دومین نسخه از سری فرعی Total War Saga یعنی بازی Total War Saga: Troy در تاریخ ۲۳ مرداد ماه منتشر شد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سال ۲۰۱۸ بود که استودیو کریتیو اسمبلی با معرفی بازی Total War Saga: Thrones of Britannia، آغاز به‌کار یک سری فرعی از مجموعه توتال وار را کلید زد و هدف خود را از این کار، پرداختن به دوره‌هایی از تاریخ اعلام کرد که در هیچ‌یک از نسخه‌های اصلی توتال‌وار به‌ آن‌ها پرداخته نشده است، اما دوره‌های مهم و تاثیرگذاری هستند. نسخه اول، بازیکن را به قرن نهم پس از میلاد، زمانی‌که جزیره بریتانیا مورد هجوم مردان شمالی یا همان وایکینگ‌ها قرار گرفته بود، می‌برد. پس از گذشت دو سال از انتشار آن بازی، کریتیو اسمبلی (شعبه صوفیه بلغارستان) اقدام به ساخت دومین بازی از این سری فرعی با نام Total War Saga: Troy کرد که ۲۳ مرداد ماه توسط شرکت سگا منتشر شد.

شهر تروا در بازی Total War Saga: Troy

در بازی Total War Saga: Troy مجددا شاهد یک دوره مهم و تأثیرگذار در تاریخ هستیم؛ دوره برنز. البته حقیقت یا افسانه بودن روایت‌های این دوره مشخص نیست و بازی Total War Saga: Troy به‌نوعی تلفیقی از افسانه و واقعیت است. در این بازی برای اولین‌بار در سری توتال‌وار شاهد حضور خدایان یونان باستان، موجودات افسانه‌ای و حماسه‌های ایلیاد هستیم. داستان بازی به حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد برمی‌گردد که شهر تروا مانند نگینی در غرب ترکیه امروزی می‌درخشیده و ساکنین آن اصلا گمان نمی‌کردند که روزی این شهر افسانه‌ای به تلی از خاکستر بدل شود. به‌ رسم همیشه، زومجی بررسی ویدیویی این بازی را آماده کرده است و می‌توانید آن را در زیر تماشا کنید. اگر هم می‌خواهید با جزییات بیشتری، نقاط مثبت و منفی بازی را بدانید، با بررسی متنی زومجی همراه شوید.

دانلود از آپارات |‌ تماشا در یوتیوب

در بازی Total War Saga: Troy اقوام مختلفی وجود دارند، اما فقط می‌توانید از بین دو قوم یونانی‌ها و تروایی‌ها انتخاب کنید؛ در هر کدام از بین ۴ قهرمان. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بازی استراتژی بالانس و تعادل بین گروه‌ها، نژادها یا در این‌جا فکشن‌های بازی است که باید از همه نظر رعایت شده باشد. در این بازی استراتژی می‌توان گفت که بالانس بین تمامی قهرمانان هر دو گروه، به‌خوبی رعایت شده است و می‌توانید با هریک از آن‌ها که بخواهید، نقشه بازی را تصرف کنید و به اهداف از پیش تعیین شده برسید. باید این را هم در نظر داشته باشید که هر قهرمان دارای چالش‌های آغازین یا Initial Challenge مختص‌به‌خود است که دارای درجه‌های آسان، متوسط و سخت است.

کمپین بازی Total War Saga: Troy از بالا

همچنین انتخاب قهرمان مناسب، شدیدا به سبک بازی کردن شما هم بستگی دارد. مثلا هکتور از تروا بیش از آن‌که هجومی باشد، دفاعی است و باید بیشتر روی تقویت شهرها و استحکامات خوب تمرکز کنید. اما شخصیتی مثل آشیل یا آکیلیس، بیشتر روی نیروهای هجومی و قابلیت‌های تهاجمی تمرکز دارد و باید در این مسیر حرکت کنید. قهرمانی هم مانند ادیسیوس یک سیاست‌مدار کارکشته است که حیله‌های او مانند ساخت اسب تروا، جزو خصوصیات اصلی او است. خلاصه اینکه نه‌تنها شما قهرمان مورد نظر را انتخاب می‌کنید، بلکه او هم باید شما را انتخاب کند (سبک بازی‌اش به شما بخورد).

پیاده‌نظام بازی به سه گروه سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شوند و خبری از اسب‌های سنگین اسلحه نیست

اما اگر بخواهیم به سراغ بالانس نیروها برویم، کمی ایراد در آن وجود دارد. به‌عنوان مثال قدرت ارابه‌های جنگی کمی زیاد است و می‌تواند تعادل نبرد را از بین ببرد. همچنین در اواخر بازی، فکشن‌های کنترل شده توسط هوش مصنوعی تعداد زیادی جاسوس درست می‌کنند که به‌اصطلاح به آن Spy Spam می‌گویند و به‌راحتی می‌توانند ارتش‌های شما را بدون درگیری از پای درآورند و حسابی زخمی و خسته کنند. اگرچه وجود این‌چنین مواردی در ابتدای انتشار یک بازی استراتژی طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما به هر حال در زمره موارد منفی قرار می‌گیرد که احتمالا با انتشار آپدیت‌های بعدی حل خواهد شد. موجودات افسانه‌ای داخل بازی هم که در حقیقت انسان قوی‌هیکل هستند، به‌خوبی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند و از نظر بالانس قابل قبول هستند.

کمپین بازی Total War Saga: Troy در حالت روز

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازی‌های سری توتال‌وار وجود دارد دیپلماسی است. در بازی Total War Saga: Troy تقریبا شاهد همان دیپلماسی نسخه‌های قبلی (غیر از Total War: Three Kingdoms) هستیم و می‌توان گفت که هیچ‌گونه پیشرفتی در آن وجود ندارد. به‌عنوان یک بازی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، انتظار می‌رفت شاهد گزینه‌های جدیدتری در بخش دیپلماسی باشیم و سایر بخش‌های آن نیز با پیشرفت عرضه شوند؛ اما متاسفانه این‌گونه نیست و دیپلماسی بازی تقریبا یک کپی پیست از نسخه‌های قبلی است!

مهم‌ترین و در عین حال کم‌یاب ترین منبع داخل بازی طلا است. کسی که کنترل شهرهای تولید کننده طلا را در اختیار داشته باشد، دست برتر را خواهد داشت

اما در بخش تجارت بازی شاهد پیشرفت خوبی هستیم. سیستم تجارت در نسخه‌های قبلی به‌گونه‌ای بود که تنها یک بار و آن‌ هم به‌صورت کلی می‌توانستید با هر کسی تجارت کنید و تمامی منابع طرفین برای یکدیگر ارسال می‌شد. اما در این بازی باید هریک از منابعی را که نیاز دارید، از طرف مقابل بخواهید یا عرضه کنید؛ آن‌ هم به تعداد تُرن محدود و مشخص. مثلا می‌توانید ۵ ترن پشت سر هم، هر ترن ۱۰ سکه طلا بدهید و در ازای آن ۱۰۰ چوب بگیرید. منابع بازی شامل طلا، برنز، چوب، سنگ و غذا است. این سیستم جدید بازی را چالشی‌تر و تجارت را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است. البته ایراداتی هم در آن وجود دارد که می‌توان بزرگ‌ترین آن را نبود گزینه‌ای برای تجارت طولانی‌تر از ۱۰ ترن در نظر گرفت.

موارد دیگری هم وجود دارند که به چالشی‌تر کردن بازی و جلوگیری از خسته‌کننده شدن آن، کمک می‌کنند. یکی از این موارد که جدا از درخت تکنولوژی بازی است، بخش پیشکش و پرستش خدایان است. در این بخش می‌توانید از بین خدایان مختلف یونان باستان یک یا چند خدا را انتخاب کنید، به درگاه آن‌ها پیشکش (مانند غذا) کنید و از مزایای هریک استفاده کنید. هرچقدر پیشکش‌های شما بیشتر باشد، میزان Favor به آن خدا بیشتر می‌شود و به سطوح بالاتری می‌رسید و باعث می‌شود مزایای بیشتری دریافت کنید. این مزایا می‌تواند در قالب تقویت نیروهای نظامی، تقویت اقتصاد، خوشحالی مردم، روابط بهتر با سایر فکشن‌ها و مواردی از این دست، باشد.

خدایان در بازی Total War Saga: Troy

مورد بعدی که باید آن را درکنار رسیدن به هدف اصلی خود در کمپین بازی دنبال کنید، دو مکانیزم مختص‌به هر قهرمان است که از سایرین متفاوت است و باید سعی کنید آن‌ها را به‌صورت موازی دنبال کنید. مثلا شخصیت هکتور از تروا باید به‌دنبال متحد کردن همه فکشن‌های تروایی باشد تا بتواند مدافعان بیشتری برای شهر تروا پیدا کند. همچنین باید برای رسیدن به مقام جانشینی شاه تروا، با برادرش یعنی پاریس، رقابت سالم داشته باشد و ازطریق انجام یک‌سری مأموریت‌های فرعی، توجه پدرش را به سمت خود جلب کند تا درنهایت به جانشینی او نائل شود. این مکانیزم‌ها هم باعث سخت‌تر شدن و در عین حال پویاتر شدن بازی شده‌اند و یک تغییر مثبت تلقی می‌شوند.

درخت تکنولوژی هم مانند نسخه‌های قبل در بازی وجود دارد و قابل قبول است. تمامی زیرشاخه‌های این درخت مربوط‌به منابع مختلف و امتیازات آن‌ها است و باید به‌شکلی متعادل آن‌ها را آزاد (Unlock) کنید. مثلا هنگامی که به یکی از گره‌های زیردرخت طلا دست پیدا کردید، به‌سراغ سایر زیردرخت‌ها شامل چوب و برنز و غیره بروید تا تعادل خوبی در منابع شما به‌وجود بیاید؛ چراکه در این نسخه، حقوقی که نیروهای نظامی شما می‌گیرند، علاوه‌بر غذا، می‌تواند شامل منابعی مثل طلا و برنز هم باشد. پس باید از هر منبعی به مقدار کافی در دسترس داشته باشید. یکی از راه‌های به‌دست آوردن منابع بیشتر هم، رسیدن به گره‌های بیشتری از درخت تکنولوژی است.

هوش مصنوعی بازی دقیقا مانند Total War: Warhammer II و قابل‌قبول است

در بازی Total War Saga: Troy مثل نسخه قبلی خبری از نبردهای دریایی نیست. شاید بتوان عدم وجود این نبردها را در بازی Total War: Three Kingdoms کمی توجیه کرد، اما در بازی Total War Saga: Troy که روایت‌گر نبردهای یونان باستان و لشکرکشی‌ در دریای اژه و دولت‌ شهرهای یونان است، نبود نبرد دریایی واقعا ضعف است و حس پازلی را به بازیکن می‌دهد که چند تکه آن گم شده‌ است. کریتیو اسمبلی می‌توانست از همان سیستم نبرد دریایی Total War: Rome II که به‌زیبایی نبردهای دریایی را پیاده کرده بود، استفاده کند و ناوگان دریایی یونانی‌ها را در این بازی به‌تصویر بکشد؛ اما متاسفانه این‌چنین نشد.

درخت تکنولوژی بازی Total War Saga: Troy

بخش شخصی‌سازی شخصیت‌های بازی شامل قهرمان و ایجنت‌ها (Agent) و همچنین تنوع در ایجنت‌ها، مانند نسخه‌های قبلی است و تغییر خاصی نداشته است. اما هنوز کامل و خوب به‌نظر می‌رسد. ۴ نوع ایجنت در بازی وجود دارد که شامل Envoy، Spy، Epic Agent و Priestess است که هریک از آن‌ها برای هدف خاصی حضور دارند و می‌توانید با آن‌ها کارهای زیادی از جمله وارد کردن تلفات به ارتش‌ها، قتل فرماندهان و ایجنت‌های دشمن، ایجاد شادی یا شورش در شهرها و مواردی از این دست انجام دهید. همچنین فرماندهان بازی هم شامل چندین کلاس مختلف مانند Fighter ،Champion ،Defender و چند مورد دیگر است که هریک دارای تخصص منحصربه‌فردی در دفاع، حمله، فرماندهی و سایر موارد هستند.

ساختمان‌های شهرها هم تقریبا مانند نسخه‌های قبل است و تغییر خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود. برای داشتن یک شهر خوب و از همه نظر آماده، باید انواع مختلف ساختمان را در آ‌ن‌ها یا حداقل در استان‌ها داشته باشید. یکی از مواردی که برای شناختن ساختمان‌ها، نیروها و ویژگی‌های بازی بسیار خوب است و می‌تواند برای افراد تازه‌کار در سری توتال‌وار عالی باشد، استفاده از بخش جدید بازی به‌نام Tutorial است که تقریبا توضیح در مورد هر چیزی در بازی، در آن وجود دارد.

شخصی سازی در بازی Total War Saga: Troy

یکی دیگر از مواردی که بسیار آزاردهنده و غیر قابل قبول است، انیمیشن نبردهای بازی است. برای یک بازی که در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است واقعا قابل قبول نیست که نبردهای آن حتی از بازی Total War: Rome II که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، ضعیف‌تر باشد. اگر بخواهیم به نبرد تن‌به‌تن قهرمان‌های بازی که به‌خوبی پیاده‌سازی شده است، نمره بسیار خوب بدهیم، اما نبرد سربازها چیزی جز تنه زدن، هل دادن، ضربه زدن به فضای خالی و ایستادن مثل مجسمه نیست و واقعا ضعیف کار شده است. در دو نسخه اول سه‌گانه Total War: Warhammer هم شاهد سیستم نبرد این‌چنینی برای نیروهای کوچک بودیم که کریتیو اسمبلی دلیل آن را وجود ساختارهای بدنی مختلف در آن بازی مانند انسان، هیولای زمینی، پرنده و غیره عنوان کرده بود که ساخت انیمیشن نبرد برای هریک، کاری سخت و زمان‌بر است. اما در بازی Total War Saga: Troy که همه انسان هستند، نباید شاهد این‌چنین سیستمی باشیم.

سایکلاپس در بازی Total War Saga: Troy

گرافیک بازی Total War Saga: Troy اگرچه نسبت‌به نسخه قبل تغییری نداشته است، اما هنوز هم واقعا زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد. زره سربازان عهد برنز، دیوارهای بلند شهر تروا، دشت‌ها و سواحل زیبای یونان، آسمان پر از ابر و خصوصا، کمپین بازی که هنری طراحی شده است، واقعا زیبا هستند. در کمپین بازی شاهد آسمانی با طراحی نقاشی‌وار و رنگ نارنجی بسیار زیبا هستیم که قبل از هرچیزی سبک و سیاق یونانی و هِلِنیک خود را به رخ می‌کشد. همچنین واسط کاربری بازی هم به زیبایی هرچه تمام طراحی شده است و پر است از طرح‌های هنری با حال و هوای یونانی که واقعا یکی از زیباترین واسط‌های کاربری در بین بازی‌های سری توتال‌وار است. همچنین لودینگ بازی، منوها و تصاویر نقاشی‌واری که برای مأموریت‌ها نشان داده می‌شوند، همه و همه حال و هوای دوران برنز را به مخاطب منتقل می‌کنند.

سربازان در بازی Total War Saga: Troy

صداگذاری بازی هم قابل‌قبول است و صدای سربازها، برخورد شمشیر و نیزه به سپرها و مواردی از این دست به‌خوبی پیاده‌سازی شده‌اند. اما موسیقی بازی، خصوصا هنگام نبرد، اگرچه حال و هوای یونانی دارد، اما به زیبایی برخی از نسخه‌های قبل نیست و می‌توانست بهتر از این باشد تا بتواند حس حماسی نبردهای آن دوران را حداقل از نظر صوتی، منتقل کند. اگر بخواهیم بهینه بودن بازی را هم در این بخش بررسی کنیم، باید گفت که بازی Total War Saga: Troy از نظر نرخ فریم و روان بودن کاملا بهینه است و می‌توان نرخ فریم ۶۰ را از آن دریافت کرد. موارد دیگری مانند بخش چندنفره و پشتیبانی از مادها هم اگرچه در حال حاضر در بازی وجود ندارد، اما قرار است به‌مرور و طی ماه‌های آینده به آن اضافه شود.

کمپین بازی Total War Saga: Troy در حالت شب

به‌عنوان کلام پایانی، بازی Total War Saga: Troy یک تجربه ناب از نظر دوره تاریخی و در عین حال تجربه‌ای است تاحدودی مشابه نسخه‌های قبل که می‌تواند ده‌ها ساعت گیم‌پلی قابل‌قبول را به شما ارائه دهد. اگرچه این بازی نسخه‌ای جدید از سری توتال‌وار است و سری Saga را یک قدم بلند به‌جلو پیش برده است، اما باتوجه‌به تمامی مواردی که گفته شد، نباید انتظار یک شاهکار یا بازی فوق‌العاده مانند Total War: Three Kingdoms را از آن داشته باشید. شاید خصیصه بازی‌های سری فرعی Total War Saga این باشد و سیاست کریتیو اسمبلی اجازه توسعه فراتر از این را ندهد. در هر حال، اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های استراتژی هستید، حتما Total War Saga: Troy را امتحان کنید.


منبع زومجی

Total War Saga: Troy

اگر به‌دنبال یک توتال‌وار شاهکار هستید، بازی Total War Saga: Troy نمی‌تواند خواسته شما را برآورده بسازد. اما اگر یک توتال‌وار آراسته، با محیطی زیبا و جذاب می‌خواهید که بتواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند و از همه مهم‌تر، در دوره‌ای تاریخی رخ داده باشد که در نسخه‌های پیشین تجربه نکرده‌اید، پس حتما باید Total War Saga: Troy را تجربه کنید.
محمد جواد طهماسبی زاده

7.5

نقاط قوت

  • + دوره تاریخی منحصربه‌فرد
  • + سیستم جدید تجارت
  • + ویژگی‌های جدید و چالش برانگیز
  • + واسط کاربری زیبا و جذاب
  • + گرافیک چشم‌نواز
  • + بهینه بودن بازی

نقاط ضعف

  • - عدم پیشرفت در سیستم دیپلماسی
  • - نبود نبرد دریایی
  • - سیستم مبارزه مضحک بین سربازان
  • - وجود یک‌سری نقص‌ها در کمپین بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده