آیا خیلی وقت است منتظر یک بازی معمایی نوآورانه و چالش‌برانگیز هستید تا شما را به مرز دیوانگی بکشاند؟ بسیار خب، بازی Baba is You قرار است تمامی آرزو‌های شما را یک‌جا برآورده کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

به شخصه همیشه برای بازیسازانی که دنبال ساخت بازی‌های پازل‌محور و معمایی هستند، احترام ‌خاصی قائل هستم. امروزه طراحی پازل و خلق معما در بازی‌های ویدیویی یکی از چالش‌هایی است که بازی‌های کمی به شکلی خوب آن را اجرا می‌کنند. ساخت پازلی که بتواند واقعا گیمر را درگیر خود کند، تقریبا کار هر کسی نیست و بسیاری از بازی‌سازان از ساخت بازی‌های پازل‌محور یا حتی طراحی پازل در بازی خودشان پرهیز می‌کنند.

آروی تیکاری کسی است که ترسی از ساخت بازی‌های پازل‌محور و صدالبته اثری نوآورانه نداشته است. این بازیساز که با نام مستعار همپولی (Hempuli) معروف است در سال ۲۰۱۷ در رویدادی از بازی Baba is You رونمایی کرد. هدف سازنده با ساخت Babs is You این بود که بازیکن بتواند با تغییر مکانیزم‌های بازی، معماها را حل کند و به مراحل بعدی راه پیدا کند.

Baba is You

شاید در ابتدا مکانیزم‌های Baba is You برای‌تان آشنا به‌نظر برسد، اما به جرات می‌توان گفت که این بازی کاملا یک ساختار نوآورانه و جدید دارد و قرار است شما را متعجب کند. در این بازی شما هدایت موجودی خرگوش‌مانند به نام «بابا» را برعهده می‌گیرید که بلوک‌ها را این طرف و‌ آن طرف می‌برد تا به نقطه پایان که یک پرچم است برسد. اما تاحالا فکر کرده‌اید که چه می‌شد اگر ساختار معمولی یک بازی معمایی را به هم بریزید. بله، درست متوجه شدید ساختار پازل هر یک از مراحل «بابا ایز یو» به‌هم ریخته است و وظیفه شما این است که با ساخت فرمول هر مرحله تازه به مرحله حل کردن پازل برسید.

بازی Baba is You با ساختار نوآورانه‌ای که در سبک پازل ایجاد کرده است، شما را محو خودش می‌کند

بگذارید شما را با ساختار ساده‌ اما در عین حال خارق‌العاده بازی آشنا کنیم. در ابتدای بازی عبارت «بابا تو هستی» روی صفحه بازی روی سه بلوک مجزا ظاهر می‌شود. این بلوک‌ها مانند یک فرمول ریاضی به یکدیگر چسبیده‌اند و عملکرد این فرمول باعث می‌شود که کاراکتر شما در بازی ظاهر شود. پس اگر شما یکی از این بلوک‌ها را حرکت دهید و فرمول را به هم بریزید، بازی متوقف و کاراکتر شما هم از بازی ناپدید می‌شود.

این صرفا یکی از فرمول‌های اصلی است که در اکثر مراحل بازی وجود دارد و شما بر پایه این فرمول مرحله را پشت سرمی‌گذارید. رفته رفته بلوک‌ها و عبارت‌های زیادی در بازی نمایان می‌شود. به طور مثال عبارت «برنده پرچم است» یکی از اصلی‌ترین ساختار‌های هر مرحله است؛ چرا که برای پشت سرگذاشتن هر مرحله به این فرمول نیاز دارید. پس با این تفاسیر می‌توانید تصور کنید که بازی برپایه چه ساختار نوآورانه‌ای بنا شده است و سازنده بازی با این اقدام، خلاقیت و مهارت خودش را به رخ می‌کشد.

Baba is You

بازی مستقل Baba is You به صورت مراحل کوتاه و جداگانه در اختیار بازیکن قرار داده می‌شود که همه آنها در یک نقشه نسبتا بزرگ جای گرفته‌اند. نقشه بازی همانند آثار مشابه شامل مناطق مختلفی می‌شود؛ از محیط‌های دریایی و جنگلی گرفته تا کوهستان‌ها. پس از وارد شدن به هر یک از مناطق، شاهد فرمول‌های مختلفی خواهید؛ طوری که بعضی از آنها حتی کاراکتر شما را در هوا معلق می‌کند و باید با تغییر فرمول راه خودتان را به انتهای مرحله باز کنید.

چیزی که شاید در ابتدای بازی شما را گول بزند، عکس‌ها و حال‌و‌هوای بازی است؛ طوری‌ که گمان می‌کنید قرار است با پازل‌های بازی یک روند آرامش‌بخش را تجربه کنید. اما باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید؛ چرا که Baba is You بیش‌تر شبیه به یک کابوس است! بازی قرار است رس شما را بکشد و اعصاب‌تان را خرد کند. سازنده بازی به قدری در طراحی معماهای بازی وقت گذاشته و آنها را چالش‌برانگیز طراحی کرده است که گمان می‌کنم علاقه نداشته کسی بازی‌اش را تمام کند. این بازی برپایه معماهای بسیار سخت و چالش‌برانگیزی طراحی شده است که شاید ساعت‌ها شما را به فکر فرو ببرد؛ طوری که ماوس و کیبورد یا کنترلرتان را رها می‌کنید و دست‌تان را زیر چانه‌تان می‌گذارید و به صفحه خیره می‌شوید تا بتوانید راه فراری در بازی پیدا کنید. پازل‌ها رفته رفته گسترده‌تر می‌شوند و پیدا کردن راه‌حل را برای‌تان سخت می‌کنند. این موضوع شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید و باعث شود که انگیزه ادامه بازی در آنها از بین برود.

سختی بیش‌ از اندازه برخی از پازل‌های Baba is You شاید انگیزه شما به ادامه بازی را از بین ببرد

ایرادات جزئی در طراحی برخی از پازل‌های Baba is You دیده می‌شود که شاید تو ذوق برخی از دوست‌داران این ژانر بزند. اگرچه معماها با مهارت هر چه تمام‌تر طراحی شده‌اند، اما متاسفانه برخی از آنها به‌صورت تصادفی حل می‌شوند. مثلاً در بازی حین حرکت دادن بلوک‌ها بودم تا به فرمول مورد نظر خودم برسم، اما در این میان تعدادی از پازل‌های بازی به طور تصادفی حل شدند. اما خلاقیت و المان‌های نوآورانه‌ای که در بازی کار شده است کاری می‌کند که این ایراد‌ها زیاد به چشم نیایند. بازی بیش از ۲۰۰ مرحله در خودش جای داده است و وجود چنین ایرادات جزئی قابل پیش‌بینی است. خودتان را جای سازنده بازی بگذارید و قوه تخیل‌تان را به کار بیندازید. به صفحه خیره شوید و فکر کنید که سازنده با چه انگیزه‌ای این بلوک‌ها را به این صورت چیده است؟ با همین استراتژی می‌توانید به راه حل پازل برسید و در یک چشم به هم زدن خودتان را ساعت‌ها غرق بازی ببینید.

 

مورد دیگری که کاربران باید به آن توجه داشته باشند این است که رفته رفته عبارت‌ها و بلوک‌های بازی بیشتر می‌شود و شما برای حل معماها باید با زبان انگلیسی و معنی ضمایر آنها آشنا باشید. به‌طوری که با جلو رفتن بازی باید دیگر به سراغ ساخت جمله‌های طولانی انگلیسی بروید تا بتوانید به طور مثال رودخانه یا موانع بازی را از محیط حذف کنید.

ویژگی‌های دیگری در بازی هستند که به شما کمک می‌کنند تا آرامش خودتان را حین حل کردن معماهای سخت این بازی حفظ کنید. موسیقی و طراحی هنری، یکی از ستون‌های اصلی بازی‌های مستقل هستند که اهمیت به‌سزایی دارند. خوشبختانه Baba is You از این قاعده مستثنی نیست و شاهد موسیقی و گرافیک جذابی هستیم. گرافیک بازی با ترکیبی از سبک کارتونی و پیکسلی طراحی شده است که در عین سادگی، سبک منحصر‌به‌فردی دارد.

ترکیب موسیقی ۸بیتی با ساز‌های الکترونیک مدرن فضای عجیب‌و‌غریب اما در عین حال دلنشینی در بازی ایجاد کرده است

از طرفی موسیقی Babs is You واقعا کار خودش را به نحو احسن انجام داده است و حین پازل‌های دشوار به کمک شما می‌آید تا آرامش را به روح‌تان برگرداند. موسیقی ۸ بیتی و قدیمی واقعا شما را آرام می‌کند و حتی اگر قصد دارید که دقایقی از بازی دور شوید تا به ذهنتان استراحت دهید، می‌توانید صرفا به موسیقی بازی گوش دهید. مورد جالبی که اینجا دیده می‌شود ترکیب صداهای ۸بیتی با صداهای مدرن الکترونیکی است. صداهای این بازی با یکدیگر توانسته‌اند فضای عجیبی را ایجاد کنند و همین موضوع شما را مجذوب خودش کند.

Baba is You

بازی Baba is You قرار است گسترده‌تر نیز شود. از آنجا که طراحی مراحل و پازل‌های بازی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند، سازنده بازی قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی یک بخش طراحی مرحله در اختیار بازیکنان قرار دهد تا آنها هم بتوانند مراحل طراحی شده خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. Baba is You نه تنها یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های معمایی و پازل‌محور است، بلکه از آن می‌توان به عنوان یکی از عجیب‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ هم یاد کرد. ایرادات جزئی در طراحی برخی از پازل‌ها وجود دارد و منجر می‌شود که معماهای بازی به‌صورت تصادفی حل شوند اما در مجموع، ساخته آروی تیکاری از آن دست بازی‌هایی است که طرفداران سبک پازل از تجربه کردنش پشیمان نمی‌شوند.

Baba is You روی پلتفرم پی سی بررسی شده است.


منبع زومجی

Baba is You

Baba is You یک بازی به شدت عجیب است که تاکنون شبیه به آن را تجربه نکرده‌اید. این بازی توانست با رویکرد خودش سبک جدیدی را در سبک پازل و معمایی خلق کند. ایده نوآورانه این بازی شما را مجبور می‌کند که کنترلر بازی را رها کنید و ساعت‌ها به فرمول‌های بازی خیره شوید تا راه فرار را پیدا کنید. در حالی‌که پازل‌های بازی بیش از اندازه دشوار هستند، شاید انگیزه ادامه دادن به بازی را از شما بگیرد، اما از طرفی موسیقی و گرافیک بازی شما را ساعت‌ها محو خودش می‌کند.
آراییس نظریان

8

نقاط قوت

  • + ایده نوآورانه در طراحی پازل‌ها
  • + ترکیب موزیک ۸بیتی با ساز‌های مدرن برای خلق موسیفی‌های عالی
  • + بیش از ۲۰۰ مرحله‌ی جذاب
  • + طراحی هنری دلنشین

نقاط ضعف

  • - حل شدن برخی از معماها به‌صورت تصادفی
  • - سختی بیش‌از‌حد پازل‌های نیمه دوم بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده