Layton's Mystery Journey جدید‌ترین نسخه از سری بازی‌های پروفسور لیتون است که با وجود داشتن مشکلاتی، یک بازی ماجراجویی خوب به حساب می‌آید. 

سری بازی‌های Professor Layton از جمله بازی‌های ماجراجویی نسبتا قدیمی هستند که تاریخچه‌ای ۱۰ ساله داشته و اولین نسخه آن، در سال ۲۰۰۷ منتشر شده بود. تا به امروز نسخه‌های متعددی از این مجموعه منتشر شده و حال جدید‌ترین نسخه سری، با نام Layton's Mystery Journey، چندی است که برای نینتندو 3DS (فقط در ژاپن)، اندروید و آیفون منتشر شده است. در این بازی با شخصیت کاتریل، دختر پروفسور هرشل لیتون، معروف همراه می‌شویم که به دنبال پدر گمشده خودش است و باید مانند پدرش معما‌های مختلفی را در قالب چند پرونده حل کند و صد البته در این بین به دنبال پدرش هم بگردد که مدتی است خبری از او نیست. نسخه موبایل بازی Layton's Mystery Journey با قیمت ۱۶ دلار قابل خرید است و ما نیز در زومجی سراغ بررسی این نسخه از بازی رفتیم. پس ما با همراه باشید تا ببینیم که جدید‌ترین نسخه از سری بازی‌های پروفسور لیتون چه کیفیتی دارد. 

داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که کاتریل آژانس کاراگاهی خودش را راه‌اندازی کرده و در اولین روز کاری‌اش، باید معمای ناپدید‌شدن یکی از عقربه‌های ساعت بیگ‌بن مشهور را حل کند. راستش را بخواهید بازی از حیث داستانی، شرایط معمولی‌ای دارد. به این صورت که یک سری از المان‌های مرتبط با داستان آن مثل شخصیت‌ها کیفیت خوبی دارند اما از طرف دیگر خود داستان به تجربه‌ی خاص و به‌یادماندنی‌ای تبدیل نمی‌شود و آن پیچیدگی‌هایی را که شاید از داستان بازی انتظار داشته باشید، ندارد. البته این به معنی ضعیف بودن شدید داستان هم نیست و حداقل شخصیت‌های بازی از جمله خود کاتریل یا دوستانش شامل یک سگ سخنگو، آنقدر خوب و دوست‌داشتنی هستند که بخواهید ماجراجویی‌های آن‌ها را دنبال کنید. اما در کل داستان بازی هرگز به چیزی فوق‌العاده تبدیل نمی‌شود و شیوه روایت چندان جالبی هم ندارد و باید حوصله خواندن یک سری دیالوگ‌های طولانی را داشته باشید که گاهی واقعا خسته‌کننده، بی‌ربط و حوصله‌سربر می‌شوند. 

بررسی بازی Layton

یکی از ویژگی‌های مثبت بازی، شخصیت‌های دوست‌داشتنی آن است که از همراه شدن با آن‌ها پشیمان نخواهید شد

اما یک بازی معمایی بیش از هرچیزی، وابسته به گیم‌پلی است و یک گیم‌پلی خوب است که می‌توانید چنین بازی‌‌ای را به موفقیت برساند. Layton's Mystery Journey در این زمینه هم بی‌نقص نیست اما به شخصه از تجربه بازی لذت بردم؛ چرا که ویژگی‌های مثبت گیم‌پلی آن، به ویژگی‌های منفی‌اش برتری دارند. یکی از ویژگی‌های مثبت بازی این است که گیم‌پلی‌ای طولانی دارد و می‌تواند برای مدت زیادی، شما را سرگرم کند. این مساله با در نظر گرفتن قیمت ۱۶ دلاری بازی، بسیار مهم است و بازی اگر محتوای کمی داشت، می‌شد گفت که ارزش این قیمت بالا را برای یک بازی موبایل ندارد. 

با این حال همان‌طور که اشاره کردم، بازی در زمینه گیم‌پلی بی‌نقص هم نیست؛ یکی از مشکلاتی که Layton's Mystery Journey در زمینه گیم‌پلی دارد، این است که گاهی حوصله‌سربر می‌شود و دلیل اصلی این موضوع هم ضعف در نحوه حل کردن یک سری معما‌ها است. در طول بازی، شما یا در حال حل کردن پازل‌ها هستید که درست است بعضی از آن‌ها کمی غیرمنطقی هستند، اما تجربه‌ی کلی‌ای که ارائه می‌دهند خوب است و از حل کردن پازل‌های بازی لذت خواهید برد و گاهی هم حسابی به چالش کشیده خواهید شد. اما در زمان‌هایی که مشغول حل پازل نیستید، باید در دنیای بازی گشته، با افراد مختلفی صحبت کرده یا صحنه‌هایی را بررسی کنید و خب این دقیقا جایی است که مشکلات بازی خودشان را نشان می‌دهند. چرا که گاهی اوقات، یک سری از کار‌هایی که در بازی انجام می‌دهید، از صحبت کردن با افراد مختلف گرفته تا بررسی صحنه‌ها، کاملا نامرتبط با پرونده‌ای هستند که در حال حل آن هستید و از طرفی دیگر از هیچ جنبه‌ای جذابیت خاصی هم ندارند. برای مثال در همان معمای اول بازی، به یک مغازه شیرینی‌فروشی می‌روید که یکی از اشیا موجود در آن، اهمیت زیادی برای حل کردن معما دارد ولی برای اینکه بتوانید این شی را بررسی کنید، اول باید یک سری از شیرینی‌ها یا دیگر اجسام موجود در محیط را بررسی کنید و شاهد دیالوگ‌های طولانی‌ای بین کاراکتر‌ها باشید تا امکان بررسی آن جسم مدنظر فراهم شود و این مساله حداقل برای شخص من خسته‌کننده بود.

یا مشکل دیگری که در بازی دیده می‌شود، این است که خیلی وقت‌ها بازی شما را مستقیما به سمت مقصد بعدی‌تان هدایت می‌کنید و همین باعث می‌شود تا آن حس چالشی که از یک بازی ماجراجویی انتظار دارید، از بین برود. برای مثال اگر از طرفداران این سبک بازی‌ها بوده باشید، قطعا آثار ماجراجویی اشاره و کلیک موفقی را تجربه کرده‌اید که در آن‌ها گاهی واقعا ذهن‌تان به هیچ‌جا قد نمی‌دهد و مجبور می‌شوید مدام سرنخ‌هایی را که دارید کنار هم قرار بدهید تا شاید بتوانید معما را حل کنید. اما در بازی Layton's Mystery Journey در اکثر اوقات شاهد چنین چیزی نیستیم و بازی کمی بیش از حد شما را به سمت مقصد و نتیجه‌گیری راهنمایی می‌کند که نتیجه آن، از بین رفتن حس ماجراجویی واقعی در بازی است و همیشه حس می‌کنید یک نفر راهنمای شما در بازی است که اجازه نخواهد داد در جایی از آن به مشکل بخورید. تنها قسمتی که واقعا حس و حال یک بازی ماجراجویی را دارد، بخش‌های حل پازل است و به همین دلیل هم پازل‌ها را با وجود داشتن مشکلاتی، می‌توان از جمله نقاط قوت بازی دانست. 

اما یکی از جنبه‌هایی که Layton's Mystery Journey در آن عملکرد بسیار عالی‌ای دارد، بخش بصری بازی است. بازی از این نظر حس و حال انیمه‌ها را ارائه می‌کند که با توجه به ژاپنی بودن استودیو سازنده، مورد عجیبی هم نیست. زمانی که اولین بار بازی را شروع می‌کنید، کاملا متوجه خواهید شد که چرا بازی قیمتی معادل ۱۶ دلار دارد و میان‌پرده‌ای زیبا با جلوه‌های صوتی خوب و موسیقی‌ای گوش‌نواز را تماشا خواهید کرد که کیفیت بسیار بالایی دارد. این نوع ویدیو‌ها در طول بازی نیز پخش می‌شوند و هر از گاهی شاهد آن‌ها هستیم که باعث می‌شوند بازی حس و حال یک بازی بزرگ را روی موبایل داشته باشد. از طرف دیگر، طراحی شخصیت‌ها و انیمیشن‌هایشان در بازی واقعا عالی است و همین مساله یکی از عواملی است که باعث شده تا شخصیت‌پردازی کاراکتر‌ها در بازی کیفیت بالایی داشته باشد؛ چرا که تمامی شخصیت‌های بازی، هم خصوصیات شخصیتی متمایزی دارند و این مساله را می‌توان کاملا در دیالوگ‌ها و نوع صحبت کردن‌شان مشاهده کرد و هم از حیث ظاهری، به‌خوبی هرچه تمام طراحی شده‌اند و همین باعث شده تا هر کاراکتری در بازی، هویت منحصر‌به‌فرد و خاص خودش را داشته باشد.

بررسی بازی Layton

طراحی ضعیف رابط کاربری باعث شده تا نیمی از صفحه همواره توسط نقشه‌ای اشغال شود که فقط هر از گاهی به آن نیاز دارید

البته بازی از یک نظر از حیث طراحی مشکل دارد و آن هم نوع طراحی رابط کاربری بازی است. این مساله شاید اگر بازی را روی تبلتی با صفحه نمایش بزرگ تجربه کنید خیلی به چشم نیاید ولی کافی است تا Layton's Mystery Journey را روی یک گوشی با صفحه نمایش معمولی تجربه کنید تا متوجه اشکالات طراحی رابط کاربری شوید. اصلی‌ترین مشکلی که در بازی به چشم می‌آید، این است که همواره نیمی از صفحه نمایش شما توسط نقشه اشغال شده است و این در حالی است که این نقشه، به شکلی نیست که هر لحظه به آن نیاز داشته باشید و تنها در مواقعی که می‌خواهید به قسمت دیگری از شهر بروید، به آن احتیاج پیدا خواهید کرد. سازندگان می‌توانستند کلیدی برای نقشه در نظر بگیرند تا در مواقع نیاز با زدن آن به نقشه دسترسی داشته باشید و در بقیه مواقع، بتوانید از بازی به شکل تمام صفحه لذت ببرید. 

در مجموع Layton's Mystery Journey بازی بی‌نقص و فوق‌العاده‌ای مانند برخی نسخه‌های مطرح این سری نیست. اما به هیچ وجه بازی بدی هم نیست و در کل آن حسی که از تجربه بازی و همراه شدن با کاراکتر‌های دوست‌داشتی‌اش خواهید داشت، خوشایند است. بازی تعداد زیادی پازل دارد که حل کردن «اکثر» آن‌ها لذت‌بخش است و می‌تواند توانایی‌های حل پازل شما را به چالش بکشد. از طرفی دیگر بخش‌های دیگر گیم‌پلی بازی هم با وجود مشکلاتی که دارند، اما می‌توان حداقل به خاطر بخش‌های بهتر و جذاب‌تر بازی آن‌ها را هم تحمل کرد و در مجموع از تجربه بازی لذت برد. در صورتی که طرفدار بازی‌های ماجراجویی هستید و مخصوصا از آثاری ساخته ژاپن و با حس و حال خاص بازی‌های این کشور لذت می‌برید، Layton's Mystery Journey را از دست ندهید. 

دانلود بازی اندروید و آیفون Layton's Mystery Journey


منبع زومجی

Layton's Mystery Journey

Layton's Mystery Journey یک بازی ماجراجویی عالی نیست و این در حالی است که برخی نسخه‌های پیشین این مجموعه، بازی‌های بسیار عالی‌ای بوده‌اند. ضعف بازی در طراحی رابط کاربری، باعث شده تا تجربه بازی روی گوشی‌های کوچک کار اعصاب‌خردکنی باشد اما با وجود این مشکلات، یک سری پازل‌های جذاب و حضور شخصیت‌های دوست‌داشتنی، عواملی هستند که باعث شده‌اند همراه شدن با کاتریل و دوستانش در ماجراجویی طولانی‌شان کار لذت‌بخشی باشد.
افشین پیروزی

7

نقاط قوت

  • - پازل‌های خوب و چالش‌برانگیز
  • - شخصیت‌های دوست‌داشتنی
  • - طراحی‌های هنری عالی
  • - جلوه‌های صوتی باکیفیت

نقاط ضعف

  • - آسان بودن بازی در برخی قسمت‌ها به دلیل راهنمایی بیش از حد
  • - ضعف‌هایی در نحوه روایت داستان و دیالوگ‌ها
  • - رابط کاربری با طراحی ضعیف
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده