چرا GTA در خارج از آمریکا ساخته نمیشود؟
به نقل از اینسایدرگیمینگ، دن هاوزر، یکی از بنیانگذاران راکاستار گیمز در مصاحبهای تازه توضیح داده چرا مجموعهی Grand Theft Auto همواره در ایالات متحده جریان داشته و تنها استثنای آن، نسخهی کوتاه و دوبعدی GTA: London در سال ۱۹۹۹ بوده است. پاسخ او شباهت زیادی به دلیلی دارد که مجموعهی Fallout نیز هرگز از مرزهای آمریکا خارج نخواهد شد. هاوزر در گفتوگو با پادکست Lex Fridman گفت:
«۲۶ سال پیش، نسخهی کوچکی از GTA را در لندن برای پلی استیشن ۱ ساختیم. تجربهی بامزه و جالبی بود. اما حقیقت این است که درون DNA این مجموعه، مقدار زیادی DNA آمریکایی نهفته است و ساخت آن در جایی مثل لندن یا هر کشور دیگری بسیار دشوار خواهد بود. برای ساخت جی تی ای به سلاح، شخصیتهای اغراقآمیز و فضایی نیاز دارید که ذاتاً آمریکایی است. کل مفهوم بازی شاید از نگاه یک فرد خارجی دربارهی آمریکا بود و همین باعث میشود در هیچ جای دیگری به همان شکل جواب ندهد.»
به گفتهی او هویت فرهنگی، خشونت شهری، طنز اجتماعی و سبک زندگی آمریکایی بخش جداییناپذیر GTA هستند. به همین دلیل بازی های راک استار در این مجموعه از ابتدا تا امروز، شهرهای خیالیای را براساس نسخههای واقعی آمریکایی خلق کرده است که شامل میامی (وایس سیتی)، لسآنجلس (لس سانتوس) و نیویورک (لیبرتی سیتی) میشود. جالب اینکه این دیدگاه تقریباً مشابه نظر تاد هاوارد، مدیر خلاق Bethesda Game Studios دربارهی Fallout است. او در سال ۲۰۲۴ تأیید کرد که این مجموعه نیز هرگز از آمریکا خارج نخواهد شد:
«بهنظر من، بخشی از هویت فالاوت به سادهلوحی و مسائل آمریکایی مربوط میشود. طبیعی است که به دیگر نقاط جهان هم اشاره کنیم، اما برنامهی ما این است که مجموعه را عمدتاً در ایالات متحده نگه داریم. گاهی بهتر است دربارهی اینکه در اروپا یا مناطق دیگر چه میگذرد، فقط حدس بزنیم بدترین کاری که میشود با سرزمینهای مرموز کرد، این است که رمز و راز آنها را از بین ببریم.»
هر دو مجموعهی GTA و Fallout به شکلی عمیق از فرهنگ و تاریخ آمریکا تغذیه میکنند؛ یکی از زاویهی جنایت، سرمایهداری و هرجومرج مدرن و دیگری از دیدگاه فروپاشی تمدن پس از جنگ سرد و وسواس اتمی. همین آمریکایی بودن است که به گفتهی خالقانشان، آنها را از هر بستر دیگری متمایز و غیرقابل تکرار میکند.