عرضه‌ی دوباره‌ی بازی «اسکات پیلگریم» با آن گیم‌پلی شدیدا سرگرم‌کننده و جلوه‌های صوتی/بصری خاطره‌انگیزش، یک فرصت تازه برای اشخاصی است که پیش‌تر، از تجربه‌ی این محصول باکیفیت شرکت یوبیسافت باز مانده بودند. همراه بررسی زومجی باشید.

فیلم «اسکات پیلگریم دربرابر دنیا» (Scott Pilgrim vs the World) به کارگردانی ادگار رایت، محصول سال ۲۰۱۰ میلادی است. فیلمی که با اقتباس از مجموعه‌ کامیک «اسکات پیلگریم» ساخته شد و توانست توجه بینندگان پرتعدادی را جلب کند. سناریوی این فیلم، به‌خوبی درگیری‌ها و چالش‌های عاطفی کاراکتر اسکات را، که احتمالا خیلی از ما گیمرها و نردها می‌توانیم با او هم‌ذات‌پنداری کنیم، به‌تصویر می‌کشد. مکمل این قضیه، زد و خوردهای اثر هستند که ضمن بهره‌ بردن از کوریوگرافی خاص و هیجان‌انگیز، از طرق مختلف به ویدیوگیم‌های رترو ادای احترام می‌کنند. تمامی این موارد در کنار هم، ضمن تولید یک فیلم بسیار جذاب که افراد پرتعدادی آن را دوست داشتند، موجب شد تا توجه کمپانی یوبیسافت هم به آن جلب شود تا شاهد تولید یک اقتباس ویدیوگیمی از اسکات پیلگریم باشیم.

اقتباس اسکات پیلگریم برعکس عموم اقتباس‌های «سینما به ویدیوگیم»، به‌شدت موفق هم ظاهر شد. بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game یک تجربه‌ی بیت ام آپ (Beat em up) ۲ بعدی و شدیدا سرگرم‌کننده است که سال ۲۰۱۰ منتشر شد و نظر گیمرها و منتقدین را به خود جلب کرد. حالا پس از گذشت حدود ۱۱ سال از نشر این بازی، کمپانی یوبیسافت به همراه شرکت لیمیتد ران گیمز (Limited Run Games) تصمیم گرفتند تا این اثر را دوباره عرضه کرده و آن را برای نسل هشتم از مدیوم گیم، پورت کنند. همراه زومجی و این بررسی باشید تا به Scott Pilgrim vs the World: The Game نگاهی دوباره بیندازیم و ببینیم که آیا در سال ۲۰۲۱ میلادی، همچنان می‌توانیم از تجربه‌ی این بازی ۱۵ دلاری لذت ببریم و برایش از وقت و جیبمان هزینه کنیم یا نه؟

تماشا در یوتیوب

بازی اسکات پیلگریم با تکیه به بنیان داستانی منبع اقتباسش یعنی فیلم Scott Pilgrim vs the World، مراحل و اسکلت روایی خودش را بنا می‌کند. ماجرای بازی اسکات پیلگریم در «شکست دادن لیگ عُشاقِ پلید!!» خلاصه می‌شود. شما در این بازی باید هر ۷ شخص مد نظر که از کاراکترهای شرور فیلم بودند را، در پایان هر مرحله و در قالب یک باس‌فایت، شکست بدهید. بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game یک اثر «بزن برو جلو»ی ۲ بعدی و شدیدا سر راست است که تکلیفش را با گیمر مشخص می‌کند و قرار نیست بازگوکننده‌ی یک ماجرای پیچیده باشد. این بازی همچنین هرگز تک تک صحنه‌های فیلم را موبه‌مو در مسیر گیمر قرار نمی‌دهد و صرفا با آفرینش ۷ مرحله‌ی سرگرم‌کننده، تقابل اسکات با آن ۷ شخصی که پیش‌تر عاشق رامونا بودند را بازآفرینی می‌کند.

گیم‌پلی بازی حدود ۳ تا ۴ ساعت (بسته به انتخاب درجه‌ی سختی و سرعت پیشرفت در مراحل اثر) وقت گیمر را طلب می‌کند. همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد، هر یک از مراحل بازی به یکی از ۷ باس‌ مختلف که در اثر حاضر هستند، ختم می‌شود. نکته‌ی اصلی بازی اما، مسیری است که در پایان آن، یک «باس» انتظارتان را می‌کشد. بازیکنان قبل از شروع هر مرحله، این اختیار را دارند تا از میان شخصیت‌هایی مثل اسکات، کیم، والاس، رامونا، نایوز و بیشتر، یک کاراکتر را انتخاب کنند. هر کدام از این شخصیت‌ها، سبک مبارزه‌ی خاص خود را دارد و به ارزش تکرار اثر، می‌افزاید. مخصوصا که اگر با کاراکتر مورد نظر خود بیشتر و بیشتر بازی را پیش ببرید، سطح او بالاتر می‌رود و می‌تواند حرکات تازه‌تری را روی دشمنان خود پیاده کند. مانند اکثر بازی‌های Beat em up موجود، در این بازی هم می‌توانید تمام روند گیم‌پلی را به‌صورت چند نفره (آنلاین/لوکال) جلو ببرید. حقیقتش را بخواهید، تجربه‌ی چندنفره‌ی بازی‌های بیت ام آپ همیشه بهترین انتخاب ممکن برای بازی کردن چنین آثاری است. پس برای Scott Pilgrim vs the World: The Game هم به شما توصیه می‌کنیم تا با یک همراه مثل خواهر، برادر یا یکی از دوستان خود، سراغ این بازی بروید تا چند ساعت مملو از هیجان و خنده را تجربه کرده باشید.

تصویری از مبارزه اسکات پیلگریم در یک رستوران در بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game

بعد از گذشت ۱۰ سال، بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game آن گیم‌پلی سرحال و سرگرم‌کننده را حفظ کرده است

روند کلی بازی، به‌شدت سرگرم‌کننده و چالشی است. بازی حتی در آسان‌ترین درجه‌ی سختی نیز تمامی مهارت‌های شما را به چالش می‌کشد. از مشت و لگد و استفاده از مهارت ویژه‌ی کاراکتر گرفته تا بهره‌گیری از مواردی که نقشه‌ی بازی در سر راه شما قرار می‌دهند، مواردی مثل بهره‌گیری از چوب، چماق، سطل زباله و بیشتر، همه در کنار هم یک تجربه‌ی مبارزه‌ای (بیت ام آپ) بسیار سرگرم‌کننده را برایتان می‌سازند. مراحل بازی تنوع بسیار خوبی دارند. از متنوع بودن دشمنان گرفته تا شکل‌های مختلفی از چالش‌های محیطی که در هر مرحله با آن‌ها مواجه می‌شوید، کاری می‌کنند تا تجربه‌ی بازی برایتان کسل‌کننده نشود.

البته زمان‌هایی هم پیش می‌آید که با ضعف در طراحی مرحله روبه‌رو می‌شویم. گاهی اوقات برخی مراحل آنقدر در استفاده از یک تکنیک چالش‌سازی (مثلا موانع متحرک یا پر کردن یک خیابان از دشمنان مختلف که صرفا برای پر کردن زمان بازیکن آنجا جایگذاری شده‌اند) زیاده روی کرده‌اند که متاسفانه حس یکنواختی را به گیمر انتقال می‌دهند. برخی از مراحل بازی هم بسیار کوتاه هستند و در طی تجربه‌ی آن‌ها، می‌توان عدم خلاقیت تیم طراحی مرحله را حس کرد. البته که این موارد، به دفعات بسیار کم در سر راه گیمر قرار می‌گیرند و هرگز تجربه‌ی کلی اثر که شدیدا سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز است را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. علاوه بر کاراکترهای مختلفی که ارزش تکرار اثر را بالا می‌برند، گیمرها می‌توانند بازی را در مادهای مختلف مثل ماد «باس‌ران»، ماد Zombies و ماد Dodgball پیش ببرند.

تصویری از مبارزه اسکات پیلگریم با یک باس در بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game

بازی Scott Pilgrim vs the World با وجود اینکه ۱۰ سال از انتشارش می‌گذرد اما، همچنان از منظر ارائه‌ی جلوه‌های صوتی و بصری، یک اثر روح‌نواز و خاطره‌انگیز است. بازی نام‌برده همچون فیلم اسکات پیلگریم، یک ادای احترام به تمامی بازی‌های رتروی کلاسیک است و این موضوع در جلوه‌های تصویری/شنیداری بازی، کاملا نمود پیدا کرده است. از نقشه‌ی مینیاتوری و زیبای تورنتو گرفته تا تمامی نقشه‌هایی که بازی در آن‌ها جریان پیدا می‌کند، همگی با حال‌وهوای آثار رترو طراحی شده‌اند. نقشه‌هایی بسیار پرجزئیات که خیره شدن به گوشه‌گوشه‌ی آن، نکات جذابی را برایتان پدیدار می‌کند. مکمل این تصاویر، صداگذاری‌ها و موزیک‌های بازی هستند که دقیقا آن حس‌وحال کلاسیک را برایتان موبه‌مو، بازآفرینی می‌کنند. از افکت‌های صوتی منوها و صدای رضایت‌بخش سکه گرفتن یا مشت‌ولگد زدن گرفته تا موزیک‌های گوش‌نواز بازی که قطعات پخش‌شده در فیلم را با حال‌وهوای ۱۶ بیتی ترکیب می‌کند، همه برای غرق کردن شما در دنیای این اثر، کنار هم آمده‌اند.

یوبیسافت با عرضه‌ی دوباره‌ی این بازی، یک‌سری باگ فنی تازه را به آن اضافه کرده که احتمالا با یک آپدیت، آن‌ها را برطرف کند

شاید باورتان نشود اما بازی Scott Pilgrim vs the World همچنان از مشکلات فنی که پیش‌تر در بازی‌های سال ۲۰۲۰ یوبیسافت دیدیم، رنج می‌برد. شاید آن زمان که مشغول نوشتن بررسی Immortals Finix Rising بودم کمی با شک و تردید جمله‌ی "مشکلات فنی همچنان در DNA آثار یوبیسافت قرار دارند" را نوشتم اما، پس از تجربه‌ی بازی اسکات پیلگریم، دیگر به این جمله ایمان آوردم! بازی Scott Pilgrim vs the World از مشکلات فنی اعم از کرش‌های عجیب و غریب و صدالبته، باگ‌های «رابط کاربری» رنج می‌برد. برای شخصی که تا به‌امروز از PTSD ناشی از صفحه‌ی آبی کرشِ ۲ بازی «‌واچ‌دایز لیجن» و «اسسینز کرید والهالا» رنج می‌برد، کرش کردن‌های اسکات‌ پیلگریم و هویدا شدن دوباره‌ی آن صفحه‌ی آبی لعنتی، حکم نمک رو زخم را اجرا می‌کند.

تصویری از کاراکتر کیم در محیط برفی بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game

شما برای اینکه بتوانید بازی اسکات پیلگریم را به‌صورت ۲ نفره تجربه کنید، هرگز نمی‌توانید از داخل منوی اصلی بازی این کار را انجام دهید چرا که بازی دقیقا زمانی که ۲ کاراکتر را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید وارد گیم‌پلی شوید، شما را به بیرون پرتاب می‌کند ! و برای بازی ۲ نفره به صورت لوکال، ابتدا باید به‌صورت تک‌نفره وارد بازی شوید و سپس، با اتصال کنترلر دوم به بازی، بازیکن همراه خود را به جریان گیم‌پلی اضافه کنید. باگ‌های رابط‌ کاربری اثر هم در نوع خود جالب هستند. به‌این شکل که از منوی استارت گرفته تا منوهای گیم‌پلی مثل منوی خرید از یک فروشگاه، بازی بدون اینکه چیزی به شما بگوید، نحوه‌ی کارکرد دکمه‌ها را تغییر می‌دهد و مثلا، اگر در فروشگاه‌های بازی دکمه‌ی پیش‌فرض برای خرید آیتم، «ضربدر» باشد، شما باید دکمه‌ی «دایره» را فشار دهید تا خرید انجام شود! چرا که «ضربدر» به‌شکلی تعجب‌برانگیز، غیرفعال می‌شود!

گاهی اوقات هم پیش می‌آید که برخی از دشمنان یک استیج، لود نمی‌شوند و برای پیشرفت در بازی، یک بار دیگر باید از اول مرحله را لود کنید بلکه با رسیدن به استیج نام‌برده، شانس داشته باشید تا دشمنان همگی لود شوند، آن‌ها را شکست بدهید و مرحله را جلو ببرید! گرافیک بازی از منظر هنری همچنان عالی و چشم‌نواز است اما از نظر فنی،‌ ایرادهایی دارد که احتمالا نسخه‌ی اورجینال که ۱۰ سال پیش منتشر شد، آن‌ها را نداشت.

جلوه‌های صوتی و بصری اثر، هم‌چنان روح‌نواز و خاطره‌انگیز هستند

برای نتیجه‌گیری، می‌توان گفت که عرضه‌ی دوباره‌ی بازی اسکات پیلگریم در سالی که فیلم Scott Pilgrim vs the World در آن تولد یازده سالگی خود را جشن خواهد گرفت، اقدامی کاملا موفقیت‌آمیز از سوی یوبیسافت و شرکت لیمیتد ران گیمز بوده است. اثری که پس از یازده سال، هم از منظر گیم‌پلی آن تازگی، نشاط و سرگرم‌کنندگی سابق را دارد و هم از منظر آفرینش صوتی و بصری، همچنان خاص، روح‌نواز و خاطره‌انگیز است. اگر از عاشقان ژانر بیت ام آپ هستید یا مثل من در آن دسته از افرادی قرار می‌گیرید که از تجربه‌ی تماشای فیلم Scott Pilgrim vs the World لذت وافری را کسب کرده‌اند، در تجربه‌ی بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game ذره‌ای تردید نکنید.

بررسی Scott Pilgrim vs the World: The Game روی کنسول پلی استیشن 4 صورت گرفته است. کد بازی توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Scott Pilgrim vs the World: The Game

عرضه‌ی دوباره‌ی بازی اسکات پیلگریم طی سالی که فیلم Scott Pilgrim vs the World در آن تولد یازده سالگی خود را جشن خواهد گرفت، اقدامی کاملا موفقیت‌آمیز از سوی یوبیسافت و شرکت لیمیتد ران گیمز بوده است. اثری که پس از یازده سال، هم از منظر گیم‌پلی آن تازگی، نشاط و سرگرم‌کنندگی سابق را دارد و هم از منظر آفرینش صوتی و بصری، همچنان خاص، روح‌نواز و خاطره‌انگیز است. اگر از عاشقان ژانر بیت ام آپ هستید یا در آن دسته از افرادی قرار می‌گیرید که از تجربه‌ی تماشای فیلم Scott Pilgrim vs the World لذت وافری را کسب کرده‌اند، در تجربه‌ی بازی Scott Pilgrim vs the World: The Game ذره‌ای تردید نکنید.
علی گودرزی

8

نقاط قوت

  • + ارزش تکرار بالا
  • + گیم‌پلی چالشی و متنوع
  • + صداگذاری و موسیقی بسیار خوب
  • + جلوه‌های دیداری خاطره‌انگیز و روح‌نواز
  • + وجود یک تعادل مناسب مابین اقتباس از کامیک و فیلم

نقاط ضعف

  • - ساختار نه‌چندان خوب برخی مراحل
  • - ایرادات فنی مثل مشکل در رابط کاربری، ناقص اجرا شدن مراحل و کرش کردن‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده