در میان انبوه بازی‌های جدیدی که به سبک آثار قدیمی ساخته می‌شوند، Cyber Shadow جزو بازی‌هایی است که حس‌وحال دوران طلایی NES را به‌شکلی تمام و کمال دارد؛ یک گیم‌پلی چالش‌برانگیز با پیکسل‌آرت تماشایی. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اخیرا شرکت‌ها و استودیو‌های زیادی سراغ ساخت بازی‌های رترو و قدیمی رفته‌اند و گویا ثابت کرده‌اند که بازی‌های دوبعدی و پیکسلی کماکان برای گیمرها جذاب است. با اینکه بیش از ۳۰ سال از پیدایش سبک سایداسکرول و اکشن می‌گذرد اما انگار بازیکنان از تجربه این نوع بازی‌ها خسته نمی‌شود و منتظر آثار بیشتر در این سبک هستند. به‌طور مثال می‌توان Celeste را مثال زد که با گرافیک پیکسلی و موسیقی ۸ بیتی خود توانست نظر بسیاری از منتقدان و گیمرها را به خود جذب کند.

یات کلاب پس از موفقیت شاول نایت همچنین به‌عنوان ناشر بازی‌های ویدیویی نیز به کار خود ادامه می‌دهد. یکی از بازی‌هایی که یات کلاب وظیفه انتشار آن را برعهده گرفته است، Cyber Shadow از استودیو مکانیکال هد است. اما سایبرشدو با اینکه در دوران به اصطلاح مدرن ساخته شده است اما با بازی‌های پیکسل آرتی که تاکنون بازی کردید فرق می‌کند. سایبرشدو یک بازی به معنای کلمه واقعی رترو است؛ طوری که فکر می‌کنید در حال تجربه یک بازی NES هستید.

تماشای ویدیو در یوتیوب

سایبرشدو را می‌توان ترکیبی از باز‌ی‌های نینجا گایدن، Shatterhand و کاگه روی NES دانست. با شروع بازی و دیدن جعبه‌های چشمک‌زن مانند روی زمین سریع یاد بازی شترهند (سول برین در ژاپن) میفتید. سازندگان طی مصاحبه‌ای که داشتند دقیقا چند بار به این موضوع اشاره کرده‌اند که برای ساخت این بازی به‌طور کامل از بازی‌های NES الهام گرفته‌اند.

نینجای Cyber Shadow به همراه ربات

در بازی Cyber Shadow شما هدایت یک نینجا روباتیک به نام Shadow را برعهده می‌گیرید که باید به نجات اعضای گروه نینجای خود در دنیایی خطرناک برود؛ دنیایی که تحت سلطه ماشین‌ها در آمده است. شما با پیدا کردن هر یک از اعضای گروه خود قابلیت‌های آن‌ها را به‌دست می‌آورید که در پشت سر گذاشتن مراحل به شما کمک می‌کنند.کنترل‌های بازی به طرز عجیبی فوق‌العاده طراحی شده‌اند و بازی در سریع‌ترین حالت به کلید‌هایی که فشار می‌دهید، پاسخ می‌دهد. در نتیجه می‌توانید به معنای واقعی کلمه حرکات سریع نینجایی در بازی پیاده کنید. خبری از لیز خوردن کاراکتر روی پلتفرم‌ها نیست و همه این موارد باعث شده است که یک روند پلتفرمینگ فوق‌العاده از سایبرشدو تجربه کنید.

کنترل‌ها به شکلی روان و بی‌نقص برای یک گیم‌پلی نینجایی و سرعتی طراحی شده است

بسیاری از بازی‌های به اصطلاح رترویی که در نسل‌ حال عرضه می‌شوند، مانند The Messenger ،برای اینکه مدت زمان گیم‌پلی طولانی‌تری داشته باشند به سیستم مترویدوینیا مجهز می‌شوند. اما در سایبرشدو خبری از بازگشت به ابتدای بازی و برداشتن آیتمی برای پیشرفت در بازی نیست و سازندگان پشت سر هم گیم‌پلی اکشن برای بازیکنان تدارک دیده‌اند. البته بازی به‌طور اختیاری سیستمی در بازی پیاده کرده است که می‌توانید به محیط‌های قبلی بازی هم سر بزنید تا بتوانید آیتم‌های مخفی را پیدا کنید.

پیکسل آرت سینماتیک Cyber Shadow

موضوعی که کمی شاید به گیم‌پلی بازی آسیب وارد کند، عدم وجود قابلیت نشستن کاراکتر بازی است. در بسیاری از مواقع درحالی‌که کاراکتر بازی با نشستن و یک ضربه می‌توانست از حملات دشمنان در امان بماند، اما باید ناچار در جای‌تان ثابت بمانید و حملات دشمنان را نوش جان کنید. حتی زمانی‌که دشمنی از قسمت پایین صفحه به شما حمله می‌کند، قابلیت نشستن می‌توانست به کاربر کمک کند که به‌راحتی با یک ضربه نشسته از خود دفاع کند. البته سازندگان هیت‌باکس ضربات شمشیر نینجا را طوری طراحی‌ کرده‌اند که پس از اجرای ضربه، قسمت قابل‌توجه‌ای از فضای جلوی نینجا را در بربگیرد. اما باز با این اوصاف زمانی‌که دشمنان از قسمت پایین صفحه به سمت شما حمله کنند، ضربه شمشیر نمی‌تواند از نینجا محافظت کند.

با پیشروی در بازی و شکست دادن باس‌ها، شما به ترتیب اعضای گروه نینجای خود را نجات می‌دهید و آن‌ها هم در قبال لطفی که به آن‌ها کرده‌اید قابلیتی به شما می‌دهند. این قابلیت‌ها به طرز استادانه‌ای در بازی طراحی شده‌اند. همان اندازه که این قابلیت‌ها به شما کمک می‌کند تا برخی از قسمت‌های بازی را راحت‌تر پشت سربگذارید اما بازی هر بار با اضافه کردن قابلیت به نینجا، از طرفی طراحی مراحل را به‌شدت سخت می‌کند.

نینجا Cyber Shadow در مرحله بارانی

اینجا موقعیت خوبی است که به موضوعی خیلی مهم اشاره کنیم. سایبرشدو به‌صورت تمام و کمال یک بازی سایداسکرول سخت و چالش برانگیز است؛ دقیقا همانند خیلی از بازی‌های NES. حتی بعضی اوقات بازی به اندازه‌ای سخت می‌شود که شروع به مقایسه کردن با آثار دیگر می‌کنید و به‌طور مثال می‌گویید در نینجا گایدن میخ‌های محیط صرفا دو یا سه خط از نوار سلامتی شما را از بین می‌بردند اما اینجا تنها کافی است که به موانع این‌چنینی اصابت کنید و مرگ نینجا را با یک انیمیشن بسیار زیبا تماشا کنید. این موضوع شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید؛ چرا که پس از پشت سر گذاشتن قسمت‌هایی از بازی و اگر حواستان لحظه‌ای جمع نباشد، برخورد با این میخ‌ها می‌تواند کار شما را تمام کند.

Cyber Shadow یک بازی‌ بی‌رحم و به‌شدت چالش‌برانگیز است

Cyber Shadow همانند منبع الهام خود یعنی Shatterhand ربات‌های کوچکی دارد که پشت سر شما پرواز می‌کنند و هر کدام قابلیت‌های مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ربات‌ها در بازی سایبرشدو نیز وجود دارند اما با کمی تفاوت. برخلاف منبع الهام خود، سایبرشدو این ربات‌ها را فقط در قسمت‌هایی از بازی در دسترس کاربران قرار می‌دهد. درواقع این ربات‌ها ساخته شده‌اند که قسمت‌های چالش‌برانگیز بازی را پشت سر بگذارید. درست حدس زدید، بازی باتوجه‌به مرحله یا موقعیتی که در آن قرار دارید، نوع مخصوصی از این ربات‌ها را تقدیم شما می‌کند. البته برخی از این ربات‌ها به‌صورت مخفی در گوشه کنار دنیای بازی وجود دارند که می‌توانید با کمی دقت پیدایشان کنید. در غیر این صورت در چکپوینت‌هایی که در بازی وجود دارد، می‌توانید با خرج کردن سکه این ربات‌ها را خریداری کنید. درواقع رویکردی که سازندگان در این راستا داشته‌اند واقعا جای ستایش دارد. سازندگان می‌توانستند در هر کدام از این چکپوینت‌ها، انواع مختلف ربات‌ها را برای خرید در دسترس قرار دهند، اما از این تصمیم خودداری کردند. چراکه این تصمیم می‌توانست به بالانس بازی صدمه وارد کند. موضوعی که در بازی Shatterhand دیده می‌شد.شما با کمی آزمون خطا می‌توانستید متوجه شوید که بهترین ربات کدام است و همیشه از آن استفاده می‌کردید.

مرحله پر از تیغ در Cyber Shadow

پیکسل آرت سایبرشدو شما را محو خودش می‌کند. از طراحی نینجای اصلی و دشمنان تا محیط‌های بازی، گرافیک هنری بازی قرار است کاری کند که به صفحه نمایشگرتان خیره شوید. وقتی از سازنده بازی در مصاحبه‌ای در مورد پیکسل‌آرت این بازی می‌پرسند، وی می‌گوید عبارت «پیکسل‌آرت» برای ما کمی غریب است چون ما به‌طور کلی آن را «گرافیک» بازی می‌دانیم. باتوجه‌به همین گفته سازنده می‌توان متوجه شد که سازندگان با چه رویکردی این بازی را طراحی کرده‌اند؛ هدف آن‌ها فقط ساخت یک بازی به سبک آثار NES تمام عیار برای پلتفرم‌های مدرن بود.

تنوع دشمنان بازی سایبرشدو بسیار بالا است؛ به‌طور مثلا بیایید فقط دشمن‌های پرنده را مثال بزنیم. در حالی‌که بیش از چندین نوع دشمن پرنده در بازی داریم اما رفتار هیچ‌کدام تکراری و قابل پیش‌بینی نیست. یکی از آن‌ها صرفا برای حمله به سمت شما می‌آید و نوع دیگری بیشتر از دست شما فرار می‌کند و دنبال موقعیتی می‌گردد که به شما حمله کند.

دیگر باتوجه‌به صحبت‌هایی که در بالا کردیم می‌توان حدس زد که سازندگان در بحث ساخت موسیقی Cyber Shadow چه آشی برای‌مان پخته‌اند. موسیقی ۸ بیتی فوق‌العاده هیجان‌انگیز و پرانرژی که شما را مثل یک نینجا وادار می‌کند موانع سر راه‌تان را با سرعت هرچه تمام پشت سر بگذارید و دشمنان را از بین ببرید.

بازی به قدری به آثاری که از آن‌ها الهام گرفته، وفادار است که حتی این موضوع در تنظیمات کنترلر بازی نیز دیده می‌شود. دقیقا مثل یک کنترلر NES شما یک کلید برای پرش و یک کلید برای ضربه زدن و کلید‌های جهت را دارید. برای استفاده از قابلیت‌های خود همانند نینجا گایدن کلاسیک باید همزمان از کلید‌های جهت و زدن کلید ضربه و دیگر ترفندهای کلاسیک روی کنترلر استفاده کنید. سازندگان برای قابلیت دویدن در همان ابتدا به شما آموزش می‌دهند که با زدن دوبار کلید جهت راست یا چپ می‌توانید بدوید. اما اینجا یک ارفاقی قائل شده‌اند به شما اجازه می‌دهند تنظیمات دویدن نینجا را روی یکی از کلید‌های شولدر اختصاص دهید.

باس فایت بازی Cyber Shadow

مراحل مختلفی در بازی وجود دارد که به بازیکان اجازه می‌دهد استراحت کوتاهی از هسته اصلی گیم‌پلی بازی داشته باشد. این مراحل شامل قسمت‌های اتواسکرول و غیره می‌شود. قسمت‌های اتوراسکرول به مراحلی گفته می‌شود که صفحه به‌صورت خودکار در حال حرکت است و شما صرفا باید از روی موانع بپرید یا دشمنان را از بین ببرید. مرحله‌ای که در ان هدایت یک موتور سیکلت هوشمند را برعهده می‌گیرید شاید کمی عذاب آور باشد؛ چرا که مدل موتور بیش از اندازه برای صفحه بزرگ است و هدایت آن سخت می‌شود. همانند همیشه یک سری موانع وجود دارد که در صورت برخورد با آن‌ها بازی را می‌بازید و باید از اول شروع کنید. از طرفی یک سری مرحله در بازی وجود دارد که به اصطلاح باید یک سیستم را هک کنید. لول دیزاین و پیکسل آرت این مراحل به قدری متفاوت و جالب ساخته شده است که به‌تنهایی می‌تواند یکی از قسمت‌های سرگرم کننده و البته چالش‌برانگیز بازی به حساب آید.

در مجموع، اگر طرفدار بازی‌های اکشن پلتفرمر دوبعدی و بازی‌های رترو هستید باید حتما Cyber Shadow را بازی کنید. یک سایداسکرول بسیار چالش‌برانگیز با مراحل مختلف و ارزش تکرار بالا. میخ‌هایی که در بازی وجود دارند شاید در قسمت هایی از بازی برای عده‌ای عذاب آور شود، اما از طرفی پلتفرمینگ و گیم‌پلی آن به قدری روان طراحی شده که مشکلات ریز را فراموش می‌کنید. کیفیت ساخت بازی سایبرشدو به‌اندازه‌ای بالا است که امکان ندارد پس ۱۰-۱۲ ساعت تجربه بازی و تمام کردن آن، دل‌تان نخواهد دوباره از اول بازی را تجربه کنید. بازی سایبرشدو یک بازی کاملا سرعتی و هیجان‌انگیز با ارزش تکرار بسیار بالاست.

بازی Cyber Shadow براساس نسخه کامپیوتر بررسی شده است.


منبع زومجی

Cyber Shadow

Cyber Shadow را می‌توان ترکیبی فوق‌العاده از بهترین بازی‌های دوران طلایی NES مثل نینجا گایدن، Shatterhand و Kage دانست. کنترل‌های سایبر شدو به طرز عجیبی روان و حساس طراحی شده‌اند تا حین هدایت کاراکتر، حس نینجا بودن به بازیکن القا شود. سایبرشدو همانند بازی‌هایی که از آن‌ها الهام گرفته است، به شدت چالش‌برانگیز و سخت است البته از طرفی موانع مرگباری که در بازی وجود دارند، شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید. باز با این حال، پیکسل آرت و موسیقی ۸ بیتی بی‌نظیر بازی شما را مستقیم به دوران بازی‌های قدیمی و رترو می‌برد.
آراییس نظریان

9

نقاط قوت

  • + کنترل‌های روان و بی‌نقص
  • + موسیقی ۸بیتی پرانرژی و بی‌نظیر
  • + پیکسل آرت فوق‌العاده و رنگ آمیزی چشم‌نواز محیط‌ها
  • + گیم‌پلی سرعتی
  • + طراحی استادانه سیستم چکپوینت
  • + تنوع بالای ربات‌های همراه
  • + ارزش تکرار به شدت بالا

نقاط ضعف

  • - موانع مرگبار بازی می‌توانند گاهی آزاردهنده باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده