لباس کارآگاهی خود را بر تن کنید؛ در این دهکده مرموز اتفاقات مشکوکی در جریان است که باید با حل کردن پازل‌ها به آن پی ببرید. با بررسی Layton: Curious Village in HD و یکی از بازی‌های معمای خوب پلتفرم موبایل همراه ما باشید.

مالک ثروتمند یک دهکده فوت شده است. او وصیتی داشت که هیچ فردی قادر به انجامش نبود؛ اگر شخصی می‌توانست معمای سیب طلایی را حل کند، تمام زمین‌های آن دهکده برای او می‌شد؛ وسوسه‌ کننده و جذاب. ده‌ها نفر برای حل این معما و پیدا کردن این سیب طلایی تلاش کردند اما موفق نشدند. خانم داهلیا، همسر مالک این دهکده، فکری به ذهنش رسید؛ او باید متخصصی باهوش را پیدا می‌کرد تا هر چه زودتر این معماها را حل کند و به این ماجرا خاتمه دهد. اینجا است که پای بازیکن به عنوان باستان شناسی به نام هرشل لیتون همراه با دستیار بسیار جوانش یعنی لوک به بازی Professor Layton and the Curious Village باز می‌شود.

بازی موبایل Professor Layton and the Curious Village، یکی از آثار معمایی موبایل است که در سال ۲۰۰۸ برای کنسول Nintendo DS و پلتفرم موبایل منتشر شد. حال پس از قدرت گرفتن موبایل، چرا استودیوی لِول 5 یک نسخه HD از آن را عرضه نکند تا پول خوبی از بازی موفق ۱۰ سال پیش خود به جیب بزند؟ نسخه HD این بازی که برای اندروید و iOS عرضه شده است، یک بازی گران قیمت محسوب می‌شود. تا زمان نگارش این بررسی، نسخه HD بازی Proffessor Layton and the Curious Village برچسب قیمت ۹.۹۹ دلاری خورده است. اما آیا به اندازه قیمتش محتوای خوبی تحویل می‌دهد؟ خودتان را برای چالش‌های جذاب و البته روندی نسبتا خسته کننده آماده کنید.

Professor Layton and the Curious Village hd

Professor Layton and the Curious Village hd

Professor Layton and the Curious Village hd

داستان بازی اندروید و آیفون Layton: Curious Village in HD به طور کلی بر اساس ماجراجویی یک باستان شناس مشهور و دستیار جوانش است که سعی دارند خواسته‌های همسر صاحب دهکده را برآورده کنند، اما ماجرا به همین سادگی نیست، بلکه بازی ۹ چپتر در خود جای داده است که در هر کدام از آن‌ها، رفته رفته شاهد اتفاقات جالبی در مسیر شکل‌گیری داستان و اهداف بازی هستیم. یکی از بهترین بخش‌های بازی را باید میان‌پرده‌هایی دانست که همه آن‌ها به صورت انیمیشن‌هایی کارتونی در لا به لای مراحل و چپترها قرار گرفته‌اند تا به زیبایی قادر باشند روایت داستان را برای مخاطب تعریف کنند. اما روایت را که کنار بگذاریم، بخش اصلی بازی پازل‌ها و گفتگو با اعضای این دهکده هستند. بازی عملا گیم‌پلی خاصی ندارد که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم؛ همه چیز به فکر کردن و انتخاب گزینه‌ها یا اعمال درست برای حل پازل‌ها خلاصه می‌شود. بازی بیش از ۱۲۰ پازل و معما را در خود جای داده است که برای یک بازی موبایل که پازل‌هایی درگیر کننده‌تر از آثاری مثل The 100 Floor تحویل می‌دهد، قابل تحسین به شمار می‌رود. نزدیک به ۸۰ تا از این پازل‌ها در مسیر اصلی داستان قرار دارند و دیگر پازل‌ها به صورت مخفی در محیط قرار گرفته‌اند.

بازی شامل ۱۲۰ پازل متنوع می‌شود که حقیقتا بسیاری از آن‌ها جذاب کار شده‌اند و برای حل آن‌ها باید به اطلاعات و جزئیات موجود در پازل دقت کنید

برای یافتن پازل‌ها، باید به ترتیب و طبق داستانی که برای‌تان تدارک دیده شده پیش بروید و با شخصیت‌های مختلف صحبت کنید. این ترتیب فقط مربوط به پازل‌های اصلی می‌شود و پیدا کردن پازل‌های فرعی بر عهده خود شما است؛ گشت و گذار در محیط، صحبت با کاراکترها و لمس هر آیتم مشکوکی در محیط، کلید پیدا کردن این پازل‌های مخفی است. هرچند راستش را بخواهید این روند خیلی زود در اوایل بازی برای من تکراری شد. جریان از این قرار است که هر شخصیت یک یا چند پازل در اختیار دارد، اما دلایلی که برای حل پازل‌هایشان وجود دارد برای یک بازی در سال ۲۰۱۸ چندان جالب نیست. مثلا شخصی در یک خیابان با عرض ۶ متر جلوی کاراکترها را می‌گیرد و می‌گوید تا پازل من را حل نکنی اجازه نمی‌دهم عبور کنی. کاراکتری دیگر می‌گوید تا پازل من را حل نکنی، اصلا پای خود را وارد این دهکده نگذار، زن و شوهری دعوای‌شان شده است و باید پازل حل کنید! یا حتی برای بالا رفتن از چند پله و دیدن همسر مالک دهکده باید پازل حل کنید. نمی‌توان به این مورد ایراد بزرگی گرفت، هر چه که باشد این بازی پازل است و سازندگانش برای هر دلیلی، یک پازل جلوی بازیکن می‌گذارند. اما زمانی اوضاع خسته کننده می‌شود که گاها دیالوگ‌ها طولانی می‌شوند که قرار هم نیست در حل پازل‌ها کمکی به شما کنند. هرچند این دیالوگ‌ها گاها از شخصیت و ذات هر یک از کاراکترها پرده برمی‌دارند که در انتهای بازی به اهداف خوب یا پلید آن‌ها پی خواهید برد. در این مواقع که به گشت و گذار در محیط و صحبت با کاراکترها می‌پردازید، بازی حالتی دو بعدی و اشاره کلیک پیدا می‌کند تا در محیط بگردید، آیتم‌های مخفی پیدا کنید و با شخصیت‌ها صحبت کنید.

Professor Layton and the Curious Village hd

اما خود پازل‌ها، بهترین بخش بازی هستند. قبل از هر چیز، قبل از این که بازی را خریداری کنید، بهتر است خاطر‌نشان کنم که برای حل تک تک معماهای بازی به دانش زبان انگلیسی نیاز دارید. اگر زبان انگلیسی شما قوی نیست، در پیشبرد مراحل بازی شدیدا به مشکل خواهید خورد. اما در عین حال بازی می‌تواند یک کلاس زبان عالی برای افراد مبتدی و متوسط در زبان انگلیسی باشد. معماها شامل پازل‌های هوش، ریاضی، هندسه، حرکت دادن و جا به جایی برخی اجسام و بسیاری دیگر می‌شوند. هر کدام از آن‌ها دارای سطح خاص خود هستند. اما از آسان گرفته تا سخت، باید تک تک توضیحات را بخوانید و به جزئیات هر پازل دقت کنید؛ شاید حتی سخت‌ترین پازل‌ها نیز با کمی توجه و تمرکز در توضیحات، به راحتی حل شوند. مثل هر بازی پازل دیگر، می‌توانید از راهنما یا همان Hint استفاده کنید، اما راهنمای این بازی کمی جالب‌تر از بازی‌های پازل ساده است. راهنما بازی قرار نیست شما را مستقیما به جواب برسانند. سه مرحله راهنما وجود دارد که به ترتیب با راهنمایی‌های خود، شما را به جواب می‌رسانند. Professor Layton and the Curious Village پازل‌هایی دارد که پشت آن‌ها فکر شده تا شما را به فکر فرو ببرد. این مورد برای یک بازی پازل کافی است تا آن را در میان بهترین‌های هم سبک‌های خود قرار دهیم.

بخشی از بازی مربوط به گشت و گذار در محیط دهکده و صحبت با کاراکترها می‌شود که البته خیلی زود خسته کننده می‌شوند

البته بازی فقط به پازل‌ها خلاصه نمی‌شود. در مقاطعی از بازی، داستان این اجازه را به بازیکن می‌دهد تا با همان سبک اشاره و کلیک خود در محیط گشت بزنید. در محیط بازی حتی یک سری آیتم وجود دارند که در پیشبرد مراحل به کمک‌تان می‌آیند. مثل سکه‌هایی که به عنوان راهنما در انجام پازل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی برخی از خود پازل‌ها هم در این محیط‌ها مخفی هستند. خانه‌ها یا مغازه‌هایی وجود دارد که با رفتن به داخل آن‌ها و صحبت با کاراکترهایی که آن‌جا هستند، به پازل‌های مخفی دسترسی پیدا می‌کنید. کاراکترها هم تعدادشان کم نیست. بیش از ۳۵ کاراکتر که هر کدام یک یا چند پازل در آستین دارند و هر کدام دیالوگ‌هایی منحصر به فردی را با شما به اشتراک می‌گذارند، از جمله دیگر نکات خوب بازی هستند. یک سری آیتم جمع‌آوری هم وجود دارند که با پیدا کردن آن‌ها جایزه‌های ویژه‌ای خواهید گرفت. وسایلی به نام Gizmos، تکه‌هایی از یک نقاشی و حتی وسایلی برای اتاق خواب‌های دو کاراکتر، از جمله این آیتم‌ها هستند که فقط در طول بازی، با گشت و گذار و صحبت با کاراکترها به دست می‌آیند.

Professor Layton and the Curious Village

Professor Layton and the Curious Village

Professor Layton and the Curious Village

بازی از نظر گرافیکی در سطح خوبی قرار دارد و روان اجرا می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفتم، بازی شامل میان پرده‌های انیمیشنی می‌شود که داستان را جذا‌ب‌تر روایت‌ می‌کنند. این بازی  به صورت کلی به شکل عمودی اجرا می‌شود، اما می‌توان این میان پرده‌ها را به صورت افقی هم تماشا کرد اما کل بازی به صورت عمودی اجرا می‌شود و بیخود و بی‌جهت نیاز نیست از دو دست خود برای پیش برد بازی استفاده کنید. تمامی محیط‌های بازی طراحی دو بعدی و نقاشی شده دارند و با اینکه آن چنان چشمگیر نیستند، اما لذت بخشند. نه شاهد اتمسفر خاصی هستیم و نه تو ذوق بازیکن می‌زند. طراحی ساده، کارتونی و با شخصیت‌هایی زشت! بله، برخی شخصیت‌های فرعی بازی طراحی‌های عجیبی دارند که حداقل من با آن‌ها نتوانستم ارتباط خاصی برقرار کنم. به طور کلی، نسخه موبایل‌های مدرن بازی Professor Layton and the Curious Village دقیقا همان چیزهایی را ارایه می‌دهد که در نسخه DS وجود داشت، اما با گرافیکی آپگیرد شده و قابل تحمل برای سال ۲۰۱۸. بازی از نظر موسیقی و افکت‌های صوتی هم در حد معمولی خود قرار دارد. موسیقی بازی همانند یک کارآگاه با کت و شلوار و کلاهی لبه‌دار است که ملودی‌های کنجکاوگونه‌ای می‌نوازد؛ شاهکار نیستند، اما از آن خسته هم نمی‌شوید. کاراکترهای مهم نیز اکثرا صداپیشه خود را دارند، اما بیشتر گفت و گو‌ها از طریق سیستم نوشتاری رد و بدل می‌شوند تا خودتان آن‌ها را بخوانید و اگر رازی درون آن‌ها نهفته بود، خودتان کشفش کنید.

بازی Professor Layton and the Curious Village مختص عاشقان پازل است، مخصوصا اگر از بازی‌های پازل ساده خسته شده‌اید، این اثر، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای‌تان به شمار می‌رود.


منبع زومجی

Layton: Curious Village in HD

بازی Layton: Curious Village in HD خوراک عاشقان بازی‌های پازل و داستان محور است. داستان بازی ساده آغاز می‌شود و البته به سادگی شما را درگیر پازل‌ها می‌کند. اما رفته رفته روایت بازی کمی درگیر کننده‌تر می‌شود و پازل‌ها نیز به همین منوال ذهن‌تان را درگیر خود می‌کنند. Layton: Curious Village in HD بازی ریمستر شده‌ای از نسخه پلتفرم نینتندو DS است که یک بازی کلاسیک معمایی جذاب را ارایه می‌دهد. کیفیت خوب پازل‌های این بازی باعث شده تا در بین بهترین‌های سبک خود قرار بگیرد.
نیلوفر ابراهیم پور

8

نقاط قوت

  • - انیمیشن‌های جذاب در میان پرده‌ها
  • - بیش از ۱۲۰ پازل که از تنوع خوبی برخوردار هستند
  • - سیستم راهنمای جالب پازل‌ها
  • - طراحی بصری کارتونی و ساده

نقاط ضعف

  • - برخی دیالوگ‌های بازی در طول بازی خسته کننده پیش می‌روند
  • - روند رو به رو شدن با پازل‌ها گاهی کلیشه‌ای صورت می‌گیرد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده