بازی Road 96 اثری مستقل است که تلاش می‌کند با استفاده از مولفه‌های خاص سبک ماجراجویی، از دل یک قصه‌ی جاده‌ای به‌‌روایت داستانی جذاب و تاثیرگذار دست بزند. آیا در این کار موفق شده است؟ همراه بررسی زومجی باشید.

بازی Road 96 از آثار مستقل سال ۲۰۲۱ به‌حساب می‌آید که روند توسعه‌اش در استودیو Digixart انجام شده است. این بازی یک اثر حدودا ۷ تا ۸ ساعته‌ در سبک ماجراجویی است که محتوای قصه‌اش، نوع روایت داستان و جزئیات بالا در اسکلت گیم‌پلی/داستان آن، آن را به‌یکی از آثار مستقلِ جذاب و پتانسیل‌دار امسال تبدیل کرده است. همراه زومجی باشید تا در این بررسی، به‌اثر ۲۰ دلاری مورد بحث نگاهی داشته باشیم و ببینیم که آیا توانسته از تمامی پتانسیل‌هایش به‌خوبی استفاده کند یا نه؟

داستان بازی Road 96 در سال ۱۹۹۶ میلادی جریان دارد.  قصه‌ی این بازی، یک روایت جاده‌ای است که در آن باید چند جوان کاملا بی‌نام و نشان را کنترل کرده و برای خروج از کشور پتریا (Petria) تلاش کنیم. کشور پتریا یک سرزمین زیبا با مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی است که تحت حکومت استبدادی شخصی با نام تایرک (Tyrak) به‌جایی تبدیل شده که زندگی در آن هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود. استبداد حاکم، فساد سیستمی در حکومت،‌ پخش شدن خبرهای دروغین در رسانه‌های جمعی و ریشه دواندن فقر در زندگی مردم، کاری کرده تا جوانان ساکن پتریا تصمیم بگیرند برای نجات آینده‌ی خود، از کشور خارج شوند؛ اقدامی که هرگز به‌این سادگی‌ها هم نیست و تنها از یک طریق قابل انجام است. رسیدن به جاده‌ی ۹۶ و عبور از آن.

تصویری از نقشه بازی Road 96

بالا بودن تنوع مسیرها و اتفاقاتی که به «جاده‌ ۹۶» ختم می‌شود، حس سفر کردن را به‌‌بهترین شکل ممکن در گیمر ایجاد می‌کنند. مشکل اصلی اما پس از رسیدن به جاده ۹۶ پیدا می‌شود

در طول بازی، شخصیت‌های مختلفی را کنترل می‌کنیم که هر یک از آن‌ها، کاملا بی‌نام و نشان هستند و چهره‌شان را هم نمی‌توانیم ببینیم. موفقیت و عدم موفقیت این کاراکترها در خروج از پتریا کامل به‌تصمیمات گیمر بستگی دارد؛ یا بازیکن در رسیدن به‌جاده‌ی ۹۶ موفق شده و از کشور خارج می‌شود یا نه؛ یا در مسیر گیر می‌افتد، دست‌گیر می‌شود یا هزاران بلای دیگر بر سرش می‌آید و قصه‌ی او به‌پایان می‌رسد. تبدیل شدن جامعه‌ی جوان/نوجوان کشور پتریا به یک «قهرمان/پروتاگویست» برای این بازی، حرکتی تحسین‌برانگیز از تیم تولید بازی است تا تلاش این افراد برای خروج از کشور و دغدغه‌شان برای ساخت آینده‌ی خود، برای مخاطب ترسیم و دریافت شود. گذر از جاده‌ ۹۶ اما به‌این سادگی‌ها هم نیست و در طول مسیر، شخصیت‌های متعددی در مسیر گیمر قرار می‌گیرند؛ کاراکترهایی که هر یک، قصه‌ی خاص خود را دارند و ماجراهای مختلفی را برای گیمر رقم می‌زنند.

مهم‌ترین جنبه‌ی گیم‌پلی Road 96 همین تعامل با کاراکترها و جلو بردن داستان/مسیر است. پتریا مثل یک روستا است که اهالی‌اش یکدیگر را می‌شناسند. داستان بازی دارای ۷ شخصیت مکمل است که داستانشان رفته رفته کامل می‌شود. هر دور که بازی را با یک کاراکتر جدید شروع می‌کنید، طی مسیرتان برای رسیدن به‌جاده‌ی ۹۶ با این کاراکترها روبه‌رو می‌شوید و بسته‌به انتخاب‌هایی که می‌کنید، قصه را جلو برده و شاهد تکمیل شدن داستان آن‌ها و بهتر شدن رابطه‌شان با شما (شاید هم بدتر شدن) خواهید بود. پرداخت تعداد زیادی از این شخصیت‌ها واقعا عالی است (پرداخت بعضی از آن‌ها هم اصلا خوب نیست!) به‌لطف نویسندگی خوب قصه و سناریونویسی باکیفیت مراحل، ارتباط با هر یک از این کاراکترها همیشه تازگی دارد و همراه شدن با هریک از آن‌ها مترادف است با شرکت در یک ماجراجویی تازه که تا آخرین لحظه از داستان بازی، هیچ‌وقت انرژی خود را از دست نمی‌دهد. اما پرداخت یک سری از این شخصیت‌ها هم تعریفی ندارد و ناامیدتان می‌کند.

تصویری از کاراکتر الکس در بازی Road 96

برخی از کاراکترها واقعا پرداخت خوبی دارند و قابل باور هستند؛ برخی اما کاملا تک‌بعدی، کاریکاتوری و فراموش‌شدنی‌‌اند

متاسفانه همه‌ی کاراکترها به‌اندازه‌ای که باید، پرداخت خوبی ندارند؛ برخی تک‌بعدی هستند و یک‌سری از گره‌گشایی‌های بازی هم به‌شدت شتاب‌زده، خام و ناامیدکننده است؛ به‌گونه‌ای که بدون هیچ پرداخت درست و آماده‌سازی مناسب، به‌شکلی کاملا ناگهانی شاهد یک‌سری از گره‌گشایی‌ها هستیم که تنبلی نویسنده در پرداخت بهتر آن‌ها را نمایان می‌کند. شخصیت‌های بازی درکل به‌خوبی توانسته‌اند آن حس «ماجراجویی» و سفر را در گیمر ایجاد کنند اما هرگز نباید از همه‌ی آن‌ها انتظار پرداخت‌هایی عالی و قابل درک را داشته باشید.

مدیریت انرژی، مدیریت منابع مالی و توانایی تصمیم‌گیری (مخصوصا تصمیم‌گیری در شرایط سخت و حیاتی) استخوان‌بندی گیم‌پلی بازی را شکل می‌دهند. بازیکن دارای یک نوار استقامت است که با مواردی مثل استراحت کردن، غذا خوردن، آب خوردن و موارد بیشتر،‌ پر می‌شود. اما باید حواستان باشد که مثلا خوابیدن در مکانی ناامن احتمال مواجه شدن با راهزن‌ها را بالا می‌برد، خورد غذای مسموم احتمال دارد جان شخصیت شما را به‌خطر بیندازد و مواردی از این دست که قدرت تصمیم‌گیری شما را به‌چالش می‌کشند. جدا از این‌ها، باید حواستان باشد که چطور می‌خواهید به‌سمت جاده‌ی ۹۶ سفر کنید. سفر به‌مرزهای شمالی پتریا به‌صورت یک‌پارچه نیست و باید از راه‌های مختلف این کار را انجام بدهید؛ مثلا بخشی از مسیر را پیاده بروید (که انرژی زیادی مصرف می‌کند)، بخشی را با اتوبوس، قسمتی را با تاکسی، قسمتی را با ماشینی که دزدیده‌اید (!) و سایر موارد از این دست سفر کنید که تک تک این موارد، هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد و قدرت تصمیم‌گیری/مدیریت شما را به‌چالش می‌کشد.

تصویری از رانندگی ماشین در بازی Road 96

در زمان انتخاب بهترین روش برای سفر در نقشه، هم‌زمان باید میزان مصرف شدن انرژی و احتمال خطرهایی که در مسیر برایتان ممکن است ایجاد شود را بررسی کنید. مثلا در زمان تاکسی گرفتن، این خطر وجود دارد که به پست آن قاتل سریال تاکسی‌ران و بدنام پتریا بخورید و حسابی به‌چالش کشیده شوید (در هر لحظه از بازی احتمال مرگ وجود دارد؛ وقتی که کاراکترتان بمیرد، بازی برای او تمام شده و یک اپیزود جدید با کاراکتری جدید آغاز می‌شود!). باید حواستان باشد از مسیری نروید که به‌پست راهزن‌های پتریا بخورید. با هر یک از این موارد هم که مواجه شوید، باید آنقدر خوب دیالوگ‌ها را انتخاب کرده و شرایط را مدیریت کنید تا سلامتی کاراکترتان به‌خطر نیافتد. مسیر رسیدن به‌جاده ۹۶ از تمامی این چالش‌ها تشکیل شده است که عبور از آن‌ها، شما را به‌آزاد شدن و خروج از پتریا نزدیک‌تر می‌کند. این وسط اما یک مشکل بزرگ وجود دارد.

قصه‌ی Road 96 در عین سادگی، غمناک، تامل‌برانگیز و حتی الهام‌بخش است

حرکت به‌سمت مرزهای شمالی پتریا، روبه‌رو شدن با چالش‌های مختلف، انتخاب بهترین مسیرها/بهترین دیالوگ‌ها و رد کردن چالش‌ها، احساسی فوق‌العاده از جنس ماجراجویی، وجود داشتن و زندگی کردن در پتریا و باتجربه‌ شدن را در گیمر زنده می‌کند اما می‌دانید مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که بازی سعی می‌کند با این چالش‌های کوچک و بزرگ که عبور از آن‌ها به مرحله‌ی پایانی (جاده ۹۶ و خروج از کشور) می‌انجامد، «توهم اختیار» را در ذهن گیمر ایجاد بکند و اتفاقا در این امر کاملا موفق است. اما در لحظات پایانی و دقیقا زمانی که «اختیار و انتخاب» گیمر برای نتیجه‌گیری و پایان اساسی قصه لازم است، بازیکن متوجه می‌شود که تمامی آن تصمیم‌گیری‌ها و به‌چالش کشیده شدن‌ها، هیچ‌یک روی ۳ پایان اصلی بازی تاثیر آنچنانی نداشت؛ «توهم اختیار» که در طول تجربه‌ی بازی برای گیمر ایجاد می‌شود، به‌قیمت رنگ باختن تمامی آن تصمیمات و ساعت‌ها وقت گذاشتن و آب دادن به‌درختی است که میوه‌اش، مایوس شدن گیمر است.

تصویر کاراکتر جان در بازی Road 96

موردی که پیرامونش بحث کردیم، برای یک اثر ماجرایی که گیم‌پلی و داستانش به‌یکدیگر تنیده شده‌اند اصلا خوب نیست. تجربه‌ی Road 96 و آن موقعیت‌سازی‌های فوق‌العاده‌، حساب‌شده و واقعا متنوع در دو سوم ابتدایی بازی، واقعا جذاب، باصفا و سرگرم‌کننده هستند. مواردی که خیلی هم عالی جواب داده‌اند و حس سفر کردن را واقعا در گیمر زنده می‌کنند. اما زمانی که بازیکن به‌آخر خط می‌رسد، زمانی که می‌بیند تمامی تصمیاتی که در مسیر اتخاذ کرده بود حالا هیچ معنی و تاثیر خاصی نداشتند و صرفا در جهت ایجاد حس سفر کردن و «توهم اختیار» در مسیر تعبیه شده بودند، دقیقا در لحظه‌ای که بازی باید خودش را در ذهن گیمر به‌عنوان اثری لذیذ و عالی ثبت کند باعث ناامیدی گیمر می‌شود.

بازی در بحث جلوه‌های صوتی و بصری یک تجربه‌ی عالی و کم‌نقص را پیش‌کش گیمر می‌کند. ابتدا سراغ موسیقی برویم. تقریبا نیمی از آن حس‌وحال سفر و ماجراجویی که حین بازی کردن Road 96 احساس خواهید کرد همه به‌واسطه‌ی موزیک این اثر به‌شما منتقل می‌شود. آهنگسازی بازی واقعا عالی و باکیفیت انجام شده است؛ موزیک‌های آرامش‌بخش این اثر از جمله مواردی هستند که پس از اتمام بازی، یک راست و بدون هیچ درنگی به‌پلی‌لیست شما راه پیدا خواهند کرد! همین حالا به‌این موسیقی گوش بدهید تا بدانید از چه اثر باکیفیتی صحبت می‌کنیم. در بخش صداگذاری نیز شاهد عملکرد بسیار خوب تیم دوبلاژ Road 96 هستیم که به‌باورپذیر شدن اتفاقات و غرق شدن در دنیای اثر کمک شایانی کرده‌اند.

یکی از نماهای چشم‌نواز از جلوه‌های بصری بازی Road 96

جلوه‌های صوتی و بصری Road 96 یک تجربه‌ی خاص و روح‌نواز را برای بازیکن ترتیب می‌دهد

بازی از منظر جلوه‌های دیداری، واقعا چشم‌نواز و زیبا است. با وجود عالی بودن جلوه‌های هنری Road 96، در بخش فنی اما یک سری مشکلات وجود دارد. بزرگ‌ترین مشکل فنی بازی به‌سیستم انتخاب دیالوگ‌ها برمی‌گردد. بد قلق بودن سیستم انتخاب دیالوگ آن هم برای اثری که انتخاب دیالوگ در آن مهم‌ترین و اساسی‌ترین مولفه‌ی گیم‌پلی است، اصلا قابل پذیرش نیست.

بازی Road 96 هم‌زمان اثری باکیفیت و مشکل‌دار است که تجربه‌اش را به‌شما توصیه می‌کنم! چرا؟ Road 96 در دو سوم آغازینش آنقدر عالی و مثال‌زدنی است که با کاراکترها، قصه‌ها، اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، چالش‌هایی از جنس مدیریت استقامت برای سفر، مدیریت روش‌های مختلف برای رسیدن به‌مقصد (استفاده از اتوبوس، سرقت ماشین، استفاده از تاکسی، پیاده‌روی و بیشتر) و مدیریت چالش‌هایی که ممکن است مرگ یا زندگی شما را تعیین بکند، تجربه‌ای شیرین از «یک سفر جاده‌ای» را برایتان ترتیب می‌دهد. حیف و صد حیف که تمامی این ویژگی‌های مثبت که حاصل ساعت‌ها تلاش و زحمت تیم Digixart است، در یک سوم پایانی بازی با مواردی مثل نادیده گرفتن تصمیمات گیمر در طول تجربه‌ی اثر و یک‌سری گره‌گشایی‌های خام، شتاب‌زده و ناامیدکننده‌ی قصه‌ در کنار برخی از کاراکترها که اصلا در حد باقی شخصیت‌ها پرداخت خوبی ندارند، در پایان رنگ می‌بازند. با تمامی این موارد اما، اگر دلتان برای یک ماجراجویی جاده‌ای از جنس سروکله زدن با شخصیت‌ها و چالش‌های متنوع لک زده است، Road 96 قطعا توانایی سرگرم کردنتان را دارد.

بررسی Road 96 با توجه‌به عملکرد اثر روی پلتفرم پی سی نوشته شده است


منبع زومجی

Road 96

بازی Road 96 هم‌زمان اثری باکیفیت و مشکل‌دار است که تجربه‌اش را به‌شما توصیه می‌کنم! چرا؟ Road 96 در دو سوم آغازینش آنقدر عالی و مثال‌زدنی است که با کاراکترها، قصه‌ها، اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، چالش‌هایی از جنس مدیریت استقامت برای سفر، مدیریت روش‌های مختلف برای رسیدن به‌مقصد (استفاده از اتوبوس، سرقت ماشین، استفاده از تاکسی، پیاده‌روی و بیشتر) و مدیریت چالش‌هایی که ممکن است مرگ یا زندگی شما را تعیین بکند، تجربه‌ای شیرین از «یک سفر جاده‌ای» را برایتان ترتیب می‌دهد. حیف و صد حیف که تمامی این ویژگی‌های مثبت که حاصل ساعت‌ها تلاش و زحمت تیم Digixart است، در یک سوم پایانی بازی با مواردی مثل نادیده گرفتن تصمیمات گیمر در طول تجربه‌ی اثر و یک‌سری گره‌گشایی‌های خام، شتاب‌زده و ناامیدکننده‌ی قصه‌ در کنار برخی از کاراکترها که اصلا در حد باقی شخصیت‌ها پرداخت خوبی ندارند، در پایان رنگ می‌بازند. با تمامی این موارد اما، اگر دلتان برای یک ماجراجویی جاده‌ای از جنس سروکله زدن با شخصیت‌ها و چالش‌های متنوع لک زده است، Road 96 قطعا توانایی سرگرم کردنتان را دارد.
علی گودرزی

7.5

نقاط قوت

  • + صداگذاری عالی کاراکترها
  • + آهنگسازی شدیدا باکیفیت
  • + جلوه‌های بصری خوب و چشم‌نواز
  • + تنوع و نویسندگی خوب سناریوهای مختلف گیم‌پلی
  • + روایتی خوب از داستانی که مخاطب را به‌فکر فرو می‌برد
  • + پرداخت بسیار خوب و باورپذیر اکثر شخصیت‌ها (به‌جز آن کاراکترهایی که اصلا پرداخت خوبی ندارند)

نقاط ضعف

  • - کنترل بد قلق سیستم انتخاب دیالوگ
  • - پرداخت نه‌چندان خوب تعدادی از کاراکترها
  • - بی‌تاثیر بودن حجم عظیمی از تصمیمات گیمر در رقم زدن پایان بازی
  • - یک سری از گره‌گشایی‌های کاملا بی‌منطق که ناشی از تنبلی نویسنده است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده