Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 از آن دست بازی‌هایی است که با وجود همه ضعف‌ها و مشکلاتش، می‌توان از یک بار تجربه کردن آن لذت خوبی برد. همراه بررسی بازی باشید.

Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 جدید‌ترین نسخه از مجموعه Sniper: Ghost Warrior است که چندی پیش در دسترس قرار گرفت. در بین بازی‌های این مجموعه، هم می‌توان آثار خوبی را پیدا کرد و هم نسخه‌هایی که چندان تجربه‌های دلچسبی نبوده‌اند. برای اینکه بدانیم Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 متعلق به کدام یک از این دو گروه است، لطفا اول بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد هم مفصل‌تر در مورد آن صحبت کنیم:

تماشا در یوتیوب

داستان Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 در مورد یک اسنایپر ماهر به نام Raven (ریوِن) است. این اسنایپر به کشوری خیالی با نام کوامار اعزام شده که وضعیت داخلی چندان مناسبی ندارد و پس از مرگ رهبرش، حال همسر او اداره کشور را برعهده گرفته و همه‌چیز خبر از یک جنگ قریب‌الوقوع می‌دهد که همین امر هم باعث شده تا زمان مداخله غرب و از بین بردن این افراد فرا برسد. به طور کلی، داستان بازی شدیدا سرراست و کاملا هم کلیشه‌ای است؛ از آن داستان‌های آشنای تقابل خیر و شر که بارها در فیلم‌ها و بازی‌های مختلفی دیده‌ایم و بدون هیچ سورپرایز یا پیچیدگی خاصی شروع می‌شود، با کشتن اهداف مختلف ادامه پیدا می‌کند و در نهایت هم خیلی معمولی به پایان می‌رسد. 

شخصیت Raven در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

با وجود اینکه Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 در زمینه داستان خیلی حرفی برای گفتن ندارد، اما سازندگان آن برای سرگرم کردن بازیکن از طریق گیم‌پلی تدارک خوبی دیده‌اند و همین مساله هم اصلی‌ترین ویژگی بازی است که به آن ارزش تجربه می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم، رِیوِن یک اسنایپر یا همان تک‌تیرانداز ماهر است که باید کارهای مختلفی را در بازی و در کشور کوامار انجام دهد. اصلی‌ترین بخش از ماموریت این اسنایپر، کشتن افراد مشخص‌شده است اما در کنار آن، برخی اقدامات دیگر مثل بمب‌گذاری چند هدف یا حتی نجات دادن افراد را هم شاهد هستیم. 

بخش انتخاب مرحله بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

بازی چند مرحله کلی دارد که هرکدام در منطقه‌ای از کوامار هستند و البته خود به کارهای جزئی‌تری تقسیم می‌شوند. به این صورت که شما با انتخاب یک مرحله کلی، چند هدف را باید در آن مرحله دنبال کنید و مثلا اشخاص خاصی را اسنایپ کنید که برخی از آن‌ها در فواصل بالای هزار متر هستند، از جایی یک سری اطلاعات را بدزدید و کارهای دیگر که انجام دادن تمام آن‌ها، باعث کامل شدن آن مرحله کلی خواهد شد. البته که در کنار این ماموریت‌ها، یک سری چالش‌ها هم در نظر گرفته شده است و اگر بتوانید آن‌ها را هم انجام دهید، امتیاز و جوایز بیش‌تری به‌دست می‌آورید که بعدا کارایی آن‌ها را توضیح خواهم داد. 

اما شاید روند کلی بازی و ماموریت‌های آن ساده به‌نظر برسند، ولی مساله‌ای که باعث می‌شود تا بازی تجربه یکنواختی نباشد و پس از تمام کردن تجربه ۸-۹ ساعته آن با رضایتی کلی از پایش بلند شوید، این مساله است که سازندگان سعی کرده‌اند دست بازیکن را در انتخاب شیوه طی کردن مراحل باز بگذارند و به همین روال یک سری ریزه‌کاری‌های دیگر در نظر بگیرند تا تصمیمات و سلیقه بازیکنان نقش زیادی در چگونگی بازی کردن Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 داشته باشد.

تیرکمان در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

برای مثال، هرچند Raven یک اسنایپر است، اما این بدین معنی نیست که در هر مرحله فقط از یک منطقه خاص هدف‌تان را اسنایپ خواهید کرد و تمام. هر مرحله با فرود آمدن شما در نقطه شروع آن آغاز می‌شود و از اینجا به بعد، خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که چطور و با چه ترتیبی (به جز چند استثنا) ماموریت‌های مرحله را انجام بدهید. مثلا اگر ماموریت شما کشتن یک هدف در فاصله ۱۲۰۰ متری باشد، باید ابتدا خودتان را به نقطه‌ای مخصوص که دید خوبی به آن دارد برسانید و بعد هم هدف‌تان را شکار کنید و حتی این کار هم وابستگی زیادی به تصمیمات شما دارد؛ مثلا می‌توانید مسیر رسیدن به آن نقطه را به شیوه مخفی‌کاری طی کنید؛ به این صورت که مثلا کلت مجهز به صدا خفه‌کن را انتخاب کنید، برخی دشمنان را با آن از بین ببرید و برخی را هم با خزیدن به پشت سرشان و استفاده از چاقو؛ حتی می‌توانید به جای مستقیما کشتن آن‌ها در این حالت با گزینه بازجویی، اطلاعات مفیدی به‌دست بیاورید. 

اما اگر خیلی طرفدار مخفی‌کاری نیستید، بازی حتی این امکان را هم فراهم کرده تا کمی اکشن را چاشنی کارتان کنید. برای ریون جدا از اسلحه اسنایپر، یک اسلحه ثانویه، یک کلت و آیتم‌های قابل‌استفاده هم در نظر گرفته شده‌اند و اگر دل‌تان برای اکشن و کشت‌و‌کشتار تنگ شده، می‌توانید گاهی با سلاح دوم خودتان بازی را به این شیوه پیش ببرید؛ البته با در نظر گرفتن اینکه ریون به هر حال یک اسنایپر است و نه سرباز و به همین دلیل خیلی در نبرد‌های نزدیک کار راحتی نخواهد داشت. 

بررسی محیط در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

جدا از بحث آزاد بودن دست بازیکن در انتخاب شیوه پیش‌برد کارش در بازی، این آزادی‌عمل حتی در کشتن خود اهداف اصلی هم نقش پررنگی ایفا می‌کند. به این صورت که وقتی خودتان را به هر شیوه‌ای به نقطه مناسب اسنایپ کردن دشمن رساندید، می‌توانید با استفاده از دوربین به بررسی محیط بپردازید تا جدا از شناسایی هدف‌تان، ایده خوبی از روش‌های مختلفی که برای کشتن او می‌توانید به کار بگیرید، پیدا کنید و انصافا هم هر هدفی را می‌توان به روش‌های نسبتا زیادی از بین برد که انتخاب از بین آن‌ها، به خلاقیت و سلیقه خودتان برمی‌گردد. در یک مثال، فرضا می‌توانید بدون به دردسر انداختن خودتان هدف را در اولین موقعیت مناسب اسنایپ کنید یا اینکه نه اگر دل‌تان کمی جذابیت بیش‌تر می‌خواهد، با شلیک به بشکه‌های انفجاری هرج و مرج به پا کنید و پس از اینکه هدف، سوار قایق برای فرار تلاش کرد، با منفجر کردن قایقش ماموریت‌تان را انجام دهید. 

چاشنی دیگری که گیم پلی بازی را حتی بهتر هم می‌کند، تنوع بالای سلاح‌ها و تجهیزات در بازی است. سازندگان برای اسلحه اصلی یا همان اسنایپر، چندین مدل مختلف را شبیه‌سازی کرده‌اند که علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، هرکدام ویژگی‌های مخصوصی هم دارند؛ مثلا برخی سنگین‌تر و بزرگ‌تر هستند و در نتیجه گلوله‌های قوی‌تر و قدرت شلیک بالاتری دارند اما خب وزن زیاد‌شان کمی دردسرساز است. در طرف دیگر اسنایپرهای سبک‌تری هم داریم که سرعت شلیک بالاتری هم دارند اما خب از حیث قدرت کمی ضعیف‌تر هستند. تنوع خوب سلاح‌های اسنایپر باعث شده تا پیش از شروع هر مرحله، جزییاتش را بخوانید و بعد بسته به کاری که باید انجام دهید، سلاح انتخاب کنید. 

شخصی سازی سلاح در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

الاتر اشاره کردیم که جدا از سلاح اصلی، اسلحه دومی هم دارید که برای آن هم قدرت انتخاب خوبی دارید و می‌توانید از بین چند مدل مسلسل و شاتگان و حتی یک تیرکمان انتخاب کنید. همین قضیه در مورد کلت‌ها هم صادق است و علاوه بر بحث تنوع، شما می‌توانید تمام سلاح‌های بازی را هم شخصی‌سازی کنید و مثلا در صورت پشتیبانی، برای‌شان صدا خفه‌کن بخرید یا دوربین اسلحه اسنایپرتان را بسته به بُرد هدفی که باید از بین ببرید انتخاب کنید. موارد تزئینی و ظاهری هم گزینه‌های قابل‌خرید دیگر برای سلاح‌ها هستند و البته که تعدادی تجهیزات جانبی مثل Drone یا تورت هم می‌توان انتخاب کرد که گزینه‌هایی کاربردی برای پیش‌برد مراحل هستند. سلاح‌های بازی و تجهیزات جانبی مرتبط با آن‌ها همگی با استفاده از پولی که از تکمیل ماموریت‌ها به‌دست می‌آورید قابل‌خرید هستند. 

اما با انجام دادن ماموریت‌ها، فقط پول به‌دست نخواهید آورد و بازی یک نوع امتیاز تجربه هم برای‌تان در نظر گرفته که از طریق آن می‌توانید قابلیت‌های خود Raven یا تجهیزاتش را بهبود ببخشید. مثلا می‌توانید ارتقای مربوط به قابلیت‌های حرکتی را تکمیل کنید تا صدای پای‌تان حین دویدن قطع شود. یا اینکه آپدیت‌های مربوط به Drone را بخرید و با آن تیر سمی به دشمنان شلیک کنید! این جنبه از بازی هم ویژگی مثبتی برای گیم پلی آن به‌حساب می‌آید و مخصوصا انگیزه‌ای است برای به خرج دادن خلاقیت بیش‌تر در انجام دادن چالش‌های هر مرحله و در نتیجه به‌دست آوردن امتیاز بیش‌تر قابل‌خرج برای ارتقاها.

ارتقای کاراکتر در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

به طور کلی، می‌توان گفت که ویژگی مثبت Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 که عامل اصلی جذابیت آن هم به‌حساب می‌آید، همین بحث آزادی‌عملی است که بازی برای بازیکن در نظر گرفته؛ این قضیه چه در انتخاب نوع پیش‌برد مراحل و چه در چینش تجهیزاتی که می‌خواهید با آن ماموریت را انجام بدهید به‌چشم می‌آید و نتیجه‌اش، این حس است که در نهایت با وجود ثابت بودن ماموریت و کارها، این شما هستید که می‌توانید به شیوه‌ای که خودتان از آن لذت می‌برید این کارها را انجام دهید و بازی هم انصافا دست‌تان را در این راه تا حد خوبی باز می‌گذارد.

همچنین فراموش نکنیم که یکی از اهداف Sniper: Ghost Warrior Contracts 2، القای حس قرار گرفتن در نقش یک تک تیرانداز است و خب برای اینکه این حس را بهتر بفهمید، باید کمی ریسک‌پذیر باشید و سراغ درجه سختی‌های بالاتر بروید. در درجه سختی‌های پایین، بازی گزینه‌های مختلفی برای کمک رساندن به بازیکن دارد. اما هرچه سراغ درجه سختی‌های بالاتر بروید، این کمک‌ها کم‌تر می‌شود و مثلا در آخرین درجه سختی، خیلی از مولفه‌های HUD از بین می‌روند و بازی عملا کمک چندانی به بازیکن در هدف گرفتن دشمن نمی‌کند و در نتیجه خودتان با توجه به فاصله تا دشمن و عواملی مثل شدت وزش باد، باید محل اصابت گلوله را محاسبه کنید که هرچند سخت، اما در عین حال هم لذت‌بخش است. 

اسلوموشن شلیک در Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

ولی خب هرچند که روند کلی بازی جذابیت‌های خوبی دارد، اما بی‌نقص هم نیست و یکی از مسائل تاثیرگذار در آن، بحث هوش مصنوعی است. نمی‌خواهم هوش مصنوعی بازی را به کل ضعیف خطاب کنم چون واقعا نیست؛ دشمنان مخصوصا زمانی که متوجه حضور شما شده‌اند، حسابی دردسرساز می‌شوند ولی خب گاهی انگار هوش مصنوعی دچار باگ‌های عجیبی می‌شود و مثلا بعضی وقت‌ها دشمنان با اینکه دقیقا مقابل‌شان هستید و مخفی هم نشده‌اید، متوجه حضورتان نمی‌شوند یا حتی با دیدن شما صرفا به‌تان خیره می‌شوند که این مساله کمی روی آن حال و هوای واقع‌گرایانه بازی تاثیر منفی می‌گذارد. یک مورد دیگر هم در بازی که گاهی واقعا آزاردهنده می‌شود، بحث چالش‌های عجیب هنگام بالا رفتن از موانع است به طوری که مثلا وقتی باید بله یک صخره را بگیرید، بازی فقط از نقطه خاصی این اجازه را می‌دهد و در نتیجه برای چنین کار ساده‌ای باید کلی تلاش کنید!

Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 با استفاده از موتور کرای‌انجین ساخته شده و از حیث ارائه مناظری که جزییات بصری مناسبی دارند، در سطح نه ایده‌آل ولی قابل قبولی است. محیط‌های بازی تنوع خوبی دارند و گاهی شما را به منطقه‌ای نسبتا سرسبز می‌برند و گاهی هم در محیطی خشک و بیابانی باید به دنبال شکار اهداف‌تان باشید که انصافا هم در هر حالت، کیفیت کلی طراحی محیط‌ها راضی‌کننده است. حتی برخی مراحل بازی، در محیط‌های داخلی سازه‌های دشمن جریان دارند و در این مناطق می‌توان از کیفیت نورپردازی‌ها هم رضایت داشت. همچنین در این نسخه از بازی هم کماکان آن صحنه‌های سینمایی شلیک با اسنایپر وجود دارند و به شکل اسلوموشن، از شلیک گلوله تا لحظه برخورد آن به دشمن و معمولا تکه‌پاره شدن آن‌ها بر اثر این اتفاق را به‌زیبایی به‌تصویر می‌کشند که به دلیل تنوع خوب این صحنه‌ها، لذت تماشای آن‌ها تا پایان بازی حفظ می‌شود.

نور آفتاب در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

به همین میزان دقت در شبیه‌سازی جزییات اسلحه‌ها هم وضعیت خوبی دارد. اما خب با این ویژگی‌های مثبت، بازی از حیث گرافیکی در جنبه‌هایی مثل افکت‌های مربوط به انفجار‌ها عملکرد واقعا بدی دارد و طراحی دشمنان هم فاقد ذره‌ای تنوع است! همچنین برخی باگ‌های فنی هم در بازی وجود دارند؛ از یکی دو بار پرواز کردن دشمنان به شکلی خنده‌دار تا حتی گیر کردن به اجسام محیط که البته خیلی تاثیرگذار و آزاردهنده نمی‌شوند و به جز این موارد، بازی از حیث فنی بسیار روان و خوب حداقل در نسخه پی سی که ما امتحانش کردیم اجرا می‌شود. در نهایت باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2، از حیث صوتی واقعا تجربه خوبی است و چه صداگذاری اسلحه‌ها و چه موسیقی‌هایی که مناسب فضای بازی انتخاب شده‌اند، کیفیت بسیار بالایی دارند. 

محیط قلعه در بازی Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

به‌طور کلی، Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 اصلا و ابدا بازی کاملا بی‌نقص و ایده‌آلی نیست و چیزی هم به ژانر شوتر تاکتیکی اضافه نمی‌کند. با این حال اگر نظر من را بخواهید، کافی است کمی طرفدار سبک شوتر باشید تا در همین وضعیت هم از یک بار تجربه آن لذت ببرید. با همه نواقص، آن حس قرار گرفتن در نقش یک اسنایپر، نشانه‌گیری دقیق با اسلحه و فشار دادن ماشه که در ادامه هم منجر به صحنه‌ای سینمایی از برخورد گلوله به دشمن می‌شود، تا آخر بازی لذت‌بخش باقی می‌ماند و تجربه‌ی ۸-۹ ساعته‌ی خوبی برای علاقه‌مندان آثار این‌چنینی رقم می‌زند.

بررسی بازی بر اساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته است


منبع زومجی

Sniper: Ghost Warrior Contracts 2

Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 از آن دست بازی‌هایی به‌حساب می‌آید که نه بی‌نقص است و نه حتی درجه یک؛ با این حال می‌توان از یک بار تجربه آن سرگرم شد و از آن حس قرار گرفتن در نقش یک اسنایپر ماهر لذت خوبی برد. این مساله بیش‌تر از هر چیزی به‌خاطر گیم پلی جالب و در مجموع خوب بازی است که مخصوصا آزادی‌عمل خوبی به بازیکن می‌دهد تا به شکلی که می‌خواهد ماموریتش را انجام داده و هدفش را از بین ببرد. این ویژگی حتی ضعف‌هایی مثل داستان بسیار ساده و درگیر کلیشه بازی را هم پوشش می‌دهد و البته که شبیه‌سازی اسلحه‌های اسنایپر در انواع مختلف و امکان شخصی‌سازی آن‌ها هم عامل دیگری است که عمق بیش‌تری به روند بازی می‌دهد. پس اگر به شوتر‌های تاکتیکی علاقه دارید و مخصوصا می‌خواهید حس بودن در نقش یک اسنایپر را بچشید، Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 ارزش یک بار تجربه را دارد.
افشین پیروزی

7

نقاط قوت

  • + آزادی‌عمل بالا در شیوه انجام دادن ماموریت‌ها
  • + تنوع خوب تجهیزات و سلاح‌های بازی و امکان شخصی‌سازی آن‌ها
  • + القای خوب حس قرار گرفتن در نقش یک اسنایپر
  • + موسیقی و جلوه‌های صوتی با‌کیفیت

نقاط ضعف

  • - باگ‌ها و ضعف‌های مربوط به هوش مصنوعی
  • - کیفیت پایین برخی افکت‌های تصویری مثل انفجارها
  • - داستانی شدیدا کلیشه‌ای که چیزی برای ارائه ندارد
  • - محدودیت‌های عجیب حرکتی مخصوصا در بالا رفتن از موانع
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده