کند.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • + سرگرم کننده بودن و طراحی مناسب حالت MyNBA
  • + به تعادل رساندن بیشتر گیم‌پلی
  • + موسیقی گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - پرداخت‌های درون برنامه‌ای تاثیر گذار روی گیم‌پلی بازی
  • - مشکلات فنی متعدد
  • - صفحات لودینگ طولانی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده