بررسی بازی Superhot: Mind Control Delete
زمانیکه بازی Superhot در سال ۲۰۱۶ برای بار اول در اختیار کاربران کامپیوتر قرار گرفت، نظر بسیاری از طرفداران بازیهای اولشخص را به خودش جلب کرد. اما چه چیزی این بازی را بازیهای همسبک خود متمایز میکرد؟ بازی سوپرهات با سبک گرافیکی عجیب و گیمپلی متفاوت خود یک نوع سبک از گیمپلی شوتراول شخص را به این ژانر تزریق کرد. بازی از یک قانون خیلی ساده و در عین حال تأثیرگذار در گیمپلی پیروی میکند؛ دشمنان بازی زمانی حرکت میکنند که شما نیز حرکت کنید. این مکانیزم حتی به چرخاندن دوربین شما نیز واکنش نشان میدهد؛ طوری که اگر حتی سعی کنید به طرفین نگاه کنید، دشمنان برای چند فریم حرکت میکنند و به هدفشون که نابود کردن شما است، نزدیکتر میشوند.
دانلود از آپارات | تماشا در یوتوب
اولین قسمت این بازی همانطور که اشاره شد با مکانیزم و رویکرد عجیبی که داشت، سریع توانست جامعه بزرگی از علاقهمندان به بازیهای شوتر را به خود جذب کند. بسیاری از طرفداران پس از تمام کردن نسخه اصلی این بازی منتظر مراحل بیشتر بودند. حالا تیم سازنده در استودیو سوپرهات تصمیم به ساخت مراحل بیشتر، صدالبته با مکانیزمهای جدید کردهاند. Superhot: Mind Control Delete محتوای جدیدی است که سازندگان برای بازی ساختهاند و باز توانستند با نوآوریهای جالبی در گیمپلی ما را غافلگیر کردند و یک گیمپلی اعتیاد آور و سریع در اختیار ما قرار دادند.
مکانیزم روگلایک، یکی از ویژگیهای بارز این اکسپنشن است. باتوجهبه اینکه گیمپلی این بازی در نسخه اصلی بیش از اندازه اعتیاد آور بود و بازیکنان کماکان منتظر مراحل بیشتر بودند، این تصمیم سازندگان در راستای پیادهسازی یک سیستم روگلایک واقعا اقدامی به جا بوده است. عملکرد این سیستم به نحوی است که شما نمیدانید مرحله بعدی چه خواهد بود یا حتی چه آیتمهایی سر راهتان قرار میگیرد. فکر کنید همه این موارد دست در دست هم بدهند تا شما با دیدن هر مرحله غافلگیر شوید و وقت نفس کشیدن هم نداشته باشید. درواقع شما در حال تجربه یک حالت بی نهایت در Mind Control Delete هستید. اوایل بازی آنقدر سلاحهای جدید و روشهای تازه برای خرد کردن دشمنان قرمز رنگ و شیشهای وجود دارد که متوجه این مکانیزم نمیشوید. درواقع عملکرد سیستم روگ لایک بازی طوری است که هر بار از یک طرف دشمنان را به سراغ شما میفرستد و مهارتهای شما را محک میزند.
مکانیزم روگلایک یکی از ویژگیهای مهم این اکسپنشن است که ترکیب جالبی با ساختار اسلوموشن بازی ایجاد کرده است
بزرگی محتوای Mind Control Delete به سیستم روگ مانند بازی خلاصه نمیشود و سازندگان ویژگیهای بیشتری را به Superhot تزریق کردهاند. مهارتهای جدیدی در ابتدای برخی از مراحل در اختیار شما قرار میگیرد که شما میتوانید تنها یکی از آنها را انتخاب کنید. این مهارتها در قالب یک «هک» در اختیار شما قرار داده میشود. گفتنی است که این مهارتها برای مدت زمان کوتاهی یا دقیقتر به آن ماموریتی که در آن حضور پیدا میکنید، در دسترس قرار میگیرد. بهطور مثال بعضی از این مهارتهای سرعت شما را زیاد میکند یا حتی سلاحهای شما را قوی میکند. همه این موارد به تازه کردن تجربه بازی کمک میکند و به کاربر اجازه نمیدهد که احساس کند مشغول تجربه بازی اول است.
نسخه اول بازی سوپرهات مراحل کوتاه و سریعی را در اختیار شما قرار میداد که با مکانیزم ثابت آن همراه میشد. بااینکه این مراحل سرگرم کننده بودند اما آنقدر سرعت بازی بالا بود که بسیاری از این مراحل را فراموش میکردید. سیستم جدیدی در Mind Control Delete پیادهسازی شده که شما را به یک مأموریت نسبتا طولانی میفرستد. این مأموریت طولانی شامل چند مرحله کوتاه و سریع میشود. این مأموریتها که در یک صفحه سیاه بهصورت کدهای کامپیوتری ظاهر میشوند، ما را از مأموریتهای پیشرو خبر دار میکند. شاید در ابتدا موفق نشوید که همه این مراحل را پشت سر هم به اتمام برسانید، اما همین تمرینها و تکرار هر مرحله بسیار لذتبخش هستند و در انتها شما را با تکنیکهای جدید آشنا میکند. این مأموریتها شامل چند مرحله میشود و بهطور مثال اگر در مراحل چهارم یا پنجم شکست بخورید، بازی شما را به نقطه اول میفرستد تا دوباره سعی خود را بکنید. این روند درواقع برای سخت کردن بازی و البته چالشبرانگیزتر شدن آن پیاده شده است و شاید به مذاق عدهای خوش نیاید.
قابلیتهایی در قالب «هک» در ابتدای برخی از مراحل بهصورت شانسی در اختیار شما قرار میگیرد
همانطور که در بالا نیز اشاره شد بازی بهصورت شانسی دو گزینه را در اختیار شما قرار میدهد و با انتخاب یکی از آنها میتوانید مهارت یا ویژگی جدیدی را با خود به مرحله بعدی ببرید. اما بعضی وقتها انتخاب این گزینهها بسیار آسان میشود و بهراحتی متوجه میشوید که کدام یکی از گزینهها بیشتر به درد شما میخورد. بهطور مثلا برای اتمام مأموریت شما به نوار سلامتی بیشتری احتیاج دارید، درحالیکه گزینه بعدی صرفا مهمات شما را افزایش میدهد که برای یک مرحله چند ثانیهای نیازی به آن نخواهید داشت. درواقع سازندگان میتوانستند بالانس دقیقتر و کارآمدتری در این بخش پیاده کنند.
وجود سلاحهای زیاد در Mind Control Delete یکی دیگر از ویژگیهای بارز و سرگرمکننده این محتوا است. تنها کافی است یکی از سلاحهای جدید بازی را برای بار اول امتحان کنید و پس از آن در مراحل بعدی مدام دنبال آن اسلحه بگردید. شاید وجود شاتگان یا شوریکنها یک موضوع خیلی ساده و تکراری در بازیهای شوتر باشد، اما استفاده از این سلاحها در سوپرهات بهطور کلی یک تجربه متفاوتی را به شما القا میکند. پیاده کردن استراژیهای مختلف همچون پرتاب شوریکن در زاویهای که چند دشمن پشت سر هم قرار گرفته باشند، حس رضایت شیرینی را به بازیکن میدهد. مسلسل هم اصلا از این موضوع مستثنی نیست. همانند نسخه قبلی با یک بار کلیک، مسلسل شما چند تیر را بهصورت خودکار شلیک میکند و شما با چرخاندن ماوس میتوانید با یک کلیک چند کاراکتر را با هم متلاشی کنید.
داستان بازی هم همانند نسخه قبلی یک روایت عجیب و پیچیده دارد که به مشکلاتی همچون اعتیاد و خشونت میپردازد. همانطور که خود گیمپلی بازی هم حس اعتیاد را به کاربران القا میکند، از طرفی کاراکتر بازی هم درگیر این موضوع است؛ کمکان تشنهی دشمنان و مراحل بیشتر. بازی به نحو احسن دیوانگی کاراکتر شما را با مراحل و شیوهی روایت محیطی خود به تصویر میکشد. در یکی از مراحل که کاراکتر بازی با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکند، شما را روانه زندانی میکند. پس از پشت سر گذاشتن این محیط از راهرویی سر درمیارید که زیر پای انسانهای غولپیکر قدم میزنید. همین مثال کافی است بدانید سازندگان به چه اندازه قصد دارند به جنبههای مختلف روانشناختی بپردازند. طراحی مینمالیسم بازی کماکان همانند نسخه اصلی خود حرفهای زیادی برای زدن دارد و کاری میکند که به تصویر نمایشگرتان زل بزنید.
نبود موسیقی در اکثر مراحل همچنان یکی از ایرادهای بازی است و سکوت آن به تجربه بازی آسیب وارد میکند
مشکلی که در نسخه اصلی بازی وجود داشت و سازندگان در این بستهالحاقی هم به آن رسیدگی نکردهاند، عدم وجود موسیقی در اکثر مراحل بازی است. چندین مرحله کوتاه همانند مرحلهای که در مقابل یک دستگاه دیجی قرار دارید، موسیقی هیجانانگیز و درگیرکنندهای پخش میشود که طعم عجیبی به گیمپلی بازی میدهد. اما متاسفانه موسیقی بازی در مراحل بعدی شنیده نمیشود و صرفا صدای یک سری افکت در بازی به گوش میرسد. درحالیکه سازندگان میتوانستند با پیادهسازی چند موسیقی که حتی با همان یک مرحله نشان دادند که میتوانستند این کار را به نحو احسن انجام دهند، اما متاسفانه سکوت آزاردهندهای در بسیاری از مراحل بازی حکم فرما است. باز بااینحال المانهای زیادی در بازی وجود دارد که دست در دست هم میدهند تا یک تجربه متفاوت از شوتر سوپرهات داشته باشید. در انتها باید اشاره کنیم بازی برای بالا بردن ارزش تکرار خود یک حالت بینهایت در خود جای داده است که البته برای دسترسی به آن باید یک سری مأموریتها را انجام دهید.
بهطور کلی اگر نسخه اول بازی سوپرهات را دوست داشتید و تشنه این هستید که کاراکترهای شیشهای بیشتری را خرد و متلاشی کنید، لطفی در حقتان بکنید و محتوای Mind Control Delete را تجربه کنید. حتی اگر نسخه اول را تجربه نکردهاید، محتوای جدید فرصت بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهد که یکی از بهترین و متفاوتترین بازیهای شوتر را تجربه کنید و سکانسهای تیراندازی اسلوموشن جالبی را در بازی خلق کنید.
بازی Superhot: Mind Control Delete روی کامپیوتر بررسی شده است.
Superhot: Mind Control Delete
نقاط قوت
- ترکیب سیستم روگلایک با ساختار شوتر سوپرهات
- گیمپلی اعتیادآور و سریع
- مراحل جذاب و متفاوت
- ارزش تکرار بالای بازی با حالت بیپایان
- وجود قابلیتهای تازه در قالب هکها
- سلاحهای جدید و کارآمد
نقاط ضعف
- سختی المانهای روگلایک شاید به مذاق عدهای خوش نیاید
- نبود موسیقی در اکثر مراحل بازی و سکوت آزار دهنده آن