Shenmue 3 پس از تأخیر‌ها و حواشی مختلف در دسترس کاربران قرار گرفت، اما متأسفانه محصولی نیست که ارزش چهار سال صبر کردن را داشته باشد.

در نمایشگاه E3 2015 بود که اعلام شد کمپین ساخت Shenmue III در کیک‌استارتر آغاز شده است و کاربران می‌توانند از این بازی که برای کامپیوتر و پلی استیشن 4 عرضه می‌شود، حمایت کنند. در آن زمان اعلام شده بود که نسخه کامپیوتر برای استیم عرضه می‌شود و اشخاصی که از این بازی حمایت مالی کرده‌اند، یک نسخه رایگان از آن را دریافت خواهند کرد. همچنین مشخص شده بود که Shenmue 3 در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد. بااین‌حال بازی مدام از سوی استودیو Ys Net تأخیر خورد تا اینکه چندی پیش، پس از پشت سر گذاشتن حواشی متعددی عرضه شد. بین عرضه Shenmue II و نسخه سوم ۱۸ سال فاصله وجود دارد و کاربران، از استودیو سازنده انتظار داشتند که نسخه سوم با حفظ ساختار این سری، بتواند تجربه‌ی جدید و مدرن‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد.

Shenmue III

سری Shenmue روایت‌گر داستان پسری است که می‌خواهد انتقام خون پدر خود را بگیرد

برای مثال شرکت سگا با ریمستر کردن سری Yakuza، تغییراتی را هم در گیم‌پلی آن به‌وجود آورده است تا حس‌وحال تازه‌ای داشته باشند. Shenmue III بااینکه سعی دارد یک بازی جدید و سرگرم کننده باشد، اما در این کار اصلا موفق نیست و ساختار گیم‌پلی و داستان آن به‌گونه‌ای است که در بیشتر بخش‌ها شما را عذاب می‌دهد. داستان سری Shenmue از این قرار است که پدر ریو هازوکی، قهرمان داستان، به‌دست Lan Di کشته می‌شود و او راهی ماجراجویی خطرناکی برای انتقام خون پدرش می‌شود. دراین‌میان پدر ریو یک لوح باستانی را نزد ریو می‌گذارد که عکس یک ققنوس روی آن قرار داشت. با گذر زمان و رویارویی‌های مختلف ریو هازوکی با ارازل اوباش، او اطلاعاتی را از محل Lan Di پیدا می‌کند، اما هر بار در پیدا کردن وی ناکام می‌ماند.

در این ماجراجویی، او با دختری به نام شنوآ لینگ آشنا می‌شود که به‌دنبال پدر گمشده خود می‌گردد. رفته رفته این دو شخص متوجه می‌شوند که سرنوشت آن‌ها به یکدیگر گره خورده است و با یکدیگر راهی ماجراجویی می‌شوند. داستان نسخه سوم دقیقا از جایی شروع می‌شود که نسخه دوم پایان یافته است. ریو هازوکی و شنوآ لینگ در معبدی قرار دارند که برای باز شدن در آن به لوح ققنوس و لوح اژدها نیاز است. در ادامه راهی محل زندگی شنوآ لینگ می‌شوند تا اطلاعاتی را در مورد علت گمشدن پدر شنوا پیدا کنند. بااین‌حال متوجه می‌شوند که ارازل اوباش محلی، وی و یکی دیگر از سنگ‌تراش‌های معروف را برای بازجویی با خود برده‌اند، زیرا در داستان‌های باستانی آمده است که سنگ‌تراش‌های دهکده Bailu لوح‌های ققنوس و اژدها را برای امپراطوری چین ساخته‌اند.

Shenmue III

استودیو Ys Net در Shenmue III داستانی را روایت و پایان‌بندی آن را به نسخه بعد منتقل می‌کند که در همین نسخه به‌راحتی قابل جمع شدن بود

اولین و اصلی‌ترین مشکل Shenmue III، داستان و روایت داستانی آن است. از شروع بازی تا اواسط آن، شاهد روایت داستانی قابل قبولی هستیم، اما از اواسط به بعد، روایت داستان سیر نزولی را طی می‌کند و به‌خوبی سوالات بازیکن در طول بازی را جواب نمی‌دهد. پایان‌بندی بازی هم به‌گونه‌ای است که بازیکن باید منتظر نسخه بعد بماند، اما نحوه نمایش این مورد به بدترین شکل ممکن انجام می‌شود. معمولا در بازی‌های مشابه کارگردان سعی می‌کند جدا از جواب دادن تمامی سؤال‌هایی که در ذهن مخاطب به‌وجود می‌آید، او را برای تجربه نسخه بعد و فهمیدن سرگذشت کاراکترها، تشنه نگه دارد. Shenmue 3 به هیچ‌وجه این کار را برای شما انجام نمی‌دهد. مشکل بزرگ‌تر، شخصیت‌پردازی کاراکترها است. در طول بازی برای اینکه شنوآ لینگ را بشناسید، می‌توانید از او سؤال بپرسید و او هم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. سپس او هم همان سوالی را که شما از او پرسیده‌اید، تکرار می‌کند تا مخاطب، ریو هازوکی را هم بهتر بشناسد. این در حالی است که تیم سازنده می‌توانست از سوالات متنوع و متفاوتی برای هر کاراکتر استفاده کند و گذشته شخصیت‌ها و داستان‌سرایی آن‌ها را در دل روایت داستان قرار دهد. حتی شخصیت پردازی Lan Di که شخصیت منفی بازی است، خوب نیست و به هیچ‌وجه نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کنید.

استودیو Ys Net در Shenmue III داستانی را روایت و پایان‌بندی آن را به نسخه بعد منتقل می‌کند که در همین نسخه به‌راحتی قابل جمع شدن بود. به این دلیل که اگر گیم‌پلی را کنار بگذاریم، شاهد یک روایت دو الی سه ساعته برای Shenmue 3 هستیم. Ys Net سعی کرده به‌واسطه گیم‌پلی این تجربه را گسترش دهد، اما گیم‌پلی مورد بعدی است که ضربه سنگینی را به Shenmue III وارد می‌کند. البته این بخش نکات مثبتی هم دارد. در نگاه اول، Shenmue III یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های نقش آفرینی است، اما باید بگویم که ساختار این بازی به‌گونه‌ای است که از سایر بازی‌های اکشن ماجراجویی شرقی و حتی نقش‌آفرینی متمایز می‌شود. برای پیشرفت در داستان بازی، باید مأموریت‌های مختلفی را انجام دهید. این مأموریت‌ها در دفتر ریو هازوکی نوشته شده‌اند و با پرس‌وجو از سایر NPCها، می‌توانید مأموریت خود را به پایان برسانید.

Shenmue III

موردی که در Shenmue III اهمیت زیادی دارد، این است که شما یک مبارز هستید؛ شخصی‌که در حال فراگیری هنرهای رزمی است و باید مدام فنون جدیدتری از کنگ‌فو را یاد بگیرد. ازاین‌رو اگر به‌دنبال قوی‌تر شدن و موفقیت در مبارزات بازی هستید، باید فنون جدید از هنرهای رزمی را خریداری و آن‌ها را در معبد هنرهای رزمی تمرین کنید. هر کومبو یا فن خریداری شده هم ساختار مشخصی دارد. به‌عبارتی همانند یک بازی مبارزه‌ای، برای اینکه یکی از فن‌های خریداری شده را روی حریف اعمال کنید، باید دکمه‌های مخصوصی را در مدت زمان مشخصی فشار دهید. همچنین تیم سازنده از یک حالت ساده‌تر هم برای اعمال ضربات استفاده کرده است که می‌توانید فهرست کومبوهای خود را بسازید و در طول مبارزات، تنها با فشردن یک دکمه، از آن‌ها استفاده کنید. درواقع سیستم ارتقای کاراکتر، با استاد شدن در فنون کنگ‌فو ارتباط مستقیمی دارد. بدین صورت که هرچه بیشتر تمرین کنید، قدرت بیشتری را کسب خواهید کرد. این موارد و سیستم قوی‌ شدن کاراکتر زمانی می‌تواند مفید باشد که سازنده آن را به‌خوبی پیدا کند. در ظاهر این موارد چالش‌برانگیز هستند، اما عدم طراحی یک دوربین خوب به‌هنگام مبارزات و سیستم جاخالی دادن در بازی، سبب شده تا مبارزات و کارآمد بودن آن‌ها نتواند خود را نشان دهد.

برای قوی‌تر شدن و ارتقای ریو هازوکی، باید در معبد هنرهای رزمی روی انرژی مصرفی خود تمرکز کنید و فنون جدیدتری را یاد بگیرید

ازاین‌رو کاربر امکان دارد از مبارزه کردن در Shenmue III خسته شود، زیرا در مبارزات شما باید روی هدف خود عمل Target Lock را انجام دهید و حریف خود را از بین ببرید. دراین‌میان زمانی‌که حریف گارد می‌گیرد، نباید به اون حمله کنید و پس از جاخالی دادن، ضربه خود را اعمال کنید. سیستم جاخالی دادن و روان نبودن آن باعث می‌شود که نتوانید در مبارزات عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارید و به‌سراغ آیتم‌های بازیابی نوار سلامت خود در مبارزات بروید. این آیتم‌ها هم نسبت‌به سایر آیتم‌های بازیابی نوار سلامت بازی قیمت بالایی دارند و باید برای خرید مجدد آن‌ها، مشغول کار کردن شوید. همچنین دوربین بد بازی هم باعث می‌شود که در نبردهایی که بیش از یک حریف دارید، نتوانید به‌خوبی روی هدف خود تمرکز و با او مبارزه کنید. دراین‌میان اشاره کنم که استودیو Ys Net یک بخش شخصی‌سازی ظاهر کاراکتر هم برای ریو هازوکی درنظر گرفته است که می‌توانید لباس‌های مدنظر خود را خریداری و از آن‌ها برای تغییر ظاهر شخصیت‌ خود استفاده کنید.

Shenmue III

نورپردازی‌های بازی باعث شده تا جلوه‌های بصری زیبایی را مشاهده کنیم

مورد بعد که کمی آزار دهنده است، تأکید بیش از اندازه به فارم کردن و پول درآوردن برای پیشرفت در داستان است. درواقع داستان بازی در بعضی از نقاط نیازمند این است که یک آیتم مخصوص را خریداری کنید که بسیار گران است. ازطرفی کارهای نیمه وقت و شرط‌بندی‌ها در Shenmue III پول زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. ازاین‌رو مجبور می‌شود بیشتر وقت خود را صرف درآوردن پول کنید که بعضا در روایت داستان خلل ایجاد می‌کند. شاید برای یک بازی نقش‌آفرینی، وجود این مورد عادی باشد، اما Shenmue III یک بازی ماجراجویی است و جدا از آن، سیستم فارم کردن باید به‌گونه‌ای باشد که خللی در بخش داستانی به‌وجود نیاورد. بااین‌حال طراحی کارهای نیمه وقت و مینی گیم‌های Shenmue III، یکی از نقاط قوت بازی به‌حساب می‌آید و به‌خاطر نبود یه داستان درگیر کننده و سیستم مبارزات خسته کننده، ترجیح می‌دهید که بیشتر وقت خود را صرف پول درآوردن و گشت‌وگذار در جهان بازی کنید. همچنین تنوع مینی‌گیم‌ها و شغل‌های داخل بازی هم یکی دیگر از مواردی است که شما را به انجام این کار ترغیب می‌کند.

از نظر بصری، Shenmue 3 را نمی‌توان با یک بازی AAA مقایسه کرد، زیرا با یک بازی AAA طرف نیستیم. بااین‌حال Shenmue 3 طراحی بصری خوبی دارد و نورپردازی محیط، نقطه قوت این بخش به‌حساب می‌آید. از نظر فنی هم بازی فاقد باگ یا گلیچ خاصی است، اما ای کاش انیمیشن دشمنان پس از افتادن روی زمین کمی بهتر طراحی می‌شد. جدا از طراحی مینی‌گیم‌ها و کارهای نیمه‌وقت شما در Shenmue 3، دشمنان هم طراحی متنوع و خوبی دارند. یکی از مواردی که تا حدی به گیم‌پلی بازی هیجان داده، طراحی تعقیب‌وگریزهایی که با دکمه‌زنی‌های مختلفی ترکیب شده است. همچنین این دکمه‌زنی‌ها در نبردها هم قرار گرفته‌اند و طراحی خوبی هم دارند. به‌نحوی که حسابی باید حواس خود را جمع کنید و همانند یک هنرجوی هنرهای رزمی عمل کنید. مورد بعدی که استودیو Ys Net در آن سهل‌انگاری کرده، طراحی باس فایت است. در حالت عادی، باس‌هایی برای بازیکنان درنظر گرفته شده که رهبران گروه‌های ارازل و اوباشی هستند که شما با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، اما اصلا حس‌وحال یک باس‌فایت را به بازیکن القا نخواهند کرد.

Shenmue III

Shenmue III در بخش موسیقی هم عملکرد خوبی دارد. داستان بازی در چین و دهکده‌ها و معبد‌های اطراف چین روایت می‌شود. ازاین‌رو شاهد موسیقی‌هایی هستیم که با حال‌وهوای بازی هم‌خوانی بسیاری دارند. همچنین صداگذاری بازی هم به‌خوبی انجام شده است و حتی روی دوبله انگلیسی هم می‌توانید تجربه‌ی قابل قبولی را کسب کنید. بازی Shenmue 3، متاسفانه آن محصولی نیست که بتوانید آن را در اولویت قرار دهید. بااین‌حال Shenmue 3 می‌تواند یک تجربه ۱۵ الی ۲۰ ساعته را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

Shenmue III روی پی سی بررسی شده است


منبع زومجی

Shenmue 3

Shenmue 3 پس از تاخیرهای مختلف بالاخره عرضه شد تا کاربران قدیمی این مجموعه داستان ریو هازوکی را ادامه دهند. متاسفانه بازی از مشکلا ریز و درشتی مثل روایت داستانی ضعیف، کاراکترها و شخصیت‌ پردازی‌های نامناسب و سیستم مبارزات خسته کننده رنج می‌برد. البته از نظر بصری و همچنین طراحی مینی گیم و شغل‌های نیمه‌وقت، Shenmue III عملکرد بسیار خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + طراحی متنوع و خوب مینی‌گیم‌ها و شغل‌های بازی
  • + نحوه ارتقای کاراکتر و استاد شدن در فنون کنگ‌فو
  • + طراحی بصری و نورپردازی‌‌های چشم نواز

نقاط ضعف

  • - داستان سرایی ضعیف
  • - عدم برقراری ارتباط با کاراکترهای مثبت و منفی
  • - طراحی نامناسب سیستم جاخالی دادن در مبارزات
  • - طراحی ضعیف دوربین به‌هنگام مبارزات
  • - باس فایت‌ها حس و حال یک نبرد متفاوت را به مخاطب القا نمی‌کنند
  • - تأکید بیش از حد به فارم کردن که روی داستان‌سرایی بازی تاثیر منفی گذاشته است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده