بازی Immortals Fenyx Rising با کنار هم گذاشتن عناصر امتحان‌پس‌داده و آشنا از سبک Open World، یک ماجراجویی فانتزی و بسیار سرگرم‌کننده را برای بازیکن ترتیب می‌دهد که تجربه‌اش، هرگز خالی از لطف نیست و تجربه‌ نکردن آن، هرگز با از دست دادن یک ساخته‌ی شگفت‌انگیز، مترادف نخواهد بود. همراه بررسی زومجی باشید.

شرکت یوبیسافت یکی از پرکارترین شرکت‌های بازی‌سازی در میان استودیوها و ناشرهایی بود که در نسل هشتم از سرگرمی‌های ویدیویی فعالیت می‌کردند. بدون ذره‌ای اغراق، می‌توان گفت که بدون فعالیت شرکت یوبیسافت طی هشتمین نسل از ویدیوگیم، تعداد بالایی از بازی‌های اکثرا با کیفیت این نسل را از دست داده بودیم. به‌هرحال با بالا رفتن انتظار بازیکنان از بازی‌های ویدیویی، استودیوهای بازی‌سازی باید بیشتر از قبل روی تولید محصولات خود انرژی می‌گذاشتند تا بتوانند اثری راضی‌کننده را در دسترس گیمرها قرار دهند. همین موضوع باعث شد تا پروسه‌ی تولید یک بازی ویدیویی در نسل ۸، سخت‌تر و طولانی‌تر از همیشه باشد. شرکت یوبیسافت اما به‌صورت سالانه، بازی‌های پرتعداد و اکثرا سرگرم‌کننده‌ را روانه‌ی بازار کرد. مخصوصا امسال که با ساخته‌هایی بسیار باکیفیت یعنی Watch Dogs Legion و AC: Valhalla سراغ گیمرها آمده است.

آخرین اثر بزرگ یوبیسافت در سال ۲۰۲۰ اما، یک بازی کاملا جدید است. اثری که برخلاف عادت یوبیسافت مبنی بر ادامه دادن مجموعه‌های نام‌آشنای خود مثل سری «اسسینز کرید» یا «واچ‌داگز»، کاملا تازه‌نفس است و احتمالا قرار است آغازکننده‌ی یک سری جدید باشد. بازی Immortals: Fenyx Rising به‌عنوان آخرین مخلوق AAA این شرکت در سال ۲۰۲۰ و از آخرین مصنوعات نسل هشتمی این شرکت (درکنار فارکرای 6) به‌حساب می‌آید. در نتیجه، هر چقدر هم که کمپین تبلیغاتی این بازی نسبت به غول‌هایی همچون والهالا یا واچ‌داگز لیجن کم‌سروصداتر بود، اما هرگز نمی‌تواند حساسیت و اهمیت آن را کاهش بدهد. مخصوصا که این بازی در شعبه‌ی کبک شرکت یوبیسافت توسعه‌ پیدا کرده‌ است؛ همان تیمی که بازی‌هایی شدیدا موفق مثل AC: Blackflag یا Assassin's Creed Odyssey در کارنامه‌اش برق می‌زنند! پس بدون لحظه‌ای درنگ، بیایید سراغ بررسی Immortals: Fenyx Rising برویم و ببینیم که این بازی کاملا جدید، چطور قرار است بخشی عظیم از حکایت شرکت فرانسوی در نسل هشتم را به‌نتیجه برساند.

تماشای بررسی ویدیویی در یوتیوب

داستان بازی Immortals: Fenyx Rising پیرامون یورش یک تایتان شرور با نام تایفون پیش می‌رود. تایفون، خطرناک‌ترین تایتان ساکن در سرزمین المپ است و حالا با شکل دادن به یک شورش عظیم، قصد دارد تمامی خدایان یونان باستان را در بند بکشد؛ و در این امر هم تقریبا موفق می‌شود. او با به زنجیر کشیدن چند تن از خدایان یونان، عرصه را بر پرومتئوس و زئوس تنگ می‌کند. آن‌ها حالا باید به‌دنبال یک منجی بگردند تا با آزاد کردن خدایانی که اسیر تایفون شده‌اند، تمامی رب‌النوع‌های یونانی را بر علیه این موجود پلید، به‌صف کند و دنیا را نجات دهد.

داستان بازی خودش را بیش از حد جدی نمی‌گیرد و می‌داند که در قالب یک بازی ویدیویی، ضمن روایت داستانی جذاب، می‌خواهد بهانه‌ای باشد که شما ساعت‌ها سرگرم شوید. و به‌خوبی هم از پس این وظیفه برمی‌آید

ناجی خدایان المپ اما کسی نیست جز فینیکس (Fenyx) که همان شخصیت تحت کنترل گیمر است. کاراکتری که از یک کشتی به‌گل نشسته،‌ سربرمی‌آورد و با نجات دادن تک تک خدایان یونان، حماسه‌ساز می‌شود. در بازی این انتخاب را دارید تا از ظاهر و جنیست گرفته تا نوع صدا و تمامی این موارد را برای فینیکس تعیین کنید. در طول داستان Fenyx Rising، با خدایان متنوعی روبه‌رو می‌شوید. از هرمس و آفرودیت گرفته تا آشیل و بیشتر، همگی در بازی حاضرند و به‌ماجراجویی شما اضافه می‌شوند. کاراکترهایی که پرداخت خوبی هم دارند و داستان بازی را بسیار جذاب می‌کنند. در صحبت پیرامون کاراکترهای این بازی نباید ۲ شخصیت زئوس و پرومتئوس را فراموش کرد. شخصیت‌هایی که داستان بازی را روایت می‌کنند و تیکه‌پرانی‌ها و طنزپردازی‌هایشان به‌اندازه‌ای ظریف و به‌موقع است که همیشه شما را سرحال می‌آورد. کاراکترهایی که در طنازی‌های خود، حتی نوع گیم‌دیزاین و سرعت پیشروی در داستان بازی‌های یوبیسافت را هم زیر سؤال می‌برند و حسابی شما را می‌خندانند. داستان بازی خودش را بیش از حد جدی نمی‌گیرد و می‌داند که در قالب یک بازی ویدیویی، ضمن روایت داستانی جذاب، می‌خواهد بهانه‌ای باشد که شما ساعت‌ها سرگرم شوید و به‌خوبی هم از پس این وظیفه برمی‌آید.

قهرمان بازی Immortals Fenyx Rising درحال تماشای غروب خورشید

گیم‌پلی Fenyx Rising تجربه‌ای اعتیادآور و بسیار سرگرم‌کننده را به‌بازیکن خود پیشکش می‌کند

عنصری که Immortals: Fenyx Rising را به یک تجربه‌ی بسیار سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل می‌کند؛ گیم‌پلی بسیار خوش‌ساخت بازی است. در همین ابتدای کار بگذارید بگویم که بله. درست حدس زده‌اید. بازی Immortals: Fenyx Rising به‌شدت از بازی Legend of Zela: Breath of the Wild و نسخه‌های اخیر سری اسسینز کرید الگو گرفته‌ است. الگو برداری‌هایی که با وجود موفقیت‌آمیز بودن، سایه‌ی سنگینی روی این بازی انداخته‌اند و اگر به‌عنوان مثال، ۲ هفته‌ی گذشته این بازی‌های نام‌برده رو تجربه کرده باشید و سپس به سراغ Immortals: Fenyx Rising بروید، کاملا در ذوق شما می‌خورد. چرا که الگو گیری یوبیسافت از این آثار، بسیار ساده و مستقیم انجام شده و تیم تولید «ایمورتالز»، صرفا با جمع‌آوری المان‌های امتحان‌پس داده در این بازی‌ها، سعی کرده تا تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده را خلق کند و در این راه کاملا موفق است.

جدا از این قضیه که در ابتدا باید به آن اشاره می‌شد، مکانیک‌های گیم‌پلی بازی بسیار خوب کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌خوبی شما را سرگرم می‌کنند. فعالیت در دنیای بازی به کاوش در جهان، انجام دادن فعالیت‌های جانبی و پرداختن به مأموریت‌های اصلی خلاصه می‌شود. مأموریت‌های اصلی بازی، طراحی خوبی دارند و ضمن ایجاد حس پیشرفت، به تکرار نمی‌افتند. فعالیت‌های فرعی موجود در دنیای بازی نیز تنوع خوبی دارند. نکته‌ی خوبی که پیرامون نقشه‌ی بازی وجود دارد، این است که هیچ کدام از فعالیت‌ها و اسرار خود را با علامت‌های مختلف (مثل علامت سؤال) برای بازیکنش رو نمی‌کند. این گیمر است که باید با چشمان خود دنبال موارد مختلف بگردد و به سراغشان برود. موردی که باعث درگیر شدن بیشتر بازیکن با موارد محیطی می‌شود و میزان اعتیادآور بودن تجربه‌ی اثر را بالا می‌برد.

قهرمان بازی Immortals Fenyx Rising در حال مبارزه با تیر و کمان

تکیه‌ی بیش از اندازه‌ی طراحان بازی به استفاده از مکانیک‌های موفق سری زلدا و سری جدید اسسینز کرید، تو ذوق گیمر می‌زند

مورد دیگری که بازی را به یک تجربه‌ی اعتیادآور بدل می‌کند، پاداش‌های بسیار خوبی است که فعالیت‌های جانبی برای بازیکنان در نظر می‌گیرند. از سلاح‌های جدید گرفته تا منابع مختلف، همه را با انجام فعالیت‌های جانبی به‌دست می‌آورید. فعالیت‌هایی که هم به‌نسبت خیلی خوبی باتوجه‌به حجم نقشه، جای‌گذاری شده‌اند و هم اینکه با یک نسبت خیلی خوب باتوجه‌به درجه‌ی سختی، به زحمات گیمر پاداش می‌دهند.

موردی که شاید نه‌چندان برای گیمرها جذاب باشد؛ این است که به جز خط داستانی، بازی مأموریت‌های فرعی داستان‌محور خاصی را پیش‌پای بازیکن قرار نمی‌دهد و به‌جز مسیر داستانی، گیمر ماجرای خاصی را در این دنیا برای دنبال کردن پیدا نمی‌کند. موردی که نسبت به پتانسیل بسیار بالای دنیای اثر، کمی ناامیدکننده است.

گیمرها با پیشروی در بازی و به‌دست آوردن امتیازهای مختلف، می‌توانند کاراکتر خود یعنی «فینیکس» را ارتقاء بدهند. ارتقاء‌هایی که به‌طور مستقیم در ۲ بخش پلتفرمینگ و مبارزات تأثیرگذار هستند. از منظر مبارزات، بازی غنا و عمق بسیار خوبی دارد. تیم یوبیسافت کبک با تجربه‌ی تولید سیستم کامبت بازی‌هایی مثل اسسینز کرید بلک فلگ، سیندیکیت و آدیسی، مهارت بالایی در امر طراحی کامبت سیستم دارد و در این بازی، به‌بهترین شکل ممکن از وظیفه‌ی خود برآمده است. در زمینه‌ی پلتفرمینگ اما، بازی مثل یک اثر پلتفرمر بسیار باکیفیت عمل می‌کند.

قهرمان بازی Immortals Fenyx Rising در حال مبارزه

پلتفرمینگ، مبارزات و صدالبته، معماها، بسیار خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده طراحی شده‌اند

مخصوصا در Vaultها و Riftها که با یک‌سری معما طرف هستیم، سیستم پلتفرمینگ بازی نقش خودش را نشان می‌دهد. معماهای بازی ساختار بسیار خوبی دارند و جوهره‌ی سیستم‌های حاکم بر حل آن‌ها، سبک خاص «گیم‌دیزاین سیستمی» است. حالا این به چه معنی است؟ بازی Immortals: Fenyx Rising دارای یک موتور فیزیک بسیار عالی است و سازندگان بازی با الگو گرفتن از سری زلدا، معماهای بازی را کاملا با محوریت فیزیک اشیا طراحی کرده‌اند. همین موتور فیزیک قدرتمند، کاری کرده تا سیستم‌های تعریف شده در بازی، بسیار خوب به تک تک کنش‌های گیمر، واکنش نشان بدهند و هیچ چیزی از پیش تعیین‌شده نباشد. به‌همین منظور، بازیکن می‌تواند با بهره‌گیری از قدرت خلاقیت، کارهایی را انجام بدهد که همگی به‌هوش و ذهنیت او بستگی دارند؛ نه اجباری از سوی سیستم‌های تعریف‌شده‌ای که در دل طراحی مراحل بازی جاسازی شده‌اند. این نگرش از بازی‌سازی به‌شکلی عالی در بازی Breath of the Wild پیاده‌سازی شده بود و Immortals: Fenyx Rising هم به‌دنبال نینتندو، بسیار خوب توانسته چنین موردی را اجرا کند.

در کل می‌توان گفت با وجود الگوبرداری مستقیم یوبیسافت از بازی‌هایی همچون سری جدید اسسینزد کرید و زلدا در امر طراحی  و سازمان‌دهی گیم‌پلی Immortals: Fenyx Rising، و با وجود اینکه «رایزینگ فینیکس» هرگز مورد جدیدی را قرار نیست به بازی‌های هم‌سبک خود اضافه کند؛ همچنان کاملا بی‌ادعا و عالم بر هدف خود که سرگرم‌کنندگی است، یک تجربه‌ی جهان-باز بسیار خوب و سرگرم‌کننده را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که ساعت‌ها از تجربه‌اش می‌توانند لذت ببرند.

قهرمان بازی Immortals Fenyx Rising درحال تماشای طلوع خورشید

جلوه‌های صوتی و بصری بازی روح‌نواز هستند. مشکلات فنی همچنان در DNA بازی‌های یوبیسافت قرار دارند و Fenyx Rising از این قاعده مستثنی نیست

از منظر جلوه‌های صوتی و بصری، با ساخته‌ای بسیار باکیفیت از یوبیسافت طرفیم. ابتدا سراغ جلوه‌های شنیداری برویم. بازی از منظر دوبلاژ و جلوه‌های موسیقیایی، عالی است. دوبله‌ی کاراکترها مخصوصا شخصیت‌های پرومتئوس، زئوس، هرمس و فینیکس، عالی هستند و با طنازی‌های خود حسابی شما را سرحال می‌آورند. بازی از منظر موسیقی هم به‌شدت قوی است. مخصوصا در لحظاتی که حال‌وهوای اثر وارد فضای حماسی و اساطیری یونانی می‌شود.

از نظر جلوه‌های گرافیکی نیز با یک اثر کم‌ایراد طرف هستیم. Immortals: Fenyx Rising بدون اغراق، کم‌باگ‌ترین بازی یوبیسافت در سال جاری است. اما متاسفانه همچنان ایرادهایی اذیت‌کننده مثل کرش‌ها و فریز شدن‌ها در بازی رخ می‌دهند و تجربه‌ی گیمر را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهند. به هرحال از هیچ‌یک از ما گیمرها، پنهان نیست که باگ و ایرادات فنی، حالا بخشی از DNA ساخته‌های یوبیسافت هستند اما خوشبختانه، Fenyx Rising از این منظر، آنقدرها هم به پدربزرگان خود مثل واچ‌داگز و اسسینز کرید شباهت ندارد!

 از دیدگاه هنری اما، Fenyx Rising نه یک تجربه‌ی خوب یا عالی، بلکه یک اثر فوق‌العاده است. این بازی بدون شک یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین ساخته‌های چند سال اخیر یوبیسافت به‌شمار می‌رود. موتور گرافیکی Anvil برای این بازی با یک‌سری تغییرات خاص مواجه شده و خروجی نهایی‌ آن، مثل یک قطعه‌ی موسیقی زیبا است که تنها چشم‌ها می‌توانند از آن لذت ببرند. در کل بازی از منظر هنری که عالی است اما از نظر فنی هم با ایراداتی که دارد، همچنان یکی از کم‌ایرادترین بازی‌های یوبیسافت به‌حساب می‌آید.

قهرمان بازی Immortals Fenyx Rising درحال لوت کردن آیتم

Immortals: Fenyx Rising یک بازی بی‌ادعا است. اثری که قرار نیست مورد جدیدی را به سبک بازی‌های اوپن‌ورلد/تاریخی - حماسی - فانتزی اضافه کند و هرگز هم در مسیر عملی کردن چنین مهمی، قدم برنمی‌دارد؛ چون چنین کاری هم قرار نیست انجام بدهد و می‌داند که می‌خواهد ازطریق ترکیب یک‌سری المان امتحان‌پس داده‌ی موجود در بازی‌های موفق این ژانر، ساعت‌هایی سرگرم‌کننده را برای گیمر خود، به‌ارمغان بیاورد و در این امر هم موفق می‌شود. تیم یوبی‌سافت کبک با الگو گرفتن از بازی‌های موفق سبک جهان - آزاد و ترکیب عناصر موفق آن‌ها، دست به تولید اثری زده که تولد یک مجموعه‌ی جدید و پرپتانسیل را نوید می‌دهد. مجموعه‌ای که به‌زودی، یکی از نقاط محوری ساخته‌های یوبیسافت و یکی از ستارگان درخشان آسمان این شرکت تبدیل خواهد شد. اگر از طرفداران بازی‌های اکشن - جهان‌باز و فانتزی با المان‌های نقش‌آفرینی هستید، تجربه‌ی Immortals: Fenyx Rising کاملا ارزش وقت و هزینه‌ی شما را دارد.

بررسی Immortals: Fenyx Rising روی کنسول پلی استیشن 4 صورت گرفته است. کد بازی توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

Immortals: Fenyx Rising

Immortals: Fenyx Rising یک بازی بی‌ادعا است. اثری که قرار نیست مورد جدیدی را به سبک بازی‌های اوپن‌ورلد/تاریخی - حماسی - فانتزی اضافه کند و هرگز هم در مسیر عملی کردن چنین مهمی، قدم برنمی‌دارد. بازی می‌خواهد از طریق ترکیب یک‌سری المان امتحان‌پس داده‌ی موجود در آثار موفق این ژانر، ساعت‌هایی سرگرم‌کننده را برای گیمر خود، به‌ارمغان بیاورد و در این امر هم موفق می‌شود. تیم یوبی‌سافت کبک با الگو گرفتن از بازی‌های موفق این ژانر، دست به تولید اثری زده که تولد یک مجموعه‌ی جدید و پرپتانسیل را نوید می‌دهد. مجموعه‌ای که می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. داستان جذاب، هماهنگی و غنای موجود در مکانیزم‌های گیم‌پلی کنار جلوه‌های دیداری/شنیداری روح‌نواز، Immortals: Fenyx Rising را به یک بازی ارزشمند تبدیل کرده‌اند. اگر از طرفداران بازی‌های اکشن - جهان‌باز و فانتزی با المان‌های نقش‌آفرینی هستید، تجربه‌ی Immortals: Fenyx Rising کاملا ارزش وقت و هزینه‌ی شما را دارد.
علی گودرزی

8

نقاط قوت

  • + تنوع فعالیت‌های موجود در نقشه
  • + ساختار بسیار خوب معماها
  • + جلوه‌های دیداری و شنیداری بسیار خوب
  • + مبارزات و پلتفرمینگ عمیق و چالش‌برانگیز
  • + دنیاسازی، اتمسفرسازی و داستان‌سرایی باکیفیت
  • + پرداخت مناسب کاراکترها کنار فضاسازی بسیار خوب جهان اثر

نقاط ضعف

  • - حس شدن جای خالی محتویات فرعی داستان‌محور در نقشه
  • - مشکلات فنی اعم از کرش کردن‌ها و فریز شدن‌ها
  • - تکیه‌ی بیش از اندازه‌ی طراحان بازی به استفاده از مکانیک‌های موفق بازی‌ Breath of The Wild و Assassin's Creedهای جدید
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده