بازی موبایل Teslagrad یک بازی خوب و خلاقانه است اما از یک مشکل جدی رنج می‌برد که به تجربه کلی آن صدمه زده است. با زومجی همراه باشید.

بازی‌های پلتفرمر یکی از محبوب‌ترین آثار از سوی بازیکنان محسوب می‌شود؛ بازی‌هایی جذاب و سرگرم‌کننده که بازیکن چالش‌های جدیدی را در این آثار تجربه می‌کند. بازی‌سازان از این محبوبیت استفاده کرده‌اند و در این مدت شاهد حضور بازی‌های پلتفرمر مختلفی در دستگاه‌های موبایل بوده‌ایم. بازی موبایل Teslagrad یک بازی در سبک پازلی و پلتفرمر دوبعدی است که توسط استودیو Rain و با همکاری شرکت Playdigious توسعه داده شده است. این بازی موبایل مکانیزم‌های جدیدی را ایجاد کرده است که چالش‌ها و پازل‌های متنوعی را به بازیکن ارائه می‌دهد. با زومجی همراه باشید تا نگاهی مفصل به این بازی اندروید و آیفون بیندازیم.

Teslagrad

تمام محیط و شخصیت‌های بازی به صورت دستی طراحی و پیاده‌سازی شده است

داستان بازی اندروید Teslagrad درباره سرزمین پادشاهی Elektropia است که پایتخت آن تسلاگراد نام دارد. پادشاه این کشور با کمک جادوگران به تخت سلطنت می‌رسد و پس از به قدرت رسیدن، دستور به زندانی کردن و به قتل رساندن تمامی جادوگران شهر می‌دهد. در این بین پسری به نام Teslakid از دست افراد پادشاه فرار می‌کند و وارد ماجراهای جدیدی می‌شود که به مرور با ریشه‌های خود آشنا می‌شود و برای براندازی ظلم و ستم پادشاه قیام می‌کند. داستان بازی روایتی قابل توجه دارد؛ در طول بازی کات سینی برای روایت داستان نمی‌بینیم و متنی برای خواندن اتفاقات آن وجود ندارد. در طول روند بازی شاهد چند پرده نمایش اختیاری هستیم که با تماشای آنها با اتفاقات پیش آمده در گذشته آگاه می‌شویم و به مرور با پادشاه و دیگر افراد حاضر در اثر آشنا می‌شویم. در کل، داستان بازی روایت و پایان‌بندی قابل قبولی دارد که پس از به پایان رساندن آن، احساس رضایت نسبت به ماجراهای بازی خواهیم داشت. نکته مهمی درباره پایان بازی وجود دارد که بازیکن برای تماشای پایان اصلی اثر، باید تعداد ۳۶ باتری برقی را در طول بازی جمع‌آوری کند تا بتواند پایان‌بندی اصلی آن را مشاهده کند. این اتفاق باعث شده است بازیکن وقت بیشتری را صرف گشت و گذار در محیط بازی آیفون Teslagrad کند اما این موضوع حالتی خسته‌کننده به خود می‌گیرد وقتی بازیکن علاقه‌ای برای جمع‌آوری آنها نداشته باشد.

Teslagrad

بازی مشکلی جدی در سیستم کنترل شخصیت خود دارد

مهم‌ترین بخش بازی موبایل Teslagrad گیم‌پلی آن است که دارای پازل‌های خلاقانه و جذابی است؛ پازل‌هایی جدید که می‌تواند بازیکنان را به خوبی سرگرم کند. روند بازی به این گونه است که بازیکن کنترل تسلاکید را در دست دارد و در این میان، موانع و اشیا برقی در محیط بازی وجود دارند که به رنگ‌های آبی و قرمز هستند و قابلیت مغناطیسی دارند. بازیکن باید برای عبور از موانع این اشیا مغناطیسی را به هم متصل کند یا با گجت‌هایی که در طول بازی به دست می‌آورد از سکوهای برقی عبور کند. در طول اثر، گجت‌هایی مانند Iron Fist وجود دارد که روند پیشبرد بازی را آسان می‌کند و بازیکن می‌تواند راحت‌تر از موانع عبور کند. پازل‌ها تنوع بالایی دارند و به مرور سخت‌تر می‌شوند و چالش‌های جدیدی برای بازیکن ایجاد می‌کنند. در طول بازی Teslagrad باس‌هایی وجود دارند که هرکدام از قدرت خاصی برخوردارند. باس‌های بازی یکی پس از دیگری سخت‌تر می‌شوند و بازیکن باید با دقت و حوصله بیشتری با آنها مبارزه کند. باس چهارم را که یک چشم بزرگ است می‌توان بهترین باس این اثر لقب داد. لازم به ذکر است که نبود یک مسیر مشخص برای پیشبرد بازی کمی باعث سردرگمی بازیکن در بعضی از بخش‌های مراحل، به خصوص در ابتدای بازی می‌شود.

Teslagrad

داستان بازی روایتی جالب توجه و جذاب دارد

بزرگ‌ترین مشکل بازی Teslagrad که روی تجربه کلی این اثر و همچنین ادامه دادن روند بازی تأثیری جدی و حتی مخرب گذاشته است، سیستم کنترلی آن است. کنترل بازی به نحوی طراحی شده است که با انگشت شست دست چپ، شخصیت بازی را حرکت دهیم و با دکمه‌هایی که در سمت راست قرار گرفته است، حرکاتی مانند پرش یا مشت زدن به رنگ‌های آبی و قرمز برای حل کردن پازل‌ها را انجام می‌دهیم. در این میان، از وسط داستان، به خصوص بعد از باس فایت دوم، مشکلات جدی کنترل نمایان می‌شوند. در بخش‌هایی از بازی، برای عبور از سکوها و موانع باید به صورت همزمان دکمه قرمز یا آبی را نگهداریم و دکمه پرش را فشار دهیم. به دلیل جایگیری بد دکمه‌ها بعضی اوقات مجبور می‌شویم با سه انگشت، به طوری که گوشی موبایل روی میز قرار گرفته، شخصیت بازی را حرکت دهیم. همچنین شکل بد دکمه حرکتی نیز باعث می‌شود به خوبی بر سکوها قرار نگیریم که باعث سر خوردن و مردن شخصیت اصلی و بارگذاری دوباره آن بخش از مرحله می‌شود و به خاطر این باگ مجبور می‌شویم پازل‌ها را از نو شروع کنیم. اشکال کنترلی بازی باعث شد من یک کنترلر به گوشی متصل کنم و ادامه بازی را با کنترلر انجام دهم. سیستم کنترلی بازی Teslagrad با کنترلر به خوبی بهینه شده است و این موضوع نشان‌دهنده ضعف سازندگان در پورت بازی برای گوشی‌های موبایل است و احتمالا آنها این سیستم را به خوبی برای گوشی‌های موبایل پیاده‌سازی نکرده‌اند. این اشکال باعث دلسردی بازیکن برای ادامه دادن بازی می‌شود و با آنکه این اثر از خلاقیت خوبی بهره می‌برد، می‌تواند موجب شود که او از پرداختن به بازی صرف نظر کند. پیشنهاد می‌شود بازی را با کنترلر تجربه کنید تا خدشه‌ای در لذت و هیجان شما برای انجام این بازی ایجاد نشود.

Teslagrad

بازی موبایل Teslagrad دارای گرافیکی دوبعدی است که سازندگان تمام محیط و شخصیت‌های بازی را به صورت دستی طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اند. فضای بازی دارای تنوع محیطی بالا و پرجزئیات است و شخصیت‌های آن از انیمیشن‌های خوب و روانی بهره می‌برند. رنگی‌بندی‌ها و سایه‌زنی محیط‌ها، زمینه‌ای خاکستری دارند که به خوبی فضای تاریک غالب در شهر تسلاگراد را به خوبی نمایش می‌دهد. این اثر دارای قطعات موسیقی زیبایی است که هر بخش از آن دارای موسیقی مختص به خود است و حال و هوای تاریک تسلاگراد را به خوبی به بازیکن منتقل می‌کند. همچنین قسمت صداگذاری نیز جزو یکی از بخش‌های مثبت بازی محسوب می‌شود. در کل، سازندگان توانسته‌اند از لحاظ هنری نمره قبولی را کسب کنند و فضایی زیبا را در بازی ایجاد کنند.

استودیو Rain تلاش کرده است که تجربه جدیدی را برای بازیکنان به وجود بیاورد. آنها تاحدودی در این موضوع موفق بوده‌اند، اما مشکل سیستم کنترل بازی است که باعث شده است تمامی زحمات آنها در تمامی بخش‌ها تحت‌الشعاع این مسئله قرار بگیرد و به تجربه کلی بازی صدمه‌ای جدی بزند. ای کاش سازندگان متوجه این مشکل شوند و با بازطراحی این سیستم، مشکل مطرح شده را برطرف کنند.

این بازی روی پلتفرم اندروید بررسی شده است.


منبع زومجی

Teslagrad

بازی موبایل Teslagrad یک بازی خلاقانه و زیبا است که تمامی نقاط قوت بازی تحت‌الشعاع سیستم کنترلی آن قرار گرفته است. روایت داستانی جالب، پازل‌های متنوع و گرافیک هنری زیبا دست به دست هم داده‌اند که با یک بازی سرگرم‌کننده روبه‌رو شویم، اما متأسفانه مشکل کنترل بازی باعث شده است به تجربه کلی این اثر خدشه‌ای جدی وارد شود. اگر قصد انجام این بازی را دارید، لطفا این اثر را با کنترلر بازی کنید تا لذت سبک مترویدوانیای بازی Teslagrad را ببرید.
سجاد پاک آیین

6

نقاط قوت

  • + روایت داستانی جالب توجه
  • + گرافیک دستی چشم‌نواز
  • + موسیقی زیبا
  • + پازل‌های متنوع
  • + باس‌ فایت‌های چالش‌برانگیز

نقاط ضعف

  • - سیستم کنترلی معیوب و پراشکال
  • - نبود مسیر مشخص و سردرگم کننده برای پیشبرد مراحل
  • - نیازمندی برای جمع‌آوری تمامی باتری‌ها برای تماشای پایان اصلی بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده