Age of Empires: Definitive Edition بازی استراتژیک خوبی است که در پس ظاهر زیبایش، یک سری مکانیسم قدیمی‌شده هم به چشم می‌آیند. همراه بررسی بازی باشید.

همیشه قبل از تجربه ریمستر‌ها، یک حس دوگانه به من دست می‌دهد؛ از یک طرف از اینکه شانس بازی کردن بازی محبوبم با ظاهری مدرن و امروزی را پیدا کرده‌ام، خوشحال می‌شوم و از طرف دیگر، این نگرانی به سراغم می‌آید که نکند گذر زمان، باعث قدیمی شدن مکانیسم‌های این بازی شده باشد و همین، باعث شود که خاطراتم از نسخه اصلی بازی هم خراب شود. از این رو در مواجهه با Age of Empires: Definitive Edition هم چنین حسی داشتم و خب راستش را بخواهید، با اینکه Age of Empires: Definitive Edition به هیچ وجه بازی بدی نیست و به شخصه به سبب داشتن خاطرات زیاد با نسخه اصلی بازی، لذت خوبی هم از آن بردم، اما واقعیت این است که Age of Empires: Definitive Edition، برای مخاطبی که در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی به دنبال یک بازی استراتژیک سرگرم‌کننده است، اثری تاریخ‌گذشته به نظر می‌رسد و با وجود داشتن تعداد زیادی ویژگی مثبت، در تبدیل شدن به یک بازی عالی و بی‌نقص، یعنی دقیقا چیزی که وقتی نام Age of Empires می‌آید انتظارش را داریم، موفق ظاهر نمی‌شود. در ادامه با بررسی بازی Age of Empires: Definitive Edition همراه زومجی باشید تا بیش‌تر نقاط ضعف و قوت این ساخته مایکروسافت را بررسی کنیم. 

پیش از آن‌که مستقیما به سراغ Age of Empires: Definitive Edition بروم، اجازه بدهید از یک مثال مرتبط برای شرح وضعیت و تصمیم مایکروسافت در قبال این بازی استفاده کنم. اگر اخبار بازی‌ها را دنبال می‌کنید، قطعا می‌دانید که مدت‌ها است که شایعه‌های مختلفی پیرامون ساخته شدن ریمستر Warcraft 3، یکی از بهترین بازی‌های استراتژیک تاریخ، به گوش می‌رسند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا طرفداران، مثلا هرگز به دنبال ساخته شدن ریمستر نسخه اول وارکرفت نیستند و همواره سراغ ریمستر نسخه سوم را از بلیزارد می‌گیرند؟ خب جواب این سوال به نظر من کاملا واضح و مشخص است؛ چون Warcrarft 3 با اینکه اثری قدیمی است، اما مکانیزم‌های گیم‌پلی آن حتی امروزه هم جذابیت‌های زیادی دارند و باور کنید یا نه، شخصا افراد زیادی را می‌شناسم که هنوز هم این بازی را به شکلی کاملا جدی دنبال می‌کنند. به همین دلیل هم قطعا اگر بلیزارد هم بخواهد روزی یک ریمستر یا بازسازی از مجموعه وارکرفت ارائه دهد، قطعا سراغ نسخه سوم خواهد رفت که از نظر هسته گیم‌پلی، هنوز هم جذاب است و فقط، نیاز به زیباتر شدن ظاهر دارد. اما اشتباهی که به نظر من مایکروسافت در قبال سری Age of Empires انجام داده، این است که برای ساخت یک ریمستر سراغ نسخه اول این مجموعه رفته است که ۲۱ سال از انتشار آن می‌گذرد. البته که صرفا قدیمی بودن بازی مشکل‌ساز نیست بلکه مشکل اصلی، این است که مکانیسم‌های این بازی، دیگر امروزه آن جذابیت قدیم را ندارند. از آن بدتر، مایکروسافت حداقل این تصمیم را نگرفته که یک بازسازی درست و حسابی از این بازی منتشر کند و صرفا، به زیباتر کردن ظاهر بازی بسنده کرده است و از بعد گیم‌پلی، فقط شاهد یک سری پیشرفت‌های خیلی جزئی هستیم که خیلی هم به چشم نمی‌آیند. 

بررسی بازی Age of Empires Definitive Edition

اقدام مایکروسافت در قبال Age of Empires: Definitive Edition، شبیه به این می‌ماند که شما یک کامپیوتر خیلی قدیمی را که در زمان خودش یک سیستم فوق‌العاده بود، امروزه در داخل یک کیس گیمینگ قرار داده و انتظار داشته باشید بتواند بازی‌های امروزی را اجرا کند. ولی خب در واقع آن سیستم، در زمان خودش عالی بوده و کارش را به نحو احسن انجام می‌داده اما دیگر امروزه، یک سیستم از رده خارج است و صرفا قرار دادن آن در قالبی نو ماهیتش را تغییر نمی‌دهد. البته از این حرف‌ها، این برداشت اشتباه را که نسخه اصلی Age of Empires بازی بدی بود یا حتی اینکه Age of Empires: Definitive Edition اثر خیلی ضعیفی است نداشته باشید. بلکه کاملا برعکس؛ Age of Empires در زمان خودش یکی از بهترین بازی‌های استراتژیک و یکی از سرگرم‌کننده‌ترین آثار این ژانر بود اما مانند هر بازی دیگری، گذر زمان واقعا طولانی باعث شده تا مکانیسم‌های این بازی، امروزه کاملا ساده و ابتدایی به نظر برسند. اگر طرفدار این ژانر بازی‌ها باشید، قطعا نسخه HD بازی Age of Empires 2 را که چند سال پیش منتشر شد به یاد دارید. با اینکه این بازی از نظر گرافیکی پیشرفت فوق‌العاده‌ای نداشت، اما شخصا ساعات زیادی را صرف تجربه آن کردم و دلیل این موضوع، جذاب بودن گیم‌پلی بازی است که باعث می‌شود کارهایی مثل ساخت یک حکومت قوی، شکل دادن یک ارتش قدرتمند و لشکرکشی به دشمنان هنوز که هنوزه لذت‌بخش باشند. اما متاسفانه، به سبب بیش از حد ابتدایی بودن گیم‌پلی Age of Empires: Definitive Edition، چنین مواردی در این نسخه آن لذتی را که انتظار داریم ارائه نمی‌دهند و همین هم باعث شده تا بازی، بیش‌تر برای افرادی مثل خود من که علاقه زیادی به نسخه اصلی داشتند مناسب باشد و حداقل در جذب مخاطبین جدید به بازی‌های استراتژیک و بازی‌های سری Age of Empires موفق ظاهر نشود. 

واقعیت این است که Age of Empires با وجود داشتن گیم‌پلی عالی در زمان خودش، در گذر زمان خیلی دوام نیاورده و در برابر بازی‌های استراتژیک جدید‌تر ضعف‌های مختلفی دارد

قبل از اینکه در مشکلات بازی ریزتر شویم، می‌خواهم از نقاط قوت آن هم بگویم که خب اصلا هم کم نیستند. اصلی‌ترین ویژگی مثبت بازی را در همان اولین دقایق تجربه کردن آن متوجه خواهید شد که پیشرفت گرافیکی بازی است. در واقع پیشرفت گرافیکی بازی، به حدی است که اصلا و ابدا نمی‌توان لقب یک ریمستر ساده را به Age of Empires: Definitive Edition داد و این بازی، بیش‌تر به این می‌ماند که سازندگان، کلا هرآنچه را که می‌بینید از نو و کاملا مطابق استاندارد بازی‌های امروزی طراحی کرده باشند. درست است که وقتی خیلی روی نیرو‌ها و محیط زوم کنید یک سری ضعف‌ها را مشاهده خواهید کرد، اما از حیث کلی، همه چیز از نظر بصری عالی است و باور کنید اگر نسخه چهارم این مجموعه یعنی Age of Empires 4 هم که در دست ساخت است دقیقا همین گرافیک را داشته باشد، باز هم از آن ناراضی نخواهم بود. چون طراحی انواع و اقسام نیرو‌ها و ساختمان‌ها، محیط‌های مختلف بازی از نقشه‌های سرسبز گرفته تا نقشه‌های خشک‌تر و آن‌هایی که دریا و آب زیادی دارند، عالی و چشم‌نواز است و واقعا نمی‌توان از نظر گرافیکی و بصری، ایراد خاصی به Age of Empires: Definitive Edition گرفت. کافی است یک بار حالت بازی را به نسخه اصلی آن سوییچ کرده و دوباره به حالت بهبود‌یافته برگردید تا متوجه پیشرفت عظیم بازی در مقایسه با نسخه اصلی شوید. 

 
 

چنین پیشرفتی البته در صداگذاری و موسیقی‌های بازی هم دیده می‌شود و این مساله هم کمک شایانی به امروزی‌تر شدن بازی کرده است. برای مثال در این نسخه وقتی در صفحه انتخاب مراحل بخش داستانی هستید، یک راوی وقایع آن مرحله را برای‌تان با صدایی خوب روایت می‌کند که شاید، نقطه مثبت خیلی بزرگی نباشد و خیلی‌ها اصلا به صدای او گوش هم نکنند، اما همین مساله ساده یک پیشرفت خوب در راستای امروزی‌تر شدن بازی است. همچنین بازی‌های سری Age of Empires، همواره به داشتن موسیقی‌های خوب مشهور هستند و خب نسخه اول هم از این قاعده مستثنی نیست و سازندگان نسخه Definitive Edition با بهبود کیفیت پخش موسیقی‌های بازی، باعث شده‌اند تا در حین تجربه این بازی از این نظر هم کوچک‌ترین مشکلی نداشته باشید. به این، صداگذاری باکیفیت نیرو‌ها و مواردی مثل برخورد شمشیر‌ها را هم اضافه کنیم تا به این نتیجه برسیم که Age of Empires: Definitive Edition، از نظر صوتی هم هیچ کم و کسری ندارد. 

خب واقعیت این است که در بررسی یک بازی ریمستر، مهم‌ترین مورد همین میزان پیشرفت بازی از نظر بصری و مثلا صوتی در مقایسه با نسخه اصلی است. پس اگر ملاک شما هم برای تجربه یک ریمستر چنین مواردی هستند و مهم نیست که بازی، گیم‌پلی خوبی هم ارائه دهد یا خیر، باید بگویم که قطعا از Age of Empires: Definitive Edition هم لذت خواهید برد چرا که در مقام یک ریمستر، این ساخته مایکروسافت موفق ظاهر شده و توانسته ظاهری کاملا مدرن و امروزی به یک بازی قدیمی ببخشد. اما اگر از آن قشر گیمر‌هایی هستید که فقط به ظاهر ریمستر‌ها اهمیت نمی‌دهند و حتی در این گروه از آثار هم دنبال گیم‌پلی جذابی می‌گردند، باید بگویم که Age of Empires: Definitive Edition مشکلاتی دارد که شاید در زمان نسخه اصلی آن مشکل به حساب نمی‌آمدند، اما امروزه و حتی در مقایسه با دو نسخه بعدی سری Age of Empires، کمی تو ذوق می‌زنند. 

Age of Empires Definitive Edition

با این حال می‌خواهم حتی صحبت در مورد گیم‌پلی بازی را هم با موارد مثبتش شروع کنم؛ اصلی‌ترین ویژگی مثبت گیم‌پلی بازی، داشتن آن روح خاص سری Age of Empires است. به این صورت که در این بازی هم قطعا از ساختن ساختمان‌های مختلف، دیوار کشیدن به دور منطقه حکومت‌تان، آماده کردن و ارتقای یک لشکر از چندین نوع سرباز از کمان‌دار گرفته تا سرباز شمشیرزن و سواره‌کار، تبدیل کردن نیرو‌های دشمن به نیرو‌های خودی با استفاده از پدر روحانی، ساخت Wonder عظیم برای کسب یک پیروزی، کشتن حیواناتی از قبیل فیل و آهو برای به دست آوردن غذا، ساخت مزارع برای کشاورزی کردن کارگرها، حمله به دشمن و تماشای قلع و قمع شدن نیرو‌هایتان در اثر یک استراتژی اشتباه و هزار جور ویژگی دیگری که سری Age of Empires را با آن‌ها می‌شناسیم، لذت خواهید برد. همچنین برخلاف برخی از بازی‌های استراتژیک امروزی، Age of Empires: Definitive Edition از آن بازی‌هایی است که اسم این ژانر یعنی «استراتژیک» را تعریف می‌کنند و برای رسیدن به پیروزی در این بازی، باید حسابی استراتژی و تاکتیک مناسبی در نبرد‌های‌تان داشته باشید و یک تصمیم اشتباه، کافی است تا خیلی زود طعم تلخ شکست را بچشید. از طرف دیگر، بخش داستانی بازی Age of Empires: Definitive Edition هم با یک سری از مراحلی که طراحی خیلی خوبی دارند، جذابیت بالایی دارد. در این بخش شاهد ۱۰ مرحله کلی (با احتساب مرحله آموزشی) هستیم که هرکدام خودشان به چند مرحله دیگر تقسیم می‌شوند و برگرفته از وقایع واقعی تاریخ هستند. 

بازی کردن بخش داستانی این اثر به سبب روایت رخداد‌های تاریخی و داشتن سناریو‌های جذاب، لذت‌بخش است

سازندگان نسخه اصلی Age of Empires در آن زمان، موفق شده‌اند سناریو‌هایی جذاب در مراحل بخش داستانی بازی خلق کنند و همین هم باعث شده تا تجربه این مراحل، حتی پس از گذشت ۲۱ سال هم لذت‌بخش باقی بماند و همراه شدن با یک قهرمان از شرق که قصد مبارزه با حکومت ژاپن را دارد یا همراه شدن با سزار در راه رهبری رم، هنوز هم جذاب و سرگرم‌کننده است و باعث می‌شود هرگز از بازی کردن مراحل داستانی بازی خسته نشویم. به این‌ها بخش چندنفره آنلاین یا از طریق لن را هم اضافه کنید که جزو دیگر ویژگی‌های مثبت بازی هستند و ارزش تجربه آن را بیش از پیش افزایش می‌دهند. اما با وجود همه این ویژگی‌های مثبت از گرافیک خوب گرفته تا داشتن خصوصیات معرفِ سری Age of Empires و بخش داستانی و چندنفره جذاب، Age of Empires: Definitive Edition مشکلاتی هم دارد که شاید به خودی خود خیلی بزرگ نباشند، اما وقتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، به تجربه کلی بازی ضربه می‌زنند. 

Age of Empires Definitive Edition

یکی از مشکلاتی که Age of Empires: Definitive Edition از آن رنج می‌برد، منتقل شدن تمام محدودیت‌هایی است که شاید سازندگان نسخه اصلی داشته‌اند و خب در سال ۱۹۹۷ قابل توجیه هم بوده‌اند اما امروز، خیلی نمی‌توان با آن‌ها کنار آمد. برای مثال، هوش مصنوعی بازی Age of Empires: Definitive Edition واقعا ضعیف است. خب این مساله شاید در نسخه اصلی بازی خیلی به چشم نمی‌آمده و دلیل آن هم تمام محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن زمان بوده که اجازه خلق هوش مصنوعی درست را به سازندگان نمی‌داد اما این مساله در Age of Empires: Definitive Edition حسابی تو ذوق می‌زند. مثلا کافی است گروهی از کارگرها را برای ماهی‌گیری یا قطع کردن چوب روانه کنید تا ببینید که گاهی، کارگر‌ها به یکدیگر گیر کرده و بدون انجام کاری، ثابت در یک نقطه می‌مانند. پس این یعنی که ارسال گروهی کارگردان برای انجام یک کار همیشه جواب نخواهد داد و باید حواس‌تان باشد که آن‌ها به یکدیگر گیر نکرده و بیکار نمانند. یا مثلا در نمونه‌ای دیگر، گاهی در بازی ممکن است یک نیروی دشمن وارد حوزه شما شود و یکی از نیرو‌های شما هم قصد از بین بردن وی را داشته باشد. اما در حالی که در این وضعیت اصولا باید شاهد رخ دادن یک درگیری و کشته شدن یکی از طرفین باشیم، گاهی یک تعقیب و گریز بی‌نهایت رخ می‌دهد و مثلا، می‌بینید که سرباز شما تا محدوده حکومت دشمن آن نیرو را دنبال می‌کند و در نهایت هم خودش کشته می‌شود! چنین مواردی همیشه در بازی رخ نمی‌دهند اما کم هم نیستند و نشان می‌دهند که Age of Empires: Definitive Edition، از نظر هوش مصنوعی شرایط خوبی ندارد. راستی اجازه بدهید این مثال را هم ذکر کنم که داشتم فراموش می‌کردم؛ در اولین مرحله از یکی از مراحل بخش داستانی، باید با یک قهرمان کمان‌دار آسیایی نیرو‌های دشمن را از بین برده و در نهایت هم فرمانده آن‌ها را بُکُشید. در این مرحله، گاهی با وجود اینکه شما به سمت دشمن تیراندازی می‌کنید، آن‌ها مثل یک درخت خشک ایستاده و شما را تماشا می‌کنند و حتی به سمت‌تان حرکت هم نمی‌کنند!

Age of Empires Definitive Edition بررسی بازی

هوش مصنوعی ضعیف بازی باعث شده تا آنطور که باید برای پیاده کردن تاکتیک‌هایی که مد نظر دارید دست‌تان باز نباشد

اما مشکل دیگری که البته باز هم به نوعی مربوط به همین هوش مصنوعی می‌شود، مساله پیدا کردن مسیر توسط نیرو‌ها است. نیرو‌های شما از قبیل نیرو‌های نظامی و کارگران گاهی برای رسیدن به مقصد، از عجیب‌ترین مسیر‌های ممکن عبور کرده یا گاهی هم به یکدیگر برخورد داشته و برای چند ثانیه، متوقف می‌شوند که این مورد در کنار اینکه حسابی تو ذوق مخاطب می‌زند، گاهی هم دردسر‌ساز می‌شود و مثلا کارگر شما، به جای عبور از مسیری که شما انتظارش را دارید از جایی رد می‌شود که چند نیروی دشمن در آن هستند و خب این بدین معنی است که شاهد مرگ وی خواهید بود. به این‌ها، باید یک سری محدودیت‌ها را هم که در بازی‌های استراتژیک مدرن‌تر و حتی نسخه‌های بعدی همین سری یک مکانیسم خیلی معمولی هستند هم اضافه کنیم. مثلا در بازی‌های استراتژیک، معمولا امکان چینش ترکیب نیرو‌ها به گیمر داده می‌شود. به این صورت که مثلا می‌توانید با انتخاب گزینه‌هایی آرایش نظامی خاصی به نیرو‌هایتان بدهید یا اینکه با نگه داشتن ماوس و حرکت دادن آن، چینش نیرو‌ها و جهتی را که باید به طرف آن بایستند انتخاب کنید. اما خب نبود چنین ویژگی ساده‌ای در Age of Empires: Definitive Edition، گاهی حسابی دردسر ساز می‌شود. چرا که مثلا فرض کنید شما گروهی از سرباز‌ها را انتخاب کرده‌اید تا به یک یا چند برج دفاعی دشمن حمله کنید اما نداشتن آرایش نظامی مرتب، باعث می‌شود تا این نیرو‌ها حالتی خطی پیدا کنند یا به شکلی عجیب و غریب در کنار هم قرار بگیرند که این امر، در نهایت باعث می‌شود تا یک سازه دفاعی معمولی و چند سرباز بتوانند به ترتیب نیرو‌های شما را کشته و لشکرتان را به سادگی هرچه تمام‌تر رها کنند. حتی اگر مثل خیلی از بازی‌های قدیمی نیرو‌ها حداقل خودشان آرایش مناسبی به صورت خودکار پیدا می‌کردند باز این مشکل کمی کم‌تر به چشم می‌آمد اما خب این امکان هم در بازی تعبیه نشده است.

البته اشتباه نکنید؛ چرا که هدف من، اصلا زیر سوال بردن ماهیت نسخه اصلی Age of Empires نیست و به همین دلیل هم مواردی مثل تنوع پایین نیرو‌ها یا سازه‌ها در مقایسه با نسخه‌های بعدی این مجموعه را اصلا جزو ایراد‌های بازی نمی‌دانم. چون اگر سازندگان نسخه فعلی می‌خواستند مثلا نیرو‌های جدیدی برای Age of Empires: Definitive Edition خلق کنند، ماهیت نسخه اصلی بازی کاملا عوض می‌شد و دیگر، با یک ریمستر از Age of Empires رو‌به‌رو نمی‌شدیم و بیش‌تر، با یک بازی جدید طرف بودیم. اما مسائلی مثل هوش مصنوعی یا سیستم پیدا کردن مسیر نیرو‌ها و اضافه کردن امکان چینش درست آن‌ها و دادن یک آرایش نظامی ساده، چیز‌هایی هستند که اضافه شدن‌شان به بازی نه تنها خللی در هویت آن وارد نمی‌کرد که باعث می‌شود گیم‌پلی بازی و تجربه Age of Empires: Definitive Edition جذاب‌تر شود و گیمر‌ها هم بتوانند راحت‌تر نیرو‌هایشان را کنترل کرده و کاری را واقعا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند انجام دهند. 

Age of Empires Definitive Edition

درست است که شاید مشکلات هوش مصنوعی و نبود یک سری دستورات کنترلی ساده ایراد خیلی بزرگی برای بازی نباشند، اما قطعا اگر طرفدار این ژانر باشید، می‌دانید که گاهی یک اشتباه کوچک، مخصوصا در بازی‌ای مثل Age of Empires که داشتن تاکتیک در آن واقعا مهم است، می‌تواند حسابی به ضرر شما تمام شود و خب Age of Empires: Definitive Edition، با مشکلاتی که به آن‌ها اشاره کردیم باعث می‌شود تا در خیلی مواقع، نتوانید آن کنترلی را که می‌خواهید روی نیرو‌ها داشته باشید و در نتیجه، به دلیل همین موارد به ظاهر ساده گاهی ممکن است زحمات چندین ساعته شما از بین برود و مجبور شوید با اعصاب‌خوردی بی‌خیال بازی کردن شوید. پس شاید مواردی مثل هوش مصنوعی یا نبود امکانات مذکور به ظاهر ساده باشند، اما وقتی مشکل‌ساز می‌شوند که به تجربه کلی بازی آسیب وارد می‌کنند. به همین دلیل هم شخصا انتظارم از مایکروسافت این نبود که به کلی هسته گیم‌پلی بازی را تغییر دهد اما حس می‌کنم این انتظار که بخواهیم در کنار بهبود‌های گرافیکی و صوتی به مواردی مثل هوش مصنوعی فوق‌العاده قدیمی هم توجه شود، چیز زیادی نیست و سازندگان، مخصوصا پس از آنکه بازی را با چند ماه تاخیر هم منتشر کردند، می‌توانستند روی این موضوع عملکرد بهتری داشته باشند. البته بازی از حیث گیم‌پلی بدون پیشرفت کامل هم نیست و مواردی مثل رابط کاربری آن بهبود یافته یا میزان محدودیت نیرو‌ها افزایش داشته و امکان زوم کردن هم به بازی اضافه شده است. 

در مجموع، Age of Empires: Definitive Edition بازی بدی نیست ولی این بازی، بیش‌تر برای افرادی مناسب است که صرفا قصد تجدید خاطره با نسخه اصلی بازی را دارند و می‌خواهند خاطرات دوران کودکی‌شان با این بازی را این بار با ظاهری مدرن و امروزی تکرار کنند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، قطعا بازی ارزش خرج کردن ۲۰ دلار را دارد. اما در نقطه مقابل، افرادی که به امید تجربه یک بازی استراتژیک که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده سراغ این بازی می‌روند، قطعا آن تجربه‌ای را که انتظارش را دارند نخواهند داشت. اگر نظر من را می‌خواهید و دل‌تان برای یک نسخه از سری Age of Empires تنگ شده، پیشنهاد من این است که حداقل تا زمان انتشار ریمستر نسخه دوم، نسخه HD بازی Age of Empires 2 را تجربه کنید که از نظر مکانیزم‌ها و گیم‌پلی، به مراتب بهتر و غنی‌تر از Age of Empires: Definitive Edition  است. 

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است.


منبع زومجی

Age of Empires: Definitive Edition

Age of Empires: Definitive Edition به عنوان یک ریمستر از نسخه اول سری Age of Empires، از نظر بصری و صوتی پیشرفت بسیار زیادی داشته است اما این پیشرفت‌ها، در زمینه گیم‌پلی بسیار سطحی و جزئی بوده‌اند و همین هم باعث شده تا بازی، از این نظر کاملا آن حس قدیمی بودن را داشته باشد و نتواند در برابر بازی‌های استراتژیک جدید یا حتی در مقابل دیگر نسخه‌های همین سری، از این نظر راضی‌کننده ظاهر شود. با این حال هنوز هم تجربه آن برای افرادی که لذت زیادی از نسخه اصلی برده‌اند، جذاب خواهد بود.
افشین پیروزی

7

نقاط قوت

  • - سناریو‌های جذاب مراحل بخش داستانی که برگرفته از وقایع تاریخی هستند
  • - گرافیک بهبود‌یافته بسیار زیبا
  • - جلوه‌های صوتی و موسیقی‌های باکیفیت
  • - حفظ هویت یک نسخه از Age of Empires
  • - وجود بخش آنلاین و چندنفره محلی (Lan)
  • - پیشرفت‌های جزئی مثل بهبود رابط کاربری یا افزایش محدودیت نیرو‌ها

نقاط ضعف

  • - ضعف شدید در هوش مصنوعی نیرو‌ها
  • - نبود یک سری مکانیسم‌های ساده مثل تعیین آرایش نظامی نیرو‌ها که تاثیرش را در گیم‌پلی نشان می‌دهد
  • - مشکلات ریز و درشتی که باعث می‌شوند نتوان تاکتیک‌ها را به درستی اجرا کرد
  • - رخنه کردن حس قدیمی بودن بازی در جز به جز اثر که بهبود گرافیک هم آن را کمرنگ نمی‌کند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده