ساخته‌ی تیم کوچک استودیوی دیوید مولینس گیمز، یک بازی بسیار متفاوت و عجیب بود که تجربه‌ای بسیار پیچیده را برای شما رقم خواهد زد. با زومجی همراه باشید تا به بررسی بازی Pony Island بپردازیم.

استودیوهای مستقل، به دور از هزینه‌های هنگفت و تبلیغات وحشتناک، گاهی دست به کارهای بزرگی می‌زنند. موضوع سر ایده‌های تازه و جذاب و چگونگی اجرای آن‌هاست. گاهی یک بازی با گرافیک ساده‌ی خود، تجربه‌ای شگفت انگیز را برای مخاطب رقم می‌زند. گاهی وسط این همه بازی بزرگ و معروف، بازی‌هایی وجود دارند که کمتر دیده می‌شوند. حتی ممکن است با دیدن ظاهر ساده‌ی آن‌ها و عدم شناخت از تیم سازنده، به سراغ آن بازی نروید و این ریسک را نپذیرید. Pony Island یکی از آن بازی‌های عجیبی است که ممکن است در همان نگاه اول دست از آن بکشید و دیگر سراغش نروید! اما اگر فقط یک قدم در آن جلو بروید، دیگر قادر به خارج شدن از آن نخواهید بود و نیرویی عجیب شما را به ادامه‌ی بازی تشویق می‌کند. تیم سازنده به طرز عجیبی جسورانه عمل کرده است و این را از همان لحظه‌ی اول حس خواهید کرد. شاید هم هیچ چیزی را حس نکنید! تیم سازنده نه تنها این ریسک بزرگ را پذیرفته، بلکه در تمام مدت سعی کرده تا تصویری متفاوت از بازی خود در ذهن بیننده ایجاد کند. در واقع در تمام مدت انجام بازی، شما به راحتی فریب خواهید خورد و این موضوع بارها تکرار می‌شود. گویی به جای این‌که شما مشغول انجام بازی باشید، این بازی است که با شما بازی می‌کند و مدام شما را گمراه می‌کند. برای توضیح در مورد این بازی، بهتر است کمی از شروع بازی صحبت کنیم و در ادامه به بخش‌های مختلف آن بپردازیم. با زومجی همراه باشید...

pony island (1)

اگر هیچ تصویری از بازی ندیده باشید، نام بازی و منوی آغازین آن، شما را به یاد یک بازی شاد و کودکانه می‌اندازد. همه چیز از تصویر منو گرفته تا موسیقی زیبایی که در حال پخش است، این حس را به شما منتقل می‌کنند. بازی از همین لحظه‌ و قبل از آغاز شدن، بازی با شما را آغاز می‌کند! به محض زدن دکمه‌ی Start Game همه چیز تغییر می‌کند و متوجه می‌شوید که چیزی کاملا متفاوت با منوی آغازین، انتظار شما را می‌کشد. دیگر خبری از آن فضای شاد و رنگارنگ نیست و با یک محیط تاریک طرف هستید. بازی به شکلی روایت می‌شود که گویی پشت یک دستگاه آرکید متعلق به دهه‌ی ۹۰ میلادی ایستاده‌اید و قصد دارید Pony Island را تجربه کنید. یک فضای تاریک پیش روی شماست و به جز شما کسی در محیط بازی حضور ندارد. تنها یک مانیتور کوچک در مقابل شما قرار دارد و شما به هیچ وجه خبر ندارید که چه اتفاقاتی قرار است در این محیط رخ دهد. وارد بازی می‌شوید و با اولین نگاه به محیط واقعی بازی (و نه آن منوی آغازین) به یاد بازی‌های قدیمی می‌افتید. یک منوی متفاوت با همان گزینه‌های منوی آغازین در مقابل شما قرار دارد و انتظار دارید تا با زدن Start Game وارد بازی شوید. با انتخاب این گزینه، ناگهان کلمه‌ی Error به جای Start Game نمایان می‌شود. اتفاقی که ممکن است شما را فریب دهد! ممکن است تصور کنید که بازی شما نقصی دارد و به دنبال آن بگردید و در نهایت با این فکر که بازی دانلود شده مشکل داشته، بیخیال آن شوید! اما بهتر است کمی کنجکاو باشید و به این فکر کنید که تا الان یک بار فریب خورده‌اید و ممکن است این Error نیز بخشی از بازی باشد. درست است! اگر گزینه‌ی Option & Help را انتخاب کنید، تنظیمات بازی را خواهید دید. اما اتفاق عجیبی رخ می‌دهد. دکمه‌ی Back از بالای صفحه به پایین می‌افتد! اگر آن را سر جای خودش بگذارید و به منوی اصلی برگردید، چیزی شبیه به یک پورتال کوچک به جای Start Game نمایان می‌شود. اگر وارد آن شوید، چند دستور ساده را مشاهده می‌کنید. دستوراتی که گزینه‌ی Start Game را فعال می‌کند. کافیست آیکون کوچکی که سر جای خودش نیست را در قسمت مربوطه قرار دهید تا Start Game به حالت فعال بازگردد. این درواقع ساده‌ترین پازل موجود در بازی بود. آیکون سبز رنگی که در نقطه‌ی مورد نظر قرار دادید، درواقع عملگری بود که باعث رفتن برنامه به خط بعدی می‌شد. بلافاصله پس از قرار گرفتن آن در بدنه‌ی برنامه، دستور خط به خط اجرا می‌شود و در نهایت به Enable_Start ختم می‌شود.

pony island (2) درسته! در بازی مشغول چت با فردی ناشناس خواهید شد!‌

حالا Start Game فعال شده و می‌توانید بازی را آغاز کنید. اما این پایان دردسرهای شما نیست و در قسمت Loading دوباره به مشکل برخواهید خورد. بازی شما را با یک عملگر جدید آشنا می‌کند. در واقع دو آیکون در اختیار دارید و با جابجایی آن‌ها، موفق به Load کردن بازی می‌شوید. شما تا به این مرحله از بازی، به نوعی آن را تعمیر کردید تا بتوانید Pony Island را تجربه کنید. پیغامی در بالای صفحه ظاهر می‌شود که کمی غیر عادی به نظر می‌رسد. سوال عجیبی مطرح می‌شود: "تونستی بازی رو تعمیر کنی، نه؟". در ادامه چند پیغام دیگر نیز در بالای صفحه ظاهر می‌شود. اگر کمی دقت کنید به این موضوع پی می‌برید که یک بازی هیچ‌وقت چنین پیغام‌هایی برای شما نمی‌فرستد و ممکن است شخص دیگری مانع دسترسی شما به بازی شده باشد. شاید هم آن شخص هدف دیگری را دنبال می‌کند! هیچ چیز مشخص نیست، اما همه چیز غیرعادی به نظر می‌رسد. خوشبختانه در ادامه خیلی زود به پاسخ سوالات خود خواهید رسید...

pony island (3) حل یک مینی گیم البته با راهنمایی‌های همان فرد ناشناس!

اما چه چیزهایی در Pony Island انتظار ما را می‌کشند؟‌ از من بپرسید می‌گویم خیلی چیزها! اگر در مورد سبک بازی صحبت کنیم، به پاسخ‌های فراوانی می‌رسیم. بازی چند سبک مختلف را در هم ادغام کرده و درواقع معجونی فوق‌العاده را در اختیار گیمر قرار می‌دهد. از پازل‌های سخت و فسفرسوز گرفته، تا تجربه‌ی یک پلتفرمر کلاسیک در دنیای Pony Island و معماهای ریز و درشتی که در طول بازی برایتان پیش خواهد آمد. چیزهایی که در این بازی خواهید دید، علاوه بر این‌که بسیار عجیب به نظر می‌رسد، بسیار هم خلاقانه است و ممکن است نظیرش را در بازی دیگری ندیده باشید.

Pony Island درواقع یک فایل exe است که تنها بخشی از بازی را تشکیل می‌دهد

Pony Island تنها بخشی از بازی را تشکیل می‌دهد. یک فایل exe که داخل بازی وجود دارد و با ورود به آن مراحل مختلف یک بازی پلتفرمر را در قالب کاراکتر یک اسب شاخ‌دار تجربه خواهید کرد. مراحلی که رفته رفته سخت‌تر می‌شوند و شما را در بازی جلو می‌برد. در ابتدا فقط یک اسب در حال حرکت را در اختیار دارید که با هر بار کلیک، از روی موانع می‌پرد تا به خط پایان برسد. این مراحل بدنه‌ی اصلی بازی را تشکیل نمی‌دهند، بلکه شما با یک کامپیوتر طرف هستید و چالش‌های فراوانی پیش رو خواهید داشت. با کمی پیشروی در بازی، باز هم شاهد خرابی فایل مربوط به Pony Island می‌شوید و به دنبال راهی برای تعمیر آن می‌گردید. دست به دامان گزینه‌های بخش Option خواهید شد و کمی هم پیش می‌روید. اما طولی نمی‌کشد که متوجه می‌شوید، امکان جابجایی پنجره‌ی Pony Island با درگ کردن یا مینیمایز کردن آن وجود دارد. ناگهان با صفحه‌ی دسکتاپ این کامپیوتر روبرو می‌شوید! جالب‌تر اینکه فردی ناشناس برای شما پیغامی می‌فرستد و می‌توانید با او چت کنید! راستش را بخواهید کمی ترسناک به نظر می‌رسید. گویی واقعا در دنیای این بازی گیر افتاده و مشغول چت کردن با یک فرد واقعی هستید. در واقع همه چیز آن‌قدر واقعی به نظر می‌رسد که به شدت متعجب می‌شوید. باورتان نمی‌شود که یک داستان هم در این بازی وجود دارد و به یک‌باره حس دیگری به بازی پیدا می‌کنید و دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. داستانی که شما را وارد ماجرایی عجیب می کند و با کمک یک فرد ناشناس به دنبال راهی برای رهایی از این بازی و در زبان ساده فرار می‌گردید! در این راه باید فکر خود را به کار بیاندازید و مثل یک هکر مبارزه کنید و بعضی وقت‌ها هم در قالب بازی Pony Island یک چالش بسیار زیبا را تجربه کنید.

pony island (4) حتی باس‌فایت هم در بازی خواهید دید!

بسیاری از راه‌ها برای ادامه‌ی بازی، در منوها مخفی شده‌اند. این موضوع در ابتدای بازی بارها شما را به دردسر خواهد انداخت. اما پس از پیشروی در بازی، پازل‌ها هستند که خودنمایی می‌کنند. پازل‌هایی که هیچ شباهتی با بازی‌های دیگر ندارند. پازل‌های بازی به شکلی طراحی شده‌اند که یک برنامه نویس، به راحتی می‌تواند آن‌ها را حل کرده و مراحل بازی را پشت سر بگذارد! اما اگر مخاطب چیزی از برنامه نویسی نداند، چگونه باید مراحل را پشت سر بگذارد؟ شاید ساده‌ترین راه آزمون و خطا باشد. همچنین ممکن است با خواندن شبه دستورات موجود در پازل‌ها، تا حدودی با مکانیزم‌ها آشنا شوید و جلو بروید؛ اما بازی به طرز بی‌رحمانه‌ای سخت خواهد شد. این یک نکته‌ی منفی محسوب می‌شود، زیرا پازل‌های بازی عملا دستوراتی مثل if، for و چند دستور دیگر را وارد بازی می‌کند. شما شاهد چندین خط کد دستوری هستید که حتی ممکن است شامل چند متغیر مختلف شود. پازل زیر را در نظر بگیرید:

pony island (5)

در این پازل سه متغیر با نام‌های A_Data، B_Data و C_Data وجود دارند که باید سعی کنید، هر سه متغیر را به مقداری بالاتر از عدد ۹۹ برسانید. دستوراتی نیز در بدنه‌ی این برنامه وجود دارد که ۲۵ واحد به مقدار متغیرها اضافه یا کم می‌کند. در واقع با اجرای خط به خط برنامه و با عبور از خطوط دستوری، ۲۵ واحد به مقدار متغیرها اضافه یا از آن‌ها کم می‌شود. نکته‌ی جالب اینجاست که برنامه‌ی پیش روی شما، خط به خط Trace می‌شود و در کنار صفحه مقدار متغیر‌ها را لحظه به لحظه مشاهده خواهید کرد. این در حالی است که شما باید هر سه متغیر را به عددی بالاتر از ۹۹ برسانید. اما این چگونه ممکن است؟‌ چند عملگر مختلف در اختیار شما قرار گرفته است. به طور مثال در این پازل، عملگر بنفش رنگی وجود دارد که یک حلقه در برنامه‌ی شما ایجاد می‌کند. شما باید در هنگام اجرای برنامه و در هنگام رسیدن نشانه‌گر به دستور مورد نظر (به طور مثال A_Data +25)، یک حلقه‌ی بی‌نهایت در اطراف آن ایجاد کنید. با این کار ۲۵ واحد به A_Data اضافه می‌شود، در خط بعدی ۲۵ واحد از B_Data کم می‌شود و در خط پایانی ۲۵ واحد به B_Data اضافه می‌شود. از آن‌جا که برنامه‌ی شما خط به خط Trace شده، شما مقدار ۲۵ را در مقابل A_Data و مقدار صفر را در مقابل B_Data خواهید دید. با توجه به این‌که شما این چهار خط را درون یک حلقه قرار دادید، برنامه فقط در همین محدوده اجرا می‌شود و دوباره به خط اول باز می‌گردد. حال ۲۵ واحد دیگر به A_Data اضافه می‌شود. پس از این‌که حلقه‌ی شما چند بار اجرا شد، خواهید دید که متغیر A_Data از ۹۹ بیشتر شده و یکی از سه شرط برنامه برقرار شده است. حال باید عملگرهای خود را در نقاط دیگر برنامه تنظیم کنید و با ساختن حلقه یا اجرای ترفندهای دیگر، مقدار دو متغیر باقی مانده را نیز به عدد ۱۰۰ برسانید تا هر سه شرط برنامه برقرار شوند. این پایان کار نیست و در آخرین مرحله، یک حرکت اشتباه از سوی شما ممکن است مقدار هر سه متغیر را صفر کند و تمام زحمتی که کشیده‌اید از بین برود! حالا سوال این‌جاست که اگر مخاطب بازی به اندازه‌ی سر سوزن از برنامه نویسی چیزی نداند، چگونه باید چنین پازلی را حل کند؟ چنین مخاطبی، ممکن است هیچ‌وقت نتواند این پازل را حل کند و شاید در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، پس از چند روز فکر کردن به جواب مورد نظر برسد!

pony island (6) و این است Pony Island‌ واقعی!

کنترل بازی بسیار ساده است و تنها با کلیک‌های چپ و راست موس می‌توانید به انجام آن بپردازید و فقط گاهی برای تایپ کردن به کیبورد نیاز پیدا خواهید کرد. همان‌طور که اشاره شد، Pony Island تنها به این پازل‌ها ختم نمی‌شود. در طول بازی آیتم‌های مختلفی را پیدا خواهید کرد. در واقع بدون پیدا کردن آن‌ها، پازلی برای حل کردن در اختیار نخواهید داشت. در قسمت‌های دیگر بازی شاهد پیغام‌هایی خواهید بود که در بعضی از دقایق بازی شما را مجبور به چت کردن با هوش مصنوعی بازی می‌کند. اگر کلمات بی‌ربط به کار ببرید، مسلما پاسخی دریافت نخواهید کرد، اما پرسش و پاسخ‌ها به شکلی هستند که هوش مصنوعی بازی، معمولا حرف‌های شما را متوجه می‌شود! حتی مینی‌گیم‌هایی را در محیط دسکتاپ مانند بازی خواهید دید که قابل بازی هستند، اما تاثیری روی روند بازی ندارند. به غیر از این بخش‌ها، با همان فایل Pony Island طرف هستیم و شما می‌توانید یک مینی‌گیم بسیار سرگرم کننده را در قالب یک پلتفرمر تمام عیار تجربه کنید. مراحل Pony Island هم بسیار جالب هستند. علاوه بر پریدن از روی موانع، شاهد دشمن‌هایی هم خواهید بود که می‌توانید به سمت آن‌ها حمله کنید. به این شکل که چیزی شبیه به یک شاخ بلند از دهان اسب بیرون می‌زند و به دشمنان ضربه می‌زند. شاخی که شامل کدهای صفر و یک می‌شود. حتی یک بال هم به اسب شما اضافه می‌شود تا بتوانید از روی موانع بزرگ پرواز کنید.

کمی که در مراحل داستانی بازی جلو بروید، به Pony Island واقعی می‌رسید! یک بازی رنگارنگ و شاد که دقیقا شبیه به مراحل ابتدایی بازی طراحی شده است.

ظاهر این بازی بسیار عجیب به نظر می‌رسد و شما در ابتدا نمی‌دانید که این همه صفر و یک در اینجا چه کار می‌کنند؟ اما کمی که در مراحل داستانی بازی جلو بروید، به Pony Island واقعی می‌رسید! یک بازی رنگارنگ و شاد که دقیقا شبیه به مراحل ابتدایی بازی طراحی شده است. به جای آن همه کد صفر و یک، شاهد منظره‌ای زیبا و چمن‌زار هستید. به جای یک شاخ بزرگ و پر از صفر و یک، شاهد نسیمی هستید که پروانه‌های مزاحم را از اسب شما دور می‌کند. حتی پازل‌ها هم حالتی گرافیکی پیدا می‌کنند و دیگر خبری از کدهای دستوری نیست. گویی تمام کدها در پایین این ظاهر گرافیکی مخفی شده‌اند و حالا حل کردن پازل‌ها بسیار ساده و شیرین به نظر می‌رسد. Pony Island آن‌قدر تنوع دارد که در تمام مدت با تجربه‌های تازه و جدیدی روبرو می‌شوید و همیشه سورپرایز‌های فراوانی وجود دارد. همیشه اتفاقاتی در بازی رخ می‌دهند که شما را فریب می‌دهند و ممکن است فکرهای زیادی به ذهن شما هجوم بیاورند. حتی در یکی از قسمت‌های بازی، صفحه کمی روشن می‌شود و یکی از پیغام‌های خطای ویندوز روی صفحه‌ ظاهر می‌شود. ممکن است تصور کنید که بازی برای مدتی هنگ کرده و با چنین فریبی بازی را ببندید! اما اگر کمی صبر کنید خواهید دید که این تنها یک حقه بوده است! تا آخرین لحظه‌ی بازی شاهد چنین اتفاقاتی خواهید بود و باید خیلی باهوش باشید تا فریب هیچکدام از این اتفاقات را در بار اول نخورید.

pony island (7)

بازی با موتور گرافیکی یونیتی ساخته شده است. ظاهر بازی شما را به یاد بازی‌های قدیمی می‌اندازد، اما واقعا اگر Pony Island در آن زمان منتشر می‌شد، می‌توانست به یکی از بهترین و پرجزئیات‌ترین بازی‌های آن زمان تبدیل شود. نکته‌ی عذاب آور نوع رنگ‌بندی بازی است که ممکن است در ابتدا به چشم‌های شما فشار بیاورد. سایه‌هایی که برای پیکسل‌های در نظر گرفته شده با رنگ قرمز و سبز به نمایش در‌می‌آیند و با توجه به اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهد، شاهد ضربه خوردن مانیتور بازی نیز خواهید بود و همین موضوع بر کیفیت مانیتور تاثیر منفی می‌گذارد و تا حدودی دردسر ساز می‌شود. گرچه با مرور زمان به آن عادت خواهید کرد و از بازی لذت خواهید برد. موسیقی و صداگذاری بازی نیز کاملا با جو آن سازگار است و به قدری زیباست که به تنهایی می‌تواند یاد‌آور بازی‌های قدیمی باشد و شما را به آن دوران ببرد.

در کل Pony Island یک تجربه‌ی خاص، پیچیده و فراموش نشدنی خواهد بود که به هیچ وجه نباید از دستش داد. این بازی همه جوره با شما بازی خواهد کرد!

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


Pony Island

Pony Island یک تجربه‌ی خاص، پیچیده و فراموش نشدنی خواهد بود که به هیچ وجه نباید از دستش داد. شما را فریب می‌دهد، مجبور به فکر کردن می‌کند، با مینی‌گیم‌های متعدد روبرو خواهید شد و در نهایت با پازل‌های سخت و فسفرسوزی روبرو خواهید شد. روند بازی تنوع بسیار بالایی دارد و به شدت درگیر کننده است. وجود یک داستان کوچک در بازی، باعث می‌شود تا انگیزه‌ی ادامه‌ی آن برای شما بیشتر شود. در نهایت اگر کمی با برنامه نویسی و دستورات ساده‌ی آن آشنا باشید، این بازی نهایت لذت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
حامد افرومند

9

نقاط قوت

  • معجونی فوق‌العاده از سبک‌های مختلف
  • پازل‌های جذاب
  • فضایی معمایی و سنگین
  • موسیقی خاطره‌انگیز و زیبا

نقاط ضعف

  • سخت بودن پازل‌ها برای افراد نا‌آشنا با برنامه نویسی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده