Pako 2 یک بازی اتومبیل رانی خوش ساخت است که تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای سرگرم کردن بازیکنان را دارا است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

نسخه‌ی اول مجموعه Pako که با نام PAKO - Car Chase Simulator منتشر شده بود، بدون اغراق یکی از دوست داشتنی‌ترین بازی‌های اتومبیل رانی در پلتفرم موبایل بود. بازی از ایده‌ی جالبی بهره می‌برد؛ ایفای نقش به جای یک راننده خلافکار که شغلش قال گذاشتن ماشین‌های پلیس است، به خودی خود جذاب به نظر می‌رسد که البته تلفیق آن با یک گیم پلی سرگرم کننده موجب شده بود تا بازی PAKO - Car Chase Simulator تبدیل به یکی از جالب‌ترین بازی‌های منتشر شده برای پلتفرم موبایل شود. بازی اندروید و آیفون Pako 2 هم با استفاده از همان ایده جذاب و البته شکل و شمایلی جدید موفق می‌شود تا تجربه‌ای لذت‌بخش را برای بازیکنانش به ارمغان بیاورد.

Pako 2

پلتفرم موبایل در سبک اتومیبل رانی و ریسینگ، بازی‌های موفقی را در چند سال اخیر به خود دیده است؛ از مجموعه آسفالت گرفته تا Real Racing و Need for Speed. ویژگی مشترک همه‌ی این بازی‌ها حجم بالا و بهره بردن از محیط‌های گرافیکی پرزرق و برقِ کنسولی است اما اگر به دنبال یک بازی اتومبیل رانی کم حجم و آرکید باشیم، تکلیف چیست؟ حقیقت آن است که در این مورد گزینه‌های معدودی وجود دارند که بتوانند آن طور که باید انتظار بازیکنان را برآورده کنند اما به طور حتم یکی از این گزینه‌ها Pako 2 است. Pako 2 یک بازی اتومبیل رانی آرکید کم حجم است که با وجود سادگی‌ای که دارد به شدت سرگرم کننده و اعتیادآور است. بازیکن در این بازی نقش یک راننده‌ی خلاف کار را بر عهده دارد که در مجموعه‌ای از نقشه‌های جهان باز باید سارقان و خلافکاران را جابه‌جا کند و آن‌ها را از دست ماموران قانون فراری دهد! بازیکن با هر بار انجام این کار مقداری پول دریافت می‌کند که می‌تواند آن را صرف خریدن ماشین‌های جدید یا آزاد کردن نقشه‌های بازی کند.

اتومبیل‌های موجود در بازی از تنوع نسبتاً خوبی برخوردارند

بدون تردید مهم‌ترین مورد در بازی‌های اتومبیل رانی پلتفرم موبایل، عملکرد مناسب کنترل‌ها است. از آن جا که اکثر بازیکنان موبایل از گیم پد استفاده نمی‌کنند، نقش کنترلرهای لمسی بازی‌های ریسینگ بیش از پیش مهم می‌شود. اینکه کار با این کنترلرها آسان و لذت‌بخش باشد و حرکت ماشین نیز نسبت به آن‌ها به خوبی کالیبره شده باشد، می‌تواند عامل مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی اتومبیل رانی باشد. خوشبختانه نحوه تعامل بازیکن با بازی در Pako 2 به ساده‌ترین شیوه ممکن طراحی شده است و حرکت رو به جلوی ماشین به صورت خودکار صورت می‌پذیرد. برای پیچیدن به سمت راست کافی است تا نقطه‌ای دلخواه از نیمه‌ی راست صفحه نمایش گوشی را لمس کنید و برای گردش به چپ نیز باید همین کار را در نیمه‌ی دیگر صفحه انجام دهید. برای ترمز گرفتن و دنده عقب رفتن هم تنها کافی است تا دو انگشت خود را در دو نیمه‌ی راست و چپ صفحه نمایش گوشی نگه دارید تا ماشین ابتدا ترمز کند و پس از آن که به طور کامل از حرکت ایستاد رو به عقب شروع به حرکت کند.

Pako 2

محیط گرافیکی بازی با جزییات بالایی طراحی شده است

اتومبیل‌های موجود در بازی از تنوع نسبتاً خوبی برخوردارند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت به نوعشان دارند که به خوبی در محیط بازی هم قابل لمس است؛ به طور مثال خودروهای سدان در مقایسه با مثلاً یک وَن سرعت بالاتری دارند اما در عوض کنترل آن‌ها در بازی کمی سخت‌تر است. هر کدام از خودروهای بازی، متناسب با قیمت و نوعشان، میزان HP متفاوتی نیز دارند. ایده‌ی گیم پلی بازی نیز کاملاً ساده و سر راست است؛ در هر نقشه تعدادی ماموریت سرقت وجود دارد که بازیکن باید سعی کند تا آن‌ها را با موفقیت به پایان برساند. در شروع هر مرحله، فلش قرمز رنگی در جلوی ماشین‌تان ظاهر می‌شود که شما را به محل وقوع سرقت راهنمایی می‌کند پس از رسیدن به مقصد نیز این بار یک فلش آبی رنگ برای راهنمایی ظاهر می‌شود که محل فرار را به بازیکن نشان می‌دهد. در تمام طول این مدت نیز همواره توسط خودروهای پلیس تعقیب خواهید شد و می‌بایست سعی کنید تا علاوه بر فرار کردن از دست آن‌ها، با سایر ماشین‌ها و موانعی که در بازی وجود دارند نیز تصادف نکنید. پس از به پایان رساندن هر سرقت به عنوان جایزه یک پاورآپ به ماشین‌تان اضافه می‌شود. به طور مثال ممکن است یک واحد به میزان سلامتی ماشین‌تان اضافه شود یا این که یک پهپاد مسلح برای پشتیبانی کردن از ماشین‌تان به شما داده شود. بسته به این که در هر بار انجام بازی چه تعداد از این سرقت‌ها را انجام داده باشید و چه مدت زمانی موفق شده باشید تا خود را درون بازی نگه دارید، مقداری پول دریافت خواهید کرد که می‌توانید به وسیله‌ی آن نقشه‌های مختلف بازی را آزاد کنید یا این که اتومبیل جدیدی را خریداری کنید.

Pako 2

اگرچه که روند بازی سرگرم کننده است اما گیم پلی آن در گذر زمان به گونه‌ای است که ممکن است پس از مدتی بازی کردن، برای بازیکن کمی تکراری به نظر برسد. البته امکان خرید ماشین‌ها و نقشه‌های مختلف تا حدودی این مشکل را کمرنگ می‌کند اما با این حال باز هم روند ثابت گیم پلی ممکن است برای برخی از بازیکنان به تدریج خسته کننده شود. دیگر ایرادی که می‌توان به بازی گرفت گران بودن برخی از نقشه‌های آن است؛ اگرچه که قیمت یکی دو نقشه‌ی اول خوب است و بازیکن با کمی بازی کردن می‌تواند پول مورد نیاز برای خریداری آن‌ها را جمع کند اما نقشه‌های بعدی کمی بیش از حد گران هستند و همین امر موجب می‌شود تا بازیکن در اوایل بازی نتواند محیط‌های مختلف آن را تجربه کند. به جز ایراداتی که گفته شد سایر بخش‌های گیم پلی بازی تقریبا کم نقص هستند و از کیفیت قابل قبولی برخوردارند.

خودروهای بازی، متناسب با قیمت و نوعشان، ویژگی‌های متفاوتی دارند

محیط گرافیکی بازی با جزییات نسبتاً بالایی طراحی شده است. زاویه دوربین از بالا به پایین است و همین امر به بازیکن این اجازه را می‌دهد تا در شعاع مناسبی، موانع و خودروهای پلیس اطراف خود را ببیند. همانطور که اشاره شد بازی نقشه‌های مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و ظاهر متفاوتی دارند اما پرداخت به جزییات در همه‌ی آن‌ها به خوبی صورت گرفته و در هر یک از آن‌ها نیز بسته به ماهیت‌شان (صحرایی بودن، شهری بودن و...) ترکیب رنگ‌های متفاوتی به کار گرفته شده است. انیمیشن‌های بازی کاملا روان اجرا می‌شوند و برخورد ماشین‌ها با یکدیگر و انفجارشان نیز به لحاظ بصری زیبا و چشم نواز است. همچنین فیزیک حرکت ماشین‌ها در محیط‌های مختلف نیز تا حد امکان به واقعیت نزدیک است. موسیقی بازی نیز از هیجان کافی برخوردار است و صداگذاری آن نیز به خوبی صورت گرفته؛ به خصوص صدای آژیر ماشین‌های پلیسی که در حال نزدیک شدن بهتان هستند کاملا هیجان تعقیب و گریز را به گوش‌های‌تان تزریق می‌کند. در مجموع به لحاظ فنی بازی Pako 2 نسبت به نسخه‌ی پیشین، پیشرفت‌های محسوسی دارد که بازیکن به راحتی در همان تجربه‌ی اول نیز آن‌ها را لمس خواهد کرد.

Pako 2

Pako 2 یک بازی اتومبیل رانی آرکید است که به کمک گیم پلی سرگرم کننده خود می‌تواند علاوه بر راضی نگه داشتن بازیکنان نسخه‌ی اول، کسانی را که آن نسخه را تجربه نکرده‌اند نیز به خود جلب کند. اگر به دنبال تجربه‌ی یک بازی اتومبیل رانی با حال و هوای بازی GTA روی گوشی موبایل‌تان هستید، Pako 2 گزینه‌ی مناسبی برای‌تان خواهد بود؛ البته این بازی از طریق استیم نیز برای رایانه‌های شخصی در دسترس است.

 

این بازی روی پلتفرم iOS بررسی شده است.


منبع زومجی

Pako 2

Pako 2 یک بازی اتومبیل رانی ساده و کم حجم است که ایده‌ی جالب نسخه‌ی قبلی را این بار به شکلی پخته‌تر و با شکل و شمایلی متفاوت ارائه می‌کند. ماهیت آرکید بودن گیم پلی بازی باعث شده تا تجربه‌ی آن درگیرکننده و به اندازه‌ی کافی اعتیادآور باشد. اگرچه بازی نقص‌های کوچکی نیز دارد اما تجربه‌ی آن برای کسانی که به دنبال یک بازی اتومبیل رانی ساده و سرگرم کننده هستند، لذت بخش خواهد بود.
پیمان مرادی

8

نقاط قوت

  • + گیم پلی ساده و سرگرم کننده
  • + تنوع ماشین‌ها و نقشه‌های موجود در بازی
  • + موسیقی و صدا گذاری خوب
  • + پرداخت به جزییات نسبتاً خوب در هر یک از نقشه‌های بازی

نقاط ضعف

  • - تکراری شدن روند گیم پلی پس از مدتی بازی کردن
  • - گران بودن بیش از حد برخی از نقشه‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده