// پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

انویدیا عقیده دارد اپل تی‌وی تهدیدی برای کنسول شیلد محسوب نمی‌شود

شب گذشته اپل از نسل جدید اپل تی‌وی رونمایی کرد که شاید بزرگترین قابلیت جدید آن، اجرای بازی، استفاده از کنترلر حرکتی و اضافه شدن دستیار صوتی سیری است. حال انویدیا اولین واکنش خود را نسبت به رقیب تازه خود نشان داده است.

اپل تی‌وی حالا گامی رو به جلو برداشته تا خود را بیش از پیش در اتاق نشیمن مردم جا کند و نیازهای آنها را چه از نظر سرگرمی‌های تلویزیونی و چه بازی‌های ویدیویی برطرف کند. این حرکت اپل به نوعی می‌تواند تهدیدی برای سایر دستگاه‌های مشابه و میکروکنسول‌هایی مثل انویدیا شیلد باشد و به وضوح می‌توان این خطر را در واکنش سریع مقامات انویدیا درست یک روز پس از معرفی اپل‌ تی‌وی جدید حس کرد. مت ووبلینگ، مدیر ارشد انویدیا در بخش شیلد عقیده دارد اپل تی‌وی در مسیری پا گذاشته که انویدیا پیشگام است و به اندازه کافی فضا برای رقابت وجود دارد.

ما فکر می‌کنیم این تاییدیه‌ای (اپل تی‌وی جدید و اجرای بازی) برای شاخه‌ی کنسول‌های تلویزیون‌های هوشمند است که ما در آن پیشگام هستیم.

شیلد یک ست‌تاپ باکس پیشرفته در مقایسه با اپل تی‌وی است. شیلد از پردازشگر جدید تگرا ایکس‌وان استفاده می‌کند در حالی که اپل تی‌وی از پردازشگر قدیمی A8X بهره می‌برد. از طرفی، شیلد توانایی اجرای بازی با رزولوشن 4K روی تلویزیون‌ها را دارد و همچنین می‌تواند از تکنولوژی ابری برای اجرای بازی با استفاده از سیستم انویدیا گرید بهره ببرد. در سرویس ابری گرید کاربر به ۵۷ بازی بزرگ دسترسی دارد. این در حالی است که شیلد هم دارای ریموت کنترلی است که دستورات صوتی را می‌پذیرد. اندروید تی‌وی، سیستم عامل شیلد داردی ۸۰۰ اپلیکیشن است و انویدیا خود ۱۳۵ بازی را برای شیلد منطبق کرده است. علاوه بر این، ۳۰۰ بازی دیگر نیز از گوگل پلی برای شیلد تطابق‌سازی شده است. انویدیا همچنین بازی‌های سنگین و بزرگی مانند Crysis و Grid را هم به شیلد آورده و همچنین قابلیت استریم مستقیم از پی‌سی به شیلد برای نمایش آن روی تلویزیون را هم محیا کرده است.

تمام مشخصات گفته شده از شیلد، شاید روی کاغذ پر زرق و برق باشد، اما خطر اپل تی‌وی به مراتب باید جدی‌تر گرفته شود. انویدیا تا این لحظه اطلاعاتی از فروش شیلد منتشر نکرده، اما می‌توان کاملا انتظار داشت که اپل می‌تواند خیلی راحت و در عرض یک روز به رقم فروش تمامی دستگاه‌های شیلد انویدیا دست پیدا کند و آن را پشت سر بگذارد.

اپل تی‌وی با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه اکتبر عرضه می‌شود. این در حالی است که شما برای خرید یک دستگاه شیلد انویدیا باید بیش از ۲۰۰ دلار بپردازید.

ووبلینگ در باره  جایگاه اپل در این حوزه می‌گوید:

ما بسیار خوشحالیم که اپل تصمیم گرفته در فضایی مشابه حوزه‌ای که وارد شدیم، کار کند. این تصمیم به این معنا است که در حوزه کنسول‌های تلویزیون‌های هوشمند یک نیازی وجود دارد. این باعث می‌شودمخاطبان گیمینگ در تلویزیون‌های هوشمند به میلیاردها نفر برسد. از منظر شیلد، این یک انتخاب برای نسل بعدی تلویزیون‌های هوشمند است. وقتی مخاطبان به بازار مراجعه می‌کنند، بعضی به دنبال انتخاب دستگاهی با سیستم عامل اپل هستند، بعضی هم به دنبال دستگاهی اندرویدی. ما انتخاب بازیکنان اندرویدی هستیم.

ووبلینگ به این نکته هم اشاره کرد که شیلد از تکنولوژی وای-فای برای ارتباط با گیم‌پد استفاده می‌کند. درمقابل، اپل تی‌وی از سیری ریموت استفاده می‌کند که دارای حسگر حرکتی و فرمان صوتی است. با این حال، مشهود است که اپلیکیشن‌های گیمینگ برای یک چنین کنترلی محدود است. اپل برای ارتباط ریموت با اپل تی‌وی از اتصال بلوتوث 4,0 استفاده می‌کند که همین امر سبب می‌شود تا سرعت پاسخگویی کنترلر در حرکت‌های سریع، برای مثال بازی‌های مبارزه‌ای کافی نباشد و با مشکل مواجه شود.

اپل تی‌وی

تمام این صحبت‌ها نشان می‌دهد که انویدیا هم نسبت به حرکت اپل نگرانی‌هایی دارد. اپل منبع بزرگی از بازی‌های شاخص موبایلی در اپ‌استور خود دارد و اگر بتواند از این پتانسیل خود استفاده کند و آنها را به سمت اپل‌ تی‌وی روانه کند، تهدید بسیار بزرگی برای انویدیا و تمام کمپانی‌هایی می‌شود که میکروکنسول تولید می‌کنند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا حاضر به خرید یک اپل تی‌وی برای بازی در اتاق نشیمن می‌شوید یا یک شیلد انویدیا؟  یا اصلا همه این‌ها را بیخیال می‌شوید و سراغ پلی‌استیشن و ایکس‌باکس می‌روید؟

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده