بازی Oddworld: Soulstorm با اینکه داستان و ظاهر بسیار خوبی دارد، اما از نظر گیم‌پلی اصلا در حد و انتظار کاربران این مجموعه ظاهر نشده است.

اولین نسخه از بازی Oddworld در سال ۱۹۹۷ در دسترس کاربران پلی استیشن قرار گرفت و به یکی از بازی‌های پلتفرمر متفاوت تبدیل شد. باگذر زمان، Oddworld توانست با نسخه‌های جدید خود به یک بازی پلتفرمر موفق تبدیل شود. در سال ۲۰۱۵ بود که اعلام شد قرار است شاهد یک بازسازی برای بازی Oddworld: Abe’s Exoddus باشیم و یک سال بعد هم اعلام شد که Oddworld: Soulstorm نام این نسخه ریمیک خواهد بود.

تماشا از یوتیوب

این در حالی است که مدتی بعد مشخص شد Oddworld: Soulstorm یک نسخه بازسازی شده نخواهد بود و درواقع دنباله‌ای برای بازی Oddworld: New ‘n’ Tasty به حساب می‌آید. از آن زمان تابه‌امروز، Oddworld: Soulstorm تاخیرهای مختلفی خورده است. حال مدتی است که بازی Oddworld: Soulstorm عرضه شده و سؤال اینجا است که این بازی چه عملکردی را از خود به‌نمایش می‌گذارد؟ آیا تیم ۳۰ نفره بازی موفق به ارائه یک دنباله درخور Oddworld: New ‘n’ Tasty شده است؟

داستان بازی دقیقا پس از وقایع Oddworld: New ‘n’ Tasty رخ می‌دهد. جایی‌که اِیب، قهرمان داستان، مادوکن‌ها را از رپچرفارمز فراری داده و حال همه از او به‌عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند. این در حالی است که شادی و آرامش مادوکن‌ها و اِیب در کم‌ترین زمان ممکن از بین می‌رود و اسلیگ، دشمنان شما در بازی، به مخفی‌گاه اِیب و مادوکن‌ها حمله می‌کنند.

ایب در حال تلاش برای نجات موداکن‌ها در Oddworld: Soulstorm

ایِب در ماجراجویی خود باید به رشد شخصیتی برسد و متحول شود

حال در جریان ۱۵ مرحله مختلف وظیفه دارید تا مادوکن‌ها را تا حد امکان نجات دهد و ازطرفی، ایِب در ماجراجویی خود باید به رشد شخصیتی رسیده و متحول شود. درواقع دهان اِیب به هم بسته شده است و برای متحول شدن و رساندن صدای خود به گوش همه، باید بندهای بسته شده به دهان خود را باز کند، اما این مورد باعث می‌شود تا آخرین خاطره خود از مادرش را هم از یاد ببرد.

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که نسخه‌های پیشین را بازی نکرده‌اید، همچنان می‌توانید با Oddworld: Soulstorm ارتباط برقرار کنید و روایت داستانی، در این نسخه کار خود را به‌خوبی انجام داده است. تنها مواردی که به نسخه‌های پیشین ربط پیدا می‌کند، شخصیت پردازی کاراکتر منفی داستان است حتی با وجود وابستگی آن به نسخه‌های پیشین، همچنان می‌توانید یک پیش زمینه داستانی از وی را کسب کنید.

نبرد با دشمنان سرسخت در Oddworld: Soulstorm

Oddworld: Soulstorm دارای چهار پایان مختلف است و باتوجه‌به عملکرد شما در هر مرحله و نجات تعداد مادوکن‌ها مربوط می‌شود

شخصیت پردازی خود اِیب هم در جایگاه خوبی قرار دارد و بازیکن به‌خوبی می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. دراین‌میان اشاره کنم که Oddworld: Soulstorm دارای چهار پایان مختلف است و باتوجه‌به عملکرد شما در هر مرحله و نجات تعداد مادوکن‌های مدنظر، می‌توانید به یکی از چهار پایان درنظر گرفته شده، دست پیدا کنید. بااین‌حال چیزی که باعث می‌شود نتوانید به پایان مورد نظر خود برسید، گیم‌پلی و ویژگی‌هایی است که در دل Soulstorm قرار داده شده است.

Oddworld: Soulstorm یک بازی پلتفرمر است که در جریان آن قهرمان داستان باید با نجات دادن هم نوع‌های خود، مراحل بازی را پشت سر بگذارد. ازاین‌رو ساختار گیم‌پلی شامل دستوراتی نظیر حرکت و توقف برای بازماندگان است. همچنین بخش دیگر گیم‌پلی هم شامل نوع حرکت شما در محیط و ویژگی‌هایی می‌شود که برای مبارزه کردن در اختیار شما قرار داده شده است.

میان‌پرده‌های بازی Oddworld: Soulstorm

تمامی المان‌های بازی زمانی کارآمد خواهند بود که بتوانند تاثیر مثبتی روی بازی داشته باشند

مبارزه کردن در Oddworld: Soulstorm بدین صورت نیست که یک سلاح به‌دست بگیرید و Sligها و سایر دشمنان خود را از بین ببرید، بلکه باید با ساختن آیتم‌های متفاوت نظیر تله، بمب و موارد مشابه دشمنان را شکست دهید. همچنین اِیب ویژگی‌ای به نام «چی» دارد که ازطریق آن می‌تواند درمکان‌های مشخص، بازماندگان را نجات دهد و ازطرفی ذهن دشمنان را هم تسخیر کند.

تمامی المان‌های بازی زمانی کارآمد خواهند بود که بتوانند تاثیر مثبتی روی بازی داشته باشند. بعضی از المان‌های گیم‌پلی Oddworld: Soulstorm نظیر سیستم ساخت و ساز، به‌تازگی در سری Oddworld قرار گرفته است و بعضی دیگر مثل سیستم Quarma، تاحدی دستخوش تغییرات شده است. تاکید بسیار زیاد Oddworld: Soulstorm به سیستم ساخت و ساز و مرتبط بودن مبارزات به این بخش، سبب شده تا بازیکنان در بعضی از مناطق بسیار محدود شده و نتوانند آزادی عمل خود را داشته باشند.

فراری دادن موداکن‌ها در Oddworld: Soulstorm

به‌عبارتی باید همان‌طور که Oddworld: Soulstorm از شما می‌خواهد، بازی را تمام کنید. البته راه‌های دیگری هم مثل کشتن یا عدم کشتن دشمنان هم برای شما درنظر گرفته شده که تاحدی این مشکل را رفع می‌کند. بااین‌حال، پایان‌بندی‌های بازی به نحوه‌ی کامل کردن هر مرحله و سیستم Quarma مربوط می‌شود. Quarma بدین صورت عمل می‌کند که باتوجه‌به تعداد مادوکن‌های نجات یافته و همچنین دشمنانی کشته‌اید یا به آن‌ها رحم کرده‌اید، یک درصد عملکرد را کسب می‌کنید.

 شاهد گیم‌پلی‌ای هستیم که ترکیبی از المان‌های قدیمی درکنار المان‌های جدید برای مجموعه Oddwoorld است، اما آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی ندارند

این درصد در مراحل و جمع‌بندی نهایی می‌تواند پایان بازی را رقم بزند. این در حالی است که سیستم امر و نهی به بازمانده‌ها و نحوه حرکت آن‌ها در محیط، آنطور که باید و شاید جالب کار نشده و دربعضی از محیط‌های بازی، آزار دهنده ظاهر می‌شود. ازاین‌رو شاهد گیم‌پلی‌ای هستیم که ترکیبی از المان‌های قدیمی درکنار المان‌هایی جدید برای مجموعه Oddwoorld است، اما آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی ندارند. بعضی از آن‌ها مثل استفاده از ویژگی Chi جذاب بوده و ایده خوبی پشت طراحی آن است، اما بعضی دیگر مثل تاکید بسیار روی ساخت‌وساز یا حتی کنترل اِیب در محیط نظیر پریدن و رول خوردن روی زمین، سبب شده تا گیم‌پلی بازی روان نباشد.

نورپردازی در Oddworld: Soulstorm

این روان نبودن گیم‌پلی باعث می‌شود تا به دفعات متعددی در طول بازی بمیرید و خسته شوید. متاسفانه موارد ذکر شده، تنها مشکلات گیم‌پلی بازی Oddworld: Soulstorm نیست. وجود باگ‌های متعدد هم یکی دیگر از مواردی است که شما را اذیت می‌کند. بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که آیتم‌های مدنظر برای ساخت آیتم‌های جدید را در مکان مورد نظرش، کسب نمی‌کنید و مجبور می‌شوید تا مجددا از آخرین چک پوینت بازی خود را اجرا کنید. بعضی وقت‌ها این باگ‌ها باعث می‌شوند تا دشمنان با Turretهای خود حتی در محیط‌های بسته هم قادر به شلیک کردن به اِیب باشند.

بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که آیتم‌های مدنظر برای ساخت آیتم‌های جدید را در مکان مورد نظرش، کسب نمی‌کنید و مجبور می‌شوید تا مجددا از آخرین چک پوینت بازی خود را اجرا کنید

از نظر بصری، Oddworld: Soulstorm تجربه‌ی بسیار خوبی را روی پلی استیشن 5 در اختیار کاربران قرار می‌دهد و شاهد میان‌پرده‌های سینمایی بسیار خوب و با کیفیت هستیم. همچنین طراحی مراحل و محیط‌های بازی هم از نقاط مثبت بازی به حساب می‌آید و جدا از متنوع بودن آن‌ها، چشم‌نواز هستند. از حیث فنی، جدا از باگ‌های بازی که حسابی روی تجربه‌ی بازیکن تأثیرگذار است، Oddworld: Soulstorm مشکل دیگری ندارد و بدون افت فریم، تجربه‌ای روان را از این نظر ارائه می‌دهد.

برداشتن آیتم در Oddworld: Soulstorm

 بااین‌حال عدم تنوع درطراحی دشمنان از دیگر مواردی است که Oddworld: Soulstorm از آن‌ها رنج می‌برد و در طول ۱۵ مرحله بازی، شاید در دو الی سه مرحله باشد که دشمنان جدیدی را مشاهده می‌کنید. در مابقی مراحل شاهد دشمنانی تکراری هستیم. تیم سازنده می‌توانست با ارائه همان دشمنان نظیر Sligها، اما در ظاهر و اسلحه‌ای جدید باعث تنوع در بازی شود.

صداگذاری بازی، نقطه ضعف خاصی ندارد و با اینکه در اکثر مواقع، بازی در سکوت قرار دارد، اما تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه‌ی صداگذاری‌های محیط یا حتی صداگذاری‌های بامزه روی مادوکن‌ها، حال و هوای بامزه و جالبی به بازی ببخشد. در انتها، Oddworld: Soulstorm از نظر داستانی و بصری تجربه‌ی خوبی ارائه می‌دهد، اما به‌خاطر عدم سرگرم کننده بودن گیم‌پلی و استفاده نامناسب از المان‌های قدیمی و جدیدی درکنار یکدیگر، نمی‌تواند تجربه‌ی سرگرم کننده و هیجان‌انگیزی را ارائه دهد.

بازی سعی می‌کند با داستان و لحظات حساس خود بازیکن را سرگرم کند، اما مرگ‌های پیاپی که به خاطر باگ‌ها و سایر مشکلات بازی رخ می‌دهد، باعث می‌شود تا به هیچ‌وجه نتوانید از Oddworld: Soulstorm لذت ببرید.

بررسی بازی روی پلی استیشن 5 انجام شده است


منبع زومجی

Oddworld: Soulstorm

با وجود موفقیت‌ نسخه پیشین مجموعه Oddworld، کاربران توقع داشتند تا نسخه نسل نهمی بازی بتواند تجربه‌ی مشابهی را ارائه دهد. این در حالی است که Oddworld: Soulstorm از نظر داستان‌سرایی، به جذابیت نسخه پیشین است و حتی از نظر بصری هم به‌خوبی خود را به‌عنوان یک بازی پلتفرمر نسل نهمی نشان می‌دهد، اما مشکلی که وجود دارد، این است که گیم‌پلی بازی اصلا چیزی نیست که کاربر را سرگرم کند. تمامی المان‌های این بخش نظیر سیستم ساخت و ساز، سیستم بازطراحی شده Quarma و موارد مشابه به تنهایی ایده‌های جالبی هستند، اما زمانی که درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند، به هیچ‌وجه عملکرد مناسبی ندارند. همچنین این موارد درکنار سیستم حرکتی نامناسب و باگ‌های متعدد، سبب شده تا کاربر بدون هیچ اشتباهی مدام طعم مرگ را بچشد و خسته شود.

6

نقاط قوت

  • + روایت داستانی جذاب و سرگرم کننده
  • + شخصیت پردازی خوب قهرمان داستان
  • + گرافیک چشم نواز

نقاط ضعف

  • - عدم استفاده مناسب از المان‌های قدیمی و جدید درکنار هم
  • - سیستم حرکتی بازی طراحی روونی ندارد
  • - سیستم دستور دادن به موداکن‌ها در بعضی از محیط‌ها عملکرد خوبی ندارد
  • - باگ‌های متعدد و تاثیر گذار روی گیم‌پلی بازی
  • - عدم تنوع در طراحی دشمنان

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده