بازی موبایل Vampire Fall: Origins سفر دور و درازی در سرزمینی وسیع است که به عنوان یک بازی نقش آفرینی از پس سرگرم کردن مخاطبانش برمی‌آید. با بررسی این اثر همراه زومجی باشید.

سبک نقش‌آفرینی یکی از قدیمی‌ترین، پرطرفدارترین و البته گسترده‌ترین ژانرهایی است که در دنیای بازی‌های ویدیویی متولد شده است و به همین واسطه هم نفوذ و رسوخ اشکال مختلف آن در بازی‌های موبایل مورد اجتناب‌ناپذیری است که همراه با ظهور آثار قابل توجهی در این پلتفرم هم شده است؛ بازی‌هایی که هر کدام با تمرکز ویژه روی المان‌های مختلف نقش‌آفرینی تجربه متفاوتی را از سبک خود ارائه می‌دهند و در این بین، بازی اندروید و آیفون Vampire's Fall: Origins هم با تکیه بر مبارزات نوبتی، نقشه‌ای وسیع و چندبخشی و همچنین استفاده از داستانی نسبتا ساده، سعی می‌کند بازیکنانش را تا پایان ماجراجویی‌هایشان به طور مستمر همراه خودش نگه دارد و به طور کلی هم می‌توان گفت در رسیدن به هدف تاحدودی موفق می‌شود.

داستان بازی Vampire's Fall: Origins شبیه به خیلی از ماجراهای فانتزی ساده‌ای است که شروع و پایان قابل پیش‌بینی‌ای دارند. شما کارتان را از قبیله‌ای کوچک و قلمرویی ضعیف آغاز می‌کنید که در همان ابتدا مورد هجوم بی‌رحمانه نیروهای متخاصم قرار می‌گیرد و از میان تمام افرادی که در شهر حضور دارند، فقط شما هستید که زنده می‌مانید اما این زنده ماندن به قیمت تبدیل شدن به یک خون‌آشام به‌دست می‌آید. همین موضوع و اینکه بتوانید انتقام خود را از مهاجمان بازپس بگیرید و دوباره تبدیل به یک انسان شوید، همان موتور اصلی داستان است که تا انتهای کار قرار است شما را پای خودش نگه دارد. با اینکه شاید بازی از لحاظ داستانی چیز جدیدی برای ارائه نداشته باشد و غافلگیری بزرگی هم به بازیکنانش نشان ندهد، اما وسعت بزرگ نقشه و تنوع ماموریت‌ها تاحدودی این نقص را پوشش می‌دهند. داستان بازی دائما از طریق دیالوگ‌هایی که بین کاراکترهای مختلف رد و بدل می‌شود و به‌صورت متنی به نمایش درمی‌آید، روایت می‌شود. در این بین، بازی گزینه‌هایی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که در حین صحبت با شخصیت‌های دیگر انتخاب‌های دلخواه خودتان را داشته باشید، اما این انتخاب‌ها همیشه هم تغییری ایجاد نمی‌کنند. در واقع داستان بازی در بخش‌های اصلی‌اش کاملا خطی دنبال می‌شود و به همین دلیل هم دیالوگ‌هایی که شما در این بخش خودتان انتخاب می‌کنید، عملا تاثیری ندارند اما در مراحل فرعی این مسئله متفاوت است و انتخاب گزینه‌های مختلف می‌تواند از درگیری شما با برخی کاراکترها جلوگیری کند.

Vampire

گیم‌پلی بازی به سبب محیط وسیعش به این سادگی‌ها خسته‌کننده نمی‌شود و طراحی خوب مراحل اصلی و فرعی به هرچه بیشتر سرگرم شدن بازیکن کمک می‌کند

از داستان بازی که بگذریم، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و برگ‌برنده‌های Vampire's Fall: Origins در حقیقت گیم‌پلی نسبتا گسترده آن است که اگرچه خالی از ایراد هم نیست، اما موارد زیادی برای سرگرم کردن مخاطبانش دارد. مبارزات بازی که شاید بتوان آن را اصلی‌ترین بخش گیم‌پلی دانست، حالتی نوبتی دارد که در آن شما و حریف مقابل‌تان به ترتیب ضرباتی را به یکدیگر وارد می‌کنید؛ ضرباتی که باید در انتخاب آن‌ها دقت زیادی به خرج بدهید تا با کم‌ترین صدمه ممکن، برنده از میدان نبرد خارج شوید. هر قدر که بیشتر در بازی پیشرفت کنید، می‌توانید درخت مهارت خودتان را بیشتر گسترش دهید و ضربات جدیدتری را برای مبارزه یادبگیرید؛ ضرباتی که همگی وابسته به نوار انرژی شما هستند و ارتقا آن‌ها باعث می‌شود تا به ازای مصرف انرژی مشخص، صدمه بیشتری به دشمنان وارد کنند. البته همه چیز هم فقط به این مهارت‌ها خلاصه نمی‌شود و انتخاب سلاح مناسب برای مبارزه نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. سلاح‌ها هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که باعث می‌شود انتخاب از میان آن‌ها سخت و کاربرد هر کدام نیز متفاوت باشد. برای مثال برخی از سلاح‌ها صدمه زیادی به دشمن می‌زنند، اما استفاده از مهارت‌های ویژه به کمک آن‌ها نیازمند انرژی بیشتری است، اما سلاح‌های مثل کاتاناها شرایط کاملا برعکسی را دارند. تنوع سلاح‌ها در بازی زیاد است و حتی شما می‌توانید همراه سلاح از یک سپر دفاعی هم استفاده کنید که گاهی اوقات ضربات دشمن را خنثی می‌کند. در کنار این، آیتم‌های تزئینی مختلفی نیز برای شخصیت شما فراهم شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید شخصی‌سازی گسترده‌تری را روی کاراکتر اصلی خود اجرا کنید. با این حال، به جز دشمنان اصلی بازی، سایر موجوداتی که در برابر شما صف می‌کشند و شما را به مبارزه می‌طلبند، تنوع آن‌چنانی ندارند و اکثرا به گرگ‌ها و ارواح سرگردان خلاصه می‌شوند اما تنوع باس‌های بازی و دیگر دشمنان خوب است و حتی گاهی در یک مبارزه مجبور می‌شوید با چند کاراکتر دست به یقه شوید که از جمله قسمت‌های چالش‌برانگیز ومپایرز فال به شمار می‌رود.

با وجود تمام این موارد، دست شما در مبارزات آن‌قدرها هم باز نیست و این مشکل به‌خاطر این است که بعضی قابلیت‌های مبارزه به سطح مهارت‌های شما مربوط می‌شود. برای مثال، جاخالی دادن یا دفاع کردن در برابر حمله‌های دشمن مسئله‌ای است که بازیکن هیچ گزینه مشخصی برای آن ندارد و بر اساس میزان سطح مهارت شما، این قابلیت به‌صورت کاملا تصادفی در مبارزات اجرا می‌شود، اما ایراد اصلی اینجا است که افزایش مهارت هم تاثیر مشخصی روی تکرار بیشتر این‌ حالت‌های تصادفی ندارد و عملا شما را مجاب می‌کند که به جای افزایش چنین مهارت‌هایی سراغ ارتقا دیگر توانایی‌های کاراکتر خودتان بروید که حداقل کنترل آن تاحدودی دست خودتان است.

Vampire

جهان بازی موارد زیادی برای گشت و گذار دارد و همین هم آن را به نقطه‌ای ارزشمند برای بازی تبدیل می‌کند

گذشته از مبارزات Vampire's Fall: Origins، باید نگاهی هم به روند ماموریت‌ها و پیش‌روی در بازی داشته باشیم که می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین نقاط قوت بازی یاد کرد. اولا که محیط بازی کاملا وسیع است و به شما اجازه می‌دهد در مناطقی از آن که برای‌تان آزاد هستند گشت و گذار کنید و ضمن حضور در مراحل اصلی، در مراحل فرعی نیز شرکت کنید و امتیاز بیشتری به‌دست آورید. در واقع توزیع مراحل فرعی در نقشه و تنوع نسبتا خوب آن‌ها، همان چیزی است که پیشروی در بازی را لذت‌بخش می‌کند. بازی به روش‌های مختلف شما را مجاب می‌کند تا کوئست‌های اختیاری را پشت سر بگذارید و ضمن آماده شدن برای مراحل و مبارزات سخت اصلی، برای مدت طولانی‌تری هم در هر کدام از شهرهای بازی سرگرم شوید. خوشبختانه بازی در اعطای امتیاز یا سکه به بازیکنانش خساست به خرج نمی‌دهد و به همین دلیل هم پیمودن کوئست‌ها، حتی اگر گاهی تکراری هم باشند، نتیجه قابل‌قبولی را به همراه دارد. در کنار این، محیط‌های مختلف بازی هم خالی از خطر نیست. برای مثال وقتی شما به‌سوی یک مقصد مشخص حرکت می‌کنید، اگر از راه‌های معمول و جاده‌ها حرکت کنید خطر چندانی شما را تهدید نخواهد کرد، اما عبور از بی‌راهه‌ها در بیشتر موارد بازیکن را وارد مبارزاتی ناخواسته با موجودات مختلفی می‌کند که در نوع خود جزو چالش‌های بزرگی برای بازیکن به شمار می‌روند.

Vampire

بخش چندنفره بازی گستردگی لازم را ندارد و فقط به‌عنوان تنوعی کوتاه شما را سرگرم خواهد کرد

در کنار بخش تک‌نفره، بازی Vampire's Fall: Origins از حالت چندنفره هم پشتیبانی می‌کند که البته گستردگی خاصی ندارد و فقط به مبارزات ساده و رو در رو ختم می‌شود. در بخش چندنفره کاراکتر شما و بازیکن مقابل وارد مبارزه می‌شوند و هر قدر که شما پیروزی بیشتری کسب کنید، با رقبای قدرتمندتری روبرو می‌شوید و سکه‌های بیشتری هم کسب خواهید کرد. با اینکه تجربه بخش چندنفره برای تنوع چیز بدی نیست، اما حالتی هم نیست که بتواند شما را برای مدت زیادی مشغول خودش کند و بعد از مدتی تازگی خودش را از دست می‌دهد؛ به ویژه اینکه شما برای تجربه بخش آنلاین، حتما باید به محل مشخصی در نقشه مراجعه کنید و گاهی اوقات پیمودن مسافت‌های طولانی برای رسیدن به این بخش هم خودش مزید بر علت می‌شود که بیخیال ویژگی‌های بخش چندنفره بشوید.

بازی از لحاظ گرافیکی خوشبختانه در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و تمام اجزای آن بدون اشکال در کنار هم جلوه‌ای کاملا مناسب را به مخاطب خود ارائه می‌دهند. محیط وسیع بازی تنوع نسبتا خوبی دارد و طراحی ساختمان و قلعه‌های مختلف نیز کاملا راضی‌کننده صورت گرفته است که تفاوت قسمت‌های مختلف نقشه را به شکل مشخص به تصویر بکشد. در زمینه موسیقی نیز بازی شرایط خوبی دارد و با آهنگ‌های آرامش‌بخش خودش در شهرها و موسیقی‌های تندتر در حین مبارزات، جلوه‌های صوتی هماهنگی را به وجود می‌آورد. شاید تنها ایراد فنی بازی که گاهی اوقات بازیکن را آزار می‌دهد، لودینگ‌های کوتاهی است که در حین حرکت در نقشه به وجود می‌آید. با اینکه تعداد و زمان آن‌ها کم است، اما خب با این حال ممکن است در برخی موارد بازیکن را اذیت کند.

Vampire

روی هم رفته، بازی آیفون و اندروید Vampire's Fall: Origins را می‌توان اثری نامید که با وجود برخی اشکالات در بخش‌های مختلف، می‌تواند مخاطبش را تا پایان کار همراه خودش نگه دارد و به کمک ماموریت‌های مختلف و جهان وسیعش و کارهای مختلفی که برای انجام دادن در آن پیدا می‌شود، سرگرمی نسبتا طولانی مدتی را برای بازیکنان فراهم کند. گستردگی خوب بازی در زمینه مهارت‌ها و تنوع بالای المان‌های مبارزه‌ای مختلف آن، از جمله ویژگی‌های خوبی است که شما را از تجربه این اثر راضی خواهد کرد و البته در این بین تلاش‌های شکست‌خورده‌ای هم به چشم می‌آیند که شاید روی تجربه شما تاثیرگذار باشند، اما صدمه بزرگی به آن وارد نمی‌کنند.


منبع زومجی

Vampire's Fall: Origins

بازی Vampire's Fall: Origins اثری است که شاید در ابتدا چندان چهره قدرتمندی از خودش نشان ندهد، اما با پیشروی در آن متوجه طراحی مراحل خوب و لذت‌بخش آن خواهید شد که رفته رفته حس واقعی پیشرفت را به بازیکنانش القا می‌کند و با گستردگی و تنوع قابل‌قبول در بیشتر بخش‌هایش، شما را برای مدتی طولانی سرگرم خودش می‌کند. شاید اگر سازندگان می‌توانستند بازی را با داستانی جذاب‌تر و بخش چندنفره غنی‌تر در اختیار مخاطبان قرار دهند، اکنون با یکی از برترین نقش‌آفرینی‌های پلتفرم موبایل روبه‌رو بودیم، اما با این حال، هنوز هم Vampire's Fall: Origins ارزش تجربه کردن را دارد.
مهرداد خیاط محمدی

7

نقاط قوت

  • + نقشه وسیع و متنوع بازی
  • + طراحی خوب مراحل اصلی و فرعی
  • + تنوع خوب باس‌فایت‌ها و ارائه مبارزاتی چالش‌برانگیز
  • + گستردگی بالای درخت مهارت، سلاح‌ها و شخصی‌سازی‌ها
  • + تنوع نسبتا خوب المان‌های مختلف در سیستم مبارزات بازی

نقاط ضعف

  • - داستانی ساده و سرراست
  • - عدم کنترل روی برخی از قسمت‌های سیستم مبارزه
  • - تنوع پایین دشمنان عادی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده