نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

پلی‌استیشن 4 از API انحصاری خود در برابر دایرکت‌ایکس ۱۲ استفاده خواهد کرد

با معرفی دایرکت‌ایکس ۱۲ به عنوان API جدید کمپانی مایکروسافت، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۶ شاهد استفاده بازی‌های بیش‌تری از این فناوری باشیم. ولی پلی‌استیشن 4 و سونی چه‌برنامه‌ای در برابر این API خواهند داشت؟ برای یافتن پاسخ این سوال با زومجی همراه باشید.

پس از معرفی API جدید دایرکت‌ایکس ۱۲ در سال ۲۰۱۵، تعدادی از بازی‌های در دست ساخت هم تصمیم گرفتند از آن استفاده کنند. برای مثال آثاری مثل Deus Ex: Mankind Divided، Mirror's Edge Catalyst و Ashes of Singularity از دایرکت‌ایکس ۱۲ استفاده خواهند که در این بین بازی نسخه آزمایشی بازی Ashes of Singularity عرضه شده و برای تست‌های اولیه این API هم استفاده می‌شود.

دایرکت‌ایکس ۱۲ نوید روز‌های خوبی را برای دارندگان رایانه‌های شخصی می‌دهد. چرا که باعث خواهد شد تا حتی پردازنده‌هایی با تعداد هسته کم‌تر هم عملکرد بهینه‌ای داشته باشند و در نتیجه مشکل ایجاد گلوگاه این نوع پردازنده‌ها برای کارت‌های گرافیکی رفع خواهد شد. البته این تنها بهبود API جدید مایکروسافت نیست و در حالت کلی دایرکت‌ایکس ۱۲ باعث بهبود نحوه پردازش کارت‌های گرافیکی خواهد شد.

در این بین اگر کمی از رایانه‌های شخصی فاصله بگیریم، به تاثیر دایرکت‌ایکس ۱۲ بر کنسول‌های خانگی خواهیم رسید. ایکس‌باکس وان به عنوان نماینده مایکروسافت در نسل هشتم، انتظار می‌رود که استفاده بهینه‌های از این API در راستای افزایش قدرت پردازشی خود انجام دهد. ولی اظهار‌نظرات در این مورد تا امروز ضد و نقیض بوده و هنوز مشخص نیست که آیا این API بر روی ایکس‌باکس وان تاثیری خواهد داشت یا خیر. با این حال به نظر می‌رسد که سونی هم برنامه‌ خاصی برای مقابله احتمالی با رونق گرفتن دایرکت‌ایکس ۱۲ داشته باشد که همانا استفاده از یک API اختصاصی بهینه خواهد بود.

دان ویلیامسون، موسس کمپانی سِل‌تویز، سابقه بسیار زیادی برای کار بر روی موتور‌های مختلف بازی‌سازی و بهینه‌سازی Pipeline‌ بازی‌های مختلف دارد. وی اخیرا مصاحبه‌ای با سایت Gamingbolt انجام داده و اعلام کرده است که سونی از همان زمان اولین کنسول پلی‌استیشن خود، سبک منحصر به فردی در استفاده از API‌ها داشته است:

سونی از همان روز‌هایی که کنسول اول پلی‌استیشن را عرضه کرده بود، از یک سری قوانین خاص برای API کنسول‌هایش استفاده می‌کند و پلی‌استیشن 4 هم از این قاعده مستثنی نیست.

ویلیامسون در ادامه صحبت‌های خود شرح داده است که کنسول پلی‌استیشن 4 از یک سری فرآیند‌ها و راه‌حل‌های خاص برای API خود استفاده می‌کند و در حال حاضر شاهد ۲ نوع API گرافیکی مختلف در این کنسول هستیم که در فعلا عملکردی مشابه با دایرکت‌ایکس ۱۱ دارند و به مرور زمان سونی چگونگی آن‌ها را ارتقا می‌دهد. برای مثال چندی پیش سونی هسته هفتم پردازنده پلی‌استیشن 4 را فعال کرد و اجازه دسترسی به آن را برای بازی‌سازان فراهم کرد. موسس کمپانی سل تویز عقیده دارد که با همه‌گیر شدن دایرکت‌ایکس ۱۲، سونی از تکنیک مشابهی برای ارتقای API فعلی کنسول خود استفاده خواهد کرد.

نظرات خود را در مورد توضیحات ویلیامسون و استفاده پلی‌استیشن 4 از API اختصاصی با زومجی در میان بگذارید.

منبع: SegmentNext


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده