بازی موبایل Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth جزو آن دسته از بازی‌هایی است که مخاطبان بازی‌های کارآگاهی را حسابی به چالش می‌کشد.

تا به حال آثار زیادی روی پلتفرم موبایل عرضه شده‌اند که در گذشته نسخه کنسولی یا کامپیوتر آن‌ها روانه بازار شده بود. اگر از هواداران بازی‌های نینتندو و کمپانی کپکام باشید، حتما با سری Ace Attorney آشنا هستید. مجموعه بازی‌های کارآگاهی اپیزودیک که تا به حال ۱۰ نسخه اصلی و فرعی از آن روی کنسول‌های نینتندو نظیر کنسول نینتندو 3DS عرضه شده است. مدتی پیش نسخه‌ای فرعی از این مجموعه روی پلتفرم موبایل عرضه شد تا کاربران بازی‌های موبایل نیز بتوانند این سری محبوب و دوست داشتنی را تجربه کنند. بازی اندروید و آیفون Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth آن دسته از کاربرانی را که مشتاق بازی‌های اپیزودیک و معمایی/کارآگاهی  روی پلتفرم موبایل هستند هدف قرار داده است و سوال اینجا است که تا چه اندازه در کار خود موفق بوده است. بازی Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ روی نینتندو DS روانه بازار شد و توانست نظر مثبت منتقدان و کاربران را به خود جلب کند. در ادامه خواهیم دید که آیا این بازی روی گوشی‌های موبایل نیز موفق بوده است یا نه.

بازی موبایل Ace Attorney Investigations - Miles Edgeworth

داستان بازی روایت‌گر دادستانی است که در جریان پرونده‌های مختلف، باید گره‌های متعددی را باز کند تا به بزرگ‌ترین گره داستانی بازی برسد

داستان بازی روایت‌گر مایلز اج‌ورث، دادستان قوه قضاییه است که در جریان پنج اپیزود مختلف، وارد ماجراجویی‌های متفاوتی می‌شود. داستان از جایی شروع می‌شود که مایلز اجورث وارد دفتر کار خود می‌شود ولی در همان هنگام شخصی داخل اتاق است و از پشت روی وی اسلحه کشیده و در ادامه فرار می‌کند. اندکی بعد مایلز چراغ‌های اتاق خود را روشن می‌کند و تصویری که مشاهده می‌کند، یک جنازه و دفتری بهم ریخته است. حال دادستان بازی که همه او را به عنوان بهترین دادستان ممکن و شخصی که در هیچ پرونده‌ای شکست نخورده است می‌شناسند، وارد پرونده‌ای می‌شود که به وی و دوستان‌اش مربوط است. در اولین پرونده یا همان اپیزود اول، شما باید معمای قتل در دفتر کار خود را حل کنید و رفته رفته در جریان چهار اپیزود بعدی چهار پرونده مختلف دیگر برای شما تدارک دیده شده است که با حل کردن تمام آن‌ها به راز کلی بازی پی خواهید برد. به عبارتی در آخر اولین اپیزود بخشی از داستان در قالب یک معمای بزرگ‌تر به نمایش در می‌آید و در سایر اپیزودها داستان شما را به روزهای قبل و بعد از رویداد اصلی می‌برد؛ جایی که باید تمامی سرنخ‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید تا بتوانید معمای اصلی را حل کنید.

معمولا در بازی‌های اپیزودیک کارآگاهی، در هر قسمت شاهد پرونده‌ها و ماموریت‌های جدایی هستیم و سازنده سعی می‌کند در هر قسمت داستانی جدا را روایت کند ولی کمپانی کپکام (Capcom، سازنده و ناشر مجموعه Ace Attorney) به خوبی با ارائه اپیزودهای کم، داستانی دنباله‌‌دار و پر محتوا را تحویل مخاطب می‌دهد. البته در این میان این نکته را بازگو کنم که داستان‌های مجموعه Ace Attorney برگرفته از رمان‌هایی با همین نام است. به عبارتی با رمان‌هایی از سوی کپکام طرف هستیم که توسط تیم سازنده به بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌شوند و می‌توان این مورد را دلیلی بر کیفیت بالای داستان دانست. با این حال بازی Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth از نظر شخصیت‌ پردازی نیز در سطح خوبی قرار گرفته است و علاوه بر شخصیت اصلی، سایر شخصیت‌ها و قاتلین نیز از شخصیت پردازی قابل قبولی برخوردار هستند و هرکدام از آن‌ها در پرونده‌تان یا می‌توانند کمک حال شما باشند یا اینکه حسابی شما را با صحبت‌ها و رفتار خود به چالش و گمراهی بکشند. تنها موردی که امکان دارد از اپیزود سه به بعد دچار آن شوید، یکنواختی حل پرونده‌ها و نحوه حل کردن‌شان است که به لطف ماهیت داستان و شخصیت‌ها، تا حدی می‌توان این یکنواختی گیم‌پلی را تحمل کرد.

بازی موبایل Ace Attorney Investigations - Miles Edgeworth

با اینکه بازیکن کنترل شخصیت را در دفعات کمی در دست می‌گیرد ولی این بخش‌ها جذابیت بالایی دارند

در واقع گیم‌پلی کمترین نقش را در بازی Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth دارد. همانطور که قبلا گفته شد با یک بازی اپیزودیک طرف هستیم و صرفا دیالوگ‌ها و انتخاب‌های شما، مهم‌ترین موارد بازی هستند. اگر به درستی دیالوگ‌ها و صحبت‌های شخصیت‌ها با یکدیگر را مطالعه نکنید، اگر به درستی مدارک جمع‌آوری شده را نخوانید و سر نخ‌ها را به درستی در ذهن خود کنار هم نگذارید، به هیچ‌وجه نمی‌توانید کار خود را پیش ببرید. از این‌رو با اثری روبه‌رو هستیم که شدیدا دیالوگ محور است و  انتخاب‌ها، مهم‌ترین مواردی هستند که باید درستی یا نادرستی آن‌ها را تشخیص دهید. شاید با خود بگویید خب دقت کردن آن چنان مهم نیست زیرا مدام می‌توان گزینه‌های مختلف را آزمایش کرد تا به جواب درست رسید اما نکته اینجا است که بازی اندروید و آیفون Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth به هیچ وجه اجازه این کار را به شما نمی‌دهد. حل کردن هر پرونده به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و در هر بخش شما یک نوار سبزرنگ در بالای سمت چپ صفحه نمایش خود مشاهده می‌کنید. حال با هر تصمیم‌گیری یا عملکرد اشتباه شما در طول هر بخش، مقداری از این نوار کم می‌شود و اگر قبل از پر شدن مجدد، نوار مورد نظر خالی شود، تمامی پیشرفت شما در طول اپیزود از بین رفته و به اول بازی بر می‌گردید! به عبارتی سازنده با ایجاد یک ناحیه خطر، سعی کرده شما را به یک کارآگاه واقعی تبدیل کند و تاحدی در این کار موفق بوده است. بعضی از بخش‌های بازی و معماهای هر پرونده را می‌توان راحت حدس زد ولی در بعضی از بخش‌ها آن چنان درجه سختی حل معماها متفاوت می‌شود که امکان دارد نوارتان خالی شود و این کار یعنی بازگشت به اول اپیزودی که داخل‌اش هستید و خب وجود این مجازات، بیرحمانه است.

بازی موبایل Ace Attorney Investigations - Miles Edgeworth

موسیقی به خوبی حس و حال شخصیت‌ها را به مخاطب القا می‌کند

اینکه با یک بازی اپیزودیک طرف هستیم که دیالوگ محور است، بدین معنا نیست که کنترل شخصیت را در دست نمی‌گیرید؛ یکی از ارکان مهم و کلیدی بازی زمانی است که شما کنترل مایلز را در دست گرفته و محیط را می‌گردید. در قسمت‌های جست و جو، باید گوشه و کنار محیط را کاملا گشته و صحنه جرم را بررسی کنید. با بررسی صحنه جرم و پرس و جوهای مختلف، یک سری سرنخ به دست می‌آورید که در بخشی به نام Logic طبقه‌بندی می‌شوند. حال با ورود به این بخش آن‌ها را باید به صورت دو به دو با یکدیگر تطبیق دهید تا به سرنخ‌های مهم‌تری برسید. به عبارتی هر پرونده یک سری دستور العمل‌های خاص دارد که این دستورالعمل‌ها در چهار پرونده دیگر نیز یکسان خواهند بود و همین موارد دلیلی بر تکراری شدن روند بازی است. از بحث گیم‌پلی بیرون آییم، گرافیک و طراحی‌های بازی همانند آثار هشت بیتی است که در بخش میان‌پرده‌ها یا گفت و گوها، شاهد طراحی‌های امروزی هستیم. به عبارتی محیط بازی هشت بیتی و پیکسلی است ولی طراحی شخصیت‌ها به خوبی انجام شده و هرکدام از شخصیت‌ها را هنگام صحبت کردن می توانید با جزئیات کامل مشاهده کنید.

درآثاری که صداپیشه ندارند، وظیفه انتقال حس و حال بازی بیش‌تر برعهده موسیقی است. بازی موبایل Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth به خوبی توانسته این کار را انجام دهد و در زمانی که شخصیت بازی عصبانی است، شاهد سریع نوشته شدن دیالوگ‌ها هستیم یا زمانی که متهم به کار انجام نشده‌ای می‌شوید، ضرب آهنگ و ریتم موسیقی بازی به کل عوض می‌شود. درآخر بازی اندروید و آیفون Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth تجربه‌ای جالب، متفاوت و هیجان انگیز در میان سایر بازی‌های موبایل است که تا به امروز عرضه شده است و حل کردن پرونده‌هایش، حسابی شما را به چالش می‌کشد.

دانلود بازی اندروید و آیفون Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth


منبع زومجی

Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth

بازی Ace Attorney Investigations – Miles Edgeworth یکی از نسخه‌های فرعی سری Ace Attorney به حساب می‌آید که در جریان آن شما کنترل مایلز اج‌ورث، دادستان قوه قضاییه، را به دست می‌گیرید و در جریان پنج اپیزود مختلف، پنج پرونده متفاوت را حل می‌کنید. یکی از ویژگی‌های مهم این بازی اندروید و آیفون، داستان و شخصیت پردازی آن است که با وجود تکراری شدن روند حل پرونده‌ها، همچنان شما را سرگرم نگه می‌دارد.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • - شخصیت پردازی عالی
  • - داستان و نحوه روایت آن
  • - القا شدن خوب حس و حال شخصیت‌‌ها به مخاطب از طریق موسیقی بازی
  • - طراحی خوب شخصیت‌ها

نقاط ضعف

  • - تکراری شدن روند حل پرونده‌ها
  • - بیرحمانه بودن مجازات بازیکنان در صورت خالی شدن نوار حدس و گمان بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده