Grime را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های مترویدوینیایی دانست که تابه‌امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

مترویدوینیا یکی از سبک‌های قدیمی و پرمخاطب در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. سبکی که امروزه به شکل و شمایل مختلفی در بازی‌‌ها یا زیر ژانرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مورد خوشحال کننده این است که در چند سال گذشته، شاهد عرضه بازی‌هایی هستیم که به‌صورت کامل در قالب یک محصول مترویدوینیایی توسعه و روانه بازار می‌شوند. تابستان سال گذشته بود که بازی Grime با انتشار یک تریلر معرفی شد. یک بازی مترویدوینیایی دو بعدی که ساختار گیم‌پلی آن نوید یک بازی متفاوت را می‌داد.

تماشا از یوتیوب

حال مدتی است که Grime روانه بازار شده است و شاید مشکلاتی داشته باشد، اما می‌توان آن را یک مترویدوینیا جذاب، سرگرم کننده و حسابی چالش‌برانگیز دانست. داستان بازی در مورد ماجراجویی موجودی است که از او به‌عنوان یک آکلان یا تمام کننده دنیا یاد می‌شود. این در حالی است که بازی درحالتی شروع می‌شود که شما هیچ ایده و دانشی از دلیل وجود خود در این جهان ندارید. مدام با NPCهایی روبه‌رو می‌شوید که از یک اتفاق مهم صحبت می‌کنند.

با پیشروی در بازی و رسیدن به NPCهای اصلی، بیش‌ازپیش متوجه حضور خود در این جهان می‌شوید و در انتها، به‌واسطه‌ی پایان‌های مختلف باید سرنوشت خود را رقم بزنید. کلیت داستان Grime شاید مورد خاصی نباشد و یک داستان ساده را شاهد باشیم، اما نحوه روایت آن، شما را تشویق می‌کند که تا انتها، همراه بازی باشید. بااین‌حال موردی که در Grime حسابی جذاب و دلربا ظاهر شده، گیم‌پلی بازی است.

پلتفرمینگ در بازی Grime

طراحی مراحل و ساختار پیشروی در بازی Grime بدین شکل است که با کشتن باس‌های اصلی، مهارت‌های جدیدی را کسب می‌کنید

Grime یک بازی مترویدوینیایی است. بدین معنی که بازیکنان درطول پیشروی خود در محیط، با مسیرهایی جدا از مسیر اصلی روبه‌رو می‌شوند که هم‌اکنون قادر به پیشروی در آن‌ها نیستند. ازاین‌رو با گذر زمان و کسب مهارت‌های بیشتر، باید به محیط قدیمی‌تر برگشته و سایر مسیرها را هم امتحان کنند، زیرا امکان دارد مسیری که به آن به‌عنوان یک مسیر فرعی نگاه می‌کردید، حال در قالب یک مسیر اصلی دیگر خود را نشان دهد. ازاین‌رو اصلی‌ترین فاکتور در طراحی مراحل بازی‌های مترویدوینیایی، این است که مسیرهای اصلی به‌گونه‌ای خلق شده باشند که کاربر به‌راحتی بتواند درآن‌ها پیشروی داشته باشد.

جدا از این موارد، طراحی آیتم‌ها، باس‌ها و سایر ویژگی‌های بازی هم به شکلی باشد که شما را برای بازگشت به محیط‌های قدیمی، ترغیب کند. طراحی مراحل و ساختار پیشروی در بازی Grime بدین شکل است که با کشتن باس‌های اصلی، مهارت‌های جدیدی را کسب می‌کنید. برای مثال، در ابتدای بازی سیستم Dash فقط روی زمین قابل انجام است، اما با کشتن یکی از باس‌ها، پس از پریدن در هوا هم می‌توانید از جاخالی دادن استفاده کنید. همچنین نوع پلتفرمینگ و مسیرهای اصلی بازی به‌گونه‌ای است که دقیقا برای مهارت‌های فعلی کاربر در همان محیط طراحی شده است.

اولین باس فایت بازی Grime

این در حالی است که با گشت‌وگذار در جهان بازی، کاربر می‌تواند مواردی مثل آیتم ارتقای سلاح و آیتم‌های مصرفی دیگر مثل کمتر کردن میزان آسیب دریافتی و موارد مشابه را کسب کنند. تمامی این موارد دست به‌دست هم می‌دهد تا پس از کسب چند مهارت جدید، به محیط‌های اولیه بازی برگشته و به گشت‌و‌گذار بیشتر بپردازید. همچنین با پشت سر گذاشتن مقدمه بازی که شامل دو محیط ابتدایی Grime می‌شود، می‌توانید به سیستم Travel بازی دسترسی پیدا کنید. همچنین یکی دیگر از پاداش‌های گشت‌وگذار دقیق در محیط‌های بازی، آزاد کردن بخش مربوط‌به Travel به سایر محیط‌ها در Grime است.

با پشت سر گذاشتن مقدمه بازی که شامل دو محیط ابتدایی Grime می‌شود، می‌توانید به سیستم Travel بازی دسترسی پیدا کنید

اگر اهل گشت‌وگذار نباشید، امکان دارد هیچ‌وقت به این سیستم دسترسی پیدا نکنید و عبور و مرور در بازی برای شما طاقت‌فرسا شود، زیرا ساختار پیشروی در داستان بدین صورت است که مجبور می‌شوید میان محیط‌های مشابه و متفاوتی نقل مکان کنید که روی نقشه بازی، از یکدیگر بسیار دور هستند. سیستم مبارزات در بازی Grime موردی است که این بازی را از سایر بازی‌های مترویدوینیایی متمایز کرده است. سیستم مبارزات بازی بدین صورت است که بازیکن با پیدا کردن سلاح‌های مختلف در جهان بازی، می‌تواند به دشمنان آسیب وارد کند. اگر علاقه‌مند به ضربات سرعتی هستید، سلاح‌های Fast و Very Fast انتخاب بسیار خوبی هستند.

NPCهای داستانی Grime

دفع ضربات فقط به آسیب رساندن و کشتن دشمنان ختم نمی‌شود و در سیستم ارتقای بازی هم تأثیرگذار است

این در حالی است که علاقه‌مندان به سلاح‌های Two Handed، می‌توانند به‌سراغ سلاح‌ها سنگین یا خیلی سنگین بازی بروند. ازاین‌رو شیوه مبارزه کردن، ارتقای کاراکتر و به‌عبارتی کلاس مبارزه‌ای شما دقیقا همان شکلی است که آن را انتخاب می‌کنید. بااین‌حال موردی که در مبارزات بسیار نکته جالبی به حساب می‌آید، سیستم Parry کردن یا همان دفع ضربات است. طراحی کاراکتر به‌گونه‌ای است که گویی با یک سیاه‌چاله روبه‌رو هستیم. شخصی که به واسطه‌ی سر خود می‌تواند همه چیز را در خود حل کند. ازاین‌رو سیستم پری کردن به‌واسطه‌ی سر قهرمان بازی انجام می‌شود. اگر دشمنان دارای شیلد باشند، ضربات آن‌ها دفع می‌شود، اما اگر فاقد شیلد باشند، با Parry کردن مناسب می‌توانید آسیب جدی‌ای را به آن‌ها وارد کنید.

دقیقا این مورد برای باس‌ها و مینی باس‌های بازی هم صدق می‌کند. معمولا نوار سلامت یا ساختار مبارزه‌ای آن‌ها به‌گونه‌ای است که در فازهای مختلف و ازطریق Parry کردن می‌توانید هم ضربات را دفع کرده و هم به آن‌ها آسیب برسانید. ازاین‌رو آسیب رساندن صرفا به‌واسطه‌ی سلاح‌هایی که به‌دست دارید، انجام نمی‌شود و تیم سازنده روش‌های مختلفی را برای این مورد تدارک دیده که نیازمند انجام آن، مسلط شدن به ویژگی دفع ضربات در بازی است. دراین‌میان اشاره کنم که دفع ضربات فقط به آسیب رساندن و کشتن دشمنان ختم نمی‌شود و در سیستم ارتقای بازی هم تأثیرگذار است.

چک پوینت‌های بازی Grime

با کشتن دشمنان بیشتر، Traitهای متنوع‌تری را آزاد می‌کنید و همین مورد سبب می‌شود تا شیوه بازی کردن‌تان، دقیقا به همان سمتی که می‌خواهید پیش برود

سیستم ارتقا کاراکتر اصلی در بازی Grime را می‌توان نسخه مینیمال شده سیستم ارتقا بازی‌های سولزلایک دانست. بدین‌ صورت که با کشتن دشمنان، بدن خورد شده آن‌ها را جذب می‌کنید و ازاین‌طریق، می‌توانید کاراکتر خود را در بخش‌هایی مثل نوار سلامت، استامینا، Strength و موارد مشابه ارتقا دهید. به‌عبارتی ذرات خرد شده بدن دشمنان همان پول داخل بازی است. در ظاهر، شاید سیستم ارتقای بازی طراحی ساده‌ای داشته باشد و به خودی خود، آن‌چنان در پیشرفت قهرمان تأثیرگذار نباشد، اما موردی که سیستم ارتقای بازی را به تکامل می‌رساند، سیستم Trait است.

کمی بالاتر گفته شد که به‌واسطه‌ی Parry، می‌توانید دشمنان را از بین ببرید. حال زمانی‌که با یک گونه جدید از دشمنان روبه‌رو می‌شوید، اگر آن‌ها را به‌واسطه‌ی Parry از بین ببرید، صفت و خصوصیت مخصوص آن‌ها به سیستم Trait اضافه می‌شود. برای مثال یکی از Traitها باعث می‌شود تا نوار سلامت شما به‌صورت درصدی افزایش پیدا کند. ازاین‌رو با کشتن دشمنان بیشتر، Traitهای متنوع‌تری را آزاد می‌کنید و همین مورد سبب می‌شود تا شیوه بازی کردن‌تان، دقیقا به همان سمتی که می‌خواهید پیش برود.

نابودی یکی از مینی باس‌های Grime

یکی دیگر از نکات خوب بازی، این است که با پیش‌روی در محیط‌های جدید، فقط نوع طراحی و ساختار تله‌ها چالش‌برانگیز‌تر نمی‌شود، بلکه با دشمنان قوی‌تری هم روبه‌رو می‌شوید. به‌عبارتی نسبت قوی‌تر شدن قهرمان داستان به دشمنان، تعادل خوبی دارد و Grime بدین صورت نیست که دشمنانی را سر راه شما قرار دهد که چندین برابر قوی‌تر از شما هستند. بااین‌حال با کشتن دشمنان قوی‌تر و ارتقای مناسب کاراکتر اصلی، به‌خوبی تاثیرگذاری و کارآمد بودن این سیستم درکنار سیستم Trait را متوجه خواهید شد. بااین‌حال تنها مشکل گیم‌پلی بازی، این است که باوجود وجود سیستم Travel و Warp (در انتهای بازی) شاید عبور و مرور میان سرزمین‌های بازی کمی برای کاربران تازه‌وارد طولانی و طاقت‌فرسا شود که این مورد هم با وجود میان‌برهای متفاوت قابل تحمل‌تر از قبل می‌شود.

نسبت قوی‌تر شدن قهرمان داستان به دشمنان، تعادل خوبی دارد و Grime بدین صورت نیست که دشمنانی را سر راه شما قرار دهد که چندین برابر قوی‌تر از شما هستند

از نظر بصری، Grime تجربه‌ی زیبا و چشم‌نوازی را ارائه می‌دهد. نور پردازی محیطی درکنار طراحی مدرن محیط‌های دوبعدی سبب شده تا Grime از این حیث متفاوت‌تر از بازی‌های هم سبک خود باشد. همچنین گونه‌های مختلف دشمنان و ساختار آن‌ها برای یک بازی مستقل در سطح خوبی قرار دارد و تمامی باس‌های اصلی و فرعی، طراحی منحصربه‌فردی داشته و حسابی شما را سرگرم می‌کنند. دراین‌میان موردی که در بخش طراحی نظر شما را حسابی به خود جلب می‌کند، گسترده بودن بازی است. تنها کافی است در انتهای بازی نگاهی به نقشه کلی بازی Grime داشته باشید تا متوجه شوید گرایم، یکی از وسیع‌ترین بازی‌های مترویدوینیایی حال حاضر صنعت بازی‌های ویدیویی است و به‌واسطه‌ی وجود آیتم‌های ارتقای سلاح یا سایر آیتم‌ها و سلاح‌های جدیدتر، ارزش گشت و گذار در آن بالا است. همچنین از نظر فنی هم بازی فاقد مشکلاتی نظیر افت فریم یا باگ است.

باز کردن یک محیط جدید در Grime

موسیقی یکی دیگر از اجزای اصلی بازی Grime به حساب می‌آید. در محیط و زمانی‌که در حال گشت‌وگذار هستید، آن‌چنان موسیقی خاصی برای شما درنظر گرفته نشده است، اما زمانی‌که وارد باس فایت‌ها و مینی باس فایت‌ها می‌شوید، موسیقی‌های بازی موردی است که شما را بیش‌ازپیش در آن نبرد غرق می‌کند. بااین‌تفاسیر، Grime را می‌توان یک تجربه مترویدوینیایی غنی، جذاب و سرگرم کننده دانست که باتوجه به نبود یک داستان عمیق و درگیر کننده، همچنان قابلیت شگفت‌زده کردن کاربران این دسته از بازی‌ها را دارد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر بازی نوشته شده است


منبع زومجی

Grime

بازی Grime جزو آن دسته از بازی‌های مترویدوینیایی است که شاید داستان درگیر کننده و عمیقی نداشته باشد، اما گیم‌پلی و مکانیسم‌های استفاده شده در آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند حسابی مخاطب را سرگرم کند. سیستم پَری کردن و سیستم Trail در بخش ارتقای کاراکتر، از مواردی هستند که نبردها و پیشرفت کاراکتر در جهان Grime را جذاب کرده‌اند. همچنین نوع پلتفرمینگ محیط و طراحی آن درکنار طراحی دشمنان و باس‌ها، از دیگر مواردی هستند که سبب شده Grime به‌عنوان یک بازی تحسین شده سبک مترویدوینیا شناخته شود.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + گرافیک بصری چشم‌نواز
  • + سیستم مبارزاتی متنوع به لطف سلاح‌های بازی
  • + طراحی کارآمد و بسیار خوب سیستم Trait و ارتقای شخصیت
  • + طراحی مناسب و هماهنگ سیستم دفع ضربات با ساختار کاراکتر بازی
  • + ارزشمند بودن گشت‌ و گذار در جهان بازی

نقاط ضعف

  • - عدم وجود داستانی غنی و درگیر کننده
  • - خسته‌کننده بودن گشت‌وگذار در محیط برای کاربران تازه‌وارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده