سم دوست‌داشتنی و دیوانه در جدید‌ترین نسخه Serious Sam 4 برگشته تا یک بار دیگر، اکشنی شدیدا مفرح و سراسر هیجان را تقدیم‌مان کند. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

سابقه مجموعه Serious Sam به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد؛ زمانی که اولین نسخه این سری منتشر شد و بیش از هر چیزی، بابت نبرد‌های شلوغ و اکشن‌های سریع مورد استقبال قرار گرفت و موفقیت‌های آن، دنباله‌های بعدی‌اش را هم در پی داشت. تا امروز چند نسخه اصلی و تعدادی هم اسپین‌آف برای این مجموعه ساخته شده است و حال Serious Sam 4 به‌عنوان جدیدترین نسخه آن، مدتی است که در دسترس قرار گرفته است. اما آیا این اثر، دنباله موفقی به‌حساب می‌آید یا قرار است خاطرات خوبمان از نسخه‌های قدیمی را هم خراب کند؟ در ادامه پیشنهاد می‌کنم بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد هم به‌سراغ بررسی مفصل‌تر آن برویم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

در سری Serious Sam، هرچند شاهد داستان و پیش‌زمینه داستانی مشخصی هستیم،‌ ولی واقعیت این است که در این مجموعه روایت و داستان همیشه بیش‌تر از هر چیزی در خدمت گیم‌پلی است و خب Serious Sam 4 هم از این قاعده پیروی می‌کند. از نظر بازه زمانی، وقایع بازی قبل از اتفاقات Serious Sam 3: BFE جریان دارند و بازیکن را برای مبارزه با موجودات اهریمنی، به مناطق مختلفی در سراسر جهان می‌برند؛ به طوریکه ماجراجویی شما پس از یک فلش‌بک، از ایتالیا آغاز می‌شود و در ادامه شاهد مراحلی در فرانسه هم هستیم و سری هم به روسیه می‌زنیم. اگر از آن دست بازیکنانی باشید که دنبال داستان عمیق و درگیر‌کننده هستند، بدانید که در Serious Sam 4 چنین داستانی پیدا نخواهید کرد! در واقع روایت بازی، زمانی در بهترین حالت است که خیلی قضیه را جدی نمی‌گیرد و صرفا دلیلی پیش‌رویتان می‌گذارد تا با انواع و اقسام سلاح‌ها، دشمنان بازی را سلاخی کنید. در طرف مقابل، اندک دقایقی که در آن بازی بیش از حد داستان را جدی می‌گیرد و حتی مواردی احساسی هم سعی در آن اضافه کردن به آن دارد، لوس‌ترین دقایقش به‌حساب می‌آیند و جذابیتی هم ندارند. 

اسلحه مینی گان در Serious Sam 4

یکی از جنبه‌های آشنای سری Serious Sam، طنز موجود در دیالوگ‌ها و تیکه‌های معروفی است که شخصیت‌های بازی و مخصوصا سم در حین مبارزات یا در زمان صحبت با یکدیگر به‌کار می‌برند. Serious Sam 4 هم از چنین دیالوگ‌نویسی بهره برده و مخصوصا در اوایل بازی، شوخی شخصیت‌ها با یکدیگر یا حتی با دشمنان کریه‌المنظر، به‌خوبی مخاطب را به خنده می‌اندازد. البته متاسفانه به مرور زمان، این شوخی‌ها و جوک‌ها کمی مزه‌شان را از دست می‌دهند که یکی از عوامل اصلی آن هم به تکرار افتادن‌شان است. با این حال در مجموع سازندگان توانسته‌اند تا حد زیادی آن طنز همیشگی سری را حفظ کنند و در دلِ تجربه جدی آن، دقایقی این‌چنینی هم قرار بدهند. 

اما برای پی بردن به کیفیت واقعی Serious Sam 4، باید بیش از هر چیزی در گیم‌پلی آن دقیق شویم؛ جایی که جادوی اصلی بازی هم در آنجا رخ می‌دهد و به‌لطف آن تبدیل به بی‌اغراق یکی از مفرح‌ترین شوتر‌های اول‌شخص چند سال اخیر می‌شود. بازی از همان ابتدا، نشان می‌دهد که با هیچ‌کس شوخی ندارد و همه‌چیز از یک نبرد شدیدا شلوغ آغاز می‌شود؛ نبردی که در آن هزاران موجود اهریمنی پیش روی شما قرار دارند تا با استفاده از مینی‌گان مانع از پیشروی آن‌ها شوید. در ادامه شاهد فلش‌بکی هستیم که شما را به کمی قبل‌تر از این نبرد می‌برد و خب دقایق اولیه بازی از اینجا به بعد، کمی در مقیاس کلی مجموعه کُند و خلوت به‌حساب می‌آیند. البته دقت کنید که خلوت در مقیاس Serious Sam و نه در مقایسه با اثار دیگر! با این حال به مرور زمان، بازی کم کم دقیقا به همان چیزی تبدیل می‌شود که باید. به طوریکه به مرور خودتان را در موقعیت‌هایی پیدا خواهید کرد که از در و دیوار دشمنان بزرگ و کوچک بازی به سمت‌تان می‌آید و همانطور که شخصیت هل‌فایر هم در بازی توصیف می‌کند، نبردتان با آن‌ها شبیه رقصی بدون وقفه است که در آن باید از گلوله‌ها، خودِ دشمنان و موارد دیگری که به سمت‌تان روانه می‌شود جاخالی داده و همزمان، با کلکسیون سلاح‌هایی که دارید هم آن‌ها را هدف قرار دهید. 

کامیکازی در بازی Serious Sam 4

Serious Sam 4 واقعا در زمینه گیم‌پلی و گان‌پلی عالی است. جدا از نبرد‌های وسیع بازی که همین مولفه برای هیجان‌انگیز کردن‌شان کافی است، جزییات دیگری هم در روند بازی داریم که همگی به افزایش هیجان آن کمک می‌کنند. برای مثال، یکی از این موارد، تنوع بسیار خوب دشمنان در بازی است؛ از کامیکازی‌هایی که صدای آشنای‌شان به کابوسی در بازی تبدیل می‌شود گرفته تا موجوداتی به شکل گاو که وحشیانه به سمت‌تان حمله می‌کنند یا انواع هیولا‌های عظیم‌جثه که کشتن‌شان به این سادگی‌ها نیست. تنوع عالی دشمنان بازی، یک تاثیر دیگر هم در آن دارد و بازیکنان را به سمت استفاده از سلاح‌های مختلف سوق می‌دهد. چرا که مثلا در برابر یک نوع دشمن، استفاده از شات‌گان موثرتر است و در برابر دشمنی دیگر، باید به سراغ مسلسل و به همین ترتیب راکت‌لانچر، مینی‌گان و حتی اسنایپر و بقیه بروید. به همین میزان درجه‌های سختی مختلف بازی واقعا تجربه متفاوتی از آن ارائه می‌دهند و روی حالت‌های سخت‌تر، Serious Sam 4 به کابوسی تمام‌عیار تبدیل می‌شود که برای به پایان رساندنش حسابی باید تلاش کنید. 

البته که به مرور زمان و با نزدیک شدن به قسمت‌های پایانی بازی، کلیت سناریو‌های نبرد آن کمی تکراری می‌شود. درست است که کماکان به لطف نبرد‌های شلوغ و اکشن‌های نفس‌گیر، تجربه بازی هیجان‌انگیز، سریع و جذاب است، ولی خب سناریو‌های کلی نبرد‌ها در آن شباهت زیادی به یکدیگر دارند؛ به این‌صورت که شما وارد منطقه جدیدی می‌شوید، تعداد زیادی دشمن روی سرتان خراب می‌شود، آن‌ها را از بین می‌برید و با رسیدن به منطقه بعدی، دوباره این سناریو تکرار می‌شود. با‌اینکه چنین حسی مخصوصا در اواخر بازی کمی به تجربه کلی آن ضربه می‌زند، ولی خب اقداماتی هم برای کم‌رنگ شدن آن از طرف سازنده‌ها صورت گرفته است. مثلا در بازی شاهد مراحل فرعی هستیم که مخصوصا در اوایل آن، ارزش تجربه بالایی دارند و پاداشی که با تمام کردن‌شان دریافت می‌کنید، بسیار مناسب است؛ حتی اگر در ادامه به‌دلیل تکراری شدن پاداش‌ها و مسائل دیگر تجربه مراحل فرعی خیلی هم توجیهی نداشته باشد. یا مثلا در این نسخه جدا از آن روند کلی اکشن و نبرد‌های شلوغ بازی، شاهد مراحلی نسبتا متفاوت هم هستیم. مثلا بازی در مرحله‌ای شما را سوار بر موتور روانه یک جاده می‌کند یا در مرحله‌ای دیگر، اجازه می‌دهید سوار یک موجود مکانیکی غول‌پیکر شوید و دشمنان را با استفاده از آن از بین ببرید. ارتقا‌های موجود برای قابلیت‌های شخصیت سم و فعال کردن مواردی مثل امکان استفاده همزمان از دو اسلحه یا گجت‌هایی که قدرت‌های ویژه‌ای را فعال می‌کنند، از دیگر مواردی هستند که به تجربه کلی بازی تنوع می‌بخشند و باعث می‌شوند آن بحث تکراری شدن سناریو‌های نبرد، خیلی هم به‌چشم نیاید و برای مخاطب آزاردهنده نشود. 

شخصیت های بازی Serious Sam 4 در کنار هم

در مجموع، Serious Sam 4 برای طرفدارانی که عاشق شوتر‌های سریع و نفس‌گیر هستند، یکی از بهترین گیم‌پلی‌ها را در بین بازی‌های شوتر اول‌شخص سال‌های اخیر دارد. هیجان بازی به‌قدری بالا است که در درگیری‌ها و نبرد‌هایش برای لحظه‌ای از ریتم نمی‌افتد و خیلی خوب یادآور شوتر‌های کلاسیکی است که خیلی‌هایمان از طریق آن‌ها عاشق این سبک شده‌ایم. 

در اثری که چنین ریتم و سرعت بالایی دارد، موسیقی هم می‌تواند مکمل خوبی باشد و خب Serious Sam 4 از این نظر هم کاملا در اوج است. مخصوصا در نبرد با باس‌های بازی، موسیقی به بهترین شکل ممکن هیجان را به آن تزریق می‌کند و انگار در حالی که شما مشغول جاخالی دادن، پریدن، حرکت کردن سریع در محیط و تیراندازی به سمت دشمنان و باس هستید، یک کنسرت هوی‌متال درجه‌یک هم در حال برگزاری است که باعث می‌شود لذت روند سریع بازی چندین و چند برابر شود. به همین میزان صداگذاری اسلحه‌ها، دشمنان و مخصوصا آن کامیکازی‌های لعنتی هم به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است و بازی از حیث تجربه صوتی، اصلا کم‌و‌کسری ندارد. با این حال جنبه بصری Serious Sam 4، دقیقا وضعیت برعکسی دارد و اصلا و ابدا شبیه به یک اثر نسل هشتمی نیست. از یک طرف مشکلات فنی مختلفی مثل دیر لود شدن بافت‌ها و افت فریم را داریم و از آن بدتر، کیفیت واقعا پایین بافت‌ها، انیمیشن‌ها و طراحی کاراکتر‌ها است که بدون اغراق شبیه به بازی‌های نسل قبل است. البته با دانستن این مشکل، اجازه بدهید یادآوری کنم که آنقدر سرعت و ریتم Serious Sam 4 در اکثر دقایقش بالا است که به‌جز در جریان میان‌پرده‌هایش، خیلی فرصت این را نخواهید داشت که توجهی به کیفیت بافت‌ها یا جزییات گرافیکی داشته باشید و بیش‌تر غرق اکشن‌های نفس‌گیر و هیولا‌کُشی بی‌وقفه خواهید بود. 

شاتگان در بازی Serious Sam 4

بدون شک Serious Sam 4 یک بازی کاملا بی‌عیب و نقص و همه‌چیز تمام نیست؛ با این حال اگر دلتان یک شوتر اول‌شخص سراسر اکشن و هیجان می‌خواهد، بهترین گزینه‌ای است که این روز‌ها باید به سراغش بروید. استودیو Croteam در این بازی تجربه‌ای ۱۰ ساعته ارائه کرده که هرچند در تک تک دقایقش در اوج نیست و گاهی کمی از ریتم می‌افتد، ولی خب در مجموع اثری سریع و خوش‌ساخت است و حسابی می‌تواند تا مدت‌ها عطش‌تان برای کشت و کشتار موجودات اهریمنی در قالب یک بازی شوتر را سیراب کند.

بررسی بازی بر اساس نسخه پی‌سی آن صورت گرفته است


منبع زومجی

Serious Sam 4

Serious Sam 4 دنباله موفقی برای مجموعه Serious Sam است. هرچند بازی ایراد‌هایی مخصوصا در جنبه‌های فنی دارد و از نظر بصری شبیه به اثری قدیمی است، ولی هیجان ناشی از اکشن‌های سریع و نفس‌گیر بازی آنقدر بالا است که مخصوصا این روز‌ها در کم‌تر بازی دیگری می‌توانید مشابه آن را تجربه کنید. اگر دلتان تجربه شوتری می‌خواهد که در آن، وسط نبرد‌هایی شدیدا شلوغ قرار بگیرید و هیولا‌هایی را که از هر طرف روی سرتان خراب می‌شوند با انواع و اقسام اسلحه‌ها از بین ببرید، Serious Sam 4 اثری است که نباید آن را از دست بدهید.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • - اکشن و گیم‌پلی سریع، مفرح و شدیدا هیجان‌انگیز
  • - تنوع بسیار خوب دشمنان در بازی
  • - سلاح‌های جذاب بازی که استفاده از آن‌ها واقعا لذت‌بخش است
  • - موسیقی‌های عالی با ریتم تند که نقش زیادی در افزایش هیجان دارند
  • - جزییاتی مثل سیستم ارتقا و گجت‌ها که باعث تنوع گیم‌پلی می‌شود

نقاط ضعف

  • - برخی دقایق جدی داستانی که با حال‌و‌هوای کلی مطابقت ندارند
  • - تکراری شدن کلیت سناریو‌های نبرد مخصوصا در اواخر بازی
  • - مشکلات و کیفیت پایین گرافیک فنی بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده