فیفا 19 با اینکه تغییراتی انقلابی در مقایسه با نسخه سال گذشته ندارد، اما یک تجربه جذاب و لذت‌بخش از فوتبال به‌حساب می‌آید. با بررسی بازی همراه زومجی باشید. 

همیشه روز‌های اول پاییز، برای طرفداران سری فیفا حس و حال خاصی دارند؛ چرا که در این روز‌ها نسخه جدید این سری محبوب منتشر می‌شود و علاقه‌مندان، این شانس را دارند تا جدید‌ترین دستاورد الکترونیک آرتز در زمینه شبیه‌سازی فوتبال را تجربه کنند و البته چه بسا افرادی که تا یک سال قرار است با این بازی سرگرم شوند. فیفا در سال‌های گذشته، با ارائه یک تجربه کامل از فوتبال، باعث شده تا خیلی از طرفداران بازی‌های ورزشی جذب این اثر شوند و نسخه امسال هم با یک سری تغییرات وارد میدان شده و در این بررسی، نگاهی به نقاط قوت و ضعف آن خواهیم انداخت و به این سوال جواب خواهیم داد که آیا فیفا 19، آنقدر جذاب و جدید است که بتوانیم برای مدت طولانی آن را تجربه کنیم یا خیر. اما پیش از هر چیز، دعوت می‌کنیم تا در ادامه نگاهی به بررسی ویدیویی بازی داشته باشید:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

اولین موردی که همه مشتاق هستیم تا در بررسی نسخه جدید فیفا به آن پی ببریم، تغییراتی است که بازی، نسبت به سال گذشته داشته است. چون بالاخره چه الکترونیک آرتز و چه کونامی، در طول تاریخی که این دو سری شبیه‌ساز فوتبال را منتشر کرده‌اند، گاهی با این مشکل رو‌به‌رو بودند که بازی، نسبت به نسخه سال گذشته تغییرات چندانی نداشته و این هم موردی نیست که خیلی به‌مذاق طرفداران خوش بیاید. اما خب در مورد فیفا 19، اگر شما ویدیو‌های گیم‌پلی بازی را تماشا کنید، ممکن است این حس به‌تان دست بدهد که بازی، تقریبا شبیه به همان فیفا 18 است و خب حق هم دارید؛ چرا که بازی از نظر گرافیکی و سبک و سیاق کلی، شباهت خیلی زیادی به نسخه سال گذشته دارد. اما خب در طرف دیگر، زمانی که خودتان مشغول به تجربه بازی می‌شوید، این حس کم کم رنگ می‌بازد و این حس به‌سراغ مخاطب می‌آید که فیفا 19، با اینکه تغییراتی اساسی و کلی در زمینه گیم‌پلی ندارد، اما تغییرات ریز متعددش وقتی که کنار هم قرار می‌گیرند، کاری می‌کنند که بازی کردن این اثر، لذت‌بخش و متفاوت از قبل باشد. 

بررسی بازی فیفا 19 / FIFA 19

یکی از ایراداتی که مخصوصا پس از انتشار آپدیت‌های اولیه در فیفا 18 به‌چشم آمد، متکی بودن بیش از حد بازی به سرعت بود. منظورم این است که در نسخه سال گذشته، بازیکنان سرعتی حرف اول و آخر را در زمین می‌زدند و کافی بود شما سبک بازی‌تان را روی استفاده از چنین بازیکنانی متمرکز کنید تا شانس زیادی برای رسیدن به گل داشته باشید. همین مساله هم باعث شده بود تا دفاع کردن در بازی به کار سختی تبدیل شود و مدافعین که اغلب سرعت کم‌تری دارند، همیشه در تقابل با بازیکنان مهاجم سرعتی اوقات سختی داشتند و نتیجه کلی این موضوع، تمام شدن بازی‌ها با تعداد گل‌های بالا و سخت شدن دفاع کردن بود که در بررسی فیفا 18 هم به آن اشاره کردیم. اما خب EA، امسال به جای اینکه ساختار کلی بازی را عوض کند، سعی کرده با ایجاد یک سری تغییرات جزئی، بازی را به تعادل بهتری برساند و تا حدود خیلی زیادی هم در این راه موفق بوده است. در نتیجه زمانی که فیفا 19 را بازی می‌کنید، مخصوصا در درجات سختی نسبتا بالاتر، حس یک فوتبال واقعی به بازیکن منتقل می‌شود؛ فوتبالی که در آن، باید برای رسیدن به گل، تاکتیک‌های درست و متنوعی داشته باشید و بتوانید بسته به شرایط مسابقه و حریف، سبک بازی خودتان را تغییر بدهید.

گیم‌پلی بازی آزادی‌عمل بالایی به مخاطب می‌دهد و تعادل بسیار خوبی در همه جنبه‌ها دارد

عوامل زیادی در این راه دخیل هستند که یکی از آن‌ها، بهتر شدن وضعیت دفاع کردن در بازی است. دفاع کردن در فیفا 19، برخلاف نسخه قبلی، نه وابسته به شانس که وابسته به مهارت گیمر است و همین مساله باعث می‌شود تا بتوانیم با صرف وقت و آزمون خطا، در دفاع کردن هم به مهارت بالایی برسیم و با کنترل درست بازیکنان و البته اتخاذ سیستم‌های درست، حملات حریف را خنثی کنیم. در نتیجه گیم‌پلی، در فیفا 19 به تعادل خوبی از حیث دفاع و حمله رسیده است و دیگر، شاهد بازی‌هایی که در آن شاهد رد و بدل شدن تعداد زیادی گل بودیم، نیستیم و درست مثل فوتبال واقعی، مسابقات در اوج هیجان و تنش برگزار می‌شوند که اتفاق خیلی مثبتی برای فیفا 19 است. البته در درجات سختی پایین‌تر، این ویژگی‌ها چندان به چشم نمی‌آیند و کیفیت گیم‌پلی بازی، بیش‌تر در درجات سختی دشوار یا در هنگام بازی به شکل چندنفره آنلاین و آفلاین خودش را نشان می‌دهد. 

بررسی بازی فیفا 19 / FIFA 19

اما جدا از این مسائل، فیفا 19 یک سری مکانیزم‌های جدید را هم وارد مجموعه کرده است؛ مکانیزم‌هایی که لزوما همگی هم مثبت و کارامد نیستند. یکی از بهترین ویژگی‌های جدید بازی، سیستم Dynamic Tactics است. سیستمی که به لطف آن، می‌توانید پیش از شروع مسابقه برای حالت‌های دفاعی و هجومی مختلف، ترکیب و دستورالعمل‌های متفاوتی تعیین کنید و در بازی، با استفاده از کلید‌های جهت، این حالت‌ها را تغییر بدهید. این سیستم جدا از اینکه مخاطب را از رفتن به منو بی‌نیاز می‌کند، باعث می‌شود تا امکان تغییر سریع سبک بازی در حین مسابقات هم فراهم شود که مخصوصا در مسابقات آنلاین، بسیار مفید و به‌دردبخور است. ویژگی جدید بعدی بازی، سیستم Active Touch است. این سیستم با هدف طبیعی‌تر شدن کنترل و تعامل با توپ توسط بازیکنان خلق شده و خب تاثیر آن را، می‌توان در زمان کنترل بازیکنان صاحب توپ یا دریبل زدن احساس کرد که باعث شده است تا شاهد حرکات نرم‌تر و طبیعی‌تری نسبت به نسخه سال گذشته باشیم. با این حال این سیستم یک سری باگ‌های خیلی جزئی هم دارد و گاهی بازیکنان توپ‌ها را به شکل عجیبی کنترل می‌کنند که البته، این مورد خیلی جزئی پیش می‌آید. 

سیستم Timed Finishing به شکلی است که عادت کردن به آن سخت است و در اوایل بازی حسابی با این مورد مشکل خواهید داشت

همان‌طور که اشاره کردیم، همه ویژگی‌های جدید گیم پلی فیفا 19 هم مثبت نیستند و یکی از موارد آزاردهنده در بازی، سیستم جدید شوت‌زنی یا همان Timed Finishing است. نه اینکه بگوییم این سیستم کلا بد است اما مشکل اصلی سیستم جدید شوت‌زنی، بدقلق بودن آن است. سازندگان از طریق این سیستم، قصد داشتند آن حس شوت‌زنی در فوتبال واقعی را شبیه‌سازی کنند اما حداقل در حالت فعلی، Timed Finishing بیش‌تر سیستمی است که می‌تواند خیلی راحت موقعیت‌های گل عالی شما را خراب کند یا برعکس، گاهی باعث شود تا شوت‌های عجیب و غریبی به گل تبدیل شوند که انتظار گل شدن‌شان را نداریم. جدا از این، این سیستم به شکلی تعبیه شده است که برای مشاهده دقیق عملکرد آن، باید Trainer را فعال کنید تا نوار مربوط به زمان‌بندی این سیستم در بالای سر بازیکن پس از زدن شوت ظاهر شود و خب اگر شما از جمله افرادی باشید که دوست ندارید Trainer روشن باشد، برای استفاده از Timed Finishing بیش‌تر باید دست به دامان بخت و اقبال شوید. همه این‌ها، پس از گذشت مدتی باعث می‌شوند تا این سوال را از خودمان بپرسیم که مگر سیستم قبلی و همیشگی شوت‌زنی بازی چه اشکالی داشت که EA، تصمیم گرفته تا آن را به این شکل تغییر دهد و مکانیزمی نه‌چندان دلچسب برایش خلق کند؟‌

بررسی بازی فیفا 19 / FIFA 19

با این حال در حالت کلی، فیفا 19 را می‌توان تجربه‌ای با تغییرات جزئی ولی تاثیرگذار از حیث گیم‌پلی دانست که باعث شده‌اند تا در این نسخه، شاهد یک تجربه متعادل و در عین حال هیجان‌انگیز باشیم که قادر است حس واقعی فوتبال را به مخاطب انتقال بدهد. در واقع بهترین ویژگی گیم‌پلی بازی FIFA 19، آزادی‌عمل بالایی است که به بازیکنان می‌دهد و باعث می‌شود تا هر شخصی، بتواند آن سیستم و برنامه‌ای را که در سر دارد، در زمین پیاده کند و دیگر شاهد تجربه‌ای نیستیم که برای رسیدن به گل در آن، باید از یک سری اصول و قواعد از پیش تعیین‌شده پیروی کنید. البته به این نکته هم اشاره داشته باشیم که بازی، یک سری باگ‌های جزئی هم دارد و مثلا گاهی ضربات دروازه یا ضربات پنالتی، با شدت عجیبی نواخته می‌شوند که خب این موارد، با انتشار آپدیت‌های بعدی قابل رفع هستند. همچنین امسال دروازه‌بان‌ها هم شرایط بهتری نسبت به نسخه سال گذشته دارند و هوش مصنوعی آن‌ها به‌مراتب بالاتر رفته است. 

بخش داستانی بازی با اینکه تجربه‌ای بی‌نقص نیست، اما ارزش یک بار بازی کردن را دارد

اما خب یک بازی فوتبال، فقط به گیم‌پلی داخل زمین خلاصه نمی‌شود و مخصوصا برای اینکه در طولانی‌مدت جذاب باشد، نیاز به حالت‌های بازی متنوع هم دارد. خب خبر خوب اینکه فیفا 19، از این آزمون کاملا سربلند بیرون می‌آید و آنقدر حالت بازی جذاب و دوست‌داشتنی دارد که بتواند تقریبا همه سلیقه‌ها را راضی نگه دارد. اجازه بدهید بررسی حالت‌های بازی را با قسمت The Journey شروع کنیم؛ قسمتی که اولین بار در فیفا 17 به بازی اضافه شد و قصد دارد یک تجربه داستانی با محوریت شخصیت الکس هانتر روایت کند. Journey در فیفا 19، در کنار الکس هانتر به دو شخصیت دیگر با نام‌های کیم هانتر و دنی ویلیامز هم می‌پردازد که اولی، رویای بازی در تیم ملی بانوان آمریکا را در سر دارد و دومی هم مشغول بازی در لیگ انگلیس است و می‌خواهد امسال، خودش را به همه ثابت بکند. در آن طرف هم الکس هانتر را داریم این بار به باشگاه رئال مادرید پیوسته و به نوعی جایگزین رونالدو در این تیم شده است!

 

در کل حالت Journey، هنوز هم مثل دو سال گذشته، تجربه‌ای است که ارزش وقت گذاشتن را دارد؛ البته گاهی این بخش کمی بیش از حد به سمت داستان‌گویی صرف پیش می‌رود و همین مساله هم باعث می‌شود تا هر از گاهی در طول تجربه آن، برای مدت زمان نسبتا زیادی صرفا نظاره‌گر مکالمات رد و بدل شده بین شخصیت‌ها باشیم و از آن بدتر، صحنه‌هایی را تماشا کنیم که شاید خیلی هم جذابیت بالایی، حتی از حیث داستان‌گویی نداشته باشند. با این حال در کنار این مشکلات، دنبال کردن زندگی فوتبالی و شخصی هر سه شخصیت بازی، جذابیت خاص خودش را دارد و جدا از آن، بخش داستانی بازی این امکان را فراهم می‌کند تا یک سری تجربیات کاملا جدید مثل بازی کردن در دوران قدیم با پدر بزرگ الکس هانتر یا بازی کردن یک سری مینی گیم‌های جالب مثلا در رختکن باشگاه رئال مادرید را داشته باشید که همه این‌ها، باعث می‌شوند تا بخش داستانی بازی، حداقل ارزش یک بار تجربه کردن را داشته باشد. البته مکانیزم سوییچ کردن بین کاراکتر‌ها هم تنوع خوبی به این بخش داده است. 

الکترونیک آرتز رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به واقعی‌ترین شکل ممکن شبیه‌سازی کرده است

در کنار The Journey، یکی از قسمت‌های بازی که از قضا سازندگان پیش از انتشار فیفا 19 تبلیغ زیادی روی آن داشتند، اضافه شدن لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا به بازی است؛ دو رقابتی که تا سال گذشته، مجوز استفاده از آن‌ها در اختیار کونامی بود و در سری PES شاهد این مسابقات بودیم اما از امسال، الکترونیک آرتز این مجوز را خریداری کرده است. اول از همه، لیگ قهرمانان اروپا به صورت یک حالت مجزا در دسترس است که با انتخاب آن، می‌توانید یک تیم از تیم‌های مرحله گروهی این مسابقات را انتخاب کنید و سپس تا رسیدن به فینال و قهرمانی، این مسیر را ادامه بدهید. با این حال این مسابقات را می‌توان در قالب حالت‌های موجود در قسمت Kick Off هم تجربه کرد و البته که در بخش‌هایی مثل Career Mode هم شاهد تاثیرگذاری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا هستیم. به Career Mode اشاره کردیم و خب اجازه بدهید این نکته را اعلام کنم که یکی دیگر از نقاط ضعف بازی فیفا 19، دقیقا به همین حالت مربوط می‌شود؛ جایی که عملا نسبت به سال گذشته، شاهد هیچ تغییر خاصی نیستیم و حتی با اینکه سازندگان این موضوع را پیش از انتشار هم اعلام کرده بودند، اما باز نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ قطعا افرادی که طرفدار همیشگی حالت Career در بازی فیفا هستند، از این بخش در نسخه امسال نا‌امید خواهند شد. 

بررسی بازی فیفا 19 / FIFA 19

اما اگر شما هم طرفدار بخش آلتیمیت تیم بازی هستید، فیفا 19 با تغییراتی که در این قسمت اعمال کرده، تجربه‌ای لذت‌بخش برای‌تان رقم خواهد زد. آلتیمیت تیم بازی، با اینکه همان تجربه آشنای همیشگی است و در آن، باید کارتان را با یک تیم ضعیف شروع کنید و به مرور، با پیدا کردن و خرید بازیکنان قوی‌تر به تیم بهتری برسید، اما امسال آنقدر ویژگی جدید در این قسمت شاهد هستیم که بتوانیم بگوییم آلتیمیت تیم فیفا 19، کامل‌ترین تجربه را در نسخه‌های چند سال اخیر ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های جدید این بخش، اضافه شدن Division Rivals به بازی است؛ مسابقاتی هفتگی که از طریق آن‌ها، هم می‌توانید جوایز با‌ارزشی به‌دست بیاورید و هم اینکه جواز شرکت در مسابقات ویکند لیگ را دریافت کنید. از همه مهم‌تر، اینکه برخلاف قسمت Online Seasons در نسخه‌های گذشته، Division Rivals سرور‌های بسیار مناسبی دارد و می‌توانید یک تجربه آنلاین مناسب در آن داشته باشید و قدرت‌تان را به رخ رقبا بکشید. جدا از این، اعمال تغییراتی در نحوه باز کردن پک‌ها مثل اضافه شدن سیستم Pick a Player که در آن، می‌توانید از بین چند بازیکن موجود یکی را که برای‌تان مناسب‌تر است انتخاب کنید، باعث شده‌اند تا آلتیمیت تیم بازی یک قسمت لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد و قطعا با در دسترس قرار گرفتن رویداد‌های بیش‌تر برای این قسمت، آلتیمیت تیم بهتر و جذاب‌تر هم خواهد شد. 

حالت‌های جدید Kick Off مخصوصا زمانی که همراه با دوستان تجربه شوند، بسیار مفرح و سرگرم‌کننده هستند

در نهایت فیفا 19 تغییراتی هم در مسابقات دوستانه یا همان Kick Off اعمال کرده است و امسال، شامل حالت‌های جزئی متنوعی در این بخش هستیم؛ حالت‌هایی مثل Survival یا No Rules که در اولی، با هر گلی که به ثمر می‌رسانید یک بازیکن از تیم شما حذف می‌شود و در دومی هم خبری از قوانین فوتبال مثل آفساید یا خطا نیست و یک تجربه پرهرج و مرج و شلوغ را می‌توانید تجربه کنید. این حالت‌ها، با اینکه شاید هنگام بازی با هوش مصنوعی آنطور که باید و شاید پتانسیل اصلی خود را نشان ندهند، اما وقتی که آن‌ها را با دوستان‌تان تجربه کنید، قطعا اوقات بسیار مفرح و شادی را از یک تجربه متفاوت فوتبالی خواهید داشت. در مجموع و با وجود اینکه بخش‌هایی مثل Career Mode تغییرات خاصی نداشته‌اند و اصلا هم نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد، اما فیفا 19 به صورت کلی از حیث ارائه حالت‌های بازی متنوع، در سطح خیلی خوبی قرار دارد و چه طرفدار آفلاین بازی کردن باشید و چه عاشق رقابت‌های آنلاین، بازی همیشه حالتی برای سرگرم کردن شما دارد و خب اضافه شدن رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا هم که یک اتفاق بسیار مثبت است و بازی را بیش از پیش کامل‌تر کرده است. 

بررسی بازی فیفا 19 / FIFA 19

فیفا 18، از نظر گرافیکی سطح خیلی خوبی داشت و شاید همین هم باعث شده تا امسال، EA به فکر بهتر کردن این جنبه از بازی نباشد. گرافیک بازی، در مجموع سطحی شبیه به سال گذشته دارد و پیشرفت‌های آن هم بیش‌تر یک سری موارد جزئی هستند و مثلا، تعداد بازیکنانی که چهره واقعی دارند، بیش‌تر شده است. اما با اینکه تغییرات در این قسمت زیاد نیستند، بازی هنوز هم از نظر بصری در سطح بسیار خوبی است. سری فیفا، همیشه فوتبال را به شکلی زیبا و نزدیک به واقعیت به‌تصویر کشیده است و نسخه امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. به لطف اضافه شدن لایسنس واقعی لیگ‌هایی مثل لیگ اسپانیا، مسابقات این لیگ هم مثل لیگ‌های انگلیس یا آلمان با حس و حال منحصر‌به‌فردی برگزار می‌شوند و البته که سازندگان، موفق شده‌اند تا اتمسفر خاص ورزشگاه‌های مطرح دنیا را هم به شکلی نزدیک به واقعیت شبیه‌سازی کنند و به همین دلیل، بازی کردن در هر استادیوم، برابر است با تجربه کردن نوع خاصی از تشویق‌ها توسط تماشاگران و فضایی خاص که همین عامل، کمک شایانی به جذابیت مسابقات بازی می‌کند. به این‌ها باید لیگ جدیدی مثل چین را هم اضافه کنیم که امسال وارد بازی شده است و با اینکه لیگ خیلی بزرگی به‌حساب نمی‌آید، اما قدرت الکترونیک آرتز در زمینه لایسنس کردن تیم‌ها را بیش از پیش به رخ می‌کشد. 

سازندگان همچنین امسال، جدا از گزارشگران همیشگی و دوست‌داشتنی بازی، یک تیم گزارشگری جدید هم به فیفا 19 اضافه کرده‌اند که مخصوص مسابقات لیگ قهرمانان اروپا است و درست مثل گزارشگران اصلی بازی، کیفیت بسیار بالایی دارد. علاوه بر این جنبه، کلا فیفا 19 از حیث صوتی عالی است و همه‌چیز از موسیقی منو‌ها گرفته تا صدای تشویق تماشاگران، در آن در سطح خیلی خوبی قرار دارند. 

بررسی بازی فیفا 19 / FIFA 19

بله، اینکه فیفا 19 تغییراتی انقلابی نسبت به نسخه سال گذشته نداشته، حرف کاملا درستی است. اما با‌وجود این مساله، فیفا 19 بیش‌تر یک تجربه تکامل‌یافته در مقایسه با نسخه سال پیش است که توانسته با رفع ایراد‌های آن بازی و البته اضافه کردن ویژگی‌های جدیدی مثل لیگ قهرمانان اروپا یا تغییرات در گیم‌پلی و آلتیمیت تیم، یک تجربه دوست‌داشتنی برای طرفداران همیشگی مجموعه باشد که قطعا تجربه آن پیشنهاد می‌شود. 

این بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 بررسی شده است. 


منبع زومجی

FIFA 19

فیفا 19 با اینکه مشکلاتی چون حالت Career Mode تکراری یا سیستم بدقلق Timed Finishing دارد، اما هنوز هم یک شبیه‌ساز فوتبال جذاب و دوست‌داشتنی است که با گیم‌پلی مناسب و ویژگی‌هایی چون حالت آلتیمیت تیم پرمحتوا و بخش جدید لیگ قهرمانان اروپا، می‌تواند برای مدت یک سال آینده طرفداران سری فیفا را سرگرم نگه دارد.
افشین پیروزی

8.5

نقاط قوت

  • + گیم‌پلی روان و شبیه به واقعیت
  • + گزارشگر‌های با‌کیفیت و صداگذاری‌های مناسب
  • + تنوع بالایی از تیم‌ها و اضافه شدن لیگ چین
  • + حالت آلتیمیت تیم جذاب با ویژگی‌های جدید
  • + اضافه شدن مسابقات لیگ قهرمانان اروپا
  • + حالت‌های جدید و مفرح Kick Off

نقاط ضعف

  • - بدون تغییر ماندن حالت Career Mode
  • - بدقلق بودن مکانیزم Timed Finishing
  • - وجود یک سری باگ‌های جزئی و نبود پیشرفت گرافیکی خاص
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده