Super Mario 3D World یک ریمستر با کیفیت از یک انحصاری ارزشمند است که با محتوای Bowser's Fury به یکی از بهترین بازی‌های نینتندو سوییچ تبدیل شده است.

یکی از مواردی که از زمان عرضه نینتندو سوییچ تابه‌امروز شاهد آن هستیم، ریمستر انحصاری‌هایی است که روی پلتفرم‌های قدیمی نینتندو عرضه و حال مجددا برای کاربران نینتندو سوییچ در دسترس قرار می‌گیرد. بااین‌حال نینتندو جزو آن دسته از شرکت‌هایی نیست که بازی‌های خود را با همان ظاهر قدیمی، مجددا عرضه کند.

البته برای کالکشن Super Mario 3D All-Stars این اتفاق رخ داد و شاهد عرضه سه بازی ارزشمند از مجموعه ماریو بودیم به مناسبت ۳۵ سالگی ماریو در قالب یک کالکشن عرضه شد، اما از نظر بصری دقیقا همان نسخه‌های قدیمی بودند. این در حالی است که نینتندو برای ۳۵ سالگی مجموعه Mario تنها به بازی ذکر شده بسنده نکرد و Super Mario 3D World + Bowser’s Fury، هدف اصلی آن‌ها برای جشن گرفتن این شخصیت محبوب صنعت بازی‌های ویدیویی بود.

تماشا در یوتیوب

Super Mario 3D World یکی از انحصاری‌های با ارزش نینتندو در سال ۲۰۱۳ بود که متاسفانه به‌خاطر عدم محبوبیت نینتندو Wii U، نتوانست آنطور که باید و شاید مورد استقبال کاربران قرار بگیرد. حال پس از گذشت هشت سال، آیا Super Mario 3D World همچنان سرگرم کننده و جذاب است؟

صادقانه بگویم، Super Mario هیچ‌وقت مجموعه‌ای نبوده که به خاطر داستان، مورد تعریف و تمجید قرار بگیرد. پایه و اساس این مجموعه برپایه المان Damsel in Distress طراحی شده است؛ جایی‌که یک پرینسس دزدیده شده و یک قهرمان برای نجات آن تلاش می‌کند. ازاین‌رو نینتندو همیشه از این ساختار برای به تصویر کشیدن گیم‌پلی و سکوبازی‌های هر نسخه استفاده کرده است. به‌عبارتی، داستان یک نیرو محرکه برای ورود کاربر به جهان بازی به حساب می‌آید.

ماریو در حال تلاش برای از بین بردن بلوک‌های آجری در Super Mario 3D World

Super Mario هیچ‌وقت مجموعه‌ای نبوده که به خاطر داستان، مورد تعریف و تمجید قرار بگیرد

ازاین‌رو گیم‌پلی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. Super Mario 3D World یک بازی پلتفرمر است که در جریان آن ماریو باید پری‌های دزدیده شده توسط بوزر را نجات دهد. ازاین‌رو به همراه تاد، لوئیجی و پرینسس پیچ وارد سرزمین Sprixie می‌شود تا در جریان هفت محیط مخلف، مراحل درنظر گرفته شده را پشت سر گذاشته و در انتها پری‌ هر محیط را نجات دهد. با پشت سر گذاشتن چند مرحله از جهان Super Mario 3D World، به نکته بسیار جالبی دست پیدا می‌کنید و آن هم این است که طراحی مراحل به‌شدت متنوع و سرگرم کننده است.

ساختار مراحل ابتدایی به‌گونه‌ای است که بازیکنان بتوانند ساختار بازی را یاد گرفته و پیشرفت داشته باشند، اما از محیط‌های سوم به بعد، رفته رفته شاهد چالش‌برانگیزتر شدن بازی هستیم. پاداش انجام هر مرحله، صرفا آزاد شدن مرحله بعد است، اما برای پیشرفت در قسمت‌هایی از بازی، باید تعداد مشخصی از ستاره‌های سبز رنگ بازی داشته باشید. ستاره‌های سبزرنگ همان آیتم‌های جمع‌آوری Super Mario 3D World است و باتوجه به ساختار مراحل، باید سه یا یک عدد از این ستاره‌ها را جمع کنید.

پرش روی پلتفرم‌ها در Super Mario 3D World

اگر طراحی مراحل بازی به‌گونه‌ای نباشد که بازیکن را مجاب به انجام این کار (جمع‌آوری ستاره‌ها و گشت‌و‌گذار در محیط) کند، قطعا بازیکن پس از کامل کردن چند مرحله، بازی مورد نظر را کنار می‌گذارد، زیرا اصلا میل و رغبتی برای شت و گذار در مراحل و به جان خریدن چالش‌های بازی را ندارد. این در حالی است که طراحی بسیار خوب مراحل Super Mario 3D World شما را مشتاق می‌کند که تمامی ستاره‌های هر مرحله را جمع کنید و اگر در انجام این کار ناکام ماندید، مجددا مرحله مورد نظر را تکرار کنید.

طراحی بسیار خوب مراحل Super Mario 3D World شما را مشتاق می‌کند که تمامی ستاره‌های هر مرحله را جمع کنید

تیم سازنده به‌واسطه‌ی محیط و مراحل Super Mario 3D World برای شما پاورآپ‌های مختلفی را هم درنظر گرفته است. این پاور‌آپ‌ها شامل مواردی مثل Fire Flower، Super Leaf، Mega Mushroom، Propeller Box و Boomerang می‌شود. البته ساختار مرحله‌ها به‌گونه‌ای است که بدون قدرت‌های ذکر شده هم بتوانید آن‌ها را پشت سر بگذارید، اما اگر بتوانید آن‌ها را کسب کنید، روند پشت سر گذاشتن مرحله مورد نظر بیش‌ازپیش ساده‌تر می‌شود.

نبرد با بوزر در Bowser

ماریو تنها شخصیتی نیست که می‌توانید مراحل را ازطریق وی کامل کنید، بلکه به‌واسطه‌ی داستان بازی ازطریق لوئیجی، تاد و پرینسس پیچ هم می‌توانید مراحل Super Mario 3D World را کامل کنید. از نظر گیم‌پلی، شاید کاراکترهای ذکر شده آن‌چنان تفاوت خاصی با یکدیگر نداشته باشند، اما ظاهر متفاوت آن‌ها باعث می‌شود تا لحظات سرگرم کننده‌ای را کسب کنید. همچنین Super Mario World 3D دارای کوآپ چهارنفره است و می‌توانید به‌صورت لوکال یا آنلاین بازی را با دوستان خود تجربه کنید. قطعا تجربه‌ی این دسته از بازی‌ها درکنار اشخاص دیگر، می‌تواند لحظات بهتر و مفرح‌تری را برای شما رقم بزند.

ماریو تنها شخصیتی نیست که می‌توانید مراحل را ازطریق وی کامل کنید

جدا از سرگرم کننده بودن گیم‌پلی Super Mario 3D World برای کاربران تازه‌وارد، حتی کاربران قدیمی هم می‌توانند Super Mario 3D World را تجربه و از آن لذت ببرند. بااینکه کاربران قدیمی منتظر یک سوپر ماریو جدید به مناسبت ۳۵ سالگی این مجموعه بودند، اما Super Mario 3D World می‌تواند همچنان می‌تواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد؛ آن هم زمانی‌که پای محتویات جدید به وسط می‌آید. نینتندو معمولا بازی‌های ریمستر خود را با محتویات جدیدی بازعرضه می‌کند تا کاربران قدیمی هم بتوانند تجربه‌ی جدیدی را کسب کنند.

پرینسس پیچ در حال نابودی دشمنان در Super Mario 3D World

نینتندو معمولا بازی‌های ریمستر خود را با محتویات جدیدی منتشر می‌کند تا کاربران قدیمی هم بتوانند تجربه‌ی جدیدی را کسب کنند

نسخه نینتندو سوییچ بازی Super Mario 3D World دارای بخش جدیدی به نام Bowser’s Fury است که جدای از بازی اصلی است. در جریان Bowser’s Fury، ماریو به‌همراه بوزر جونیور باید جلوی بوزر را که به مرز دیوانگی رسیده، بگیرد. شاید در ظاهر، فکر کنید که گیم‌پلی Bowser’s Fury شبیه‌به محتوای اصلی است، اما Bowser’s Fury ساختاری کاملا مجزا و سرگرم کننده‌تر از محتوای اصلی را ارائه می‌دهد.

دوربین در Bowser’s Fury نزدیک‌تر به ماریو است و بازیکن را یا Super Mario Odyssey می‌اندازد. ماریو در اینجا باید به‌واسطه‌ی سکو بازی در هر محیط، آیتم‌های مخصوصی را کسب کنید. در نتیجه می‌توانید Cat Shineهای مورد نیاز برای فعال کردن یک زنگوله گربه شکل مخصوص را به‌دست بیاورید و طی یک باس فایت بسیار جذاب و متفاوت، با بوزر مبارزه کنید. به‌عبارتی نینتندو در این بخش از محتوای جدید Super Mario 3D World، سعی نکرده که همان ساختار بازی اصلی را در محیط‌های جدید ارائه دهد، بلکه ایده‌هایی کاملا متفاوت و شبیه‌به بازی‌های دیگر مجموعه را درکنار Super Mario 3D World قرار داده است.

ماریو در باپاور آب Fire Flower در Bowser

نتیجه‌ی این کار، یک پکیج کامل است که می‌تواند هم علاقه‌مندان به نسخه‌های نظیر Super Mario Galaxy و هم Super Mario Odyssey را سرگرم کند. همچنین Bowser’s Fury هم دارای حالت مشارکتی (کوآپ) است. بازیکن دوم در نقش بوزر جونیور به ماریو در حل کردن پازل‌های محیطی و سکو بازی‌ها کمک می‌کند. بااین‌حال موردی که شما را کمی آزار می‌دهد، قدرت پاور‌آپ‌ها است. بعضی از پاورآپ‌ها قدرت بسیار زیادی دارند و همین مورد سبب شده تا اصلا سمت سایر پاور‌آپ‌ها نروید.

مراحل Super Mario 3D World پس از گذشت هشت سال به‌واسطه‌ی طراحی بسیار خوب خود همچنان جذاب هستند

جدا از این موارد، گیم‌پلی Super Mario World + Bowser’s Fury و نحوه طراحی مراحل و پاداشی که ارائه می‌دهد، می‌تواند مخاطبای قدیمی و جدید را حسابی سرگرم کند. همچنین ارزش تکرار آن‌ها هم از دیگر مواردی است که باعث جذابیت این بازی انحصاری شده است.

نینتندو در بازی Super Mario World + Bowser’s Fury فقط به اضافه کردن محتوای جدید به گیم‌پلی بازی اصلی بسنده نکرده است، بلکه از نظر بصری هم پیشرفت کرده است. نورپردازی و بافت‌ها در این نسخه بهتر از قبل شده است. ازاین‌رو شاهد کیفیت بافت‌های بهتری نسبت به قبل هستیم. بااین‌حال اصلی‌ترین مورد به محتوای Bowser’s Fury و طراحی‌های آن مربوط می‌شود. از نظر بصری Bowser’s Fury نورپردازی‌های بسیار خوبی دارد و بسیار چشم‌نوازتر از Super Mario 3D World است.

ماریو در حال پشت سر گذاشتن پلتفرمینگ Super Mario 3D World

ازطرفی بازی ساختاری شبیه‌به Super Mario Odyssey دارد. ازاین‌رو سبب شده بازیکنان از نظر طراحی مراحل و گشت‌وگذار در بازی، تجربه‌ای کاملا متفاوت را نسبت به Super Mario 3D World کسب کنند. تیم سازنده به‌خوبی توانسته است المان‌های بازی اصلی را در یک محیط و ساختاری کاملا متفاوت قرار دهد. مراحل Super Mario 3D World پس از گذشت هشت سال به‌واسطه‌ی طراحی بسیار خوب خود همچنان تازگی خود را حفظ کرده و تنوع آن‌ها سبب شده تا خستگی را به هیچ‌وجه حس نکنید.

از نظر موسیقی، Super Mario 3D World + Bowser’s Fury دارای موسیقی‌های کلاسیک و همیشگی ماریو درکنار موارد جدیدی است که ترکیب آن‌ها در جهان بازی، حس و حال جالب و بامزه‌ای را ارائه می‌کند.بااین‌تفاسیر اگر از کاربران نینتندو سوییچ هستید و به‌دنبال یک انحصاری ارزشمند می‌گردید، Super Mario 3D World + Bowser’s Fury گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شما است. شاید با خود بگویید که برچسب ۶۰ دلاری برای یک بازی ریمستر شده با یک محتوای اضافه زیاد است، اما تجربه‌ای که ارائه می‌دهد، بسیار کامل و لذت بخش است؛ آن هم زمانی‌که Super Mario 3D World + Bowser’s Fury به‌واسطه‌ی حالت کوآپ و طراحی‌های خود ارزش تکرار بالایی دارد.

بررسی بازی Super Mario 3D World + Bowser's Fury روی نینتندو سوییچ صورت گرفته است


منبع زومجی

Super Mario 3D World + Bowser's Fury

Super Mario 3D World جزو آن دسته از بازی‌های انحصاری نینتندو Wii U بود که کیفیت بالایی داشت، اما به‌خاطر محبوب نبودن این کنسول دستی، نتوانست آنطور که باید و شاید خودنمایی کند. نینتدو به مناسب ۳۵ سالگی مجموعه سوپر ماریو هدیه گرانقدری را در اختیار کاربران نینتندو سوییچ قرار داده است. محصولی که نه تنها بعد از گذشت هشت سال کهنه و قدیمی نشده، بلکه مراحل آن‌ همچنان تنوع بالایی دارد و بازیکنان را به‌چالش می‌کشد. همچنین بازی دارای یک محتوای اضافه‌تر به نام Bowser's Fury است که از نظر گیم‌پلی ساختاری کاملا مجزا دارد. شاید در آن المان‌هایی از Super Mario 3D World قرار داده شده باشد، اما استفاده متفاوت از این المان‌ها سبب شده تا بازیکن بتواند یک تجربه سرگرم کننده و هیجان‌انگیز دیگر را درکنار بازی اصلی کسب کند.
محمد صادق تواضعی

9.5

نقاط قوت

  • + ساختار متفاوت و جذاب Bowser's Fury نسبت به Super Mario 3D World
  • + ارزش تکرار بالای مراحل Super Mario 3D World به لطف حالت کوآپ و چالش‌های هر مرحله
  • + چشم نواز بودن بازی
  • + ترکیب بسیار خوب موسیقی‌های کلاسیک ماریو با مراحل بازی
  • + کارآمد بودن هریک از پاورآپ‌ها در گیم‌پلی بازی
  • + طراحی متنوع و متفاوت باس‌ فایت‌ها
  • + استفاده مناسب از ایده‌های Super Mario 3D World در جهان Bowser's Fury

نقاط ضعف

  • - عدم برقراری تعادل میان پاور‌آپ‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده