Unavowed یک بازی ماجراجویی اشاره و کلیک با داستانی مملو از المان‌های ماوراطبیعی است. همراه بررسی بازی باشید. 

این روز‌ها اوقات خوبی برای علاقه‌مندان به بازی‌های ماجراجویی اشاره و کلیک هستند. در روز‌هایی که کم‌تر شاهد انتشار بازی‌های بزرگ هستیم، چندی پیش اثری مثل Unforseen Incidents را داشتیم که بررسی آن را پیش از این در زومجی خواندید و حال امروز هم بازی Unavowed منتشر خواهد شد که دیو گیلبرت سازنده آن است و با اینکه بازی بی‌نقصی نیست و مشکلاتی هم دارد، ولی از آن تجربیاتی است که طرفداران بازی‌های ماجراجویی نباید آن را از دست بدهند. در ادامه با بررسی بازی Unavowed همراه زومجی باشید.

داستان بازی Unavowed به شکلی کاملا مرموز و عجیب آغاز می‌شود. در ابتدای بازی صحنه‌ای روی یک پشت بام را شاهد هستیم که دو نفر، یک شخص را دستگیر کرده‌اند. بازی در این دقایق با پرسیدن سوال‌هایی، به شما اجازه می‌دهد تا جنسیت شخصیت خود و همچنین یک سری از خصوصیات وی را انتخاب کنید. شاید این انتخاب‌ها خیلی مهم به نظر نرسند، ولی در واقع مواردی که شما در این قسمت انتخاب می‌کنید، در آینده روی بازی و وقایع آن تاثیر خواهند داشت و باعث شکل‌گیری داستان آن به شکلی متفاوت خواهند شد. در ادامه داستان شاهد یک فلش‌بک به گذشته هستیم و اینجا، Unavowed اولین جذابیت‌های داستانی‌اش را به رخ می‌کشد و در حالی که شاید همه‌چیز خیلی ساده و کلیشه‌ای به نظر برسد، با یک پیچش عالی، کاری می‌کند تا اشتیاق‌تان برای تجربه ادامه داستان این بازی چندین برابر شود. 

بررسی بازی Unavowed

این پیچش، اولین اتفاقی است که اشتیاق مخاطب را برای دنبال کردن داستان Unavowed افزایش می‌دهد و خبر خوب برای علاقه‌مندان به بازی‌هایی با داستان قوی اینکه داستان بازی در ادامه هم در ریتم بسیار خوبی دارد و از همه مهم‌تر، حسابی پر رمز و راز است و اگر به داستان‌های اینچنینی علاقه داشته باشید، Unavowed قطعا از نظر روایت و داستان شما را راضی نگه خواهد داشت. برای اینکه کمی با کلیت بازی آشنا شویم، بد نیست نگاهی مختصر به داستان بیندازیم؛ Unavowed نام گروهی است که هدف‌شان مبارزه با شیطان است و نیرو‌های شیطانی است و شخصیت اصلی شما در بازی، بعد از اتفاقاتی به این گروه می‌پیوندد و در کنار آن‌ها مشغول مبارزه می‌شود. در طول بازی ماموریت‌های مختلفی خواهید داشت که در هرکدام از آن‌ها، باید به یک منطقه خاص سفر کنید و در آن راه‌حلی برای مشکلات ماوراطبیعی پیش‌آمده پیدا کنید. البته در این راه تنها نخواهید بود و دو شخصیت همراه هم کنار‌تان هستند که در ادامه، مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت. 

مکانیزم تاثیر داشتن شخصیت‌های همراه در بازی، یکی از جنبه‌های خوب گیم‌پلی بازی است

در مجموع، داستان بازی یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن است. Unavowed همان‌طور که اشاره کردیم، بازی بی‌نقصی نیست و مشکلاتی دارد؛ مشکلاتی که شاید برخی از آن‌ها باعث شوند تا اشتیاق شما برای تجربه بازی در همان دقایق اول فروکش کند، ولی خب داستان، ویژگی‌ای است که بازی را از این سقوط نجات می‌دهد یا به بیان بهتر، باعث می‌شود تا برای دنبال کردن آن هم که شده در ابتدا با مشکلات بازی کنار بیایید و به آن اجازه بدهید تا به مرور زمان ویژگی‌های مثبتش را بهتر به رخ بکشد و حتی کاری کند که دیگر نتوانید از آن دل بکنید. البته در این مسیر، جدا از داستان قوی، شخصیت‌ها هم نقش مهمی ایفا می‌کنند و شخصیت‌پردازی قوی، یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مثبت و مهم Unavowed است. 

بررسی بازی Unavowed

جدا از شخصیت اصلی بازی که خب در ابتدا به‌خوبی معرفی می‌شود و در قالب پیچش‌های داستانی مناسب هم بیش‌تر با خصوصیات شخصیتی وی آشنا می‌شویم، Unavowed دارای کاراکتر‌های نسبتا زیاد دیگری است که به جرات می‌توان گفت که هیچ‌کدام از سر اجبار یا به شکلی سرسری در بازی قرار نگرفته‌اند و سازندگان روی خلق همگی آن‌ها فکر کرده‌اند و به همه کاراکتر‌ها به یک اندازه اهمیت داده‌اند. در ابتدای بازی، تنها دو شخصیت همراه خواهید داشت و یک نفر هم که رئیس Unavowed شما است و ظاهری شبیه به غول چراغ جادو دارد هم دیگر شخصیت بازی است. اما به مرور با انجام ماموریت‌های مختلف، با شخصیت‌های جدیدی آشنا خواهید شد که حتی برخی از آن‌ها، به Unavowed اضافه می‌شوند و در ادامه داستان در کنار شما هستند. بازی‌های ماجراجویی این روز‌ها به شکلی هستند که مخاطب، دوست دارد تا هرکدام چیزی فراتر از یک بازی ساده ارائه دهند و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی داشته باشند. ویژگی منحصر‌به‌فرد بازی Unavowed، همین داشتن کاراکتر‌های همراه است که نه فقط از حیث داستان، که از حیث گیم‌پلی هم نقش مهمی در بازی ایفا می‌کنند و برخی معما‌های بازی به‌دست آن‌ها حل می‌شوند. 

بررسی بازی Unavowed

معما‌ها در Unavowed، خیلی طراحی فوق‌العاده‌ای ندارند یا شاید بهتر است بگوییم خیلی متعادل نیستند؛ برخی معما‌ها، جواب بسیار پیش پا افتاده‌ای دارند و به همین دلیل هم حل کردن آن‌ها چندان لذت‌بخش نیست، اما نمی‌توان به این مشکل عمومیت بخشید و Unavowed، یک سری معما‌های بسیار خلاقانه هم دارد که سر و کله زدن با آن‌ها، فکرتان را مشغول می‌کند و در نهایت هم وقتی جواب‌شان را پیدا کنید، حس خرسندی خاصی خواهید داشت. اما در بین این معما‌ها، چیزی که گیم‌پلی بازی را لذت‌بخش کرده است، نحوه استفاده از کاراکتر‌های همراه برای حل کردن معما‌ها است. برای مثال پس از مدتی بازی کردن Unavowed، به شخصیتی برخواهید خورد که توانایی حرف زدن با ارواح را دارد و این، چیزی است که گروه شما پیش از پیدا کردن این شخصیت قابلیت انجام دادنش را نداشت. حتی به شخصه، نسبت به اینکه ارواحی در محیط بازی قرار دارند که امکان ارتباط برقرار کردن با آن‌ها وجود ندارد و بیش‌تر شبیه به یک مورد اضافه هستند، شاکی بودم، اما پس از آشنا شدن با فرد مذکور، این توانایی را دارید تا به محیط‌های قبلی برگردید و از طریق ارتباط برقرار کردن با این ارواح، به سرنخ‌های جالبی دست پیدا کنید. چنین ویژگی‌هایی در بازی وجود دارند و باعث می‌شوند تا پس از آشنا شدن با شخصیت‌های جدید، مسیر‌های جدیدی پیش روی شما قرار بگیرند که دنبال کردن آن‌ها، باعث می‌شود تا بازی از یک حالت خطی خارج شود. 

بررسی بازی Unavowed

اما گیم‌پلی Unavowed، جدا از حل معما و پازل، یک جنبه دیگر هم دارد و آن، تاثیر داشتن انتخاب‌ها در داستان است. معمولا در پایان هر ماموریت، انتخاب‌هایی پیش روی شما قرار می‌گیرند که شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نرسند، اما در ادامه متوجه می‌شوید که چه تاثیری روی داستان بازی گذاشته‌اند. همه این عوامل، دست به دست هم داده‌اند تا گیم‌پلی Unavowed، با وجود اینکه برخی معما‌هایش خیلی جذاب نیستند و از طراحی خوبی بهره نمی‌برند، گیرا باشد و از آن مهم‌تر، ارزش تکرار داشته باشد؛ چرا که پس از تمام کردن بازی در دفعه اول، به تکرار کردن آن ترغیب خواهید شد و دوست دارید تا این بار، با انتخاب ویژگی‌های متفاوت برای شخصیت‌تان یا تغییر دادن انتخاب‌هایتان در طول بازی، به جنبه‌های دیگری از داستان آن هم دست پیدا کنید. 

داستان بازی مرموز، پرپیچ و خم و عمیق است و پیچش‌های حساب‌شده‌ای هم دارد

پس Unavowed دو اصل اساسی در یک بازی ماجراجویی اشاره و کلیک یعنی گیم‌پلی مناسب و داستان خوب را در خود دارد و رعایت می‌کند. اما سوال این است که آیا با وجود این ویژگی‌ها، می‌توانیم Unavowed را اثری عالی بدانیم؟ راستش را بخواهید جواب این سوال به خود شما بستگی دارد، ولی اگر بخواهیم از دید نقد به بازی نگاه کنیم، یک چیز در آن کیفیت خوبی ندارد و آن هم اینکه انگار Unavowed، اثری متعلق به چندین سال پیش است. همان اولین باری که این بازی را اجرا کنید، متوجه خواهید شد که با وجود گرافیک پیکسلی که از نظر هنری کیفیت خوبی دارد، بازی در جنبه فنی خیلی قدیمی به نظر می‌رسد. بله؛ می‌دانم که کسی از یک بازی ماجراجویی انتظار گرافیک فوق‌العاده را ندارد و من هم چنین انتظاری ندارم و شاید حتی اگر نظر شخصی باشد، بتوانم این مشکل را کاملا نادیده بگیرم، ولی خب برای آن‌هایی که گرافیک در بازی‌ها برایشان مهم است، باید بگویم که Unavowed از بُعد فنی اصلا و ابدا حرفی برای گفتن ندارد. رزولوشن پایین بافت‌ها و مشکلات اینچنینی باعث شده‌اند تا اگر Unavowed را به یکی از دوستان‌تان نشان دهید، باور اینکه با یک بازی روز رو‌به‌رو است برایش سخت باشد. 

بررسی بازی Unavowed

اما خب با وجود ضعف فنی، Unavowed گرافیک هنری خوبی دارد. محیط‌های بازی، اولا آن حس و حال مرموز و ماوراطبیعی بازی را به بهترین شکل ممکن منتقل می‌کنند و ثانیا، از نظر هنری چشم‌نواز هستند. رعایت درست نورپردازی‌ها، اتمسفر خیلی خوبی را در محیط‌های بازی به‌وجود آورده است و حتی باعث شده است تا بازی، آن حس ترس و افسردگی القا‌شده به دنیا و کاراکتر‌هایش را به بازیکن هم انتقال بدهد. در کنار جنبه بصری، سازندگان بازی Unavowed از صدا‌پیشه‌های خوبی هم در بازی‌شان استفاده کرده‌اند و صدای شخصیت‌ها، کاملا با چهره‌شان مطابقت دارد. حتی دیالوگ‌های بازی هم در سطح خوبی هستند و شنیدن ادا شدن آن‌ها با صداگذاری مناسب کاراکتر‌ها، لذت‌بخش است. 

در مجموع، Unavowed یک بازی ماجراجویی بی‌نقص نیست، اما در کنار بازی‌هایی مثل Thimbleweed Park یا حتی Unforseen Incidents، جزو بازی‌های ماجراجویی خوب این روز‌ها است؛ بازی‌ای که پس از یکی دو ساعت تجربه کردن آن، ضعف‌های فنی‌اش هم دیگر به چشم‌تان نمی‌آیند و می‌توانید همه‌جوره از آن لذت ببرید.

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است.


منبع زومجی

Unavowed

Unavowed به عنوان یک بازی ماجراجویی اشاره و کلیک، داستان خیلی خوبی دارد و انتخاب‌های بازیکن هم تاثیر خود را روی داستان بازی می‌گذارند. علاوه بر این بازی از حیث گیم‌پلی هم با وجود سادگی بیش از حد برخی معما‌ها، عملکرد خوبی نشان می‌دهد و مخصوصا سیستم کاراکتر‌های همراه کیفیت خوبی به گیم‌پلی بازی بخشیده است. بدون شک Unavowed با وجود مشکلاتش، از جمله تجربه‌های ارزشمند در سبک خود است.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • + داستانی مرموز و جذاب با پیچش‌های تاثیرگذار
  • + شخصیت‌پردازی مناسب اکثر کاراکتر‌های اصلی و فرعی بازی
  • + طراحی هنری زیبا و اتمسفر خوب
  • + استفاده از مکانیزم شخصیت‌های همراه که تاثیر خوبی روی گیم‌پلی دارد
  • + صداگذاری مناسب شخصیت‌ها
  • + داشتن ارزش تکرار

نقاط ضعف

  • - ساده بودن و جالب نبودن برخی از معما‌ها
  • - ضعف بازی از حیث فنی که باعث قدیمی به نظر رسیدن آن می‌شود
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده