بهترین بازی های راک استار گیمز | از رد دد ردمپشن تا جی تی ای

بهترین بازی های راک استار گیمز | از رد دد ردمپشن تا جی تی ای

شنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۲

در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا بهترین بازی های استودیو نام‌آشنا و محبوب راک استار گیمز را با یکدیگر مرور کرده و خاطرات‌مان را از تجربه تک‌تک آن‌ها زنده کنیم.

صنعت بازی‌های ویدیویی هر چندسال یک‌بار با انتشار یک بازی از استودیو معروف راک استار دچار یک دگرگونی اساسی می‌شود و به‌نوعی انقلابی جدید را به‌خود می‌بیند. استودیویی که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های هولدینگ Take-Two Interactive کار خود را شروع کرد و از آن زمان تاکنون با ساخت و انتشار آی‌پی‌های مختلف نامی برای خود دست‌وپا کرده است. درواقع جالب است بدانید که اعضای اصلی راک استار را تیم استودیو BGM Interactive تشکیل می‌دهند که در سال ۱۹۹۷، تیک تو آن‌ها را به عضویت خانواده خود درآورده بود. راک استار گیمز تاکنون در سبک‌های مختلف رانندگی و اکشن ماجرایی بازی‌های موفق مختلفی را منتشر کرده است که از بین آن‌ها می‌توان به سری محبوب جی تی ای، میدنایت کلاب و رد دد ردمپشن اشاره کرد. اکثر بازی‌های منتشر شده توسط راک استار در بین بهترین بازی‌های فهرست متاکریتیک و همچنین در بین پرفروش‌ترین بازی‌های صنعت ویدیو گیمینگ قرار می‌گیرند که این موضوع نشان می‌دهد این استودیو تا چه اندازه در کار خود در این زمینه یکه‌تاز است. به‌همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا به سراغ معرفی بهترین بازی های استودیو راک استار گیمز برویم و از ابتدا تاکنون به‌ترتیب زمان انتشار آن‌ها را یکدیگر مرور کنیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

بهترین بازی های راک استار گیمز


بازی Grand Theft Auto

۱- بازی Grand Theft Auto

  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: Dos، ویندوز، پلی استیشن، گیم بوی

Grand Theft Auto یا همان سرقت بزرگ ماشین، اولین نسخه از این مجموعه محبوب جی تی ای بود که در سال ۱۹۹۷ توسط استودیو DMA Design (Rockstar North Limited امروزی) برای سیستم‌عامل‌های Dos و ویندوز توسعه داده شد. داستان بازی درباره زندگی یک خلافکار است که تلاش می‌کند در سه شهر با نام‌های خیالی که از شهرهای واقعی امریکا الهام گرفته شده‌اند، شهرت خود را افزایش دهد. سه شهر موجود در این بازی به‌ترتیب Liberty City (نیویورک سیتی)، San Andreas (سان فرانسیسکو) و Vice City (میامی) هستند که بعدا در نسخه‌های بعدی این مجموعه نام هرکدام از آن‌ها را به دفعات مختلف شنیده‌ایم.

گیم‌پلی بازی از دوربین بالا به پایین دنبال می‌شود و در دنیایی جهان‌باز بازیکنان می‌توانند مأموریت‌های مختلف را انجام دهند. مراحل بازی به‌صورت خطی هستند و بازیکنان با اتمام هرکدام از مرحله‌ها، مرحله بعدی را باز می‌کنند. بازی شاید در زمان عرضه مخصوصا در زمینه گرافیک مورد انتقاد منتقدین قرار گرفت، اما با موفقیت تجاری که برای سازندگان رقم زد، راه را برای انتشار دیگر نسخه‌های این مجموعه هموار کرد.


دوربین بالا به پایین بازی Grand Theft Auto 2

۲- بازی Grand Theft Auto 2

  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن، دریم‌کست، گیم بوی

نسخه دوم مجموعه GTA،‌ پس از موفقیت‌های مالی نسخه اول در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. داستان این بازی در شهر خیالی Anywhere City رخ می‌داد که در آن بازیکنان کنترل یک خلافکاری را به‌عهده می‌گیرند که در دنیایی جهان‌باز باید مأموریت‌های مختلف را برای سازمان‌های مختلف خلاف‌کار انجام می‌دادند.

هدف بازیکنان در هر مأموریت رسیدن به یک نقطه هدف امتیازی بود که برای رسیدن به مرحله بعد مورد نیاز است. امتیازها از انجام فعالیت‌های مختلف همانند نابود کردن ماشین‌ها، فروختن خودروها و به‌اتمام رساندن مأموریت‌های گوناگون جمع می‌شود. در صورتی‌که میزان آشوبی که بازیکنان به‌پا کرده باشند، از حدی فراتر رود، پلیس دنیای بازی به شکل جدی‌تری او را تعقیب می‌کند و در صورت کشته شدن یا دستگیر شدن توسط پلیس، تمامی تجهیزاتی که بازیکنان پیدا کرده‌اند، از بین خواهد رفت.

بازیکنان در این نسخه برای اولین‌بار می‌توانستند در طول مراحل، با رفتن به کلیسایی که کار خود را از آن‌جا آغاز کرده بودند، روند پیشرفت خود را ذخیره کنند. بازی با آن‌که بهبودهایی را در مقایسه با نسخه اول به بازیکنان ارائه می‌داد، اما در مجموع از خلاقیت خاصی نسبت به بازی پیشین مجموعه بهره نمی‌برد و منتقدین چندان از آن استقبال نکردند. این موضوع خود باعث شد که راک‌استار نسخه بعدی مجموعه را به‌طور کامل از نو طراحی کند که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.


لوگو بازی GTA 3

۳- بازی Grand Theft Auto III

  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ویندوز، پلی استیشن 2، ایکس باکس

با استقبال متوسط بازیکنان و منتقدین از نسخه دوم جی تی ای، راک‌استار در نسخه سوم تصمیم گرفت یک اثر کاملا دگرگون شده را ارائه دهد. GTA III درواقع یک بازی اکشن ماجرایی از مجموعه جی تی ای به‌شمار می‌رود که برای اولین‌بار دنیای جی تی ای را در قالب فضایی کاملا سه‌بعدی در اختیار مخاطبان قرار می‌داد. داستان بازی درباره شخصیتی به‌نام کلاود بود که پس از یک سرقت نافرجام به‌صورت نیمه‌جان به حال خود رها می‌شود. کلاود بعد از این ماجرا تلاش می‌کند تا انتقام خود را بگیرد و در این راستا درگیر دنیای خلاف‌کارها، مواد مخدر و جنگ‌های خیابانی می‌شود.

بازیکنان می‌توانند بازی را از نمای سوم‌شخص دنبال کنند و به‌صورت آزادانه در منطقه Liberty City که شامل سه بخش اصلی می‌شود، به گشت‌وگذار بپردازند و مأموریت‌های مختلف را انجام دهند. بازیکنان حالا می‌توانستند در حین رانندگی به اهداف خود تیراندازی کنند. سلاح‌های بازی هم از تنوع بالایی برخوردار بودند و بازیکنان می‌توانستند آن‌ها را از یک فروشنده اسلحه یا با کشتن دیگر شخصیت‌های دنیای بازی به‌دست بیاورند.

راک‌استار پس از موفقیت‌های نسخه سوم مجموعه جی تی ای، در سال ۲۰۰۲ دنباله نسخه سوم را تحت عنوان GTA: Vice City منتشر کرد که وقایع آن در Vice City (برگرفته از میامی) رخ می‌دهد و داستان زندگی Tommy Vercetti و به‌قدرت رسیدن آن را دنبال می‌کند. البته که این پایان کار نبود و به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، راک‌استار دو بازی دیگر از نسخه سوم را تحت‌ نام‌های GTA: Advance و GTA: Liberty City Stories را به‌عنوان پیش‌زمینه داستانی نسخه سوم منتشر کرد.


پوستر بازی Grand Theft Auto: Vice City

۴- بازی Grand Theft Auto: Vice City

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ایکس باکس، پلی استیشن 2، ویندوز

پس از انتشار بازی GTA III، راک استار در اقدامی غیرمعمول نسخه بعدی مجموعه را با نام Vice City روانه بازار کرد تا معادلات شماره‌گذاری سری جی تی ای دچار تغییر اساسی شود! البته که هدف اصلی راک استار از انجام این‌کار تأکید مجدد روی نسخه سوم این مجموعه بود و در بازی وایس سیتی تصمیم گرفت تا دنیای نسخه سوم جی تی ای را به ایالت خیالی وایس سیتی ببرد. داستان بازی درباره یک عضو مافیا به نام Tommy Vercetti بود که پس از آزادی از زندان تلاش می‌کند تا قدرت خود را در منطقه افزایش دهد.

نقشه بازی به دو جزیره کلی تقسیم می‌شد و وقایع بازی از دنیای واقعی موجود در میامی الهام گرفته بود که می‌توان به کوبایی‌ها، مردمان هائیتی و گروه‌های دوچرخه‌سوار دهه ۸۰ میلادی آن منطقه اشاره کرد. در طول بازی زمانی‌که تامی مأموریت‌های مختلفی را برای گروه‌های گوناگون انجام می‌دهد، آن‌ گروه‌ها در مکان‌های مختلف به دفاع از تامی می‌پردازند و از سویی دیگر، اعضای سایر گروه‌های رقیب با مشاهده تامی به‌سمت او تیراندازی می‌کنند.

نسخه وایس سیتی یکی از موفق‌ترین بازی‌های نسل ششم صنعت ویدیو گیمینگ بود که در زمان عرضه علاوه‌بر نقدهای مثبت از جانب منتقدین و بازیکنان، فروش بسیار خوبی را نیز تجربه کرد. نسخه موبایل بهبودیافته این بازی در سال ۲۰۱۲ برای پلتفرم موبایل نیز عرضه شد و در سال ۲۰۲۱ راک‌استار باری دیگر بازی را با پیشرفت‌های مختلف گرافیکی و گیم‌پلی در اختیار کاربران قرار داد.


تعقیب خودرو در بازی Grand Theft Auto: San Andreas

۵- بازی Grand Theft Auto: San Andreas

  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ایکس باکس، پلی استیشن 2، ویندوز

Grand Theft Auto: San Andreas پنجمین نسخه اصلی از این مجموعه محبوب است که پس از نسخه وایس سیتی در اختیار کاربران قرار گرفت. داستان بازی زندگی سی جی (کارل جانسون) را روایت می‌کند که پس از قتل مادرش حالا به زادگاه و گروه خلاف‌کار خود بازگشته است. بازی ارجاعات زیادی به المان‌های دنیای واقعی ایالات لُس آنجلس در دهه ۹۰ میلادی دارد. این بازی همچنین برای اولین‌بار المان‌های نقش‌آفرینی، قابلیت شخصی‌سازی و مینی‌گیم‌های مختلف را به مجموعه GTA اضافه کرد که بعدها پای ثابت دیگر نسخه‌های این مجموعه قرار گرفتند.

در این نسخه برخلاف نسخه‌های پیشین، دیگر بازیکنان برای رفتن به محله‌های مختلف شهر مجبور به مشاهده صفحه لودینگ نبودند و تنها در زمان پخش کات‌سین‌ها و رفتن به فضاهای داخلی صفحه لودینگ به‌نمایش در می‌آمد. درمجموع سان آندریاس به‌واسطه گیم‌پلی سرگرم‌کننده، المان‌های نقش‌آفرینی گسترده و روایت داستانی فوق‌العاده خود یکی از اثرگذارترین نسخه‌های مجموعه GTA نام می‌گیرد.

نسخه ریمستر بازی در در سال ۲۰۱۳ برای پلتفرم موبایل و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به‌ترتیب برای کنسول‌های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر شد و در سال ۲۰۱۸، بازی ازطریق قابلیت Backward Compatibility در اختیار کاربران کنسول ایکس باکس وان نیز قرار گرفت.


رانندگی در بازی Midnight Club 3: Dub Edition

۶- بازی Midnight Club 3: Dub Edition

  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: رانندگی
  • پلتفرم: ایکس باکس، پلی استیشن 2، پلی استیشن پُرتابل

Midnight Club 3 سومین نسخه از مجموعه محبوب رانندگی میدنایت کلاب است که راک استار در سال ۲۰۰۵ آن را روانه کنسول‌های خانگی کرد. این بازی یک اثر رانندگی جهان‌باز است که برای اولین قابلیت شخصی‌سازی ماشین‌ها را چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ ظاهری به مجموعه آورد. گیم‌پلی بازی به‌صورت آرکید است و بیشتر به‌جای رانندگی واقعیت‌گرایانه روی رانندگی با سرعت بالا تمرکز دارد. بازیکنان با پیروزی در مسابقات مختلف می‌توانند خودروها و قابلیت‌های شخصی‌سازی مختلفی را آزاد کنند. درمجموع پنج مدل مسابقه در بازی قرار داده شده است که هرکدام تجربه متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. برای مثال در حالت Ordered Race بازیکنان باید در طول یک مسیر مشخص شده با نور رانندگی کنند تا به خط پایان برسند.

بازیکنان همچنین قادر هستند در بخش Race Editor مسیر مسابقه خود را طراحی کرده و در مسیر ساخته شده شرایط آب‌وهوایی، ترافیک و زمان را مشخص کنند. یک‌سال پس از عرضه این بازی، راک‌استار نسخه Remix این بازی را با محتویات بیشتر همانند خودروها و آهنگ‌های بیشتر در اختیار بازیکنان قرار داد که در مقایسه با نسخه اصلی، نمره‌های بهتری را دریافت کرد.


شخصیت‌های بازی The Warriors

۷- بازی The Warriors

  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • سبک: بیتم آپ
  • پلتفرم: ایکس باکس، پلی استیشن 2، پلی استیشن پرتابل

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که راک استار در سال ۲۰۰۵ یک بازی مبارزه‌ای بیتم‌آپ به‌نام The Warriors منتشر کرد که دقیقا براساس فیلمی به‌همین نام ساخته شده بود. وقایع بازی در دهه ۷۰ میلادی شهر نیویورک رخ می‌دهد، جایی‌که برای یک گروه خیابانی به‌نام The Warriors پاپوشی ایجاد می‌شود که سردسته گروهی معروف را به قتل رسانده‌اند و درحالی‌که توسط گروه‌های رقیب و پلیس تحت تعقیب هستند، باید به خانه خود در منطقه Coney Island بازگردند. بازی روایت داستانی فیلم اصلی را گسترش داده و نیمه اول خود را به وقایع سه ماه قبل از آغاز فیلم اختصاص می‌دهد.

گیم‌پلی بازی تمرکز زیادی روی مبارزات از نزدیک دارد و چندین شخصیت قابل بازی را در خود جای داده است. بازیکنان در هر مرحله تنها می‌توانند یک کاراکتر را کنترل کرده و در بیشتر مراحل باید به قلمرو گروه‌های رقیب حمله کنند. بازی پس از عرضه به‌خاطر سیستم مبارزت و گیم‌پلی خوب خود با نقدهای مثبتی از جانب منتقدین روبه‌رو شد.


خشم جیمی در بازی Bully

۸- بازی Bully

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: پلی استیشن 2، Wii، ایکس باکس 360، ویندوز

Bully یک بازی اکشن ماجرایی جهان باز است که در سال ۲۰۰۶ برای پلتفرم‌های مختلف منتشر شد. بازیکنان در حالت تک‌نفره کنترل یک دانش‌آموز دبیرستانی سرکش به‌نام جیمز هاپکینز را به‌عهده می‌گیرند که پس از اخراج از مدرسه‌های مختلف حالا به شهر خیالی Bullworth آمده است و می‌خواهد در مدرسه Bullworth Academy به تحصیل خود ادامه دهد. در جریان بازی جیمی می‌تواند خود را در دسته‌های مختلفی همانند زورگویان، درس‌خوان‌ها، ورزشکارها و مواردی از این قبیل بالا بکشد و به فردی محبوب و معروف بین آن‌ها تبدیل شود.

بازیکنان برای پیشرفت در داستان بازی می‌توانند مأموریت‌های خطی مختلفی را انجام ‌دهند. با اتمام مأموریت‌ها بازی به بازیکنان پول، آیتم‌های جدید و افزایش احترام در گروه‌های مختلف را هدیه می‌دهد. در زمانی‌که بازیکنان در هیچ مأموریتی حضور ندارند، می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کند که به‌عنوان مینی‌گیم در بازی قرار گرفته است. نسخه ریمستر بازی در سال ۲۰۰۸ تحت عنوان Scholarship Edition برای پلتفرم‌های Wii و ایکس باکس 360 و بعدا برای ویندوز منتشر شد. در این نسخه محتویات جدیدی همانند مأموریت‌ها، شخصیت‌ها و کلاس‌های مدرسه جدیدی به بازی اضافه شدند.


نیکو بلیک در بازی GTA IV

۹- بازی Grand Theft Auto IV

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ایکس باکس 360، پلی استیشن 3، ویندوز

Grand Theft Auto IV ششمین نسخه اصلی از مجموعه جی تی ای به‌شمار می‌رود که پس از نسخه سان آندریاس در سال ۲۰۰۸ در اختیار کاربران قرار گرفت. وقایع این نسخه این‌بار در Liberty City رخ می‌داد و داستان بخش تک‌نفره زندگی یک سرباز از جنگ‌برگشته به‌نام نیکو بلیک را روایت می‌کرد. در این بازی نیکو تلاش می‌کند تا از گذشته خود فرار کند، اما خود را درگیر ارتباط خلا‌ف‌کارهای مختلف می‌بیند و حالا باید زندگی خود را در این زمینه سر و سامان دهد.

علاوه‌بر بخش تک‌نفره، سازندگان یک بخش آنلاین چندنفره نیز در این بازی قرار دادند که در جریان آن ۳۲ بازیکن می‌توانستند به‌صورت تیمی و رقابتی در دنیای بازی شرکت داشته باشند. نقشه بازی در مقایسه با نسخه‌های قبلی بسیار بزرگ‌تر شده بود و بازیکنان با پیش‌روی در مراحل می‌توانستند به دیگر نقاط بازی دسترسی پیدا کنند. سیستم مبارزات بازی GTA IV این‌بار از نو بازنویسی شده بود و حالا بازیکنان قادر بودند تا در درگیری‌های تیراندازی پشت موانع قرار گیرند و از آن‌جا به دشمنان خود شلیک کنند.

روایت داستانی فوق‌العاده، طراحی دنیای بازی از جمله نکات مثبت بازی به‌شمار می‌روند که باعث شدند تا بازی با فروش نزدیک به ۳۱۰ میلیون دلار تنها در روز اول به سریع‌ترین فروش محصول سرگرمی تاریخ تبدیل شود.


پوستر بازی Red Dead Redemption

۱۰- بازی Red Dead Redemption

  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ایکس باکس 36، پلی استیشن 3

رد دِد ردمپشن یک بازی اکشن ماجرایی محصول سال ۲۰۱۰ شرکت راک استار گیمز است که به‌عنوان دنباله معنوی بازی Red Dead Revolver در اختیار کاربران قرار گرفت. داستان بازی در سال ۱۹۱۱ رخ می‌دهد؛ جایی‌که کابوی‌ها و مفهوم غرب وحشی دیگر جایی در زندگی مردمان امریکا ندارند و حالا جان مارستون یک گنگستر بازنشسته باید برای نجات جان خود، همسر و پسرش مأموریتی را برای دولت انجام دهد. وقایع بازی در دنیایی جهان‌باز رخ داده و یک بازسازی خیالی از غرب امریکا و شمال مکزیک را پیش‌روی بازیکنان قرار می‌دهد.

در سیستم مبارزات بازی، بازیکنان می‌توانند از قابلیتی به‌نام Dead Eye استفاده کرده تا در حالتی تصویر آهسته به چندین دشمن پشت‌سرهم شلیک کنند. بازی همچنین از یک سیستم اخلاقی نیز بهره می‌برد که براساس آن رفتار و تصمیم‌های بازیکنان در طول بازی، میزان احترام کاراکتر اصلی را در دنیای بازی مشخص می‌کند.

سازندگان در بازی Red Dead Redemption یک سیستم جایزه را به مخاطبان معرفی کردند که براساس آن براساس رفتار غیرقانونی شما، یک مبلغ جایزه روی سرتان تعیین می‌شد. همانند عملکردی مشابه با سیستم تحت تعقیب مجموعه GTA، بازیکنان با انجام فعالیت‌های خلاف قانون در بازی، تحت تعقیب مأمورین قانون قرار می‌گیرند. بازیکنان برای آن‌که بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند باید در ایستگاه پست، میزان جایزه خود را پرداخت کنند. بازی رد دد ردمپشن به واسطه گیم‌پلی جذاب، گرافیک بصری چشم‌نواز و سیستم مبارزات خوش‌ساخت خود بسیار مورد توجه منتقدین و کاربران قرار گرفت و همین موفقیت باعث شد تا راک استار پس از مدتی کار ساخت نسخه بعدی آن را آغاز کند.


پوستر بازی L.A. Noire

۱۱- بازی L.A. Noire

  • سال انتشار: ۲۰۱۱
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ایکس باکس 360، پلی استیشن 3، ویندوز، نینتندو سوییچ

سال ۲۰۱۱ بود که راک استار یک بازی جدید به‌نام L.A. Noire ساخته استودیو Team Bondi را برای پلتفرم‌های مختلف منتشر کرد که نوید یک اثر سرگرم‌کننده و لذت‌بخش را می‌داد. وقایع بازی در ایالت لس آنجلس امریکا و در سال ۱۹۴۷ رخ می‌داد. L.A. Noire داستان زندگی یک کارآگاه به‌نام کول فِلپس (Cole Phelps) را روایت می‌کرد که در میان اعضای پلیس لس آنجلس با حل کردن معمای پرونده‌های مختلف نامی دست‌وپا کرده‌ بود.

گیم‌پلی بازی به‌صورت سوم‌شخص است و بازیکنان در طول بازی وارد بخش‌های مختلف پلیس می‌شوند. داستان بازی به پرونده‌های مختلف تقسیم می‌شود و بازیکنان در هرکدام از آن‌ها باید محل وقوع جرم را برای یافتن مدارک مختلف جست‌وجو کنند. درکنار مدارک، بازیکنان می‌توانند با شاهدین محل وقوع قتل، مصاحبه داشته باشند و از روی حالت چهره آن‌ها تشخیص دهند که آن‌ها در حال گفتن حقیقت هستند یا دروغ می‌گویند. درواقع این بازیکنان بودند که در انتهای بازجویی مشخص می‌کردند که به فرد شاهد باور داشته باشند، به او شک کرده یا او را متهم کنند. جمع‌بندی تمامی این موارد درکنار یکدیگر باعث می‌شد تا بازیکنان بتوانند تا اندازه‌ای مشخص معمای یک پرونده را حل کنند.

L.A. Noire به‌واسطه انیمیشن چهر‌ه‌های واقع‌گرایانه، روایت داستانی، شخصیت‌پردازی، موسیقی گوش‌نواز و طراحی فوق‌العاده خود مورد تحسین منتقدین و کاربران قرار گرفت.


مکس پین در بازی Max Payne 3

۱۲- بازی Max Payne 3

  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • سبک: شوتر سوم شخص
  • پلتفرم: ایکس باکس 360، پلی استیشن 3، ویندوز

پس از انتشار نسخه دوم مکس پین، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که نسخه سوم این مجموعه محبوب این‌بار به‌دست راک استار آن‌هم ۹ سال بعد در اختیار کاربران قرار گیرد. در نسخه سوم، این بار شاهد نیویورک تاریک و افسرده نیستیم و بازی در دنیای روشن و آفتابی شهر سائوپائولوی برزیل دنبال می‌شود. وقایع بازی اتفاق‌های ۹ سال بعد از ماجراهای نسخه دوم را روایت می‌کند و مکس پس از بازنشستگی از پلیس محلی، حالا به‌عنوان یک محافظ شخصی وارد برزیل شده است.

در این نسخه برای اولین‌بار سیستم کاورگیری معرفی شد و بازیکنان می‌توانستند برای جلوگیری از آسیب دیدن توسط دشمنان پشت موانع مختلف قرار گیرند. در جریان مبارزات همانند نسخه‌های پیشین بازیکنان می‌توانند برای برگرداندن نوار سلامت مکس از قرص‌های آرام‌بخش استفاده کنند. برخلاف نسخه‌های پیشین بازیکنان تنها می‌توانند در این بازی سه سلاح را همراه خود داشته باشند.

بازی پس از عرضه به علت تفاوت بنیادین با نسخه‌های قبلی مجموعه با نظرات مختلفی مخصوصا از جانب بازیکنان روبه‌رو شد، اما با این وجود، منتقدین بسیاری روایت داستانی، سیستم مبارزات و طراحی دنیای بازی را جزو نقاط قوت آن قلمداد کرده و بازی را یک دنباله شایسته برای مجموعه مکس پین خطاب کردند.


لوگوی بازی GTA V

۱۳- بازی Grand Theft Auto V

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی
  • پلتفرم: ایکس باکس 360، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس | سری اس، پلی استیشن 3، 4 و 5، ویندوز

بازی GTA V هفتمین و آخرین نسخه اصلی از مجموعه جی تی ای است که استودیو راک‌استار ابتدا آن را در سال ۲۰۱۳ برای پلتفرم‌های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر کرد. اثری که روند توسعه آن در زمان انتشار بازی GTA IV شروع شده بود و لقب طولانی‌ترین فاصله بین انتشار نسخه‌های این مجموعه را تاکنون از آن خود کرده است. وقایع بخش تک‌نفره بازی در ایالت سان آندریاس و شهر لوس سانتوس رخ می‌دهد و داستان بازی درباره سه شخصیت مختلف به‌نام‌های مایکل دی سانتا، یک دزد بانک بازنشسته، فرانکلین کلینتون یک گنگستر خیابانی و ترِوور فیلیپس یک قاچاقچی مواد دنبال می‌شود که تلاش می‌کنند زیر فشارهای یک سازمان دولتی فاسد و خلاف‌کاران قدرتمند دست به دزدی بزنند.

هر کدام از شخصیت‌های بازی هشت مهارت کلی در اختیار دارند که هرکدام از آن‌ها در طول بازی بهبود پیدا می‌کند. درکنار این مهارت‌ها هرکدام از شخصیت‌ها دارای مهارت منحصربه‌فردی نیز هستند که می‌تواند در طول بازی بسیار مفید باشد. برای مثال، مایکل در مبارزات و فرانکلین در حین رانندگی می‌توانند وارد زمان‌ آهسته شوند تا بازیکنان در کسری از ثانیه بهترین تصمیم را بگیرند. از سویی دیگر تروور در مبارزات می‌تواند دوبرابر دیگر شخصیت‌ها به دشمنان آسیب وارد کند و نوار سلامت او در عین‌حال نصف آن‌ها دچار کاهش شود.

GTA V از هر لحاظ نسبت به دیگر نسخه‌های این مجموعه بهبودهای فراوانی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد و به‌واسطه همین محتوای بازی فوق‌العاده و جذب مخاطبای که طی سالیان انجام داده است، به یکی از بهترین بازی های راک استار گیمز و پرفروش‌ترین بازی تاریخ صنعت ویدیو گیمینگ تبدیل شده است.


آرتور مورگان روی کاور بازی Red Dead Redemption 2

۱۴- بازی Red Dead Redemption 2

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سبک: اکشن ماجرایی
  • پلتفرم: ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، ویندوز، استیدیا

رد دد ردمپشن 2، آخرین ساخته استودیو راک استار گیمز است که وقایع داستانی پیش از نسخه اول این مجموعه را بازگو می‌کند. بازی داستان زندگی آرتور مورگان از اعضای گروه خلافکار Van der Linde را در سال ۱۸۹۹ روایت می‌کند. گروه داچ ون در لیند پس از انجام یک دزدی نافرجام حالا در حال فرار از دست مأمورین دولت و جایزه‌بگیرها هستند و آرتور تلاش می‌کند تا در این بین عضوی وفادار به اعضای گروه باشد.

این بازی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و از هر لحاظ به‌عنوان یک شبیه‌ساز زندگی در غرب وحشی یک اثر کامل و شاهکار محسوب می‌شود. بازیکنان باید علاوه‌بر رسیدگی به نیازهای اولیه آرتور، برای بقا در غرب وحشی که دیگر خلا‌فکارانی همانند او جایی در آن ندارند، تلاش کنند. گیم‌پلی بازی به‌صورت جهان‌باز با المان‌های نقش‌آفرینی و اکشن است و بازیکنان باید مأموریت‌های مختلفی که در سرتاسر نقشه بازی وجود دارند، به‌ دلخواه خود انجام دهند. در هر نقطه از نقشه بازی یک مأموریت جانبی یا یک رویداد تصادفی در حال رخ دادن است و تمامی این موارد درکنار سیستم شبانه‌روزی و پویای بازی کاملا حس‌وحال دنیای واقعی را به بازیکنان القا می‌کند. Red Dead Redemption 2 بدون شک با فروش فوق‌العاده و کسب نمرات خیره‌کننده خود از منتقدین درکنار فهرست بهترین بازی های راک استار گیمز قرار می‌گیرد که تاکنون برای مخاطبان عرضه شده است.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین بازی های استودیو راک استار گیمز کدام ها هستند؟

بیشتر بازی‌هایی که توسط استودیو راک‌استار گیمز ساخته و منتشر شده‌اند از کیفیت بالایی برخوردار هستند که از میان آن‌ها می‌توان به GTA V، رد دد ردمپشن 2 و مکس پین 3 اشاره کرد.

۲- نسخه جدید جی تی ای چه زمانی منتشر می‌شود؟

در حال حاضر اطلاعات اندکی از روند توسعه نسخه ششم مجموعه جی تی ای منتشر شده است. بااین‌حال راک استار اعلام کرده است که روند توسعه بازی به‌خوبی پیش‌ می‌رود و در آینده نزدیک اطلاعات رسمی مختلفی از آن منتشر خواهد شد.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده