بازی Xenoblade Chronicles 2 یک اثر فانتزی شرقی است که داستان‌اش با تمام سادگی‌ای که دارد روایتی زیبا را ارائه می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

هر زمان که یک کنسول نوپا معرفی و آماده ورود به بازار می‌شود، با خود می‌گوییم که موفقیت این کنسول به کمپانی و استودیوهای بازی سازی بستگی دارد. اینکه تا چه اندازه شاهد بازی‌های با کیفیت مولتی پلتفرم و انحصاری هستیم تا کاربران سرگرم شوند؟ این سوال هنگام معرفی نینتندو سوییچ نیز به ذهن‌مان آمد و به دنبال آن اکثر سازنده‌های آثار مولتی پلتفرم، حمایت خود را اعلام کردند و پس از ورود سوییچ به بازار، شاهد آثار پلتفرمر یا AAA مختلفی بودیم که برای این بازی تایید و عرضه شدند. در این میان نینتندو به خلق آثار سرگرم کننده و خاص خودش معروف است که روی هر کنسول از خانواده نینتندو شاهد آن هستیم. سال عرضه نینتندو سوییچ سال پربار و مهمی برای این کنسول هیبریدی به حساب می‌آید که با عرضه بازی Xenoblade Chronicles 2، پرونده بازی‌های انحصاری این کنسول بسته شد و حال سوال اصلی اینجا است که آیا بازی Xenoblade Chronicles 2 همانند نسخه‌های پیشین خود یا سایر انحصاری‌های مهم سال جاری موفق بوده است؟

بررسی بازی Xenoblade Chronicles 2

بگذارید از داستان شروع کنم؛ موردی که رکن اصلی و پایه آثار نقش آفرینی است. ۵۰۰ سال گذشته شخصی آرزوی رسیدن به سرزمینی به نام World Tree را داشت که می‌گفتند الیزیوم یا بهشت در آنجا واقع شده است اما زمانی که این شخص به سرزمین موعود رسید، تنها دو کریستال خاص را پیدا کرد که به آن‌ها Aegis گفته می‌شد. داستان بازی در دنیایی روایت می‌شود که بعضی از انسان‌ها توانایی کنترل یک سری بلید (Blade) را دارند که انسان یا حیوان بوده و به اشخاص کنترل کننده درایور گفته می‌شود. حال دو کریستال Aegis داستان که از قضا دو بلید هستند، جنگی بزرگ را راه می‌اندازند. یکی از Aegisها خواستار نابودی زمین و انسان‌ها است زیرا معتقد است که بلیدها نباید تحت کنترل و سلطه انسان‌ها باشند و از طرفی Aegis دیگر سعی دارد به واسطه تیم خود که شامل سایر درایورها و بلیدهایشان است، جنگ را پیروز شده و صلح را برقرار سازد. حال ۵۰۰ سال از آن جنگ عظیم می‌گذرد و داستان بازی Xenoblade Chronicles 2 روایت‌گر شخصیتی به نام رکس است. پسرکی ۱۲-۱۳ ساله که شغلش نجات آیتم‌های قیمتی از زیر دریای ابری است. اما شرایط برای پسرک داستان آن چنان باب میل نیست و به واسطه گروهی از بلیدها و درایورها وارد ماجراجویی بزرگ می‌شود. ماجراجویی که زندگی رکس را عوض کرده و حال رکس نیز آرزویی بزرگ دارد و آن هم چیزی جز رسیدن به الیزیوم نیست.

داستان Xenoblade Chronicles 2 با تمام سادگی‌اش زیبا است

از بازی Xenoblade Chronicles 2 نباید انتظار یک داستان بزرگسالانه و معناگرا داشت و از طرفی داستان بازی شبیه به انحصاری‌های دیگر نینتندو نظیر بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild یا بازی Super Mario Odyssey نیست. بلکه در اینجا با اثری روبه‌رو هستیم که بیشتر باب میل اشخاصی است که با دنیای انیمه سر و کار دارند. این گفته زمانی معنا می‌گیرد که پای شخصیت پردازی و تعامل شخصیت‌ها در خط داستانی به وسط می‌آید. جایی که هنر استودیو مونولیث سافت (Monolith Soft، سازنده بازی Xenoblade Chronicles 2) در داستان سرایی و شخصیت پردازی را مشاهده خواهیم کرد. با اینکه بازی دارای شخصیت‌های فراوانی است ولی در طول ۱۰ چپتر مختلف نویسنده به خوبی به تک تک آن‌ها می‌پردازد و شاهد روایت‌های خاصی از زبان شخصیت‌های داستان هستیم. اشخاصی که هرکدام اهداف و گذشته خود را دارند و در این راه برای هدفی بزرگ‌تر با رکس همراه شده‌اند. همچنین شخصیت پردازی شخصیت‌های منفی داستان نیز در نوع خود خوب کار شده است و تنها ضعف بخش داستانی، بر می‌گردد به پیشرفت و روایت کند آن که این مورد نیز رابطه مستقیمی با گیم‌پلی بازی دارد. به عبارتی گیم‌پلی Xenoblade Chronicles 2 به نحوی طراحی شده که مانع پیش‌روی معمول شما در بخش داستانی می‌شود.

بررسی بازی Xenoblade Chronicles 2

انتخاب بلیدها و تیم‌اتان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید آن را انجام دهید زیرا در ایجا خبری از آیتم‌های پشتیبانی نظیر Potion نیست و این بلید‌ها هستند که نقش پشتیبان را ایفا می‌کنند

گیم‌پلی بازی از نظر شکل و شمایل، شباهت زیادی به سری Dragon Age دارد. جایی که شما تیم مورد نظر خود از شخصیت‌های مختلف را تشکیل داده و رفته رفته به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و از نظر مبارزات شاهد مبارزات متفاوتی هستیم. هر شخصیت به واسطه بلید‌هایی که دارد، می‌تواند از کمبوهای مختلفی استفاده کند که این کمبوها با ضربات معمولی شما شارژ می‌شوند. حال یک کمبوی ویژه نیز در دسترس شما قرار داده می‌شود که به واسطه استفاده از سه کمبوی معمولی شما در طول مبارزات شارژ خواهد شد و این کمبوی ویژه، چهار سطح مختلف دارد که با پر شدن سطح چهارم، همانند یک ضربه نهایی یا آلتیمیت عمل می‌کند. همچنین در طول بازی کردن می‌توانید کنترل سایر شخصیت‌ها را نیز برعهده بگیرید و از همان ابتدا، بازی به شما می‌گوید که انتخاب نفرات تیم و بلیدها یکی از مهم‌ترین ارکان بازی Xenoblade Chronicles 2 است. زیرا هر بلید در دسته مختلفی (بلید‌های تانک، Healer، حجومی و سایر موارد) قرار می‌گیرد و هر کدام از آن‌ها، یک سری ویژگی مخصوص به خود را دارد که در طول بازی باید آن‌ها را به دست بیاورید. در واقع ویژگی‌های بلیدها حکم توانایی‌هایشان را دارند و از طرفی هرچقدر ویژگی‌های بیشتری را آزاد کنید، تعامل درایور و بلید مورد نظر بهتر از قبل می‌شود و شاهد پر شدن سریع‌تر نوار انرژی ضربات ‌آن‌ها هستیم. در کل با اینکه با یک اثر ژاپنی طرف هستیم ولی سیستم مبارزات آن را می‌توان نسخه شرقی سیستم‌های مبارزه مدرن غربی دانست. موردی که بازی Final Fantasy XV آن را برای اولین بار در این مجموعه اجرا کرد و بازخورد خوبی داشت. قطعا مبارزات در اینجا نیز از تنوع و لذت و هیجان بالایی برخوردار هستند و سازنده به خوبی کار خود را انجام داده است. در بالا گفته شد که گیم‌پلی بازی دلیلی است که روایت بخش داستانی روند کندی در پیش می‌گیرد و دلیل آن همین ویژگی‌های بلیدها و دخیل بودن مستقیم‌شان در مراحل اصلی است.

بررسی بازی Xenoblade Chronicles 2

انجام کارهای فرعی مختلف برای پیش رفت در مراحل اصلی و فهمیدن داستان، عاملی است که روند پیشرفت داستان را کند می‌کند

معمولا در بازی‌های نقش آفرینی یا ماجراجویی، بازی به شکلی طراحی می‌شود که مخاطب خودش انتخاب کند که مراحل فرعی را برود یا نه؛ درست است که انجام بعضی از آن‌ها به ارتقای سطح بهتر و سریع‌تر شما کمک می‌کند ولی در Xenoblade Chronicles 2 به قسمت‌هایی از مراحل اصلی می‌رسید که به واسطه یکی از توانایی‌های بلید‌های بازی باید آن را پشت سر بگذارید. برای مثال قسمتی از محیط بسته است و باید به طبقه‌ی بالا رفته و از سمت دیگر محیط به پایین بپرید. حال هیچ پله یا نردبانی وجود ندارد و صرفا یک پلتفرم شبیه به گرداب را مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن، باید توانایی‌های مختلفی به تعداد مشخص با یکدیگر ترکیب شوند تا شما را به طبقه دوم پرتاب کند. حال دو بحث مختلف پیش می‌آید؛ اول اینکه آیا در میان لیست بلید‌های شما بلیدی در دسترس است که این توانایی‌ها را داشته باشد؟ یا اینکه آیا اگر یبلید مورد نظر را دارید، توانایی خواسته شده هم سطح با توانایی بلید شما است؟ اگر بلید را نداشته باشید که باید مدام کوئست‌های مختلفی را انجام داده یا آزادانه در محیط بگردید و دشمنان بازی را بکشید تا کریستال‌هایی با ارزش‌های مختلف دریافت کرده و آن‌ها را استفاده کنید تا شاید شانس شما خوب باشد و یک بلید با ویژگی مد نظر برای شما آزاد شود. اما اگر بلید را داشته باشید ولی توانایی خواسته شده هم سطح با توانایی بلید شما نباشد، باید به بخش مورد نظر رفته و ببینید پیش نیازهای آزادسازی سطح‌های بالاتر چیست و کارهای مربوطه را انجام دهید که تمامی این موارد ساعت‌ها وقت شما را صرف خواهند کرد.

درواقع انجام مراحل جانبی در کنار مراحل اصلی زمانی لذت بخش است که آن را به خاطر فضا و داستان خود مرحله انجام دهید نه برای پیش برد داستان و مراحل اصلی و ارتقای سطح زیرا از یک نقطه به بعد دشمنان شما سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند و شما باید با انجام کارهای مختلف خود را لول‌آپ کرده یا پول برای آیتم‌های جدیدتر به دست بیاورید. با تمام این تفاسیر حتی اگر مراحل جانبی بازی عمیق یا سرگرم کننده بودند، می‌توانستیم قبول کنیم که انجام آن‌ها باعث سرگرمی است ولی اکثر آن‌ها کمک به شهروندان یا گشت و گذار در محیط‌های بی‌کران و پیدا کردن آیتم‌های متعدد برای اشخاص مختلف است.

بررسی بازی Xenoblade Chronicles 2

نقشه و سیستم راهنمای مراحل فرعی از جزئیات پایینی برخوردار است و بعضی وقت‌ها باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن مسیر کنید

از این‌رو داستان‌ سرایی و روند اصلی بازی به کندی پیش می‌رود و در نهایت، بازی Xenoblade Chronicles 2 یک تجربه ۷۰-۸۰ ساعته را در اختیار شما قرار می‌دهد که پس از آن می‌توانید آزادانه در دنیای بازی گشته و سایر مراحل را انجام دهید. در این میان نکته‌ی جالبی که برای گیم‌پلی بازی در نظر گرفته شده است، یک سری ماموریت‌های جانبی به نام Merc است که در جریان آن باید بلید‌های خود را به ماموریت‌های مختلفی بفرستید تا کارهای متفاوتی انجام دهند. به عبارتی با فرستادن بلید‌هایتان به ماموریت‌هایی که در نظر گرفته شده است، می‌توانید آیتم‌های مختلفی کسب کرده یا آیتم‌های فروشگاه‌های هر محیط را آپدیت کنید. جدای از بحث ماموریت‌های بازی و کند بودن روند داستان، نقشه بازی و سیستم راهنمای آن برای انجام مراحل به خوبی طراحی نشده است که بعضی وقت‌ها نشان‌گر مسیر بازی را مشاهده نخواهید کرد و نمی‌دانید راه شما در کدام مسیر قرار دارد و صرفا یک محدوده کلی را مشاهده می‌کنید. معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک قسمت از محیط بازی را کشف نکرده باشید و در بازی‌های مشابه نظیر نسخه قبلی این مجموعه (بازی Xenoblade Chronicles X) اطلاعات دقیق‌تری از محیطی که باید به آن برسید، در دسترس بازیکن قرار داده می‌شود.

رزولوشن 720p تا حدی شما را آزار می‌دهد زیرا جزئیات محیطی در این حالت از کیفیت خوبی برخوردار نیستند

در بخش گرافیک و طراحی‌های بازی نیز همانند سایر آثار ژاپنی شاهد دنیایی فانتزی و عجیب و غریب هستیم. داستان بازی در دنیایی است که دریایی از ابر آن را فرا گرفته و موجودات زنده روی بدن تایتان‌های مختلفی زندگی می‌کنند. حال طراحی تایتان‌ها جدای از زیبا بودن‌اش، از تنوع بالایی برخوردار است و هر تایتان دنیای وسیع و پر محتویاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما جدای از طراحی‌های محیطی و شخصیت‌های بازی، موردی که در این بخش شدیدا شما را محو خود می‌کند، طراحی موجودات و حیوان‌های داخل بازی است. از دایناسورها و میمون‌های غول‌پیکر گرفته تا موجودات عظیم الجثه‌ای که در هوا پرواز می‌کنند و اگر سطح‌اتان پایین باشد و شما را ببینند، قطعا کارتان تمام است. استودیو مونولیث سافت به خوبی در این بخش سعی کرده فرهنگ ژاپن و موجودات عجیب و غریب داستان‌های خود را در دل بازی قرار دهد. با این حال از بازی Xenoblade Chronicles 2 نباید انتظار گرافیکی عالی و چشم نواز داشته باشیم مخصوصا زمانی که در حالت پورتابل این اثر را تجربه می‌کنید و رزولوشن 720p تا حدی شما را آزار می‌دهد.  

بررسی بازی Xenoblade Chronicles 2

معمولا کم پیش می‌آید آثار شرقی معروف عرضه شوند و موسیقی خوبی نداشته باشند و بازی Xenoblade Chronicles 2 نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از نکات مثبت این بازی موسیقی‌های آن است که هر محیط موسیقی خاص خود را دارد و در نبردها نیز شاهد موسیقی‌هایی هستیم که لذت مبارزه کردن را برای شما دوچندان می‌کنند. تنها موردی که در این بخش شدیدا آزار دهنده است، صداپیشه‌های نسخه انگلیسی بازی است. اگر اهل گوش دادن به صدای شخصیت‌ها با زبان ژاپنی هستید، شخصیت‌ها برای شما دلچسب هستند اما زمانی که به زبان انگلیسی سوییچ می‌کنید، صدای بعضی از شخصیت‌ها به هیچ‌وجه با حال و هوای آن شخصیت‌ هم‌خوانی ندارد و اصلا نمی‌توانند حس و حال شوخی‌های بین شخصیت‌ها را به مخاطب القا کنند.

درآخر بازی Xenoblade Chronicles 2 با تمام مشکلاتی که دارد، داستانی زیبا و گیم‌پلی قابل قبولی را به مخاطب ارائه می‌دهد و اگر اهل این دسته از بازی‌ها باشید، به خوبی می‌توانید خود را با Chronicles 2 سرگرم کنید. از طرفی نینتندو با عرضه این بازی کاری کرد که دارندگان نینتندو سوییچ در کنار آثاری همچون Super Mario Odyssey بتوانند تعطیلات خوبی را پشت سر بگذارند.

این بازی روی پلتفرم نینتندو سوییچ بررسی شده است.

 


منبع زومجی

Xenoblade Chronicles 2

بازی Xenoblade Chronicles 2‌ آخرین بازی انحصاری نینتندو سوییچ در سال جاری است که در بخش داستان و قصه‌گویی، عملکرد خوبی دارد اما روایت و پیشرفت آن به دلیل وجود گیم‌پلی و ویژگی‌هایی که دارد به کندی صورت می‌گیرد. ازطرفی مبارزات بازی و استفاده از قابلیت‌هایی که دارید سبب شده شاهد مبارزات بی‌نقصی در بازی باشیم و مبارزات زمانی دلچسب‌تر می‌شوند که پای موسیقی‌های Chronicles 2 به وسط می‌آید.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • - داستانی زیبا و درگیر کننده
  • - شخصیت‌ پردازی‌های عالی
  • - تنوع زیاد محیط و وسیع‌ بودن‌اشان
  • - دشمنان متنوع و چالش برانگیز
  • - موسیقی‌های گوش نواز

نقاط ضعف

  • - کوئست‌های فرعی بعضا خسته کننده
  • - سیستم راهنمای نامناسب بازی
  • - پیشرفت کند داستان
  • - صداپیشگی بد بعضی از شخصیت‌ها در نسخه انگلیسی
  • - جزئیات کم محیط زمانی که در حالت پورتابل بازی را تجربه می‌کنید
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده