بازی Persona 5 Strikers را می‌توان یک دنباله جذاب برای Persona 5 دانست که به واسطه‌ی گیم‌پلی و طراحی‌های خود کاربران را سرگرم می‌کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

شرکت اتلوس (Atlus)، ناشر مجموعه پرسونا، با عرضه Persona 5 در سال ۲۰۱۷، تجربه‌ای متفاوت و بسیار خوب را در اختیار کاربران علاقه‌مند به بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی قرار داد. همچنین بعضی از افرادی که تابه‌حال بازی‌های نوبتی را تجربه نکرده بودند، توانستند با پرسونا 5 ارتباط برقرار کرده و از داستان، کاراکترها و گیم‌پلی بازی لذت ببرند.

اتلوس بااینکه بازی Persona 5 Royal را هم در سال ۲۰۲۰ عرضه کرد، اما درکنار آن، شاهد معرفی بازی Persona 5: Strikers هم بودیم. یک اسپین آف که توسط استودیو اومگا فورس (Omega Force)، سازنده Dynasty Warriors، توسعه داده شده است. استفاده از ساختار موسو در مجموعه پرسونا مورد جالبی بود که نظر هواداران را به خود جلب کرد. پس از گذشت یک سال از عرضه پرسونا 5 استرایکرز در ژاپن، بالاخره این بازی در اختیار کاربران غربی هم قرار گرفت.

تماشا از یوتیوب

در حالت کلی، Persona 5 Strikers یک اسپین آف باکیفیت و سرگرم کننده برای Persona 5 به حساب می‌آید که ایرادهای خاص خودش را هم دارد. داستان پرسونا 5 استرایکرز چهار ماه پس از وقایع بازی اصلی روایت می‌شود. حال فصل تابستان شده و جوکر، لقب قهرمان داستان، قصد سفر به توکیو را دارد تا تابستان را درکنار دوستان خود سپری کند، اما شرایط آنطور که می‌خواهد پیش نمی‌رود.

در همین ابتدا بگویم که ساختار داستان به‌گونه‌ای است که اگر پرسونا 5 را تجربه نکرده‌اید، همچنان می‌توانید از جهان استرایکرز لذت برده و با شخصیت‌های بازی ارتباط برقرار کنید. بااین‌حال ایده کلی داستان و شخصیت‌های منفی که با آن‌ها مواجه می‌شوید، تا حدی یک کلون از پرسونا 5 است. به‌عبارتی اگر از کاربران پرسونا ۵ هستید، روند داستانی و نحوه پیشرفت در داستان را خواهید فهمید و بازی چیز جدیدی برای ارائه کردن نخواهد داشت.

مبارزه با مینی باس در Persona 5 Strikers

تنها لطف داستان استرایکرز برای کاربران بازی اصلی، این است که با شخصیت‌های مثبت و منفی در داستان آشنا می‌شوند. شخصیت‌هایی که هرکدام پیش زمینه داستانی خود را دارند. بااینکه روایت داستان برای کاربران قدیمی روندی تکراری دارد، اما شخصیت پردازی عملکرد مناسبی دارد. شخصیت‌های مثبت جدیدی که مشاهده می‌کنید، هرکدام پیش زمینه داستانی خود را دارند و با پیشرفت در بازی، بیش‌ازپیش روی واقعی خود را به شما نشان می‌دهند.

اگر از کاربران پرسونا ۵ هستید، روند داستانی و نحوه پیشرفت در داستان را خواهید فهمید و بازی چیز جدیدی برای ارائه کردن نخواهد داشت

همچنین شخصیت‌های منفی بازی هم جذاب بوده و بازیکن با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. شاید در ظاهر، کاراکترهایی باشند که تنها با آن‌ها مبارزه خواهید کرد و آن‌چنان تعاملی با شما نخواهند داشت، اما در طول انجام سیاه‌چاله‌های مخصوص به هر شخصیت منفی، به‌صورت کامل با آن‌ها و علت انجام کارهای پلیدشان آشنا خواهید شد.

معمولا در بازی‌های موسو ساختار گیم‌پلی بدین شکل است که بازیکن می‌تواند از کاراکترهای تیم خود به‌صورت همزمان در نقاط مختلف محیط استفاده کند. این در حالی است که اومگا فورس در خلق پرسونا 5 استرایکرز دست به تغییراتی زده تا همچنان کاربران علاقه‌مند به بازی‌های نوبتی بتوانند از گیم‌پلی این نسخه لذت ببرند. سیستم مبارزات بازی با اینکه دارای المان‌های هک اند اسلشه و عملا دیگه نوبتی نیست، اما تیم سازنده به‌واسطه‌ی مواردی مثل انتخاب آیتم یا مهارت‌های پرسونا کاراکترها، سعی کرده بستری را فراهم کند تا شاهد المان‌های نوبتی در Persona 5 Strikers باشیم.

باس مرحله دوم Persona 5 Strikers

به‌عبارتی، زمانی‌که در حال نبرد با دشمنان هستید، با ورود به صفحه انتخاب آیتم یا مهارت‌های پرسونا، نبرد در حالت Freeze قرار می‌گیرد تا به‌راحتی بتوانید بهترین تصمیم را در راستای موفقیت در بازی بگیرید. بازیکنان برای پر کردن نوار سلامت و SP (نوار مخصوص برای استفاده از مهارت‌های جادویی پرسوناها) باید آیتم‌های مخصوصی را از فروشگاه‌ها و رستوران‌های داخل بازی خریداری کنند. همچنین در این نسخه یک همراه جدید هم خواهید داشت که می‌تواند آیتم‌های مختلفی را برای شما تهیه کند.

شخصیت‌های منفی و مثبت بازی جذاب بوده و بازیکن با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند

جدا از سیستم مبارزات، یکی از ویژگی‌های اصلی بازی پرسونا 5، کانفیدنت‌ها بودند. کانفیدنت‌ها عاملی بود که قهرمان داستان به‌واسطه‌ی آن می‌توانست بیش‌ازپیش با شخصیت‌های بازی آشنا شده و همین آشنایی، کمک می‌کرد تا آن‌ها را بهتر بشناسیم. از آن‌جایی که استرایکرز یک اسپین آف برای پرسونا ۵ است، این سیستم را دیگر مشاهده نمی‌کنیم، اما اومگا فورس سیستم ارتقا و Bond جدید را به‌وجود آورده تا کاربر بتواند خود را قوی‌تر کند.

چشم‌های سوفیا در Persona 5 Strikers

سیستم Bond بازی بدین شکل کار می‌کند که درطول مشاهده‌ی میان‌پرده‌های بازی، دورهمی کاراکترها با یکدیگر و همچنین انتهای نبردهای بازی، XP کسب می‌کنید. این Xp باعث می‌شود تا سطح Bond شما بالا برود. ازاین‌رو امتیازهای مخصوصی را آزاد می‌کنید که می‌توانید ازطریق آن می‌توانید یک سری ارتقا را خریداری کنید. برای مثال، نوار سلامت یا SP خود را ارتقا دهید، قدرت جادو، ضربات فیزیکی یا سیستم تدافعی را بالاتر ببرید و موارد دیگری که همه آن‌ها باعث می‌شود تا کاربر در نبردها قوی‌تر شود.

مأموریت‌های فرعی Persona 5 Strikers شامل چالش‌های مختلف می‌شود که باید آن‌ها را در شرایط خاص انجام دهید

نکته‌ای که این وسط اهمیت زیادی دارد، این است که باید ارتقاهای خود را باتوجه‌به شیوه بازی کردن‌تان انجام دهید. ارتقای اشتباه باعث می‌شود تا نبردهای بازی کندتر پیش برود و با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شوید. گیم‌پلی بازی در مجموع شامل هفت Jail یا همان سیاه‌چاله می‌شود که همان مراحل اصلی بازی به حساب آمده و بازیکن باید آن‌ها را پاکسازی کند. این در حالی است که یک سری مأموریت فرعی هم برای شما درنظر گرفته شده است.

درواقع مأموریت‌های فرعی Persona 5 Strikers شامل چالش‌های مختلف می‌شود که باید آن‌ها را در شرایط خاص انجام دهید. نکته اصلی بازی این است که با پاکسازی هر سیاه‌چاله، نیازی نیست که نگران از دست رفتن مأموریت‌های جانبی آن شوید، زیرا تا آخرین نقطه از داستان مدام می‌توانید داخل سیاه‌چاله‌های قبلی شده و به فارم کردن مشغول شوید.

پیدا کردن راه در Persona 5 Strikers

شاید کلیت داستان و شخصیت‌های منفی الهام گرفته از پرسونا ۵ باشد، اما طراحی مراحل این شخصیت‌ها باعث شده تا بازیکن به هیچ‌وجه در طول بازی خسته نشود و هر بار با یک محیط و دشمنانی جدید و چالش‌برانگیز روبه‌رو خواهید شد. مأموریت‌های جانبی هم با اینکه صرفا چالش‌های ساده و دشواری هستند که شاید فکر کنید انجام آن‌ها آن‌چنان تاثیری در روند بازی کردن شما ندارد، اما پاداش‌هایی ارائه می‌دهند که به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید سلاح، Accessories و لباس‌های جدیدی را درکنار سطح‌های بالاتر برای ارتقاهای خریداری شده آزاد کنید.

شاید کلیت داستان و شخصیت‌های منفی الهام گرفته از پرسونا ۵ باشد، اما طراحی مراحل این شخصیت‌ها باعث شده تا بازیکن به هیچ‌وجه در طول بازی خسته نشود

تمامی موارد ذکر شده دست‌به‌دست هم داده تا Persona 5 Strikers در این بخش بهترین عملکرد را داشته باشد و قرارگیری مناسب اجزای آن درکنار یکدیگر، باعث شده تا هم دوست داران بازی‌های اکشن و نبردهای سرعتی و هم کاربران بازی‌های نوبتی بتوانند از گیم‌پلی Persona 5 Strikers لذت برده و ۴۰ الی ۴۵ ساعت در جهان بازی سرگرم شوند.

از نظر بصری، Persona 5 Strikers دارای طراحی‌های انیمه‌ای است و پر شده از میان‌پرده‌های مختلف که بعضی از آن‌ها با طراحی‌های داخل بازی و بعضی دیگر به‌صورت یک انیمه به‌نمایش گذاشته می‌شود. طراحی بصری پرسونا ۵ استرایکرز جذاب و چشم نوازتر از قبل شده است. بخش اعظمی از این جذابیت، به نوع انیمیشن انجام ضربات و همچنین مواردی مثل Show Time بر می‌گردد.

قایم شدن اعضای فانتوم تیوز در Persona 5 Strikers

از نظر فنی، Persona 5 Strikers عملکرد قابل قبولی دارد، اما احتمال دارد در طول تجربه بازی روی کامپیوتر، یک الی دو بار بازی کرش کند. جدا از این مورد، بازی فاقد باگ است و می‌توانید از تجربه‌ی خود لذت ببرید. درکنار موارد ذکر شده در بخش طراحی، طراحی باس‌ها یکی دیگر از موارد مثبت Persona 5 Strikers به حساب می‌آید. هرکدام از آن‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند و حتی از نظر مبارزه کردن هم ساختاری کاملا متفاوت با یکدیگر دارند.

طراحی باس‌ها یکی دیگر از موارد مثبت Persona 5 Strikers به حساب می‌آید

ازاین‌رو بازیکن به‌واسطه‌ی این نوع تغییرات در محیط‌ها و باس فایت‌ها، مدام شخصیت‌های گروه را در تیم چهارنفره خود قرار می‌دهد تا هم سطح آن‌ها بالا برود و هم اینکه بتواند از مهارت‌های پرسوناهای آن‌ها استفاده کند، زیرا طراحی باس‌ها و دشمنان به‌گونه‌ای است که هرکدام نقطه ضعف خود را دارند و استفاده از پرسونای اعظای تیم، باعث می‌شود تا نبردها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

نبرد با باس در Persona 5 Strikers

طراحی مراحل در پرسونا ۵ به‌گونه‌ای بود که بازیکن جدا از زندگی در قالب یک عضو Phantom Thieves of Hearts، یک زندگی دانش آموزی هم داشت. این در حالی است که اومگا فورس به‌دلیل نبود این بخش سعی کرده از رویدادهای دورهمی مختلفی در خارج از Jailها استفاده کند. ازاین رو شاهد دیالوگ‌های متعددی میان کاراکترهای بازی هستیم که شاید برای کاربرانی که به این سبک از بازی‌ها عادت ندارند، خسته کننده ظاهر شود.

استفاده از All out attack در Persona 5 Strikers

Persona 5 Strikers دارای طراحی‌های انیمه‌ای است و پر شده از میان‌پرده‌های مختلف که بعضی از آن‌ها با طراحی‌های داخل بازی و بعضی دیگر به‌صورت یک انیمه به‌نمایش گذاشته می‌شود

ساختار دیالوگ‌ها و گفت‌وگوها هم بدین شکل است که اگر آن‌ها را رد کنید، آنطور که باید و شاید با داستان بازی ارتباط برقرار نخواهید کرد. از نظر موسیقی و صداپیشگی، موسیقی‌های بازی ترکیبی از ساندترک‌های دوست داشتنی نسخه اصلی و همچنین موسیقی‌های جدیدی است که به‌خوبی با حال و هوای بازی هم‌خوانی دارند. صداپیشگی‌ بازی هم از این قاعده مستثنا نیست و دوبله ژاپنی و انگلیسی بازی هم حسابی جذاب کار شده است.

اعضای فانتوم تیوز درکنار یکدیگر

بااین‌تفاسیر، Persona 5 Strikers یک اسپین آف و همچنین یک دنباله بسیار خوب برای بازی Persona 5 به حساب می‌آید که باتوجه به مشکلات داستانی که دارد، می‌تواند ۴۰ الی ۴۵ ساعت بازیکن را سرگرم کند. وجود طراحی‌های بسیار خوب Jailها و مکانیسم‌های مبارزه‌ای، از دلایلی است که Persona 5 Strikers را به یک اثر سرگرم کننده تبدیل کرده است.

بررسی بازی روی پلتفرم کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Persona 5 Strikers

در زمان معرفی Persona 5 Strikers به نظر می‌رسید با یک اسپین آف برای بازی پرسونا 5 روبه‌رو شویم، اما محتویات و داستان بازی به‌گونه‌ای است که می‌توان Persona 5 Strikers را یک دنباله هم دانست. شاید داستان‌سرایی بازی و روند پیشرفت در داستان شباهت بسیار زیادی به بازی اصلی داشته باشد، اما طراحی متفاوت سیاه‌چاله‌ها و همچنین باس‌فایت‌ها، سبب شده تا کاربران قدیمی بتوانند تجربه‌ی جدید و سرگرم کننده‌ای را درکنار کاربران تازه‌وارد کسب کنند. همچنین سیستم مبارزات Persona 5 Strikers و سیستم ارتقای بازی به‌خوبی با یکدیگر تطابق دارند و بازیکنان نتیجه‌ی ارتقاهای درست و اشتباه خود را در طول بازی و انجام مراحل مشاهده خواهند کرد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + شخصیت پردازی بسیار خوب شخصیت‌های جدید مثبت و منفی
  • + سیستم مبارزات بسیار خوب و متنوع به لطف هدایت تمامی اعضا
  • + سیستم ارتقای کارآمد و تاثیر گذار در گیم‌پلی
  • + طراحی باس‌های متنوع
  • + طراحی Jailهای متنوع و چالش برانگیز
  • + طراحی بصری چشم نواز
  • + موسیقی گوش نواز

نقاط ضعف

  • - تکراری بودن ساختار داستانی برای کاربران پرسونا 5
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده